Vrouw in nood, Thundercat valt steeds dood '(

Goldie

MF veteraan
2 jun 2004
5.689
0
Schiedam
Sinds eind vorig jaar heb ik problemen met mn Thundercat.

Vooral met temperaturen rond het vriespunt houdt de thundercat in, en als ik rustig afrem voor bijvoorbeeld een verkeerslicht valt ie uit.
Daarna is ie niet meer te starten.

Net als bij de symptonen van carb-icing is ie dan een paar minuten niet meer te starten.

Ik weet van het probleem met de thundercat af dat ie zonder een extra "kitje" last blijft houden van de koude temperaturen.
Deze zit er op gemonteerd, dus daar ligt het niet aan.
Inmiddels heb ik ook een gedeelte afgedekt met een plaat.
Dit ook zonder positieve gevolgen.

Vanochtend heb ik weer even geprobeerd om naar mn werk te rijden, aangezien het vandaag niet koud was (zo rond de 6 graden).
Helaas was het weer hetzelfde.
Bij het eerst volgende verkeerslicht waar ik moest stoppen viel ie stil (15 minuten gereden)

Nu dacht ik zelf dat het waarschijnlijk ook aan de luchtvochtigheid kan liggen.

Aan het begin van de rit van vanochtend bleef de temperatuur onder de 60 graden (verder naar beneden gaat de meter niet). Tot het stilvallen. Na 5 minuten gestart en kwam in de file waarna de temperatuur opliep naar 65 graden.
Na de file weer wat kenne rijden en na een kleine 5 minuten 100 km. te hebben gereden zakte ie weer tot onder de 60 graden.
Gelukkig was ik toen bijna bij mn werk, want bij de eerstvolgende stop zou ie gewoon weer uitvallen.

Nog ff ter info.
De Cat staat altijd in de schuur, dus gaat droog de weg op.
Voor het rijden laat ik hem altijd een geruime tijd warmdraaien, zekers met deze temperaturen.

Iemand toevallig nog een idee wat ik hier aan kan doen :?
 
Ik denk meer aan een luchtfilter of carbs die smerig zijn.. En koelwater checken dat soort dingen...

maar ik ben geen expert ik zou persoonlijk alleen die dingen eerst eens bekijken.
 
Ja misschien ver gezocht maar als je weg rijdt dan sta je op de choke neem ik aan en daarna natuurlijk staat ie uit.
Is je stationair niet helemaal weggelopen waardoor hij niet meer blijft lopen :?
Dat ie zo koud blijft zou ook een kapotte temp sensor kunnen zijn maar je geeft aan dat de temp wel op en afloopt dus das vaag.
Verder geen idee maar er zullen vast mensen zijn die je heel goed verder kunnen helpen ga ik hier vanuit :Y
 
Ik denk meer aan een luchtfilter of carbs die smerig zijn.. En koelwater checken dat soort dingen...

maar ik ben geen expert ik zou persoonlijk alleen die dingen eerst eens bekijken.


Ik heb intussen de motor helemaal na laten kijken, en dus ook luchtfilter enzo schoon laten spuiten.
Voor de rest zijn alle vloeistoffen vervangen.

Jammer genoeg zat daar het probleem ook niet,
thnx voor je reactie in ieder geval

Ja misschien ver gezocht maar als je weg rijdt dan sta je op de choke neem ik aan en daarna natuurlijk staat ie uit.
Is je stationair niet helemaal weggelopen waardoor hij niet meer blijft lopen :?
Dat ie zo koud blijft zou ook een kapotte temp sensor kunnen zijn maar je geeft aan dat de temp wel op en afloopt dus das vaag.
Verder geen idee maar er zullen vast mensen zijn die je heel goed verder kunnen helpen ga ik hier vanuit :Y

Als ik de motor start zet ik de choke helemaal open.
Als ie wat warmer wordt zet ik hem op de helft, daarna geheel uit.

Als ik weg rijd staat de choke altijd al helemaal uit en is de Cat al goed opgewarmd
 
Als het vriest is de luchtvochtigheid meestal laag, dit in tegenstelling tot enkele graden boven 0. De doorstromende lucht in de carbs koelt dan sterk af door de verdampende benzine die toegevoegd wordt aan de lucht in de carbs. Dan treed bevriesende carbs op, meestel na enkele km rijden.
 
Ik denk toch dat je (erg) last hebt van bevriezende carbs, ondanks het kitje.
Ook ik heb het kitje gemonteerd, en de verschijnselen zijn een stuk minder, maar niet geheel weg.

Verder weet ik het ook niet '(
 
Ik denk toch dat je (erg) last hebt van bevriezende carbs, ondanks het kitje.
Ook ik heb het kitje gemonteerd, en de verschijnselen zijn een stuk minder, maar niet geheel weg.

Verder weet ik het ook niet '(


Zelfs met 6 graden boven 0 nog :?

Dan ken ik wel een extra motor voor de wintermaanden aan gaan schaffen, want dit is echt geen rijden :N
 
Als het vriest is de luchtvochtigheid meestal laag, dit in tegenstelling tot enkele graden boven 0. De doorstromende lucht in de carbs koelt dan sterk af door de verdampende benzine die toegevoegd wordt aan de lucht in de carbs. Dan treed bevriesende carbs op, meestel na enkele km rijden.

Als het vriest is er geen vocht in de lucht. ;) Daarboven dus wel en zeker wel tot een graad of zes kan je bevriezingsverschijnselen krijgen omdat de lucht versneld word in de carb door de venturi icm een amper geopende gasschuif.
 
De combinatie bevriezende carbs en een koelsysteem temeratuur die niet boven de 60 graden komt doen vermoeden dat de thermostaat kapot is.
Als het carburateur verwarmings systeem met koelvloeistof werkt dan worden de carburateurs met te koude koelvloeistof verwarmt.
Kom maar langs, en als je dat niet red bel me maar dan kom ik de motor zelfs halen.
 
De combinatie bevriezende carbs en een koelsysteem temeratuur die niet boven de 60 graden komt doen vermoeden dat de thermostaat kapot is.
Als het carburateur verwarmings systeem met koelvloeistof werkt dan worden de carburateurs met te koude koelvloeistof verwarmt.
Kom maar langs, en als je dat niet red bel me maar dan kom ik de motor zelfs halen.
cat heeft een verkeerd gecontrueerd temperatuur meter/voeler ding.
Thermostaat zit op verkeerde plaats en gaat (normaal gespoken) veel te vroeg open. Kitje voorziet erin dat de boel op een andere plek komt en de thermostaat later opengaat.
Temperatuur die laag aangegeven wordt is standaard bij catjes ;) Die van mij komt bij normale snelwegritten niet boven de 70, bij een buitentemperatuur van 22 graden . . . ff stilstaan en de temp schiet omhoog 8-)
Bij lage temperaturen doet de meter ook weinig bij mij . . .
 
De combinatie bevriezende carbs en een koelsysteem temeratuur die niet boven de 60 graden komt doen vermoeden dat de thermostaat kapot is.
Als het carburateur verwarmings systeem met koelvloeistof werkt dan worden de carburateurs met te koude koelvloeistof verwarmt.
Kom maar langs, en als je dat niet red bel me maar dan kom ik de motor zelfs halen.
zo zie ik mijn temperatuurmeter ook nooit oplopen, of ik moet langzaam rijden file/stad. dan loopt de meter op naar de 80 graden.
En deze zomer voor het eerst in frankrijk zien gebeuren na een poosje te hebben stilgestaan bij tolpoortjes liep de meter op naar 100 graden en sloeg mijn koelfin aan.
Is het dus niet gewoon zo dat yamaha een niet als te eiverige thermostaat heeft?
 
zo zie ik mijn temperatuurmeter ook nooit oplopen, of ik moet langzaam rijden file/stad. dan loopt de meter op naar de 80 graden.
En deze zomer voor het eerst in frankrijk zien gebeuren na een poosje te hebben stilgestaan bij tolpoortjes liep de meter op naar 100 graden en sloeg mijn koelfin aan.
Is het dus niet gewoon zo dat yamaha een niet als te eiverige thermostaat heeft?

M'n TDM heeft precies hetzelfde.
 
cat heeft een verkeerd gecontrueerd temperatuur meter/voeler ding.
Thermostaat zit op verkeerde plaats en gaat (normaal gespoken) veel te vroeg open. Kitje voorziet erin dat de boel op een andere plek komt en de thermostaat later opengaat.
Temperatuur die laag aangegeven wordt is standaard bij catjes ;) Die van mij komt bij normale snelwegritten niet boven de 70, bij een buitentemperatuur van 22 graden . . . ff stilstaan en de temp schiet omhoog 8-)
Bij lage temperaturen doet de meter ook weinig bij mij . . .

ik heb ook gelezen over een soort van gloeilamp.
Deze geeft een hoop warmte af, waardoor waarschijnlijk het vocht minder wordt,en dus ook de temperatuur stijgt.
Zou dit helpen, of is dit zonde van het geld, en moeite om uit te proberen :?
 
Wat je ook nog kunt proberen bij je ThCat:

-stationair toerental wat hoger zetten
-98 octaan benzine tanken (BP ultimate, Total excellent, V-power etc.)
-benzine additief eenmalig toevoegen (bijv. forte II, alleen maar om problemen met de bevriezing van de carbs uit te sluiten)


bye the way, weet iemand hoe je zelf kunt checken of je setje carb. verwarming het doet ? Ik weet dat de temp. buiten dan laag genoeg moet zijn of anders de sensor afkoelen. Kun je dan indien buiten koud genoeg (zeg 5 graden of lager) bijv. met ampere meterje meten of stroom op de draden van je setje werkt als je de motor niet laat lopen maar wel contact aan ? Kun je de temperatuur van die thermo elementen op ander manier meten zodat je weet of het setje werkt ?


groet,

Herman
 
ik heb ook gelezen over een soort van gloeilamp.
Deze geeft een hoop warmte af, waardoor waarschijnlijk het vocht minder wordt,en dus ook de temperatuur stijgt.
Zou dit helpen, of is dit zonde van het geld, en moeite om uit te proberen :?

Zonde van de tijd en moeite.
Die verwarmingsset moet gewoon zijn werk doen. Als ie dat niet doet moet er gezorgt worden dat ie dat wel doet.
Meel maar even.
 
Terug
Bovenaan Onderaan