VS 700 Intruder 1986

Boxertuup

MF'er
13 jan 2015
74
0
Eijgelshoven
Normaal enigszins actief in 'Brikken en Klassiekers', maar misschien past de Intruder beter bij de choppers, ondanks de leeftijd.
Enige jaren geleden een technisch goede Intruder op de kop getikt en gerestaureerd en een aantal jaren in de woonkamer gehad als showobject, gewoon omdat het kon en tot grote 'tevredenheid' van mijn wederhelft. Nu is de Intruder inmiddels weer verhuisd naar de garage en heb ik het plan opgevat om er weer mee te gaan rijden.
Hier gaat het trouwens over:

full


Direct na aanschaf eigenlijk begonnen met het demonteren. Uiteindelijk alle chroom en aluminium gepolijst en de lakdelen voorzien van een nieuwe laklaag. Enige ervaring met de Intruder had ik al uit het verleden toen ik er een aanschafte met motorschade en die helemaal restaureerde. De motorschade betekende echter ook het einde van het blok dat niet meer te redden was. Daarom toen een ruilblok gezocht en nog jaren mee gereden.

Aangezien hier meer liefhebbers van de Intruders actief zijn heb ik een aantal technische vragen.

Na de restauratie begint de fan meteen te lopen als het contact aan gaat. Het kan natuurlijk zijn dat mij dit voor de restauratie niet is opgevallen of dat dit tijdens/na de restauratie gebeurd is. Wie kan mij zeggen waar dit aan kan liggen?

Een andere vraag gaat over het stuur van de Intruder. Nu is het originele korte rechte stuur gemonteerd. Ik zou graag een breder stuur monteren, maar ik weet niet of er verschil zit in lengten van de kabels en slangen van het lage stuur en die van de originele hoge sturen van de Intruders? Of is dit gewoon een kwestie van de kabels anders te leggen?

Wie heeft hier ervaring mee?
 
Ik kan je niet helpen met je vraag over de fan, maar waarschijnlijk wel met de kabels etc., aangezien ik dat al vaker gedaan heb, zij het met andere motoren.

Meestal kun je een klein beetje breder of hoger stuur wel accomoderen door de kabels net iets anders te leggen, maar meestal is dit dan toch ook weer vrij krap. Denk aan 5 cm hoger of breeder - beide gaat meestal niet.

Daarbuiten wordt het over het algemeen al gauw kabels en leidingne vervangen of verlengen.
Mijn vorige motor heb ik het standard stuur vervangen met een touring stuur, dat 7 cm hoger en 3 centimer smaller was en 5 cm verder naar achteren kwam - daarvoor moesten de kabels en leidingen verlengd worden.
Mijn huidige motor is voorzien van risers, die het stuur 5 cm omhoog en 2 cm naar achteren brengen, en dat ging net, door de kabels en leidingen aan de rechterkant uit de geleiders te halen en een beetje anders te routeren. Ze zitten echter tamelijk strak, dus die ga ik voordat het nieuwe seizoen volgend jaar begint toch maar verlengen.

In de praktijk betekent het dat je het zou kunnen uitproberen als het stuur niet teveel verschilt van het originele stuur qua hoogte en breedte, en dat is dan een kwestie van uitproberen. Wordt het verschil meer dan een cm of 5, dan zit je waarschijnlijk vast aan nieuwe of verlengde bekabeling.

Groetjes, Wim
 
Weet je zeker dat die dragbar er origineel opzat?
Ik had op de mijne uit 1987 een flyerbar (butterflybar kan ook)van 1 meter breed en had geen problemen met de bekabeling en bedrading.
Op fotoos van die jaren 86/87 zie ik echter alleen maar hoge sturen.
Ik zou even kijken hoe de kabels lopen en of je eventueel door ze te verleggen wat meer lengte kan creeeren.
Succes.

Groetjes van Dirk :W
 
Ik geloof ook niet dat de Intruders origineel met een recht stuur uitgebracht zijn.

Bij mijn gebakje had ik destijds 90 cm breed stuur op geknupt, kon de originele kabels en leidingen gewoon gebruiken
 
Het stuur, er is een origineel kort plat stuur ooit geweest, dat kan erop zitten, en heeft dan een lengte, iets van 67 cm, ik heb er eentje boven liggen maar moet zo naar mijn werk.

De kabels laten een ander stuur toe tot een breedte van 87 cm zonder aan te moeten passen.
Ervan uitgaande dat de originele kabels er nog op zitten.
 
Net even gemeten en Hulzie had het bij het rechte eind, exact 67 cm. Beide Intruders waren voorzien van zo'n kort stuur. Het waren beiden wel 700 cc (usa).
Zo te zien is de bedrading nog helemaal origineel, geen onderbrekingen en originele stekkers.
Dan zou ik dus een breder stuur tot 87 cm kunnen gebruiken zonder verdere aanpassingen in de kabels en slangen. Dat bied weer mogelijkheden. :)
Hulzie, bedankt voor je tip.
Mogelijk dat ik later nog even op de fan terugkom.
 
Oude stuur zuinig op zijn, is geld waard bij de liefhebbers, er is heden moeilijk meer aan te komen aan die maat, en er zijn mensen genoeg die er 1 willen.
 
Je fan is, zoals Henk al aangeeft, naar alle waarschijnlijkheid rechtstreeks doorverbonden. Het relais is een zwakke schakel van de VS Intruder en is relatief duur in aanschaf. Ben trouwens wel benieuwd naar het resultaat van je renovatie.. heb je meer en/of duidelijkere foto's..??
 
Kan het kwaad om het zo te laten, afgezien van het constante stroomverbruik. Aan de kabelboom heb ik geen vreemde dingen opgemerkt en ook vooraf is het mij niet opgevallen dat de fan al ging lopen bij het inschakelen van het contact. Het kan niet zo zijn dat ik een verkeerde aansluiting heb gemaakt bij het opbouwen?
Ik zal binnenkort nog even een verkorte serie foto's plaatsen om een indruk te geven. Ik ben trouwens op zoek naar een stel originele voetsteunen (voorkant) om de starre forwardcontrols om te bouwen naar wegkapbare exemplaren. Laat maar weten of iemand ze nog heeft liggen, ik houd mij aanbevolen.
 
Zou het niet zo laten, je accu krijgt tijdens het starten zo elke keer wel een knauw, idem zo met je motortje van de fan. Gewoon even je bedrading nalopen volgens het electra schema. En voor die steunen moet je Ben even mailen in Apeldoorn, heb zo zijn contactgegevens niet maar staat wel op MP. Ben uit Apeldoorn - Advertenties op Marktplaats.nl die heeft veel Intruder onderdelen liggen.
 
Als het goed is dan is waarschijnlijk gewoon het stekkertje bij je radiateur verwisseld...maw de sensor er tussenuit gehaald...
sensor van een bmw ( auto ) past ook....de vin slaat wel iets eerder aan maar dat is niet zo een probleem...
sensor kun je gewoon op de sloop uit een bmw halen voor een paar euro ;)
 
Velen hebben er een handmatige schakelaar tussen gezet maar dat vindt ik persoonlijk nogal een risico. Dus idd maar even langs de autosloper.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het korte stuur is inmiddels vervangen door een breder exemplaar. Door het extreem korte stuur zijn kabels en bedrading hierop aangepast en dus kort. Met het nodige verleggen van is het toch gelukt.

full


Het brede stuur

full


full
 
Op verzoek van Aze nog wat foto's van de restauratie van de Intruder.
Begonnen met een ogenschijnlijk net exemplaar, maar toch een gevalletje 'Mooi van ver en Ver van mooi.'

full

full

full

full


Dus het hele geval uit elkaar. Blok was verder niets mis mee en dus alleen optisch aangepakt. Het aluminium gepolijst en alle lakdelen nieuw gespoten.

full

full

full


Nog een paar zaken aangepast aan persoonlijke smaak.
full

full

full

full


The easy way ;) het blok gemonteerd zonder beschadigingen aan het lakwerk.

full

full

full

full

full

full

full

full

full


Het korte stuur is inmiddels vervangen, nu nog het fan-probleem aanpakken en dan kan die volgend voorjaar naar buiten :] :] :]
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer even tijd gehad om de Intruder wat aandacht te geven. De forwardcontroles zoals die er op zaten gaven niet heel veel vertrouwen tijdens het bochtenwerk. De steps hadden een starre montage en aangezien ik bij mijn vorige Intruder in het verleden regelmatig de originele steps aan de grond kreeg, zag ik bij deze de bui al hangen.

Zo zagen ze er van origine uit:
full


Voor een deel kon ik gelukkig de oude gebruiken en daarbij een setje voetsteunen op de kop kunnen tikken, die na een poetsbeurt weer als nieuw bleken.
Een beugel gefabriekt waar de voetsteunen in pasten en de boel in elkaar gebout.

full

full

full

full


Ietwat verschil met de oude situatie, maar wel veel meer grip op de voetsteunen en minder trillingen naar de voeten. Van de versleten O-ringen op de oude steps ben ik ook mooi af. De nieuwe steps klappen mooi op als ze de grond raken :Y :Y

full


Nu kan de boel weer uit elkaar en voor een nieuw jasje naar de poedercoater.
 
Laatst bewerkt:
En stukken beter dan die starre bevestiging, heb wel wat spannende schraap momentjes gehad met die van mij destijds :X
 
Komt het mooie weer en wil je met de Intruder naar buiten......... zit er even geen leven in. Anderhalf jaar binnengestaan, benzine uit de tank en carbs, druppellader, middenbok enz.
Vandaag tank gevuld, benzineslag vernieuwd, accu vol en starten. NOT !!! Lampen branden, startmotor draait, alleen het STAND lampje in de teller blijft branden. De schakelaar van de zijstandaard los gemaakt en gecontroleerd. Op het moment dat deze wordt ingedrukt wordt ook de stroom onderbroken. Dus als de zijstandaard wordt ingeklapt wordt ook de stroom onderbroken. Ik had eerder andersom verwacht, maar dat ligt eerder aan mijn beperkte technische kennis. :Y

Wie weet wat er aan de hand is en wat ik moet doen om het te verhelpen? :? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan