VT 600 zwarte bougies / loopt slecht

Paulv1980

Rookie
20 sep 2020
8
7
Hoi,

Ik kom er niet uit en heb jullie advies nodig.

Heb meerdere VT 600 motoren en lopen prima op 1 na en ik krijg het niet gevonden.

Wat zijn de symptomen :

Met standaard setup in de carb ( sproeiers 115/40 )

- Trekt goed op / door
- Valt langzaam terug naar stationair
- Stationair fluctueert als de motor warm is
- Heb geen choke nodig bij het starten met koud weer
- alle bougies worden zwart ( niet vettig )

Aangepaste setup in carb ( sproeiers 100/38 )
- start met moeite
- is niet mee te rijden
- Knallen uit uitlaat


Wat heb ik gedaan :

- top end revisie laten uitvoeren door een ervaren monteur. Voor en na de top end revisie zelfde klachten. Compressie is goed.

- De carb heb ik al 2x compleet uit elkaar gehad en in een ultrasoon bad gereinigd / vlotter hoogte gecontroleerd / air mix schroeven vervangen door nieuwe incl nieuwe rubbertjes

- nieuwe luchtfilter / olie / oliefilter

- carb boots al 2x vervangen

- carbtune synchronisatie apparaat gekocht. Aangesloten op deze motor en de meters slaan bijna niet uit. Aangesloten op een andere vt600 en daar doen ze het prima.

- kleppen gecontroleerd en opnieuw gesteld.

- benzinepomp volume getest volgens handboek.

Door mijn beperkte kennis ben ik pas als laatste begonnen met remmenreiniger op mijn stationair draaiende motor te spuiten. Zodra ik remmenreiniger spuit op het onderste gedeelte van mijn motorblok ( waar de 2 cilinders bij elkaar komen ) valt hij direct uit ( zie filmpje ).


Het lijkt dus op een valse lucht probleem maar ik weet niet of alle sympthomen die ik opnoem hierbij passen.

Iemand suggesties?
 
Oplossing
Het is opgelost.

Het zat toch gewoon in de carb. Na 10x carb er vanaf / erop de juiste afstelling gevonden ( tank beschadigd gvd! ).

38 pilot /120 main en air/fuel mix schroeven 2 1/2 uit en 2 ringetjes onder de naalden / carburateurs gesynchroniseerd en is het opgelost.

Loopt nu super en bougies zijn mooi koffie bruin. Veel van geleerd in ieder geval.

Bedankt voor alle hulp!
#100 #38 is de standaard setting.

Probleem klinkt als een choke die het niet goed doet.
Of eigenlijk: het altijd doet, ook als hij het niet moet doen.

Met remmenreiniger moet hij sneller draaien, niet verzuipen.
 
Hoe weet je of de compressie goed is? Waarom spuit je de remmenreiniger op de plek waar de cylinders samen komende? Zit daar misschien een vacuumleiding? Of iets wat met de ontsteking te maken heeft?Je hebt meerdere vt's, je zou eens kunnen proberen om de carbset van een goed blok over te zetten op het verdachte blok. Dat zou interessante info mbt de kwaliteit van de verdachte carbset kunnen opleveren.
 
#100 #38 is de standaard setting.

Probleem klinkt als een choke die het niet goed doet.
Of eigenlijk: het altijd doet, ook als hij het niet moet doen.

Met remmenreiniger moet hij sneller draaien, niet verzuipen
Hoe weet je of de compressie goed is? Waarom spuit je de remmenreiniger op de plek waar de cylinders samen komende? Zit daar misschien een vacuumleiding? Of iets wat met de ontsteking te maken heeft?Je hebt meerdere vt's, je zou eens kunnen proberen om de carbset van een goed blok over te zetten op het verdachte blok. Dat zou interessante info mbt de kwaliteit van de verdachte carbset kunnen opleveren.

Bedankt voor jullie snelle reacties.

Het antwoord dat 100/38 standaard is klopt gedeeltelijk. Ze zijn ook met 115/40 geleverd en als je een standaard revisie setje koop is dat ook de set die je krijgt geleverd. Dit is ervaring die ik mis maar zou het idd zoveel uit kunnen maken dat hij van zwarte bougies en 115/40 naar slecht of niet lopen gaat als ik hem op 100/38 zet? Mijn verwachting was met mijn beperkte ervaring / kennis dat dit een kleine aanpassing was omdat de motor te veel rijk liep.

@ ex-motorloos: De vragen die je mij stelt is gebrek aan ervaring :). Compressie heb ik gemeten met een compressie meter en heb een leak down test uitgevoerd en de resultaten zijn beide prima/ zeer goed.

Bij mijn eerste bericht vergeet ik erbij te zetten dat hij met een andere carb precies dezelfde problemen vertoont. Waar ik eigenlijk nog niet aan heb gedacht is om de carb op een andere motor te plaatsen en eens kijken wat hij doet. Goeie tip en ga ik morgen eens uitvoeren.
 
Je slaat de spijker op z'n kop. Verder zoeken en oplossen van het valse lucht probleem.
Ik heb overigens zelf ook wel het gevoel dat ik in die richting moet zoeken. Naast de carb op een andere motor testen ga ik nog wel verder zoeken.

Wat Raymond zegt is dat hij hoger stationair moet gaan lopen i.p.v. uitvallen lijkt me logisch. Ik begrijp niet waarom de motor uitvalt.
 
De fout die ik maak is als ik tussen mijn blok remmenreiniger spuit dat de luchtfilter dit naar binnen zuigt aan de achterkant van het luchtfilter huis. Zojuist nogmaals getest zonder de luchtfilter kap en de luchtinlaat achter het luchtfilterhuis afgedekt en dan slaat hij niet af als ik ergens remmenreiniger op spuit.

Lijkt het toch meer op een carb probleem zoals sommige al hebben gemeld. De choke kabel heb ik gisteren getest toen ik de carb uit elkaar had liggen en die lijkt prima maar ga deze carb toch eens testen op een andere motor.
 
Het is opgelost.

Het zat toch gewoon in de carb. Na 10x carb er vanaf / erop de juiste afstelling gevonden ( tank beschadigd gvd! ).

38 pilot /120 main en air/fuel mix schroeven 2 1/2 uit en 2 ringetjes onder de naalden / carburateurs gesynchroniseerd en is het opgelost.

Loopt nu super en bougies zijn mooi koffie bruin. Veel van geleerd in ieder geval.

Bedankt voor alle hulp!
 
Oplossing
Terug
Bovenaan Onderaan