VT1100 C2 sneller laten optrekken

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Hoi allen,

Ik heb een VT1100 C2, heerlijke motor en vind het leuk om aan te rommelen.
Nu weet ik ook wel dat een chopper niet snel is. Maar toch vroeg ik me af of het mogelijk is om het optrekken vanaf 0 op te voeren is waardoor ie net effe wat lekkerder wegkomt.
Hebben jullie hier ervaring mee/tips?

Alvast bedankt!
 
Vind het leuk om best wat te modificeren maar moet wel hobbymatig blijven en ga er geen vermogen in steken.
O-)
Zijn er geen dyno setjes beschikbaar?
Ander uitlaatje voor meer koppel, heb je nu een open pijp?
Weet nog van vroeger met een auto, na de montage van een rioolpijp was de trekkracht onderin verdwenen.
 
O-)
Zijn er geen dyno setjes beschikbaar?
Ander uitlaatje voor meer koppel, heb je nu een open pijp?
Weet nog van vroeger met een auto, na de montage van een rioolpijp was de trekkracht onderin verdwenen.
Ja die zag ik ook... idd.
Werkt dat echt?

Heb nog wel de originele uitlaat. Niet open. Wel wat opengeboord voor een beter geluid.
 
Hoe werkt dat dan.. want weerstand in de uitlaat moet worden overwonnen worden door het blok = verlies.

Weerstand moet inderdaad overwonnen worden en dat kost energie. Maar motoren werken met meer of minder klepoverlap. Dat is de periode waarin de uitlaatklep aan het sluiten is, en de inlaatklep al aan het openen is. Hier zit verlies van vulling, als het uitlaatsysteem niet bij het blok past. Met weinig klepoverlap ontstaat er meer trekkracht bij lage toeren, bij veel klepoverlap gebeurt dat bij hoge toeren.
Algemeen wordt aangenomen, dat weerstand in het uitlaatsysteem er voor zorgt dat er geen vers mengsel direct de uitlaat in stroomt tijdens de klepoverlap. Zelf denk ik dat die redenatie niet klopt, en dat de meeste utilaatflows gewoon slecht zijn.

Maar goed, hier zijn hele boeken over te schrijven. Ik zie liever praktijkvoorbeelden.

Onderstaand is de dynorun van mijn Kawa GPZ500. De ene run met de originele 35mm uitlaatbochten, de andere run met zelfbouw uitlaatbochten van 40mm, met dezelfde einddempers.
De piekgetallen schelen niet veel, maar zie het verschil in de koppelkromme (de grijze en de zwarte lijn) tussen de 3.000 en de 6.000 rpm. De 35mm uitlaatbochten geven een prettiger rijdende motor met meer trekkracht onderin. Maar de 40mm bochten geven na de 9.000rpm net wat meer trekkracht (en dus meer pk).

80531a1358321037.jpg


Een ander voorbeeld is mijn Yamaha TT600R (600cc één cilinder). De originele uitlaatbocht zijn twee pijpen (één per uitlaatklep) van 32mm die uitkomen in een linkpijp van 41mm. Hier heb ik een zelfbouwsysteem opgezet van twee pijpen van 38mm die uitkomen in een linkpijp van 51mm. Theoretisch zou de motor dan trekkracht verliezen. Maar hierbij heb ik wel de uitlaatflow geoptimaliseerd. Vanaf de verbrandingsruimte, de klepzitting, de vorm van de kleppen en de rest van het kanaal is allemaal aangepakt. De inlaat is standaard gebleven. Toen was het resultaat ineens veel winst, ondanks het veel vrijere uitlaatsysteem. De rode lijnen zijn origineel, de groene lijnen zijn met de genoemde aanpassingen:

79dab71327125264.jpg


Moraal van het verhaal: gewoon logisch nadenken en dan je gedachten uitproberen. Zo'n dikke V-twin chopper zou met gemak elke gemiddelde auto eruit moeten trekken. Als dat niet het geval is, dan kan je gaan zoeken naar waarom niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
VT1100 doet 0-100 in 6 seconde, als je dat in 2 seconden doet (3 keer sneller) zou je kunnen overwegen je salaris op Santa Pod te gaan verdienen

Dat vind ik nog steeds best snel. Volgens mij ga je al naar behoorlijk sportwagenniveau met een goede coureur/chauffeur/launchcontrol wil je dat met een koekblik voor elkaar krijgen.

Of een Tesla met chimpansee natuurlijk.
 
Mij is verteld dat de klepoverlap behalve een noodzakelijk kwaad voor langere openingstijden ook belangrijk is om het laatste beetje verbrande gassen uit de cilinder te spoelen. Ben daar als tweetakter altijd zonder meer vanuitgegaan. Met een open uitlaat mis je tegendruk en kan er teveel vers mengsel door de uitlaatklep verdwijnen. Kleptiming en uitlaatsysteem is een uitgebalanceerd geheel. Waar er ruimte is, en dat is er bij motorfietsen niet, worden ook vaak spaghettipijpen ontworpen, Alfa Romeo bijvoorbeeld.
Viertakten met overlap hebben dus baat bij reflectie in het uitlaatsysteem, als je geen overlap hebt kan je er denk ik van uit gaan dat je zonder uitlaat of met 50 meter buis eraan hetzelfde resultat hebt, tot de tegendruk teveel wordt
 
ik denk niet dat er (moderne, pakweg sinds de jaren 60) multi-cylinder motoren zonder spaghetti uitlaat rond rijden. een spaghetti-uitlaat heeft die naam omdat hij lijkt op pas gekookte spaghetti, maar het enige "speciale" eraan is dat de pijpen voor alle cylinders eenzelfde lengte hebben.
ik durf te wedden dat een Moto3 serieus wat klepoverlap heeft, dat de uitlaat zeer specifiek is van lengte en diameters en dat die uitlaat bitter weinig tegendruk zal geven.
 
ik durf te wedden dat een Moto3 serieus wat klepoverlap heeft, dat de uitlaat zeer specifiek is van lengte en diameters en dat die uitlaat bitter weinig tegendruk zal geven.

Groot kans dat je gelijk hebt. Kijk alleen al naar de koppelkromme van de GPZ met het 40mm uitlaatsysteem. Op een circuit zou ik voor dat systeem kiezen. Hierbij had ik nog niet vermeld dat ik bij de GPZ de klepoverlap verkleint heb voor meer koppel op lage toeren. Dit door de boutgaten van de distributietandwielen van de dubbele bovenliggende nokkenas uit te frezen tot sleufgaten. Dan kan met een meetklok en gradenschijf gespeeld worden met de timing binnen bepaalde grenzen.
Origineel heeft de GPZ een veel steilere piek bij de 6.500rpm van 23% koppeltoename binnen een paar honderd toeren. Wederom leuk voor op het circuit als de motor boven de 7.000rpm gehouden wordt.

Bepaalde modellen van Ducati (ik ben vergeten welke) werken met variabele kleptiming. Veel minder op lage toeren, veel meer op hoge toeren. Zo is er koppel onderin, en topvermogen bovenin.

Al met al is er van alles te spelen. Zitten die extra gaten in de uitlaat van de VT1100 nou al dicht? ;):t
 
Een ingenieur van Honda heeft zitten rekenen wat de optimale uitlaat is, en dan komt er een enthousiaste doe-het-zelver die er een gat in boort. Natuurlijk kost dat koppel en vermogen. Maar het geeft wel een gaaf geluid. Oordoppen in en het hele dorp tergen. Heerlijk.

Maar ook met gaten in de uitlaat moet een VT1100 C2 bloed snel zijn. Origineel had hij 91Nm bij 2750 rpm. Laat daar nu 85Nm bij 3500 rpm van over zijn. Je kunt vol gas geven zonder risico op wheelie.
Als hij niet hard genoeg optrekt dan denk ik dat je te weinig gas geeft, of dat je te laat schakelt. Doortrekken in de versnelling heeft geen zin. Maximum vermogen zit al bij 5500 rpm.
 
Een uitlaat heeft meerdere functies. Zoals hierboven piekfijn uitgelegd zorgt een goede uitlaat voor zoveel mogelijk ‘scavenging’. De snelheid en massa van uitlaatgassen worden gebruikt om cilinders zoveel mogelijk leeg te trekken.

Lijkt me dat de lengte en diameter belangrijk zijn voor de gassnelheid en timing.

Maar geluid is ook energie, waar je tot op zekere hoogte vanaf wil. Bij sommige uitlaten gaat dat samen met veel weerstand bijvoorbeeld door meerdere schotten en pijpjes intern. Door deze weerstand te verminderen maak je een uitlaat, vanuit power perspectief, beter.. lijkt me. Maar kan me voorstellen dat de afstelling niet meer klopt als een uitlaat zoveel minder weerstand biedt.

Kortom, die gaten lijken mij geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan