Vt1100 loopt na een op 1 cilinder

Robert83

Rookie
26 sep 2020
24
6
Ochten
Ik heb al een tijdje een probleempje met de Honda en ik weet zo 1 2 3 niet meer wat het kan zijn.

Als ik de oude dame start is er geen probleem starten lopen. Heb de choke niet eens nodig. Als ik haar dan stationair laat draaien is er niks aan de hand en loopt het allemaal super, komt mooi op temperatuur, koelingfan gaat op tijd aan dus loopt niet warm. Niks te klagen dus als ik dan gas geef gaat het ook allemaal goed goed ook bij even de toeren vasthouden.

Maar..... Zo gauw ik ga rijden dan is het binnen 5 kilometer gedaan met de pret. Dan stopt de achterste cilinder, heb de bougies, doppen, kabels en bobine's al vervangen maar mag niet baten. Carburateur is schoon heb er ook nog forte moto power ingedaan (baat het niet schaadt het niet :D) maar het probleem blijft. Accu is ook goed heb ik ook gecheckt. Dus ik weet het niet meer zo goed.

Heb nog 1 idee en dat zou de cdi zijn maar heb er niet zoveel zin meer in om weer wat te kopen en voor niks erop te zetten. Dus mijn vraag is wat denken jullie de CDI kapot of moet ik het in een andere hoek gaan zoeken en de Cdi is niet echt door te meten geloof ik of heb ik dat mis?

Oh schiet me net te binnen. Als ik dan terug kom van de testrit en ik laat de motor gewoon draaien dan begint de achterste cilinder af en toe een beetje mee te sputteren met korte stootje hoor je dan het toerental iets omhoog gaan voor een seconde of wat. Eerste cilinder loopt de hele tijd gewoon goed
 
Als het vonken stopt bespaar je dan het demonteren en schoonmaken van de carb.. tenzij dat de 1e keer niet volledig/juist is gedaan.

Zoek de hall sensor nou eerst eens op. Dat is al genoemd. Testen met een föhn. Daarna kan je altijd nog verder kijken.

CDI/TDI zit waarschijnlijk toch in epoxy. Als je dit er netjes uit krijgt is er waarschijnlijk een los soldeerpunt te vinden.
 
Nee stopt met vonken als ik de doppen eraf trek dan heb je geen verschil. Je hoort 'm dus niet zakken in toeren, als ik ze terug zet en de voorste doppen eraf trek gaat de motor uit. Maar heb de bobine al vervangen vandaar dat ik de cdi als verdachte had bedacht. Trek zo de tank eraf en dan ga ik nog maar eens spelen met kabels en stekkers

En als je in die bougiedop dan een goede bougie drukt en die op het blok legt, vonkt die dan ook niet?
 
Heeft 2 carbs, kabelbreuk kan altijd natuurlijk, maar heb de hele kabelboom eraf gehad en opgeknapt dus een breuk zou niet mogen (zeg nooit nooit natuurlijk) doorgeschuurd kan nog niet want zoveel heb ik er nog niet op gereden. Is een project die bijna klaar is.
En dat het tijdens het rijden is en niet als hij op de standaard staat te draaien vind ik het meest bijzonder. Kan dan gewoon gas geven en blijven houden maar dan draait alles prima ook als de fan draait. Totdat ik de weg op draai en dan maakt het niet uit of ik het gas open trek of rustig rij. Ze wil gewoon niet tever van huis denk ik .
De achterste cilinder komt dan ook niet meer helemaal tot leven dat gebeurt pas als het blok weer is afgekoeld




Wat ik me nu bedenk is dat het wel een Californian model is.
Dan is het wachten op wazige problemen.

Zitten het canister en de hele slangenparade er nog op?

Honda VT1100C SHADOW 1100 1985 (F) USA CALIFORNIA CANISTER (AC) - buy CANISTER (AC) spares online
 
Laatst bewerkt:
Foutje van mij, ik was even in de war.
Kan gebeuren heb ik ook weleens last van :+

Nou vanmiddag zitten meten geen vreemde waardes gehad komt eigenlijk wel overeen met wat het boek zegt. Dus net even een rondje gereden om hem weer in de storing te krijgen tank en zadel eraf gelaten zodat ik daarna gelijk kon meten. Maar hij sloeg niet in storing om het zo maar te noemen. Heb vanmiddag wel even een kabelverbinding gemaakt bij het icu kastje. Was nog een erfenis van 1 van de vorige eigenaren die zag er niet fris uit en ik reed zonder tank.... Nou zat ik net te denken, ik heb de tank een behandeling gegeven tegen roest (alle leidingen zijn gespoeld of vernieuwd om eventuele stukjes roest weg te halen) en ik heb de vacuümslang (tenminste dat gok ik die is loos en gaat richting de grond) en de andere aansluitingen onder de tank goed doorgeblazen met perslucht. Maar nu denk ik dat dat misschien niet helemaal goed is gegaan dus ga nog maar een keer proberen de boel door te blazen (als dat nog lukt met dat spul erin) en dan maar hopen dat de oplossing is gevonden 😁😁
 
Een vacuümslang is niet loos..
Zal dus beluchting en ontluchting zijn.

Probeer nu eerst eens goed de symptomen te achterhalen want het verhaal gaat van links naar rechts.

Welke waarden heb je gemeten en waar (op)?
Welke waarden schrijft het boek voor?

Er zal ongetwijfeld een pickup / hall sensor opzitten, heb je die los gehad om vervolgens koud en warm (föhn!) te meten?

Wat heb je met de tank gedaan en wat heb je daarna gedaan? Zit er een inline brandstoffilter van tank naar carbs?

Zit er een kraantje op de tank? Zo ja dan heeft deze waarschijnlijk ook wel een filter.
 
Ik zie zóveel fietsen dat ik ze soms door elkaar haal...sorry hoor.
Mea culpa
Je had ook even naar de link naar CMSNL kunnen kijken.
2 muisklikken en je had in de partslist gezien dat er 2 carbs waren.

Het klopt dat er Honda modellen zijn met een filtertje onder de bitterballen, maar dat heeft deze volgens mijn ook niet.
Dat kun je TS ook zwaar mee in verwarring brengen.
 
En toch blijf ik erbij; stationair heb je nauwelijks verbruik, dus merk je niet snel of een carb voldoende peut krijgt aangeleverd.
Ga je rijden, dan merk je het wel.
Laat je de fiets daarna weer stationair draaien, dan komt ongetwijfeld opeens de cylinder weer tot leven.

Een kapotte pulsgever is stuk of niet, niet intermitterent.
Ik ben benieuwd naar de oplossing, dus koppel vooral terug
 
En toch blijf ik erbij; stationair heb je nauwelijks verbruik, dus merk je niet snel of een carb voldoende peut krijgt aangeleverd.
Ga je rijden, dan merk je het wel.
Laat je de fiets daarna weer stationair draaien, dan komt ongetwijfeld opeens de cylinder weer tot leven.

Een kapotte pulsgever is stuk of niet, niet intermitterent.
Ik ben benieuwd naar de oplossing, dus koppel vooral terug
Daar ben ik het mee eens. Het lijkt inderdaad op peutgebrek na een latere opmerking van Robbie.
 
Ben d'r nog mee aan 't spelen. Zal wel weer volgend weekend worden voor ik weer tijd heb om erin te duiken. Links om of rechts om, het komt altijd goed en als ik de oplossing heb gevonden laat ik het zeer zeker weten
 
Ik denk dat het misschien nog wel twéé dingen kunnen zijn.
Elektrisch, de pulsgevers.
En een benzinetoevoerprobleem.

35 jaar oud, en dan loopt het onderhoud vaak ook achter.
En er gaat steeds weer wat kaduuk.
 
Dit model heeft trouwens ook een apart benzinetankje voor de reservestand. Met benzinepomp.
En ik heb al wel eens gelezen dat daar ook een kraantje bij aan zit.(Voor onderhoud/afkoppelen)

Het zou ook handig zijn om daar even naar te kijken.
Of de benzinepomp wel voldoende opbrengst heeft, en of er niet ergens wat half dichtgeslibd zit.
 
ga er maar van uit dat je pulsgever het is, heb ik ook gehad met zo,n fiets ,eerst goed ga je rijden en na verloop stopt er 1 cilinder, andere puls gevers er in en nooit weer problemen gehad alleen pulsgevers zijn bijna niet meer te vinden
 
Nee stopt met vonken als ik de doppen eraf trek dan heb je geen verschil. Je hoort 'm dus niet zakken in toeren, als ik ze terug zet en de voorste doppen eraf trek gaat de motor uit. Maar heb de bobine al vervangen vandaar dat ik de cdi als verdachte had bedacht. Trek zo de tank eraf en dan ga ik nog maar eens spelen met kabels en stekkers

ik zou denken dat hij op een cilinder loopt als doppen de bougiekappen zijn zou hij zowel op de voorste als op de achterste cilinder moeten reageren.
meer een carburateur probleem zoals al eerder beschreven.
 
Jammer dat er geen enkele terugkoppeling is van de TS over wat er nou aan de hand was...
Druk met werk kinderen enz... Ben niet getrouwd met de Honda dus heb niet elke dag de tijd om er mee bezig te zijn (de Honda vergeeft het me sneller als ik die minder aandacht geeft dan m'n gezin ;)) of om hier updates te geven.......

Maar goed, CDI is vervangen geen verschil(was meer een wanhopige actief in de hoop dat ik er makkelijk vanaf kon komen, dus heb nu een reserve op de schap liggen 😂). blok losgehaald om de pulsgevers nader te bekijken. 1 is kapot. Lang aan het zoeken geweest naar een vervanger. Nieuw niet meer te krijgen en gebruikt al helemaal niet meer (heb alle sloperijen in Nederland gehad)
Uiteindelijk bij carmo terecht gekomen, konden in eerste instantie niks doen voor me omdat hun ook geen pulsgevers hebben in de goede maat. Nu is er daar 1 die gelukkig een beetje meedenkt en gaf me een alternatief qua pulsgever, deze klopt niet helemaal qua maten maar met wat aanpassingen passend en kloppend gemaakt. Zit hetzelfde als de oude gever zat. Heb nog geen tijd gehad om een testritje te maken, kom net de schuur uit en moet het blok nog even dicht maken nieuwe olie erin enz... Dus ben er nog mee bezig en als ik tijd heb lees ik mee en reageer ik ook wel.

Hou jullie op de hoogte komt goed 👌
 
Terug
Bovenaan Onderaan