Vt1100 loopt na een op 1 cilinder

Robert83

Rookie
26 sep 2020
24
6
Ochten
Ik heb al een tijdje een probleempje met de Honda en ik weet zo 1 2 3 niet meer wat het kan zijn.

Als ik de oude dame start is er geen probleem starten lopen. Heb de choke niet eens nodig. Als ik haar dan stationair laat draaien is er niks aan de hand en loopt het allemaal super, komt mooi op temperatuur, koelingfan gaat op tijd aan dus loopt niet warm. Niks te klagen dus als ik dan gas geef gaat het ook allemaal goed goed ook bij even de toeren vasthouden.

Maar..... Zo gauw ik ga rijden dan is het binnen 5 kilometer gedaan met de pret. Dan stopt de achterste cilinder, heb de bougies, doppen, kabels en bobine's al vervangen maar mag niet baten. Carburateur is schoon heb er ook nog forte moto power ingedaan (baat het niet schaadt het niet :D) maar het probleem blijft. Accu is ook goed heb ik ook gecheckt. Dus ik weet het niet meer zo goed.

Heb nog 1 idee en dat zou de cdi zijn maar heb er niet zoveel zin meer in om weer wat te kopen en voor niks erop te zetten. Dus mijn vraag is wat denken jullie de CDI kapot of moet ik het in een andere hoek gaan zoeken en de Cdi is niet echt door te meten geloof ik of heb ik dat mis?

Oh schiet me net te binnen. Als ik dan terug kom van de testrit en ik laat de motor gewoon draaien dan begint de achterste cilinder af en toe een beetje mee te sputteren met korte stootje hoor je dan het toerental iets omhoog gaan voor een seconde of wat. Eerste cilinder loopt de hele tijd gewoon goed
 
Alles weer aangesloten en dicht geschroefd. Heb even een klein rondje gereden en klinkt allemaal goed reageert ook goed op het gas dus dat is gunstig.

Had hiervoor alleen al dat als ik 'm in een versnelling zet dat de koplamp uit gaat. Is nu niet anders, alleen gaan nu de toeren omhoog en zet ik 'm wee r in neutraal dan gaat de verlichting weer aan en zakt het toerental weer naar de normale stand, dus ben nog niet klaar. Is iets electrisch, maar weet alleen nog niet precies hoe of wat. Als ik alles loshaal van de koplamp blijft de motor wel goed lopen als ik 'm in de versnelling zet... Dus eerst maar eens alles nalopen voor ik een groter testrondje ga rijden.

Hoeft me niet te vervelen in ieder geval 🤦‍♂️🤦‍♂️
 
Alles weer aangesloten en dicht geschroefd. Heb even een klein rondje gereden en klinkt allemaal goed reageert ook goed op het gas dus dat is gunstig.

Had hiervoor alleen al dat als ik 'm in een versnelling zet dat de koplamp uit gaat. Is nu niet anders, alleen gaan nu de toeren omhoog en zet ik 'm wee r in neutraal dan gaat de verlichting weer aan en zakt het toerental weer naar de normale stand, dus ben nog niet klaar. Is iets electrisch, maar weet alleen nog niet precies hoe of wat. Als ik alles loshaal van de koplamp blijft de motor wel goed lopen als ik 'm in de versnelling zet... Dus eerst maar eens alles nalopen voor ik een groter testrondje ga rijden.

Hoeft me niet te vervelen in ieder geval 🤦‍♂️🤦‍♂️
Da's wel heel vaag dat ook de toeren omhoog gaan?

Het is toch allemaal mechanisch met carburateurs?
 
Da's wel heel vaag dat ook de toeren omhoog gaan?

Het is toch allemaal mechanisch met carburateurs?
Yup, zijn mechanisch dus vind het ook bijzonder.
Viel me net ook op dat het groot licht lampje op het dashboard gaat branden als ik hem in een versnelling zet en de koplamp uitgaat. Heb de originele schakelaars net terug gezet (had er andere op zitten omdat het gat van de gaskabel dol is bij de originele), maar het probleem blijft.
Het aparte is dat alleen de koplamp uit gaat en niet de achterlamp die blijft netjes branden.
Ga nu de hele kabelboom langs, misschien dat ik ergens iets verkeerd heb aangesloten of zo.
 
Nou ben weer even bezig geweest. Heb de neutraal kabel los gehaald en dan gaat de koplamp en het neutraal lampje op de dash uit. Die laatste is logisch natuurlijk alleen de koplamp snap ik nog niet helemaal. Heb de diode nagemeten en die is goed staat op 0,7 en de andere kant op ol. Zit nu even in m'n wphb te kijken op het schema en de kabels zitten nergens aangesloten op de koplamp. Vanaf de schakelaar gaat 1 kabel en die splitst zich op 1 (houd dezelfde kleur) gaat naar het neutraal lampje en vanaf de splitsing (word een nieuwe kleur) gaat er 1 naar de diode. Vanaf de diode gaat de kabel dan naar het (als ik het goed vertaal) startrelais en naar de koppelingshendel. Dus als ik morgen op tijd thuis ben de kabelboom maar eens napluizen of ik ergens een verkeerde verbinding heb gemaakt of zo, want haal nog steeds de logica er niet uit dat de koplamp dan uit gaat...
 
Onder het mom van, opschrijven van het probleem werkt verhelderend, zat ik net de boel even terug te lezen en weer in het schema te kijken

En ineens zag ik de link met de koplamp, namelijk de koppelingshendel. Het draadje vanaf de diode is groen/rood en de tweede kabel bij de hendel is groen. Nu heb ik de hendel nog niet aangesloten zitten, maar dat brengt wel de kabel in de buurt van de koplamp. Lang verhaal kort. De fitting was verrot en hier heb ik een nieuwe h4 fitting aan gezet alleen ipv het groene draadje heb ik het groen/rode draadje aangesloten 😅😅. Dus net even opnieuw aangesloten en nu blijft de lamp branden. Morgen even kijken of de toeren ook in gereel blijven is het nu niet de beste tijd voor icm slapende kinderen en zo haha
 
En blind staren op iets.
Uren kijken en zoeken en dan komt er een ander bij, en die vind het al gauw _O-
Vaak helpt het ook om een paar uur wat anders te doen en dan zo opeens , bling O-)


Scared Still Waiting GIF by Looney Tunes
 
Laatst bewerkt:
En blind staren op iets.
Uren kijken en zoeken en dan komt er een ander bij, en die vind het al gauw _O-
Vaak helpt het ook om een paar uur wat anders te doen en dan zo opeens , bling O-)


Scared Still Waiting GIF by Looney Tunes
Haha ja inderdaad. Heb mezelf ook ff tegen m'n voorhoofd geslagen en eikel geroepen. Maaar dat zijn de leuke momenten, als alles vanzelf gaat word het ook zo saai hé 😁
 
Nou het is weer even geleden, maar het is opgelost nu een paar ritten kunnen maken en gaat allemaal prima.

Alleen nu weigeren de temperatuur en benzine meter, dus zal wel weer een draadje verkeerd hebben aangesloten. Heb er nu ff geen zin meer in om naar te kijken kan nog 2 a 3 weken rijde mits het weer het toelaat dus kijk daarna wel weer
 
@robert 83 zou je me kunnen vertellen wat voor pick up je toen hebt gekocht en wat je hebt aangepast? Ik heb hetzelfde euvel met mijn 1100 en kan nergens terecht voor een geschikte.... (Weet dat t al even geleden is, maar zou er erg blij mee zijn.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan