VT500 Ascot - koelvloeistoflek nieuwe koppakking

30 okt 2017
9
0
Dames en heren sleutelaars, ik heb mijzelf van de regen in de drup geholpen bij het vervangen van een van de koppakkingen van mijn Honda VT500.

De motor is anderhalf jaar in mijn bezit en rijdt altijd goed. Enige euvel was dat de achterste cilinder een klein beetje olie lekte langs de koppakking. De lekkage was eigenlijk te weinig om de koppakking te vervangen, maar omdat het mij leuk en leerzaam leek heb ik toch het blok uit de fiets gehaald en opgeschroefd.

Vanmiddag had ik alles klaar om te testen, het blok zat terug in het frame, olie en koelvloeistof er in en alles leek goed. De motor sloeg heel even kort aan, echter was de accuspanning te laag om door te starten. Toen viel mij op dat er wat druppeltjes koelvloeistof aan de zijkant van het blok hingen. Toen ik de druppeltjes wegveegde zag ik dat ze langs de koppakking meteen weer door traande.

Ik begrijp niet wat er fout is gegaan. Op het koelsysteem staat toch nauwelijks druk, zeker als de motor niet meer loopt?

Het zonnetje scheen, dus meteen besloten het blok weer uit 't frame te halen om te kijken wat er precies fout is gegaan. Er lijkt geen koelvloeistof in de olie te zitten en vice versa. Wel valt op dat over het gehele vlak waar de pakking zit kleine druppeltjes koelvloeistof liggen.

Bij het monteren van de koppakking heb ik netjes alle blokbouten op het juiste moment (volgens de Clymer handleiding 35 - 45Nm) vastgedraaid. Ook heb ik bij het los en vastdraaien de instructies gevolgd om het in kleine stapjes kruislings steeds iets vasten te draaien. Ik heb de kop niet laten vlakken, maar heb het oppervlak netjes schoongemaakt en gepolijst door hem op een glazen plaat met cif te schuren. Laten vlakken leek mij onnodig omdat de lekkage in eerste instantie niet super hevig was. Voor en na het monteren van de pakking heb ik een compressiemeting gedaan, met de oude pakking 125psi droog 160psi nat. Na het vervangen was de droge compressie waarde hoger dan de eerste meting, helaas vergeten de waarde op te schrijven.

Het lijkt alsof de metalen ring in de pakking te dik is om de rest van de pakking goed contact te laten maken met de oppervlakten van de cilinder en kop. Dit is de pakking die ik gebruikt heb: http://www.mlmparts.com/nl/koppakking-4fde16-voor-honda-vt-500.html

In de bijgevoegde foto zie je de kleine druppeltjes koelvloeistof over het gehele oppervlakte. De foto is gemaakt direct nadat ik de kop gedemonteerd heb, ongeveer anderhalf uur nadat ik het lekken ontdekte.
full
 
Hier de nieuwe koppakking. opschrift: motorGASKET M0115 1.00mm. Helaas heb ik de oude pakking een aantal weken terug weggegooid. Ik kan de twee dus niet vergelijken.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan