VT500 carb problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

remotesunset

Die hard MF'er
27 jun 2009
800
0
Kampen (Overijssel)
hallo,
mijn topics zullen onderhand al wel vaak genoeg voorbij zijn gegaan maar ik probeer het nogmaals.

ik bezit een honda VT 500 C,
een erg leuke motor... wanneer hij functioneerd.
de motor is kort nadat ik hem kocht, problemen gaan geven

probleem 1
de motorsloeg af en wilde niet meer starten thuis met een multimeter binnen 5 minuten ontdekt / gemeten dat de dodemans knop geen verbinding meer maakte.
de knop goed schoon gemaakt en de boel functioneerde direct weer naar behoren.

probleem 2
een probleem wat steeds erger werd was een schokje dat tussen de 2000 en 3000 toeren zat. soms was het schokje zo erg dat het voelde alsof ik het gas 1 a 2 seconden dicht hield, tewijl ik toch echt vol gas gaf.
dan pakt de motor weer op en boven die 3000 toeren heb ik er nog nooit last van gehad.

(ik dacht dat het probleem in de carburateur zou zitten maar na deze schoon te hebben gemaakt en daarbij de gasnaalden gasschuifen te hebben gecontroleerd bleek er niks mis te zijn. wel heeft iemand de pilot screws uitgeboord en opnieuw afgesteld (wat er in mijn beleving op kan duiden dat het probleem al even speelt, de vorige eigenaar wist echt van niks. maar hij wist ook niks van een schokje af ;))

probleem 3
iets wat later erger werd (echt opviel).
het klappen in de uitlaat het werd van een af en toe plop bij gas los, een reeks knallen alsof een ralley auto aan kwam denderen (erg leuk spelletje maar niet de bedoeling).

dit lijkt mij doet mij denken aan een slechte ontsteking/timing.

probleem 4
wanneer ik de motor warm heb gereden en hem weg zette wilde de motor niet meer starten. na veel moeite en af en toe een oorverdovende knal of knal salvo. (daar heb ik een mevrouw op het tankstation waarschijnlijk een hartverzakking mee gegeven ... ze sprong zo haar auto in haha.)
wilde de motor weer gewoon starten

probleem 5
de motor begon bij gas los en langzaam rijden af te slaan.
nadat ik tijdens het inhalen van een rits wachtende auto's halverwege de motor weer wilde in voegen omdat de brug dicht ging, sloeg de motor af.
net toen de brug weer dicht was :(
ik zag een grote vrachtwagen al aan komen rijden, snel de motor dwars/schuin tussen 2 auto's ingezet en dat ging me allemaal maar net goed genoeg.

de motor wilde toen ook niet meer starten en sindsdien rijd ik er niet op (het werd ook winter (lees slecht weer) maar onderhand wil ik toch echt weer rijden.)

nou kan ik wel uitgaan leggen waarom ik weinig aan de motor kan sleutelen maar daar word niemand wijzer van.

het komt erop neer dat ik zo nu en dan een zaterdag aan de motor kan werken.

momenteel heb ik de carburateurs dus al uit elkaar gehad en goed bevonden toen reed de motor gewoon zo kut als daarvoor.

nadat ik alles had door gemeten (spoelen dus pickup spoeltjes, bobines, bougiekabels (sloegen door zijn vervangen), accu (prima) en ook maar de dynamo gecontroleerd ook goed.)

toen heb ik de kleppen gestelt deze stonden allemaal redelijk sommigen iets te ruim maar best goed.

ik heb ze volgens het WPH afgestelt op 0.10mm voor in en uitlaat tijdens de TDC (het bovenste dode punt van de compressieslag) edit. natuurlijk voor beide cilinders verschillend :z

sindsdien start de motor heel slecht.
ik heb hem lopend gehad en dat klonk prima ook bij het verhogen van toeren.

ik heb de kleppen nogmaals gecontroleerd en de afstanden zijn perfect.

de CDI-units heb ik eruit gehaald en de prints bekeken niks mis mee super simpel stukje electronica.

ik ga volgende week weer met de motor aan de gang maar wat kan dit nou zijn.
ik wil niet dat iemand mijn werk doet want ik ben er aan begonnen en ik ga het afmaken ook.
maar ik zou een beetje meedenken niet afslaan
 
hey armada,

heb ik ook aan gedacht maar ten eerste ken ik niemand die zo'n oud barrel rijd ;).
maar het zijn ook aparte CDI-units die gebruik maken van het zelfde circuit voor het creëren van een puls, ze zijn dus uitwisselbaar met elkaar en dat maakt geen enkel verschil.

de bougie's geven dan ook mooie vonken af (op misschien wel de verkeerde timing maar de motor wil nu niet starten en ik kan er dus geen stroboscoop aan hangen ...)


Hee pas jij ff op je woorden? Voor de winter heb ik ook zo'n brommer jou problemen
herken ik absoluut niet. Hoe is het met je koeling en inlaat rubbers? Stel je vraag ook eens op
www.shadowmc.nl Knutsel of Tech die weten het wel.

Sorry had je laatste bericht niet gelezen, goed dat het is opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Hee pas jij ff op je woorden? Voor de winter heb ik ook zo'n brommer jou problemen
herken ik absoluut niet. Hoe is het met je koeling en inlaat rubbers? Stel je vraag ook eens op
www.shadowmc.nl Knutsel of Tech die weten het wel.

Sorry had je laatste bericht niet gelezen, goed dat het is opgelost.


oud barrel bedoel ik niet fout hoor :D
ben er erg blij mee geweest maar het is niet een motor voor mij.

p.s naar mijn pa's fjr 1300 word gerefereerd als zijne brommer
 
oud barrel bedoel ik niet fout hoor :D
ben er erg blij mee geweest maar het is niet een motor voor mij.

p.s naar mijn pa's fjr 1300 word gerefereerd als zijne brommer

:+ Dan hebben we dat uit de wereld geholpen. Ik moet zeggen dat ik voor
ff een boodschapje en woonwerk vaak de VT pak. Dat ding kost bijna niks,
ik zou hem er lekker bij houden. Idd de FJR is een echte grote brommer. ;)
 
tja,
ik ben nog maar een student en om de motor er bij te houden word lastig.
ik baal er al van dat er net nieuwe banden op zitten en ik het nu in mijn kop haal een nieuwe/andere te kopen.
maar misschien dat hij daarom wel sneller verkoopt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan