vt500 loopt op 1 cilinder

theo24

Rookie
5 mrt 2019
12
2
Ik heb voor de brik en brak tocht van volgend jaar een Honda vt500 gekocht uit '84.
Starten - lopen. Het probleem is nu, hij loopt maar op 1 cilinder.
Ik ging er van uit dat het een kwestie was van carburateur schoonmaken en klaar is kees. Maar dat was niet zo. Hij vonkt niet op de achterste cilinder.
Dan zal het wel de bobine zijn. : Bobines omgewisseld. Zelfde verhaal: Weer niet lopen op de achterste cilinder. Dus de bobines zijn goed.
Bougies omgewisseld.: idem dito Weer niet lopen op de achterste cilinder.
Wat blijft er over? CDI of de pulsgever? Heeft iemand hier ervaring mee?
Of is er iemand in de omgeving van Drenthe, Groningen of Twente die bereid is om even de cdi te proberen op zijn of haar motor?
 
Laatst bewerkt:
ooit was er een horder in jouw umgebung die veel spullen van ascot of vt custom had,
maar niet meer naar gezocht omdat ik niets meer nodig heb.


meet eens wat draadjes door.. ik denk dat je t daarin moet zoeken...
 
Ok. Ga ik proberen. En eigenlijk klinkt dat best wel aannemelijk. Misschien maar beginnen bij de pulsgevers.
Weet iemand trouwens aan welke kant die zitten?
 
Hé Patrick, Ik ben er uit.
Ben vooraan begonnen te meten bij de pick-ups. Of hoe noem je die dingen? Ik vind zelf "pulsgever" wel een mooie naam.
Daar was alles goed tot aan de cdi. Toen ontdekte ik dat er niet één maar twee cdi's in zitten. Voor elke cilinder één. Dus vervolgens die beide cdi's omgewisseld. En toen vonkte hij op de andere cilinder. Dus volgens mij is dan de CDI kapot. Dus die ga ik morgen maar proberen te bestellen.
 
Dus volgens mij is dan de CDI kapot. Dus die ga ik morgen maar proberen te bestellen.
Een bekend euvel bij CDI's. Op den duur gaat de aansluitpoot schuiven in de soldering met een slecht of helemaal geen contact meer. Probeer de soldeerkant van de print te bereiken en dan alle solderingen opnieuw doen, evt. vooraf het oude soldeer met désoldeerdraad of een zuigpomp weg halen.
 
Een bekend euvel bij CDI's. Op den duur gaat de aansluitpoot schuiven in de soldering met een slecht of helemaal geen contact meer. Probeer de soldeerkant van de print te bereiken en dan alle solderingen opnieuw doen, evt. vooraf het oude soldeer met désoldeerdraad of een zuigpomp weg halen.
Hallo.
Ik heb de cdi los gekregen, met een mooi uitzicht op de solderingen. Heb toen alle soldeerverbindingen opnieuw gedaan. Maar helaas zonder resultaat.
Dus een cdi-tje gezocht op marktplaats. Was niet te duur. EN: Starten en lopen. Ook best wel mooi lopen. Maar tot mijn verbazing begon de motor na een minuut of 2 a 3 te koken.
Heeft iemand enig idee hoe dit zou kunnen? Hij borrelt ook koud een beetje in het koelwater, dus volgens mij is dat uitllaatgas.
 
Eigenlijk moet even de druk in het systeem gemeten worden via de vuldop.
Dan weet je gelijk of het met de 0,9 bar overdruk goed zit.
Of dat de druk hoger is en er een koppakking uitligt.

(Of lul ik nu dom, ik weet dit niet zeker?)
 
Je zou eerst een drukmetertje op het koelsysteem kunnen zetten en kijken of de druk wegzakt en gebeurt dat, dan controleren op lekken en vind je nergens een druppel, dan zou hij het via de koppakking kunnen verliezen.
 
Ik heb de koppen er toch maar af gehaald, want er stond duidelijk druk op het water.. kun je namelijk op 2 manieren monteren
De voorste cilinderkop was goed. Maar de achterste vertoonde wat rare sporen die volgens het revisiebedrijf duiden op lekkage.
Ik heb de kop laten vlakken. Is niet eens zo héél duur (€45). Nu zijn we hem weer in elkaar aan het schroeven, maar lopen we tegen een probleempje/vraag aan.
De nokkenas kun je namelijk op 2 manieren monteren. Grof gezegd, met de nokken naar boven of met de nokken naar beneden. Uiteraard moeten alle merkstrepen goed staan.
De cilinders maken een hoek van ongeveer 40 graden. Dus je kunt een ontstekingsinterval van 40 - 680 graden krijgen. Of een interval van320 - 400 graden.
Ik heb geen idee wat voor een V-twin normaal is. Weet iemand dit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan