VT750 uitboren of ander blokje?

De_ruige

MF'er
1 okt 2009
46
0
Hey iedereen!

Ik rijd met een Shadow 750c2 ACE.

Ik ben zeer tevreden van de bike, dus geen reacties als koop gewoon een andere graag ;)

Ik vind de max snelheid (145) NET wat te weinig, alsook het vermogen dat overblijft als je 120-130 aan het rijden bent...

Wat lijkt jullie het beste? Cilinders laten uitboren, zoja, tot hoeveel kan de standaard cilinder, of blokje ondersteken van de 1100cc, als dit al dan niet werkt zonder AL te veel aanpassingen?

Grtz!

De ruige
 
Zo ruig is blijkbaar je bike niet...ff specificaties gezocht:
Power: 45.00 HP (32.8 kW)) @ 5500 RPM
Torque: 63.00 Nm (6.4 kgf-m or 46.5 ft.lbs) @ 3000 RPM

Met een gewicht van 230 kilo...totaal: 0.1965 HP/kg

Cilinders uitboren is duur (arbeidsloon, demontage) en levert meestal niet meer op dan 100cc extra...en aangezien je motor uit 750cc al niet veel vermogen weet te persen...heeft die 100cc extra ook niet veel zin...

Misschien is de goedkoopste oplossing om je maximum snelheid omhoog te halen wel een kleiner tandwiel achter monteren...Kost weinig, en levert misschien 10 a 20 km/u extra op die je nu mist...
 
Laatst bewerkt:
Zo ruig is blijkbaar je bike niet...

Misschien is de goedkoopste oplossing om je maximum snelheid omhoog te halen wel een kleiner tandwiel achter monteren...Kost weinig, en levert misschien 10 a 20 km/u extra op die je nu mist...

Die ruige is ook niet op m'n bike bedoeld ;)

Met tandwiel zal ik dan misschien iets sneller rijden, maar ga ik dan niet NOG meer power ontbreken op die snelheid?

Grtz
 
nee....je topvermogen is je topvermogen...onafhankelijk welk tandwiel...Wel zorgt een kleiner tandwiel dat je koppel van je motor minder benut wordt (maar beter op hogere snelheid)...hij zal dus wel minder snel een wheelie maken...en hoeveel je maximumsnelheid omhoog gaat is ook afhankelijk van je gewicht, en je luchtweerstand...de luchtweerstand neemt in het kwadraat toe met de snelheid...
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet eens me iemand spreken die verstand heeft van het afstellen van die machines. Misschien kan je met andere afstellingen luchtfilter ed wat pk's winnen. Het laten uitboren van je cilinders lijkt mij veel werk en vrij prijzig. Op die nieuwe cilinderinhoud zal je dan ook je carburatie af moeten (laten) stellen.
 
Kan je niet eens me iemand spreken die verstand heeft van het afstellen van die machines. Misschien kan je met andere afstellingen luchtfilter ed wat pk's winnen. Het laten uitboren van je cilinders lijkt mij veel werk en vrij prijzig. Op die nieuwe cilinderinhoud zal je dan ook je carburatie af moeten (laten) stellen.


Het uitboren zelf kost mij 30€ per cilinder, nieuwe zuigers enzo erbij komt op 60€ per cilinder.

Dus voor 180€ is die klus geklaard.

Heb reeds stage 1 luchtfilter steken, en volledig open uitlaten, met bijhorende sproeiers, maar buiten veel meer lawaai en verbruik, niet veel merkbaars
 
tsja, ondanks dat je het niet wilt horen is een andere motor toch de betere oplossing.
opvoeren van een VT750 zal niet zo gek veel opleveren, of je moet erg diep in de buidel tasten.
kleiner tandwiel kan wel maar je leverd wel accelleratie vermogen in.
dus iets hogere top, maar langzamer optrekken.
blok van een VT1100 gaat niet passen, dat is een stuk groter.
blijft over een andere motor, is goedkoper en makkelijker.
en het effect is waarschijnlijk ook groter.
 
zou het blok van een vfr niet passen?
maar zonder gekheid: opboren is onzin, dat gaat je echt geen 20pk opleveren.

maar ergens klopt er iets niet, als je werkelijk de 30kw uit het boekje hebt moet je een top van meer dan 160 hebben, dat is namelijk de top met 25kw. als je blok goed is klopt de overbrenging niet. ik denk dat je achter een paar tanden groter moet.
 
maar ergens klopt er iets niet, als je werkelijk de 30kw uit het boekje hebt moet je een top van meer dan 160 hebben, dat is namelijk de top met 25kw. als je blok goed is klopt de overbrenging niet. ik denk dat je achter een paar tanden groter moet.
Kan je mij dat uitleggen? Niet dat ik je niet geloof, maar het klinkt niet erg aannemelijk. Het scheelt namelijk nogal als je wel of niet een stroomlijn hebt, hoe zwaar de motor is, welke overbrengingen er zijn, etc. Of heb je het over dit specifiek model?
 
25 kw en 160 KM per uur max... .. ga toch maar eens laten testen of mijne wel 25KW is dan..

maar ontopic.. ik denk niet dat je verbluffende resultaten moet gaan verwachten van dit motorblok.
Ik denk dat je simpel kan stellen dat je als je tevreden ben met deze motor je hem moet houden en wellicht er een paar PK meer uit persen.. maar wil je echt meer dan is dat niet haalbaar met deze motor.
 
Het uitboren zelf kost mij 30€ per cilinder, nieuwe zuigers enzo erbij komt op 60€ per cilinder.

Dus voor 180€ is die klus geklaard.

Heb reeds stage 1 luchtfilter steken, en volledig open uitlaten, met bijhorende sproeiers, maar buiten veel meer lawaai en verbruik, niet veel merkbaars

Laat me niet lachen :}
Een cylindertje een paar boormaten groter maken is vaak wel een stukje duurder dan gewoon een overmaatje boren hoor :Y
En een setje fikse zuigers schat ik toch al vlug op zo'n 400 euro.
Dan komt er nog wat geld voor pakkingen bij, pakweg 60 euro ofzo.
Montage en alle zooi is al vlug 2-3 dagen werk bij zo'n ding (tenminste als je een beetje secuur wilt werken)

Als je st1 luchtfilter+sproeierbezetting met een andere uitlaat erop hebt zitten MOET je verschil in vermogen merken........, óf het heeft niks mogen kosten en niet de juiste man of ongemotiveerde man aan de testbank gehad (als hij er uberhaupt al op geweest is, anders had je het specifiek aangegeven lijkt me zo)
 
Volgens mij hoort je motor 167 te kunnen lopen (ongeveer, pin me er niet op vast).

Afstellen (je hebt al ander filter), en dynokit gaat vast al wat helpen. Uitboroen gaat relatief niet de winst opleveren die je wilt.
 
lijkt me toch wel een leuk project om zo,n VT750 sneller te gaan maken.
Maar kost idd best wel wat centen en of het blok contstruktief sterk genoeg is om aardig wat pk,s erbi te krijgen weet ik niet??
 
Misschien moet je de motor eens een keer op de dynobank zetten? Open luchtfilters en uitlaat zou je verbruik eerder moeten laten afnemen als je rijstijl niet veranderd. Als jou ervaring is dat het verbruik is toegenomen is de afstelling misschien niet helemaal zuiver :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan