VTR 1000F (Deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sparxx

MF veteraan
5 okt 2003
5.341
2
Enschede
newkopne6.jpg

Welkom in het nieuwe VTR 1000F topic!
Deel 6! Welkom en enjoy (toekomstige) Firestorm rijders, laten we dit topic lekker vol donderen met info over onze dikke twins!

kop1eg0.jpg


De VTR werd in 1997 geïntroduceerd. Het concept sloeg al snel aan en werd een succes.
De krachtige, dynamische motor van de Firestorm is bekend voor zijn grote vermogensontplooiing en zijn algemene betrouwbaarheid. De motor kan stationair rustig brommen, maar hij kan ook kolossaal optrekken. Zelfs tot 9500 toeren. Door de intelligente frameconstructie en de korte wielbasis blijft de Firestorm in alle rijomstandigheden even stabiel en licht in handling.

Typisch V2-gevoel
Impressionante sportprestaties én een rijk koppel in de lage toeren, dat zijn de troeven van de grote sportieve V-Twin, de VTR1000F, die tegelijk garant staat voor een uitzonderlijk comfort en een formidabele manoeuvreerbaarheid. Een pracht van een 996cm³ 90° DOHC V-Twin krachtbron houdt zich schuil in het lichtgewicht 'Pivotless' dual-spar aluminium frame, waarbij de stijve aluminium swingarm rechtstreeks in het motorblok scharniert voor een kortere wielbasis én het elimineren van het effect van torsiespanningen op het sturen.

De Firestorm laat jou net zo relaxed of agressief rijden als jij dat wil.

kop2al6.jpg


modellenlk3.jpg

Kenmerken model 1997 t/m 2000
Motor: 8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3 Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm Keilin CV
Bougie: DPR9EVX-9 (NGK)
Vermogen: 110 PK bij 8.750 omw/min

Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W)Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 16 liter, waarvan 2,8 liter reserve indicatie: Waarschuwingslampje op snelheidsmeter.
Afmetingen: lengte: 2.155 mm breedte: 710 mm hoogte: 1.430 mm
Droog gewicht: 192 KG

vtrrijza2.jpg


Kenmerken model 2001 t/m heden
Motor:8 kleppen, DOHC, watergekoelde 90° V-Twin.
Boring/Slag: 98,0/66,0
Aantal CC: 996 cm3
Compressie verh: 9,4 : 1
Carburateur: 2x48 mm schuingeplaatste CV carb. met vlakke gasschuif
Vermogen: 78 KW (106 PK) bij 9.000 omw/min ( -4 PK )
Koppel: 93 Nm / 7.000 min-1 (95/1/EC)

Transmissie: 6 versnellingen
Banden: Tubeless Voor: 120/70ZR17 (58W) Achter: 180/55ZR17 (73W)
Brandstof: Euro 95, loodvrije benzine Tankinhoud: 19 liter, waarvan 3,5 liter reserve ( +3 Liter ) indicatie: LCD Indicator
Afmetingen: lengte: 2.050 mm ( - 105 mm ) breedte: 700 mm ( - 10 mm ) hoogte: 1.430 mm Zithoogte: 810 mm Grondspeling: 135 mm
Droog gewicht: 193 KG ( + 1 Kg )

Oud vs. nieuw
De grootste verschillen tussen het oude en het nieuwe model VTR op een rij:

Het oude model heeft een 16 liter tank. In werkelijkheid word die 16 liter niet volledig benut. Door de vorm van de tank kun je je VTR niet helemaal vol tanken anders loopt deze over. Laat zeggen dat je in de praktijk 14 liter kan tanken. In combinatie met een relatief hoog benzine verbruik ben je al snel vaste klant bij het tankstation. Dit heeft Honda verholpen door de tankinhoud met 3 liter te verhogen naar 19 liter voor het 2001 model.

Vanaf 2001 heeft Honda het contactslot gewijzigd naar het bekende H.I.S.S systeem.
Het Honda Ignition Security System is een anti-diefstal systeem dat op elektronische wijze zorgt dat de motor niet start als de originele sleutel niet wordt gebruikt.
Oud - Nieuw
contoudob7.jpg
contnwfo3.jpg


Vanaf 2001 is het dashbord gewijzigd.
Oud - Nieuw
dashoudgi4.jpg
dashnwvx0.jpg


De dashbord's zijn niet onderling uit te wisselen. Met wat aanpassingen zou dit wel kunnen lukken, maar ik heb nog niet kunnen lezen hoe. Zou je ook niet moeten willen want het oude is veel overzichtelijker en duidelijker dan de nieuwe O-)
Het zit hem ondermeer in de senoren. De nieuwere modellen hebben andere sensoren in de benzinetank.

Bestikkering. De modellen t/m 2000 hebben Firestorm op de tank staan en VTR op de zijkuipen. Bij de nieuwere modellen staat het Honda logo op de tank (Honda+wing), en Firestorm op de zijkuip.

geschof5.jpg

VTR 1000 F
VTR 1000 F (Deel 2)
VTR 1000 F (Deel 3)
VTR 1000 F (Deel 4)

tipsev8.jpg

Het kan altijd beter
Natuurlijk is de standaard storm al een fantastische machine. Maar als echt motorrijder wil je altijd meer uit je machine halen. Hier volgen een aantal handige zaken, zodat je nog meer en langer plezier van je motor hebt.

MOTORISCH
Het NAKS verhaal
Eerst maar eens beginnen met de NAKS. Na wat research zul je er waarschijnlijk al achter zijn gekomen dat dit bijna het enige zwakke punt van de VTR is. De NokkenAsKettingSpanner van de eerste modellen schijnen nogal problemen te leveren. De veer die normaal de nokkenasketting op spanning houdt die kan na verloop van tijd slap worden en zelfs breken met alle gevolgen van dien. Honda heeft hiervoor nieuwe gemodificeerde NAKS. Je kan zelf kijken of je de oude of de nieuwe versie hebt. De eerste modellen hebben een roze of witte stip. Als je deze hebt is het verstandig om ze te vervangen voor de nieuwe. Nieuwe hebben een oranje stip (kan inmiddels ook weer een andere kleur hebben).

Het probleem is, als je het niet tijdig vervangt, dan kan het een heel duur geintje worden. De nokkenasketting zorgt ervoor dat je timing van de kleppen goed blijft. Als je NAKS kapot gaat dan komt je ketting niet meer op spanning. Hierdoor zal je timing niet meer goed zijn en zullen je kleppen kapot/krom slaan op je zuiger. Als je geluk hebt zijn het dan alleen kromme kleppen. Maar in het ergste geval kan je zuiger en/of je krukas vastslaan. Als dit gebeurt, kan je haast wel op zoek naar een ander motorblok. Ik ken een aantal gevallen waarbij alleen een aantal kleppen krom waren. Deze reparatie alleen al koste rond de 500 euro. Laat je ze uit voorzorg vervangen dan kost het je een 40-50 euro per NAKS (2 nodig) + het eventuele arbeidsloon. Waaraan kun je horen dat je NAKS aan vervanging toe is? Dan zal er een lichte ratel in het blok te horen zijn!

Dit zijn de NAKS
naks1lo6.jpg

Hier zijn ze te vinden: Rechterkant, achterste cilinder. Linkerkant, voorste cilinder
naksrwy2.jpg
nakslyp9.jpg


Dynojet - K&N - Open uitlaat
Standaard is de VTR al heel goed afgesteld. Eigenlijk is er weinig vermogenswinst te behalen met een Dynojet kit en/of K&N filter. Een Powercommander kun je wel vergeten. De storm is namelijk nooit met injectie geleverd, en een Powercommander is er alleen voor injectie-motoren. Met een Dynojet (set naalden voor in je carburateur) zal je VTR echter wel veel vloeiender en zuiniger gaan lopen. Dynojet is vooral aan te raden i.c.m. open uitlaten. Open uitlaten geven wel weer heel wat extra vermogen. Als je open uitlaten monteerd is het altijd wel aan te raden je afstelling aan te passen, je motor gaat dan namelijk wat armer lopen. Wat ik mij heb laten vertellen geeft een K&N filter geen extra vermogenswinst tegenover de standaard filter. Een K&N filter is echter wel weer beter dan een standaard, omdat een K&N nooit vervangen hoeft te worden. Aleen gereinigd.

RIJWIELGEDEELTE
Achterkant ophogen
Een veelgebruikte modificatie aan het rijwielgedeelte is het ophoogplaatje. Standaard heeft de VTR maar weinig grondspeling, en stuurt de VTR wat log. Een beetje plat door de bocht en je heb de stepjes en/of uitlaat aan de grond. Het ophoogplaatje zorgt ervoor dat je achterkant iets hoger staat. Hierdoor heb je wat meer grondspeling en stuurt de VTR wat strakker en soepeler door de bochten. Vooral het van links op rechts gooien van de motor gaat sneller en makkelijker. Het enige "nadeel" wat ik heb kunnen vinden is de wat sportievere houding. Na het ophogen zul je wat meer druk op de polsen krijgen. Sommige mensen die de VTR wat hoger hebben gezet (hoger plaatje dan hieronder beschreven) ondervonden wat meer instabiliteit op hogere snelheden.

Het ophogen is goed zelf te doen. Een kleine moeite en je hebt een veel fijner sturende VTR. Hieronder het plaatje dat gefabriceerd dient te worden. Je kunt ze ook online kopen. Op marktplaats.nl en op ebay.de worden ze regelmatig aangeboden.
L=40mm, B=40mm, H=5mm, diameter gat in het midden 10mm
ophogentt4.jpg


Als je dit plaatje hebt is het zo gedaan. Je haalt je zadel eraf. Vooraan bij de bevestiging van je tank zie je een bout zitten (de grote rechtse) dit is de bout die ook je veer vasthoud. Die moet je dus loshalen. Laat iemand even de achterkant omhooghouden, zodat je het plaatje tussen het frame en de schokbreker kan zetten. Hieronder zit het plaatje gemonteerd.
ophogen1dg9.jpg

Plaatje tussen het frame en schokbreker
ophogen2hz8.jpg


Voorveren doorsteken
Als je motor nog niet zo lekker stuurd als je het zou willen, dan kan je ook je voorvering doorsteken. Dit geeft hetzelfde effect als de achterkant ophogen. De combinatie ophogen en doorsteken kan voor sommigen ook een goede zijn. Ook dit is goed zelf te doen. Kwestie van de bouten losdraaien van je bovenste en onderste kroonplaat, en dan de voorvering zo draaien dat ze wat door de kroonplaat zakken. Een centimeter geeft al behoorlijk wat effect.

AERODYNAMICA
Kuipruit
Als je veel last hebt van windgeruis, zou je eens kunnen proberen om een ander (lees hoger) kuiruitje te monteren. Een raceruitje of een flip-up ruitje kan dat windgeruis goed verminderen.

rijdersev5.jpg

Klik op de afbeelding voor de vergrote afbeelding

















































 
Beetje heel erg vroeg! Maar ff slotje vragen aan een modje voordat je ruzie met ze hebt! Nieuw topic mag je pas openen bij 2500 posts in het oude topic!!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan