VTR of VFR

distefano

Rookie
30 jan 2004
6
0
Hoorn
Ik overweeg mijn Honda VFR in te ruilen voor een VTR. Kenners weten het verschil tussen deze motoren en van hen wil ik graag weten of zij ervaring hebben met beide machines. De VFR doe ik weg, omdat deze bij 27000 een onderhoudsbeurt moet hebben. Een nieuwe achterband plus een beurt zal al snel € 500,- kosten. Voor € 700,- bijbetalen koop ik een 1 jaar jongere VTR bij een dealer. Ik moet nog proefrijden, maar misschien kan iemand op voorhand al wat ervaringen roepen. De banden en kettingslijtage bij een 2 cylinder schijnt behoorlijk hoger te liggen. De VFR is qua aanschaf wel een duurdere machine, daar ga ik op achteruit maar deze VTR staat er werkelijk als nieuw bij en is een jaar jonger.
 
Zijn er nog meer overwegingen om de overstap te maken?

Als je op dit forum zoekt dan kan je genoeg voor- en nadelen van beide motoren vinden. Ik spreek uit ervaring dat je van een VTR veel plezier zal hebben. Er is echter een heel groot nadeel van de VTR tov de VFR en dat is je op de VTR maar 180 km ver komt op een tank benzine. Er zijn er op dit forum die dat niet eens halen }) . Vanaf 2001 heeft de VTR wel een grotere tankinhoud (19 ipv 16l), maar dan nog zal de VFR je veel verder brengen.

Ik rij met mijn VTR elke dag op en neer naar mijn werk (90km heen en weer)en ik kan je vertellen dat ik om de dag bij de pomp sta.
 
Yep wil je meer toer en lekker lange stukken rijden zou ik voor de VFR gaan, wil je lekker sportief strepen in de bochten trekken en een FUN fiets de VTR.
 
Ga je hem ook voor woonwerk gebruiken ? Dan is een topkoffer vaak wel handig en dat vind ik op een VTR geen porum. En de VTR verbruikt best veel in combinatie met een kleine tank, dus kleine actieradius . Ja, en allebei de machines rijden geweldig.
 
Maar de sound van een VTR :9 En 2 cilinders hebben meer power onderin.

VFR klinkt ook niet verkeerd uiteraard

Kijk anders eens op www.bikez.com en zet de specificaties naast elkaar.
 
Een VTR is een van de weinige kuipehokken waar ik wel op zou willen rijden...fijne dingen zijn het....
 
Maar de sound van een VTR :9 En 2 cilinders hebben meer power onderin.
Ik denk niet dat de VTR echt meer power onderin levert dan een VFR.

Maar een VTR is veel meer gericht op het sportieve rijden. Het geluid dat uit zo'n machine komt ik gewoon machtig! Ik zeg, DOEN!
 
Maargoed volgens mij is de VTR F nog steeds een "toer"fiets en een SP de Sport fiets...
 
Het is mij onduidelijk om welk type VTR het gaat, want de Fire storm is een heel andere fiets dan de SP1/2.
k heb zelf ook een VFR gehad een 750 van '94, maar wilde iets sportievers.
k heb toen ook een proefrit op de fire storm gemaakt en het kon mij niet echt bekoren ivm de 2 cilinder trillingen die je bij een 4 cil. veel minder zijn en dus confortabeler rijd naar mijn mening.
dus wil je sportiever of gewoon lekker toeren meet je bike.
Ik ben later voor de R6 gegaan en 't is een geweldige lekkere fiets die heerlijk scherp stuurt en snel is. Ga eerst een s ff op de VTR rijden en vergelijk.
misschien laat je dan toch de beurt uitvoeren en kan je lekker nog een jaartje toeren en je rijd op een VFR zeker zo lekker. :]

8-)
 
Cool, ik heb op dit moment een VFR en zit soms ook wel es te denken om hem in te ruilen voor een VTR. Maar ik doe het toch maar niet, omdat een vriend van mij een VTR heeft en als ik zie hoe vaak hij moet tanken....... :) Hij's wel ontzettend rap zo'n VTR (rapper dan een VFR!), maar hij lust dus wel een aardig slokje benzine :)

Ach, gewoon proefrijden kiek'n wat ut wordt :)
 
Het belangrijkste is denk ik de keus tussen een 2 of 4 cylinder... je moet wel van de grote klappen van een 2 cylinder houden... Ik heb duidelijk voor mezelf de keus gemaakt dat een 4 cylinder mij niet ligt... ik heb een jaar op een VTR gereden en vond het echt een prima fiets, enorm vermogen... gewoon van helemaal onderin z'n toeren beresterk (je hebt een koppel van meer dan 100 Nm, daar kan je een caravan mee trekken :) )
De zesde versnelling heb je trouwens in ons drempel-land niet echt nodig, die kom je pas boven de 190 km/h tegen. Het verbruik is inderdaad fors, en met de relatief kleine tank sta je inderdaad geregeld bij de pomp. Laatste kleine minpuntje; aan de spiegels heb je niet veel, design heeft het gewonnen van functie. Meer 'negatiefs'kan ik niet verzinnen... gewoon een geweldige machine... 't is dat ik nu een Duc 900 SS heb :)
 
Heb terwijl ik mn vtr heb verschillende keren op een VFR gereden en dan van de alleroudste tot en met de nieuwste. Ik moet zeggen dat ik deze motoren, vooral vanaf de 800 serie echt super vind rijden. Hierbij heb ik zelf de overweging gemaakt om over te stappen naar een VFR. Dat je 1000 euro bij moet betalen voor één jaar jonger zegt niks, aangezien de VFR nieuw best duurder is dan de VTR.Ik vond de VFR errug soepel rijden maar een 2 cylinder spreekt mij meer aan vandaar dat ik er verder niets mee gedaan heb. Puntje van aandacht is idd wel dat je een stuk minder kilometers kunt maken met een volle tank.

Ik zou zeggen maak een proefrit en ondervind het genot van een dergelijke motor.
 
Ik rij de VFR 800i van 1998. Ik heb hiervoor een Yamaha R750 YZF gehad en die vond ik heerlijk sturen, méér pk's, kortom een geweldige motor. Aangezien ik de jongste niet meer ben ( 50 ), vond ik mij niet meer zo passen op een supersport, vandaar de aanschaf van de VFR ( oei, nou ga ik op tenen trappen, maar dat is niet de bedoeling)
Onlangs heb ik de Suzuki GSX 750R gereden en een weekend de Yamaha R6. Dan gaat mijn hart toch wel weer uit naar het sportievere. Vandaar het lonken naar de VTR, maar ook vanwege de prijs. Als ik het zo lees, zit dat sportievere meer in de VTR. Wel minder kuip. maar ik rij alleen met droog weer.
 
Je bent een 2 clinder man óf een 4 cilinder man.
Je moet gewoon proefrijden, je vind het niks of je bent verkocht!
 
Meer 'negatiefs'kan ik niet verzinnen...

Negatief helaas wel

Zo is de voorveering standaard veel te slap (setje vervangingsveren moeten er eigenlijk wel in =100 euro).

Al dat koppel vreet redelijk wat band, ketting & brandstof.

wil je dat't echt sportief gaat sturen kan je het beste de achterkant ophogen a 5 eurie + uurtje werk.

Maar dan is't ook echt een Fun fiets geworden })
 
ben nu aan m'n 4e VFR bezig en heb tussendoor ook 36.000 op een VTR gereden.

minpunten zijn inderdaad het verbruik (1 op 13 met mijn rijstijl. gemiddeld 170km op een tank, maar met koffers op vacantie in frankrijk bij 150km/u slechts 140km met een tank)
da's ook de reden dat ik 'm heb weg gedaan.
spiegels zijn slechter.
verlichting is waardeloos (zeker in vergelijking met een VFR)
ook bij duo gebruik kun je beter een VFR hebben.

en als je veel km's rijdt zoals ik, dan is inruilprijs ook een koopargument, want de VTR krijg je bij inruil in verhouding minder voor terug dan een VFR.

om de VTR beter te krijgen zou ik ook de door dinky toy beschreven veranderingen toepassen. dat heb ik ook gedaan destijds en dat was ERG welkom!
 
heb in het voorjaar tijdens onze moto vakantie 265 km gereden op 1 tank met een 98-er firestorm.... wel snelweg km's, maar toch! Die rechterhand he...... :Y
 
heb in het voorjaar tijdens onze moto vakantie 265 km gereden op 1 tank met een 98-er firestorm.... wel snelweg km's, maar toch! Die rechterhand he...... :Y

maar als je flink aan het trappen bent moet je ook niet gek staan kijken als het lampje al gaat branden bij een 160km!

Maar al dat brandstof gelul achterwege, god wat een fijne fiets!! :]
 
Superfiets de Firestorm, maar tank is te klein en de duo heeft het niet gemakkelijk achterop. voor de fun en de kick koop je de Firestorm, voor de vakantie en duotrip koop je de VFR.

Maar het geluid en het gevoel van zo'n dikke twin kan de VFR nooooooooooit evenaren.
 
Negatief helaas wel

Zo is de voorveering standaard veel te slap (setje vervangingsveren moeten er eigenlijk wel in =100 euro).

Al dat koppel vreet redelijk wat band, ketting & brandstof.

wil je dat't echt sportief gaat sturen kan je het beste de achterkant ophogen a 5 eurie + uurtje werk.

Maar dan is't ook echt een Fun fiets geworden })
vergeet niet de nokkenaskettingspanners. Deze kunnen zonder eerst wat symptomen te geven ineens knappen en dan ligt het blok in soep.
Ik heb ook een VTR gehad en deze preventief laten vervangen. De spanners zijn niet zo duur (80,- het stuk en je hebt er 2 nodig) alleen het monteren vergt tijd en geduld.
maar zeker wel ff belangrijk om te controleren of de fiets die jij op het oog hebt dit al heeft laten vervangen!

Ik heb met veel plezier op de VTR gereden, maar het grootste euvel vond ik toch wel het verbruik. Reed 1 op 10!!! En met een 1 liter tank kom je dan niet zo heeeeel ver!
(moet zegggen dat mijn Tuono het ook niet veel beter doet! :X
 
Laatst bewerkt:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan