Vtr SP1 & SP2 Deel 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
daarna gingen we met de topkuipsteunen aan de gang.

Het probleem met pisbakkenaluminium is dat het heel snel heel week wordt. Je moet dus een goede kwaliteit alu nemen.

Het materiaal is zo dun dat je er zo doorheen gaat. Ik moet dus een topkuipsteun aanpassen omdat ie door de hitte kapot is gegaan. Ik zal morgen weer een nieuw busje maken en het weer gaan proberen.

Voorlopig zit alles en kan ik weer door

full
 
Laatst bewerkt:
Op de race moet je vaak je airbox schoonmaken, dingen controleren, veervoorspanning en uitgaande demping veranderen, je tank er even afhalen etc.

In de standaard uitvoering, moet je eerst je stuurdemper verwijderen, daarna je topkuipsteun en dan kun je pas je tank eraf halen.

Je moet dus je halve motorfiets gaan slopen voordat je een simpele handeling als je tank erafhalen kunt uitvoeren en dat vind Deeptone niet leuk.

Dus heb ik gekozen voor deze oplossing met je topkuipsteun op het frame aan de zijkant.

full


zo dus....

- Voordeel van deze oplossing is dat je makkelijk de veervoorspanning en uitgaande demping kunt aanpassen, zonder dat die topkuipsteun in de weg zit.

- Je kunt op een behoorlijke manier je instrumenten aflezen, zonder dat de topkuipsteun in de weg zit.

- Als je valt (waar ik regelmatig last van heb) hoef je maar 1 kant van de kuipsteun te vervangen. De originele topkuipsteun verbuigd namelijk altijd en is niet meer te richten, omdat ie van ijzer is en hele vervelende bochten heeft.

- Mijn oplossing is aanzienlijk lichter (maar dat is voor mijn gewicht geen excuus)

- je hebt je stuurdemper niet meer in het gezicht.
 
Een stuurdemper is op straat niet zo'n belangrijk item (ik reed op straat altijd zonder) maar in de race is het een onontbeerlijk iets.
Vooral bij het uitkomen van de bochten wil het stuur wel eens gaan slaan. Dat is niet zo erg, maar brengt wel onrust in de motorfiets.
Daarom rijden alle rijders met een stuurdemper, om de ongewilde stuurbeweging enigszins uit de motorfiets te halen.

Om de eerder genoemde redenen heb ik de stuurdemper dus weggehaald uit het zicht boven de tank en hem aan de zijkant geplaatst, gemonteerd op de vorkpoot en het frame.

full


ik ben nog niet helemaal tevreden over de schuine plaatsing op het frame. Dat slijp ik er dus weer af en maak dat nog overnieuw, zodat het netjes en recht zit, net zoals alle andere nokjes die erop gelast zijn.
 
Een heel belangrijk punt is de tank.

Bij alle onderhoud en reparaties moet de tank verwijderd worden. Dat dient dus snel en eenvoudig gedaan te kunnen worden.

Aangezien mijn Honda ongeveer 1 1/2 jaar uit elkaar in mijn garage heeft gelegen, heb ik geen idee meer hoe de tank bevestigd zat.

Ik denk dat de achterzijde vastzat met een bout en een moer en dat in het tankgedeelte rubbers zaten met stalen busjes?? Als iemand me kan laten zien hoe het origineel zat, ben ik daar heel blij mee.

Ik heb de volgende oplossing gevonden.

full


Op de houder hebben we twee stalen bussen gelast met een gat van 6mm. Aan de rechterzijde hebben we een moer gelast en met een lange imbusbout kunnen we nu zo heel eenvoudig de tank snel, loshalen aan de achterkant.
K heb de oplossing gewoon van Yamaha gepikt, want bij onze racers zit het daar ook zo.
Ik denk dat er bij de Honda een losse moer zit achter en die valt natuurlijk altijd bij het losmaken op de grond in het gunstigste geval en ergens in het blok in het meest vervelende geval. Het probleem is in elk geval eenvoudig opgelost.

Op het frame aan de voorzijde zal ik aluminium nok maken, waar ik de tank met de originele aansluiting op aan kan sluiten.
In het frame boor ik een 5mm gat waar ik draad in tap. Daar zet ik het nokje mee vast. In het nokje boor ik twee gaatjes 6mm waar ik twee draadeinden doorheen draai die ik bevestig in de bestaande gaten om de tank mee vast te zetten. In de draadeinden boor ik gaatjes, zodat ik met twee splitpennen de tank vastzet.

De rubbertjes onder de tank probeer ik te laten vervallen. Ik ben die dingen al een aantal keren kwijt geweest en nu weer een.

Voordeel is dat de tank een beetje van het frame afstaat, waardoor de koeling van de motor beter is. Die koeling baart me nog steeds zorgen, omdat de temperatuur zo snel oploopt bij de SP1, maar ik hoop er met deze modificatie vanaf te zijn.

Als jullie het leuk en interessant vinden, hou ik jullie graag op de hoogte van de vorderingen/wijzigingen.

wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
Een heel belangrijk punt is de tank.

Bij alle onderhoud en reparaties moet de tank verwijderd worden. Dat dient dus snel en eenvoudig gedaan te kunnen worden.

Aangezien mijn Honda ongeveer 1 1/2 jaar uit elkaar in mijn garage heeft gelegen, heb ik geen idee meer hoe de tank bevestigd zat.

Ik denk dat de achterzijde vastzat met een bout en een moer en dat in het tankgedeelte rubbers zaten met stalen busjes?? Als iemand me kan laten zien hoe het origineel zat, ben ik daar heel blij mee.

Ik heb de volgende oplossing gevonden.

[afbeelding]

Op de houder hebben we twee stalen bussen gelast met een gat van 6mm. Aan de rechterzijde hebben we een moer gelast en met een lange imbusbout kunnen we nu zo heel eenvoudig de tank snel, loshalen aan de achterkant.
K heb de oplossing gewoon van Yamaha gepikt, want bij onze racers zit het daar ook zo.
Ik denk dat er bij de Honda een losse moer zit achter en die valt natuurlijk altijd bij het losmaken op de grond in het gunstigste geval en ergens in het blok in het meest vervelende geval. Het probleem is in elk geval eenvoudig opgelost.

Op het frame aan de voorzijde zal ik aluminium nok maken, waar ik de tank met de originele aansluiting op aan kan sluiten.
In het frame boor ik een 5mm gat waar ik draad in tap. Daar zet ik het nokje mee vast. In het nokje boor ik twee gaatjes 6mm waar ik twee draadeinden doorheen draai die ik bevestig in de bestaande gaten om de tank mee vast te zetten. In de draadeinden boor ik gaatjes, zodat ik met twee splitpennen de tank vastzet.

De rubbertjes onder de tank probeer ik te laten vervallen. Ik ben die dingen al een aantal keren kwijt geweest en nu weer een.

Voordeel is dat de tank een beetje van het frame afstaat, waardoor de koeling van de motor beter is. Die koeling baart me nog steeds zorgen, omdat de temperatuur zo snel oploopt bij de SP1, maar ik hoop er met deze modificatie vanaf te zijn.

Als jullie het leuk en interessant vinden, hou ik jullie graag op de hoogte van de vorderingen/wijzigingen.

wordt vervolgd....


Maak je de leidingen vast met snelkoppelingen?
 
Laatst bewerkt:
Whoaa!!
Wordt wel een verbouwtopic dit!! :9~ :9~
Mooi gedaan martin, je hebt gelijk wat de tank betreft.
Ben vandaag ook met de mijne begonnen, en de tank zit inderdaad maar met 1 lange bout, en een (los) moertje vast.
Dat moertje vastlassen is een goed idee!! ga ik ook maar eens doen.
Blijf posten, vind het zeer interessant en leerzaam!!
De mijne staat nu ook naakt in de werkplaats, zal vd week ook ff een paar foto's plaatsen.
 
Maak je de leidingen vast met snelkoppelingen?

Volgens mij zitten ze origineel vast met vaste koppelingen, maar dat schiet echt niet op.

Op onze Yamaha racers gebruiken we ook snelkoppelingen en dat ga k bij de Honda ook doen.

Anders zit de hele boel onder benzine en ben je uren bezig om je tank eraf te halen, dus snelheid en gebruikvriendelijkheid staan voorop.
 
Volgens mij zitten ze origineel vast met vaste koppelingen, maar dat schiet echt niet op.

Op onze Yamaha racers gebruiken we ook snelkoppelingen en dat ga k bij de Honda ook doen.

Anders zit de hele boel onder benzine en ben je uren bezig om je tank eraf te halen, dus snelheid en gebruikvriendelijkheid staan voorop.


Ik heb op ejnig moment de tank van mijn Vdue ook omgebouwd op een snelsysteem. Ideaal! Nu mag mijn "ombouwen" niet vergeleken worden met jouw project. Maar het is in ieder geval wel een aanrader.
 
nou deel 7 dan word het maar is tijd dat ik mn foto er op zet .
zal het is ff proberen eerdaags.

en natuurlijk het topic proberen bij te houden het gaat allemaal zo snel
*D
 
Deeptone,

weet jij wat de ideale bedrijfstemperatuur van de SP blokken is? De mijne geeft normaliter een graad of 90. Bij lange stukken snelweg 85. Bij hoogzomer tegen de 100. Daarboven komt ie eigenlijk niet.
 
Hier de gevraagde foto's! Bevestiging tank vóór:

tankvoor.jpg


Bevestiging tank achter:

tankachter.jpg


De bevestiging die je voor de topkuip gemaakt hebt, zit die niet wat ver naar achter? Als je het buisje een stuk onder het ruitje laat doorlopen, kun je de kuip links en rechts met twee punten bevestigen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zitten ze origineel vast met vaste koppelingen, maar dat schiet echt niet op.

Op onze Yamaha racers gebruiken we ook snelkoppelingen en dat ga k bij de Honda ook doen.

Anders zit de hele boel onder benzine en ben je uren bezig om je tank eraf te halen, dus snelheid en gebruikvriendelijkheid staan voorop.


Heb er ook naar gekeken, origineel zit alles degelijk vast, zonder snelkoppelingen. Stuk of vier (kunnen er ook drie zijn) slangen. Aan de andere kant, ze hoeven er bij normaal onderhoud alleen af als je de achterste bougie vervangt. Luchtfilter enz. gaat ook met de tank omhoog zetten. Al met al heb ik de tank er gewoon afgehaald door eerst de benzine over te hevelen en daarna alle slangen los.

Op het circuit is het natuurlijk een compleet ander verhaal.
 
Heb er ook naar gekeken, origineel zit alles degelijk vast, zonder snelkoppelingen. Stuk of vier (kunnen er ook drie zijn) slangen. Aan de andere kant, ze hoeven er bij normaal onderhoud alleen af als je de achterste bougie vervangt. Luchtfilter enz. gaat ook met de tank omhoog zetten. Al met al heb ik de tank er gewoon afgehaald door eerst de benzine over te hevelen en daarna alle slangen los.

Op het circuit is het natuurlijk een compleet ander verhaal.


Snelkoppeling in de hoofdleiding is voldoende, althans zo kon het bij mij . Ben je er met eentje klaar en dat is maar goed ook gezien het prijskaartje.
 
de eerste aanpassing die volgt is een stel andere dempers voor de echte vette klappen misschien is er iemand die advies kan geven voor wat voor een dempers ik moet nemen voor het beste resultaat. 8-) gr ivo.
 
alsof ik hier onderuit wil.

geloof het niet.
Dat moet toch wel een machtig geluid geven al die SP's bij elkaar :Y :Y :Y

ik ben es met een tochtje mee geweest met allemaal soesoekie TL's en dat was een machtige sound
aangezien de sp's ook heerlijk klinken zal dat wel net zo zijn zo niet dan beter :P
 
ik ben es met een tochtje mee geweest met allemaal soesoekie TL's en dat was een machtige sound
aangezien de sp's ook heerlijk klinken zal dat wel net zo zijn zo niet dan beter :P


Gisteren had ik mijn vrouw een stukje achterop,toen ik stil stond voor een stoplicht
zij ze over mijn schouder, het lijkt wel het geluid van een grasmaaier.
Ze heeft wel een beetje gelijk,als je er op rijd geeft de SP een toch
andere sound dan wanneer je er naast staat of een andere SP hoort rijden.
Klopt dat nou?
 
Klopt idd, heb toen stuk gefilmd met tankcam, en het klonk of ik een elektromotor had.
_O-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan