Vtr SP1 & SP2 Deel 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gisteren had ik mijn vrouw een stukje achterop,toen ik stil stond voor een stoplicht
zij ze over mijn schouder, het lijkt wel het geluid van een grasmaaier.
Ze heeft wel een beetje gelijk,als je er op rijd geeft de SP een toch
andere sound dan wanneer je er naast staat of een andere SP hoort rijden.
Klopt dat nou?


Tuurlijk, als rijder heb je heel andere ervaringen als een kijker.
Jij als rijder hoort de airbox slurpen. Hier hoort een toeschouwer niets van.
Het maakt ook een heel verschil of je boven op je uitlaat zit, of je staat er pal achter. Sta je er pal achter, dan hoor je zeker met open pijpen, de heerlijk zware klappen. Zit je erboven op dan hoor je dit veel minder.
 
voor de mensen met knaken :Y :P

leovince laser en two brothers zijn ook favoriete merken.

ik klapte met een beetje weggesleten uitlaatpakkingen 112 decibel uit open leovince dempers,niet echt grasmaaiergeluid

bij de Mc Donalds was het het mooiste,ik rijdt rustig stationair voorbij en kleine kinderen grijpen allemaal naar hun oren
 
Deeptone,

weet jij wat de ideale bedrijfstemperatuur van de SP blokken is? De mijne geeft normaliter een graad of 90. Bij lange stukken snelweg 85. Bij hoogzomer tegen de 100. Daarboven komt ie eigenlijk niet.
ja dan is het goed zo
in topic 6 hebben we het daar ook over gehad
en dat is de juiste werk temp voor de sp1
 
ik doe het altijd wel omdat je iets wijzigd aan de configuratie , maar er zijn er veel die denken het zit wel goed zo ...
 
Het geluid interesseert me eerlijk gezegd geen bal. Wel heb ik laatst de originele pijpen er een keertje af gehad, en die dingen zijn me toch zwaar ... En het gewicht zit net op de plek waar je het niet hebben wilt, hoog achter. Da's minder voor de wegligging. Dus als iemand gebruikte SP2 pijpen, bluts geen bezwaar, voor me heeft?

misschien wil je er van af omdat ze te zacht klinken ... :9
 
Het geluid interesseert me eerlijk gezegd geen bal. Wel heb ik laatst de originele pijpen er een keertje af gehad, en die dingen zijn me toch zwaar ... En het gewicht zit net op de plek waar je het niet hebben wilt, hoog achter. Da's minder voor de wegligging. Dus als iemand gebruikte SP2 pijpen, bluts geen bezwaar, voor me heeft?

misschien wil je er van af omdat ze te zacht klinken ... :9


Peter op Marktplaats biedt iemand originele SP2 uitlaten
aan voor 200 euries.
 
als je er andere dempers op heb zitten,moet je je motor dan weer opnieuw afstellen?
of maakt dat niks uit ?


Bij 90% van de motoren hoef je er niets aan te doen. De computer past zichzelf aan.
(in ben in het verleden actief geweest tbv een fabricant van after-market uitlaten).
Mocht je hem helemaal optimaal willen afstellen, dan kom je op de dyno terecht.
 
Het geluid interesseert me eerlijk gezegd geen bal. Wel heb ik laatst de originele pijpen er een keertje af gehad, en die dingen zijn me toch zwaar ... En het gewicht zit net op de plek waar je het niet hebben wilt, hoog achter. Da's minder voor de wegligging. Dus als iemand gebruikte SP2 pijpen, bluts geen bezwaar, voor me heeft?

misschien wil je er van af omdat ze te zacht klinken ... :9



Nog een tip:
Voor een twin kun je beter titanium nemen als carbon. Helaas zijn titanium dempers op dit moment aanzienlijk duurder als carbon.
 
Klopt, we hebben hier al een aantal geklapte of gescheurde carbon pijpen voorbij zien komen ..


Het probleem is eigenlijk dat Carbon niet zo goed tegen hitte kan. Daarom zit er aan de binnenzijde altijd een isolerende laag. Titanium daarentegen kan heel goed tegen hitte.
Een V-twin brandt nu eenmaal heter als een 4-in-lijn.

Dit effect wordt nog eens versterkt door de dikke klappen die een Vtwin maakt. In een absorptiedemper (alle after market dempers zijn absorptiedempers, origineel is een reflectiedemper) zit isolatiemateriaal. Dit gaat niet eeuwig mee, maar moet vervangen worden. Bij de getunede DB4 (Termignoni 2-in-1 systeem) van mijn vrouw moet dit zelfs om de 6.000 km gebeuren.
Als het isolatiemateriaal eruit geblazen is kunnen de hete gassen onbekommerd knabbelen aan het carbon. Dit zal eerst verkleuren, vervolgens poreus worden en weer later verkruimelen.

Persoonlijk vind ik carbon overigens fraaier. Dan maar wat vaker de vulling vernieuwen.
 
Laatst bewerkt:
Hier de gevraagde foto's! Bevestiging tank vóór:

[afbeelding]

Bevestiging tank achter:

[afbeelding]

De bevestiging die je voor de topkuip gemaakt hebt, zit die niet wat ver naar achter? Als je het buisje een stuk onder het ruitje laat doorlopen, kun je de kuip links en rechts met twee punten bevestigen.


Dank je, ik dacht al dat het zo zat. Mijn oplossing wordt iets eenvoudiger en sneller.

Als je topkuipsteun verder laat doorlopen en dan links en rechts verbindt, dan zit het stangetje alsnog voor je instrumenten en als je valt is alsnog de hele boel krom.

@ Gobert.

De ideale bedrijfstemperatuur bij een motor is ongeveer 80 graden. Ik betwijfel of dit bij de SP1 goed te benaderen is. Het is ook heel afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk.
Onze Yamaha's blijven keurig 80 a 85 graden, maar als je maar even stilstaat schiet ie naar de 100 graden, ook omdat we zonder thermostaat rijden.
Wij moeten ook met water rijden, dus dan is de 100 graden grens wel erg precies en wil je daar niet te dicht bijkomen.

De SP1 heeft ook nog als nadeel dat de radiateuren aan de zijkant zitten, niet bevorderlijk voor de koeling natuurlijk.
Daarom zijn voor circuitgebruik radiateuren aan de voorzijde onontbeerlijk.
 
Dank je, ik dacht al dat het zo zat. Mijn oplossing wordt iets eenvoudiger en sneller.

Als je topkuipsteun verder laat doorlopen en dan links en rechts verbindt, dan zit het stangetje alsnog voor je instrumenten en als je valt is alsnog de hele boel krom.

@ Gobert.

De ideale bedrijfstemperatuur bij een motor is ongeveer 80 graden. Ik betwijfel of dit bij de SP1 goed te benaderen is. Het is ook heel afhankelijk van de omgevingstemperatuur natuurlijk.
Onze Yamaha's blijven keurig 80 a 85 graden, maar als je maar even stilstaat schiet ie naar de 100 graden, ook omdat we zonder thermostaat rijden.
Wij moeten ook met water rijden, dus dan is de 100 graden grens wel erg precies en wil je daar niet te dicht bijkomen.

De SP1 heeft ook nog als nadeel dat de radiateuren aan de zijkant zitten, niet bevorderlijk voor de koeling natuurlijk.
Daarom zijn voor circuitgebruik radiateuren aan de voorzijde onontbeerlijk.

Bij mijn Mondial zijn ze inderdaad ook aan de voorzijde geplaatst.
Dan schijnt het ook nog te verschillen waar de thermostaat zit. de diverse fabricanten schijnen hier ook niet eenduidig over te zijn.
 
full

zet mijn foto ook maar bij de beginpost.
Ik ben er ook bij de volgende vtr meeting.
Maar als het net zo regent als de vorige meeting in limburg blijf ik wel thuis hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan