Vtr sp1 stopt bij flink warm.worden

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
23.726
2.059
Hoofddorp
Mijn motor Honda Vtr sp1 2000 heeft een probleem.
Dit is al verleden jaar begonnen.
Bij goed warm worden in file of warm land begeeft hij het.
Begint eerst te sputteren en slagen over te slaan om er vervolgens helemaal mee te stoppen.
Na afkoelen doet hij het weer.
Dacht dat het opgelost was na
Vervangen spanningsregelaar
Stator opnieuw gewikkeld ( was stuk)
Nwe originele accu.
Spyball alarm verwijderd.
Maar vandaag toch weer het probleem.

Als hij uitvalt gaat de startmotor moeilijk rond ( lijkt alsof accu leeg is)
Maar na 5 minuten doet hij weer gewoon goed snel ronddraaien.
En als ik hem weer aan de praat heb gaat het olie lampje flikkeren op de frequentie van ontsteking lijk wel.
Zodra de motor weer voldoende koeling heeft van rijwind gaat hij weet beter lopen.
Koelvin slaat netjes aan bij 103/graden C

Pc3 die er op zit is getest en is OK.
 
Bij een SP grijpt de ecu in als de motor oververhit wordt, eerst via een waarschuwingslampje,daarna doet de ecu het.
Geeft de temperatuur meter de juiste waardes aan?, mischien kun je het probleem ook op de testbank creëren, dan kunnen ze gelijk meten waar het fout gaat.

Edit,
Uit mijn hoofd waren de temperaturen van ingrijpen 120C(lamje) en 130C ingrijpen ecu.
 
Laatst bewerkt:
Misschien de pulsgever niet helemaal lekker meer?

Ik heb een soortgelijk geval meegemaakt namelijk (weliswaar met een 4 cil.), motor koud was geen probleem. totdat ineens tijdens het rijden de motor begon te stotteren en in te houden en vervolgens af sloeg.

Als de motor dan weer even gestaan had kon ik hem gewoon weer starten en leek er niks aan de hand.

Dat was dus de pulsgever welke de juiste waardes had als deze koud was, maar zodra deze te warm was ineens buiten de waardes viel en daardoor de motor niet meer kon lopen.

Wellicht het idee om deze eens te controleren/door te meten?
 
Het zou inderdaad een sensor kunnen zijn, nokkenaspositiesensor of bdp sensor. Warm warmte zetten ze uit en geven ze helemaal geen signaal meer door. Dan start er ook niets. Ik zou daar mee beginnen!
 
Bij een SP grijpt de ecu in als de motor oververhit wordt, eerst via een waarschuwingslampje,daarna doet de ecu het.
Geeft de temperatuur meter de juiste waardes aan?, mischien kun je het probleem ook op de testbank creëren, dan kunnen ze gelijk meten waar het fout gaat.

Edit,
Uit mijn hoofd waren de temperaturen van ingrijpen 120C(lamje) en 130C ingrijpen ecu.
volgens mij...is dat alleen bij de sp2 ?...

volgens schema is dit ook geen voorwaarde of input bij de ecm op tekening...of lees ik het schemaverkeerd?.

17855304_1352263581504234_4017744184943561103_o.jpg
 
Misschien de pulsgever niet helemaal lekker meer?

Ik heb een soortgelijk geval meegemaakt namelijk (weliswaar met een 4 cil.), motor koud was geen probleem. totdat ineens tijdens het rijden de motor begon te stotteren en in te houden en vervolgens af sloeg.

Als de motor dan weer even gestaan had kon ik hem gewoon weer starten en leek er niks aan de hand.

Dat was dus de pulsgever welke de juiste waardes had als deze koud was, maar zodra deze te warm was ineens buiten de waardes viel en daardoor de motor niet meer kon lopen.

Wellicht het idee om deze eens te controleren/door te meten?
zal eens kijken of dat doormijzelf te doen is, daar dit alleen voorkomt als alles echt goed heet/warm is.
 
Het zou inderdaad een sensor kunnen zijn, nokkenaspositiesensor of bdp sensor. Warm warmte zetten ze uit en geven ze helemaal geen signaal meer door. Dan start er ook niets. Ik zou daar mee beginnen!

het meest vreemde is dat als ik op het moment van probleem de accu leeg lijkt te zijn....maar het niet is.
soms is het zo erg dat hioj de startmotor niet eens rond krijgt.....en na 10 of 20 seconden weer gewoon rondgaat.

het pulserende olielampje op moment van probleem .....snap ik ook geen enkele snars van .
 
De weerstand in een elektrisch systeem wordt toch hoger wanneer de temperatuur stijgt?
Wellicht te simpel gedacht? Maar kan me herinneren dat Batty ook een tijdje startproblemen had wanneer z'n motor warm was :')
 
Laatst bewerkt:
De weerstand in een elektrisch systeem wordt toch hoger wanneer de temperatuur stijgt?
Wellicht te simpel gedacht? Maar kan me herinneren dat Batty ook een tijdje startproblemen had wanneer z'n motor warm was :')

Ja klopt, mijn RSV heeft er ook last van als ie warm is. Slag dikkere draad naar de startmotor en opgelost. Voor BMW K1200/K1300 ook een modificatie voor geweest van dezelfde strekking.

Dat startprobleem hoeft helemaal niet iets te maken te hebben met het uitvallen.
 
volgens mij...is dat alleen bij de sp2 ?...

volgens schema is dit ook geen voorwaarde of input bij de ecm op tekening...of lees ik het schemaverkeerd?.

[afbeelding]


Ik heb het ergens gelezen, kan het even niet zo snel vinden, maar ik meen me te herinneren dat er niet specifiek over een SP2 gesproken werd.
Het zo trouwens wel kunnen dat je gelijk hebt, want de SP2 heeft ook geen thermoswitsh in de radiateur. De aansturing van de fan wordt ook door de ecu geregeld.
 
Is geen oplossing van het probleem, maar is het evt een optie om een schakelaar tussen de fan te zetten? Ik heb dat bij mijn SP ook gedaan, slaat aan wanneer hij dat normaal zou moeten doen, maar kan je 'm bij opwarmen zelf ook inschakelen.
 
Vaporlock? (gasbellen in je benzine leiding t.g.v. hitte)
Dat verklaard echter weer niet het moeilijke rondgaan van de startmotor (maar dat kan net zo goed een ander probleem zijn van bijvoorbeeld versleten koolborsteld oid)
 
Terug
Bovenaan Onderaan