VTR1000f nokkenassen en timing

Status
Niet open voor verdere reacties.

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.352
3.298
Ridderkerk (ZH)
Vraagje: Ik ben een VRT1000f aan het redden en heb beide koppen eraf liggen ivm een timing issue, vrij bekend bij deze dingen.

Ik vroeg me af of de nokkenassen van de voorste en achterste cilinders eigenlijk wel gelijk zijn.

Het is natuurlijk een V2 met omgedraaide koppen, dus de inlaatzijde in de binnenzijde van de "V" en de uitlaten aan de buitenzijde van de koppen.

alle nokkenassen (4x) in de koppen worden door een ketting van de krukas aangedreven, echter bij de voorste cilinder zit deze links, en bij de achterste cilinder rechts. Dat betekend dus dat de nokkenassen niet dezelfde kant op draaien als je ze vanaf de kettingzijde bekijkt. Dus de voorste cilinderkop CCW vanaf links gezien, en de achterste cilinder CW vanaf rechts gezien.

Dit betekend volgens mij dat de inlaat- en uitlaatnokkenassen dus niet dezelfde draairichting hebben. Ik weet niet of het profiel van de nokken symmetrisch is, maar als dat niet zo zou zijn heb je dus verschil tussen de voorste inlaatnokkenas en de achterste inlaatnokkenas, en dito bij de uitlaatnokkenassen.

Klopt dat? Dan kun je ze dus niet wisselen, maar er staat niets op die nokkenassen behalve IN en EX. ik zie niets over Front IN en Back IN ofzoiets.

Als het nokprofiel echter symmetrisch is maakt het geen zak uit welke kant ze op draaien qua openings- en sluitsnelheden, maar wel qua timing.

Klopt mijn denkwijze?
 
Sowieso moet je ze niet verwisselen want het zijn pasboringen.

9eebe5ac49b1c026c93ec660ffe76fd5.png


En ze draaien dezelfde kant uit.
 
20200919_133740.jpg


Zie foto: je kijkt tegen de rechterkant van het blok aan, filter voorzijde. Al dat afplaktape is voor het spuiten van het blok.

Ketting voorste cilinder zit links, achterste cilinder rechts. Krukas draait CW vanaf rechts gezien, CCW vanaf links gezien, dus de nokkenassen draaien allemaal naar voren, masr omdat ze tussen voorste en achterste cilinder omgedraaid zitten draaien ze dus tegengesteld t.o.v. het tandwiel.

Dus linksom, en rechtsom. Dan zou er verschil in moeten zitten lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Sowieso moet je ze niet verwisselen want het zijn pasboringen.

Bekijk bijlage 1548337

En ze draaien dezelfde kant uit.

Pasboringen heeft er niets mee te maken.

Zie afbeelding, de kettingen zitten wel aan weerszijden van de krukas en de nokkenassen liggen er dus andersom in vergeleken tussen voor en achter.

Op bovenstaand plaatje zie je links de voorste cilinder en rechts de achterste. Vanuit dit blikveld draaien ze natuurlijk allemaal dezelfde kant op maar bij de voorste cilinder kijk je tegen de binnenkant van het nokkenastandwiel aan en bij de achterste cilinder tegen de buitenkant van het nokkenastandwiel.

Vanaf de individuele kettingzijde gezien draaien de voorste nokkenassen dus CCW, en de achterste nokkenassen CW.

Zijn ze dan toch gelijk of niet?
 
Onderdeelnummers zijn inderdaad niet hetzelfde, er bestaat dus een voorste inlaatnokkenas en een achterste inlaatnokkenas, en die zijn niet hetzelfde, was er al bang voor.

Probleem is ook dat er nogal wat gerommeld is met deze fiets, dus wie zegt dat de nokkenassen sowieso goed zaten toen ik ze eruit haalde.



Volgende probleem is hoe ga ik die nummers vinden en matchen, zouden die in de nokkenassen moeten staan?
 
Is het niet zo dat bij de ene set de tandwielen wat verder van de nokken zitten dan bij de andere?

Edit: bij de voorste set nokkenassen zouden ze verder naar buiten kunnen zitten dan bij de achterste. De kettingen zitten wrs naast elkaar op de krukas, maar ik weet niet of het verschil in positie van die tandwielen hetzelfde is als het verschil in hartlijn van de twee cilinders
 
Dat zou ik moeten bekijken, ik heb niet superveel kijk daarop.

Ik heb ze eruit gehaald zoals ze zaten maar ik vertrouw niets van die fiets.

Aan de andere kant: het moet toch duidelijk zat zijn welke voor en achter zitten, anders zou het in de fabriek ook fout gaan.
 
Nee ze zitten bij beide cilinders aan de achterkant.

Dit klopt ook als je kijkt naar trekkende/niet-trekkende part van de kettingen

Voorste cilinder: spanner links achter

Achterste cilinder: spanner rechts achter
Dus draaien ze allemaal dezelfde kant op.
Alleen bij de achterste cilinder is de inlaatnokkenas aan de voorkant en de uitlaat aan de achterkant.
3 en 4 zijn inlaat en 5 rn 6 uitlaat
647eba84274df7cccddf8d32f49153d6.png


https://www.megazip.net/zapchasti-d...1521/vtr1000fx-710208/camshaft-valve-11075104
 
Dus draaien ze allemaal dezelfde kant op.
Alleen bij de achterste cilinder is de inlaatnokkenas aan de voorkant en de uitlaat aan de achterkant.
3 en 4 zijn inlaat en 5 rn 6 uitlaat
Bekijk bijlage 1548376

https://www.megazip.net/zapchasti-d...1521/vtr1000fx-710208/camshaft-valve-11075104

Ze draaien ook dezelfde kant op als je de draairichting van de krukas en de 4 nokkenassen bekijkt als geheel. Uiteraard.

Maar pak nu een inlaatnokkenas van de voorste cilinder en leg hem in de achterste cilinder. Om dat te doen moet je hem omdraaien omdat de ketting aan de andere kant zit en dus draait hij de andere kant op dan hoe hij draaide in de voorste cilinder.

Wat eerst de flank van de nok was de de klep opendrukte, wordt dan de andere flank van de nok en ik geloof nooit dat die hetzelfde profiel hebben qua klepsnelheid.
 
Ze draaien ook dezelfde kant op als je de draairichting van de krukas en de 4 nokkenassen bekijkt als geheel. Uiteraard.

Maar pak nu een inlaatnokkenas van de voorste cilinder en leg hem in de achterste cilinder. Om dat te doen moet je hem omdraaien omdat de ketting aan de andere kant zit en dus draait hij de andere kant op dan hoe hij draaide in de voorste cilinder.

Wat eerst de flank van de nok was de de klep opendrukte, wordt dan de andere flank van de nok en ik geloof nooit dat die hetzelfde profiel hebben qua klepsnelheid.

Maar ga je dat merken?
 
Ze draaien ook dezelfde kant op als je de draairichting van de krukas en de 4 nokkenassen bekijkt als geheel. Uiteraard.

Maar pak nu een inlaatnokkenas van de voorste cilinder en leg hem in de achterste cilinder. Om dat te doen moet je hem omdraaien omdat de ketting aan de andere kant zit en dus draait hij de andere kant op dan hoe hij draaide in de voorste cilinder.

Wat eerst de flank van de nok was de de klep opendrukte, wordt dan de andere flank van de nok en ik geloof nooit dat die hetzelfde profiel hebben qua klepsnelheid.
Ah, op zo`n manier.

Ze zullen toch niet voor niets een ander onderdeelnummer hebben?
Die tandwielen zijn wel alle 4 hetzelfde nummer.
 
Maar ga je dat merken?

Dat is juist het onderwerp van mijn vraag. Ik ben echt niet helemaal onkundig op gebied van motortechniek en normaal gesproken heeft een nok een ander oplopend profiel dan een aflopend profiel ivm klepsnelheden, zachtjes in de zitting leggen enzo, dus een nok is niet symmetrisch. En aangezien ze verschillende kanten op draaien al naar gelang je hem in de voorste of achterste kop legt moeten de nokkenassen haast wel verschillend zijn. Je kunt niet een klep opendrukken met de achterzijde of het aflopende profiel van een nok. Tenmiste: het zal wel gaan, maar van je klepsnelheden en timing klopt niet veel meer. Een klep zal denk ik sneller sluiten dan openen dus ga je dat andersom forceren gaat de boel stuk gok ik.

De verschillende nummers wijzen daar ook op, bedankt voor de tip Janbros.

Ik heb ze uiteraard niet verwisseld tijdens demontage maar ik wil kunnen controleren of ze sowieso wel goed zaten, deze fiets heeft nogal een prutsverleden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan