VTR1000f nokkenassen en timing

Status
Niet open voor verdere reacties.

FZRene

MF veteraan
4 mei 2004
5.356
3.315
Ridderkerk (ZH)
Vraagje: Ik ben een VRT1000f aan het redden en heb beide koppen eraf liggen ivm een timing issue, vrij bekend bij deze dingen.

Ik vroeg me af of de nokkenassen van de voorste en achterste cilinders eigenlijk wel gelijk zijn.

Het is natuurlijk een V2 met omgedraaide koppen, dus de inlaatzijde in de binnenzijde van de "V" en de uitlaten aan de buitenzijde van de koppen.

alle nokkenassen (4x) in de koppen worden door een ketting van de krukas aangedreven, echter bij de voorste cilinder zit deze links, en bij de achterste cilinder rechts. Dat betekend dus dat de nokkenassen niet dezelfde kant op draaien als je ze vanaf de kettingzijde bekijkt. Dus de voorste cilinderkop CCW vanaf links gezien, en de achterste cilinder CW vanaf rechts gezien.

Dit betekend volgens mij dat de inlaat- en uitlaatnokkenassen dus niet dezelfde draairichting hebben. Ik weet niet of het profiel van de nokken symmetrisch is, maar als dat niet zo zou zijn heb je dus verschil tussen de voorste inlaatnokkenas en de achterste inlaatnokkenas, en dito bij de uitlaatnokkenassen.

Klopt dat? Dan kun je ze dus niet wisselen, maar er staat niets op die nokkenassen behalve IN en EX. ik zie niets over Front IN en Back IN ofzoiets.

Als het nokprofiel echter symmetrisch is maakt het geen zak uit welke kant ze op draaien qua openings- en sluitsnelheden, maar wel qua timing.

Klopt mijn denkwijze?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan