VTR1000F: Stilvallen bij gas los. Backfire & bokken bij constante gas.

Koeno

MF veteraan
14 feb 2008
2.456
170
Oost-Vlaanderen/België
Hi,

Ik heb vorig jaar een gecrashte VTR 1000 F gekocht.
Motor volledig rijklaar gemaakt (koppingsdeksel was stuk en dus vervangen, veel kosmetisch werk en batterij was stuk).

Motor heeft k&n filter & Leovince (race only) uitlaten alsook een dynojet afstelling.
Dit allemaal werd door vorige eigenaar gedaan en ik weet dat hij toen gewoon goed reed (luid, maar goed)

TIjdje geleden korte testrit om te gaan tanken... max 5Km gereden en dat ging super goed.
Start vlot, trok vlot op, ging mooi in toeren zonder te veel aarzelen.

Gisteren een "langere" testrit gedaan.
Eerst 5tal km richting een tankstation om daar banden op juiste spanning te zetten.
Daarna op een 90km/u baan wat "opgetrokken" tot de motor begon te bokken.
Veel backfire, gasloslaten = stilvallen.
starten lukte nog altijd maar gas moest open.
naar huis rijden lukt enkel door gas vrij open te houden.

Als je dan probeerde op een rechtstuk met constante gas te rijden, dan lukte dat niet.
Bij constante gashand schoot de motor soms in toeren, soms inhouden, dan weer in toeren schieten.

Mijn eerste idee was een vervuilde carburator, maar dat zou volgens mij onmiddellijk problemen moeten geven en niet na 7a8km?
idee is om vanavond nog eens koudstart te proberen en korte rit te maken om te kijken in hoeverre de problemen terug komen.

wat kan ik nog controleren?
 
Werkt de brandstofkraan goed?
Achterste cilinder zit een vacuümpunt/nippel met slang welke de brandstofkraan bediend.
En kijk gelijk ofdat het voorste synchronisatie punt (nabij de voorste cilinder) voorzien is van een boutje of afgedopt is. Achter het koppelingdeksel zit ook een puls/halgever. Wellicht ligt die te rammelen, of is die stekker verbinding niet goed. Voor de rest blijft het gissen op afstand.
 
Bedankt voor de ideeën tot nu toe.
Ik heb nog niet kunnen verder onderzoeken, maar heb dit weekend nog eens getest om de VTR gewoon te starten.

Ondertussen doet hij ook dat niet goed meer.
Dus heeft niet enkel te maken met een motor die op temperatuur komt.

Om één of andere reden heb ik daardoor 2 denkpistes:
1. Er is tijdens het rijden één of andere sensor / kabel losgekomen.

2. door dat het de eerste keer is dat er meer dan 2km gereden werd op lange tijd is er een vuiltje in de carbu los gekomen en zit dat nu iets te blokkeren...

geen idee wat het meest mogelijke probleem zou zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: MSW
Het zijn inderdaad 2 carbu's en je hebt gelijk, de kans dat in beide carbu's een vuiltje komt die dit zo plots veroorzaakt is vrij onwaarschijnlijk 😅
Binnenkort wat tijd vrij maken om de overige tips verder na te lopen.

thx!
 
Na een km of 10 zijn de pulsgevers op temperatuur, en begint het gedonder.
Geen signaal meer doorgeven op 1 van de 2, richting de cdi, en 2 cilinders lopen te haperen.
Onverbrande benzine, backfire en terugslag.
 
Laatst bewerkt:
Eerste wat in me op kwam was een falende brandstofpomp maar achteraf dacht ik dat het een van de weinige carb Honda's was zonder pomp..
Toch ff uitzoeken..

Edit;
ff gechecked op CMS.NL maar inderdaad geen pomp..

Toch verdenk ik het brandstofsysteem.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren voor het eerst kunnen verder kijken naar de VTR.
Motor dus op de werkbank, kuipen gedemonteerd, luchtfilter er afgehaald.
En bedacht om de bougies te bekijken.

1 bougie vonkt mooi, de ander geeft een zwak oranje vonkje...
vandaag dus eens nieuwe bougies gaan halen, zou zoiets de oorzaak al kunnen zijn? Ik hoop alvast van wel ;-)

bougie die er in zit: DPR9EVX-9
als ik bij nr1motor kijk zeggen ze voor de vtr: DRP9EIX-9
Zou ik dan best voor hetzelfde gaan als wat er in zat? of heeft nr1motor gelijk?
(rekening houdende dat de vtr niet zo standaard meer is)
 
Gisteren voor het eerst kunnen verder kijken naar de VTR.
Motor dus op de werkbank, kuipen gedemonteerd, luchtfilter er afgehaald.
En bedacht om de bougies te bekijken.

1 bougie vonkt mooi, de ander geeft een zwak oranje vonkje...
vandaag dus eens nieuwe bougies gaan halen, zou zoiets de oorzaak al kunnen zijn? Ik hoop alvast van wel ;-)

bougie die er in zit: DPR9EVX-9
als ik bij nr1motor kijk zeggen ze voor de vtr: DRP9EIX-9
Zou ik dan best voor hetzelfde gaan als wat er in zat? of heeft nr1motor gelijk?
(rekening houdende dat de vtr niet zo standaard meer is)
 
Terug
Bovenaan Onderaan