Vulcan 750 accu/dynamo probleem

rick750

Rookie
8 jul 2004
6
0
Den Haag
Hoi,

Ik heb gisteren een goed onderhouden Kawasaki Vulcan 750 uit 1995 gekocht via marktplaats. Het is mijn tweede motor, na de Vulcan 500, waar ik goede ervaringen mee had.

Ik had er al over gelezen op motor-forum.nl, maar vier uur na mijn aankoop, hoe kon het ook anders, wilde mijn Vulcan 750 niet meer starten. De accu was blijkbaar leeg gelopen en niet meer opgeladen tijdens de rit. Ik kon de motor wel aanduwen en verder rijden maar toen ik de motor stationair liet lopen ('s avonds, met licht aan) sloeg de motor af. Het lijkt erop dat mijn nachtmerrie is uitgekomen; een doorgebrande dynamo.

Naast het feit dat ik kwaad ben op de verkoper (Ik heb hem nog naar het probleem gevraagd maar hij ontkende daar ooit last van gehad te hebben. Blijkbaar had hij voor de proefrit de accu goed geladen.) vraag ik mij af hoe ik nu verder moet.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Waar vind ik een betrouwbare garage in de regio Den Haag die mij een eerlijk advies kan geven? Verder nog tips?

Veel dank alvast voor de reacties.

Rick
 
Mischien ben je wel klaar met een nieuwe accu ;)

Even een voltmeter op je accupolen met draaiende motor en je weet genoeg.
 
Bedankt Jan. Ik heb de accu zojuist bij de Brezan in Delft afgegeven en die gaan de accu laden en doormeten. Als ik een nieuwe accu moet kopen ben ik blij.

Anders moet ik de dynamo vervangen, oftewel het motorblok uitbouwen. Enig idee hoe ik dat het beste kan aanpakken? Zelf doen met een werkplaatshandboek? Iemand laten doen (heel duur)?

Dank,

Rick
 
Dynamo vervangen bij Vulcan 750 is ellende, moet je hele blok eruit (framebuis zit in de weg als het blok er nog in hangt). maar hopen dat het alleen de accu is. Als je accu stuk is, is dat nog geen garantie dat je dynamo goed is he ...Zoals ik al zei even met een voltmeter meten op de accupolen terwijl je motor draait, hij moet tussen de 13-14 V aangeven met draaiende motor, dan is je dynamo goed ;) ..vraag anders of een van die brezan jongens dat wil doen voor je..is 2 tellen even metertje erop kijken wat ie aangeeft, ff in de toeren jagen en kijken wat ie doet (mag niet 14V of hoger worden) en je weet of je laadsysteem in orde is of niet.
 
Hoi Jan. Ik heb de accu vanochtend opgehaald bij de Brezan en daar was volgens hun niets mis mee. Ik zal de accu nu nog doormeten als de motor draait en ga dan mijn conclusies trekken. Ik plan morgen bij Goedhart Motoren in Bodegraven langs te gaan. Ik las op http://www.motordealer.nl dat die betrouwbaar zijn. We zullen het zien...!
 
Hoi Jan. Ik heb goed nieuws. De accu blijkt het goed te doen en de dynamo is waarschijnlijk niet stuk. De accu lijkt ook te laden. Ik heb met een voltmeter de accupolen gemeten. Stationair gaf die 12.6V aan en als ik het gas open trok liep die op naar 12.9V. Ik heb er zondag een dag mee gereden en geen problemen gehad. Alleen bij het starten moest ik gelijk het gas open gooien, anders bleef het blok kreunen maar niet starten. Ik kan nu nog steeds niet verklaren wat mij de eerste dag is overkomen. Het was die dag nat. Een lekstroom misschien?
 
Taj zoveel verstand heb ik er ook niet van..goed om te horen dat alles nu wel goed werkt in ieder geval :}

Kan ook dat de accu gewoon niet vol genoeg was omdat de fiets lang stil heeft gestaan ofzo.. startsysteem van de Vulcan is marginaal (lichte startmotor voor zwaar blok), als je accu niet helemaal top is heb je al snel problemen ermee.

Vulcan moet koud gewoon goed starten op zijn choke, als ie warm is start ie wat lastiger en moet je beetje gas geven inderdaad. Mocht het heel erg zijn dan kan je altijd nog denken over carbs synchroniseren, kleine beurt en inspectie is zoiezo een goed idee als je een 2e hands motor particulier koopt..weet je meteen waar je aan toe bent he ;)
 
Hoi Rick 750

Ik ben blij dat ie het weer doet !

Heb zelf een voltmeter, direct aangesloten op de batt. polen, geinstalleerd.
Kan ik ik alles continu in de gaten houden.

T.z.t ga ik ook een gel - of een goede onderhoudsvrije accu kopen.
 
Gisteren weer eens startproblemen gehad... Een week lang zonder problemen rond gereden en ineens was het weer raak. Startknopje indrukken, sloeg meteen weer af. Ik ben blijven proberen met choke en gas geven totdat ik alleen nog geclick hoorde. Blijkbaar was de accu toen leeg. Accu hele nacht opgeladen en vanochtend weer zonder problemen weg gereden.

Ik heb maar weer eens op internet gekeken en dit document gevonden. Het is een schema om de fout in het electrische systeem van je motor te traceren. Er stond in ieder geval dat een spanning van 12.9 V te laag is. Het zou minstens 14 V moeten zijn. Vandaar dat ik maar heb besloten om de motor dit weekend na te laten kijken.

http://www.electrexusa.com/Images/fault_finding.pdf
 
Mischien ben je wel klaar met een nieuwe accu ;)

Even een voltmeter op je accupolen met draaiende motor en je weet genoeg.

Dan moet je wel veel mazzl hebben, 13,48 moet ie weergeven, maar zal ie niet doen opdat ie afslaat bij stationair = dynamo doorgebrandt, is 200 euro of spanningsregelaar kadoek, dynamo is te meten, op de uitgaande drdaen met je een onderlinge weerstand van 0.6 Ohm meten bij motor uit, geeft ie anders (waarschijnlijk 0,00 ) weer, dan is kadoek

Spanningregelaar is ook te zien aan het bijladen van de accu, wisselnede bijlaadspanning, extreem.
 
Ooh, had de rest niet gelezen, maar van 12,9 wordt een accu nooit vol, ff copy and paste;

WANNEER LADEN?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.
LADEN EN ONTLADEN
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
ONDERHOUDSLADER
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
NETADAPTERS? NIET DOEN!
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
NIEUWE ACCU’S
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
BIJVULLEN VAN ACCU’S
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water. Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
ACCULADER EN AUTO ALS STARTHULP
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
AANSLUITEN VAN EEN ACCULADER
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.

De accu verder;

Een accu is net zoiets als behang het valt pas op als het er niet meer is.
Tot die tijd kun je het eigenlijk negeren.
Tot het moment dat het ineens weg is.
Dan opeens mis je iets.
Een motorfiets is niet meer tot leven te wekken zonder accu, tenzij je nog een ouderwetse magneetontsteking gebruikt en genoegen neemt met een lichtopbrengst die toe en afneemt bij het wisselen van de toerentallen LANG LEVE DE RATBIKE!
Aan het eind van het seizoen wordt het glimmende ijzer weggezet zonder enige voorziening en dan gaat de eigenaar ervan uit dat alles in het voorjaar zo maar weer zal functioneren.
In het ergste geval houdt men er rekening mee dat de motor even gestart moet worden met behulp van een autoaccu.
Maar zeker de ouderwetse loodaccu, is een redelijk delicaat stukje techniek dat, net als de rest van een motorfiets, onderhoudt behoeft.
Gemiddeld verliest een loodaccu die niet meer wordt opgeladen ongeveer 1% van zijn vermogen per dag wat alleen maar meer wordt wanneer er nog accessoires als een klokje of een alarmsysteem actief zijn.
En een accu die helemaal wordt leeg getrokken krijgt sulfideaanslag op de platen waardoor een soort kortsluiting ontstaat en de accu niet meer oplaadt.
Die kan je dus weggooien

Wat ikzelf doe, in mijn eigenbouw Viper Intruder VS 750 blijft heel de winter de accu in staan in de schuur waar het niet warm is.

Deze staat aan een druppellaadsysteem van M&S, werkt perfect
Maar dan in het voorjaar, wordt ie overgestart met een powerpack van 1600 Ampère, middels het M&S systeem en de accu = stroomgeleiding, reduceer apparaat van de ampère’s, en dan is het starten lopen

Druppel lader is absoluut geen acculader, druppellader laadt de accu bij tot haast vol, 13.8 volt geloof ik, en dan ontlaad ie hem weer, vaak tijdens het afhalen is ie in de ontlaad fase en start de fiets dus niet.

Bij mijn andere motoren haal ik de accu’s eruit en zet deze op de warme vliering de hele winter lekker aan een druppellader daar komt de factor temperatuur bij kijken en dat is in het voorjaar erin zetten en starten lopen.

En de GSX 1100 loopt heel de winter als echt pekelijzer door

Vragen? forum van www.motorenhuls.nl
 
Oei, heb vorig jaar zo'n kawa gehad, is dat niet zo dat je het blok moet loshangen om de dynamo te kunnen verwijderen? (ik moest het blok splitten wat de schakelas was losgeschoten) maar zat toen zo te kijken en dacht nog van jemig, welk hersenspinsel heeft dit ontworpen, volgens mij moet je echt "de halve" fiets slopen voordat je dat dynamocarter fatsoenlijk -zonder nevenschade- kunt verwijderen
 
Terug
Bovenaan Onderaan