Vulcan 750

Bierploeg

Rookie
24 sep 2004
4
0
Heeswijk
hallo allemaal,

ik ben van plan een vulcan te kopen, maar ik weet niet precies waar ik rekening mee moet houden als ik zo'n motor koop. Weet iemand toevallig de knelpunten e.d. van deze motor zodat ik geen miskoop doe??

gr, Bas
 
Hallo Bierploeg,
Ik rij zelf een Vulcan van 85. De dynamo heb ik al moeten vervangen,maar voor de rest heb ik er nog geen problemen mee gehad naar 10.000 km in een jaar!!.
Het is zo als met elke motor die je koopt(nieuw of tweedehands),je moet er maar geluk mee hebben!!!.
 
Vertel er dan ook even bij dat elke Vulcan rijder wel een keer zijn dynamo kapot heeft gehad.
En een karweitje wat bij de meeste motoren twee uur kost, bij een Vulcan twee dagen kost omdat de dynamo er alleen uit kan als het blok UIT het frame is.
Kawasaki had nooit moeten proberen om V-twins te gaan bouwen. _O-
 
Vertel er dan ook even bij dat elke Vulcan rijder wel een keer zijn dynamo kapot heeft gehad.
En een karweitje wat bij de meeste motoren twee uur kost, bij een Vulcan twee dagen kost omdat de dynamo er alleen uit kan als het blok UIT het frame is.
Kawasaki had nooit moeten proberen om V-twins te gaan bouwen. _O-

Nou dat generaliserende "elke" kun je dus schrappen. Ik heb een probleemloze Vulcan VN750 gehad. Ik heb 'm weggedaan na een motorongeluk. Géén kapotte dynamo of balans-as dus. Ik gebruikte de motor overigens door weer en wind (zomer en winter). Je moet wel je accu perfect in orde houden en nooit te lang blijven doorstarten als het blok niet meteen aanslaat. Op die manier hou je de dynamo ook gezond en is er niets aan de hand. Niettemin blijft de dynamo inderdaad wel een gevoelig punt en de balans-as, die wil inderdaad ook wel eens een fataal probleem geven. Maar dat geldt voornamelijk voor de modellen van vóór 1993. Dus zelf zal ik ook niet snel meer geneigd zijn om een VN750 te kopen. Je loopt toch, zoals eerder vermeld, een verhoogd risico op dure kosten. Want je weet bijvoorbeeld nooit of de vorige eigenaar de gevoelige dynamo, via de accu, goed heeft onderhouden. Maar om nou te zeggen dat iedere Vulcan last heeft van dit kwaaltje? Ik meen zelfs dat de VN750 nog altijd in de VS nieuw uit de fabriek rolt. Dus als het écht zo'n slechte motoren waren, dan zouden ze toch allang niet meer gemaakt worden? Nee, de Vulcan heeft zijn slechte reputatie opgebouwd met de uitvoeringen van vóór 1993. Vooral de types met de zwarte blokken. Daar kun je inderdaad van uitgaan dat vroeg of laat de dynamo of de balans-as het eens zal begeven. Dus als je er een wilt, koop er dan vooral een van na 1993. En probeer de geschiedenis van de motor na te lopen. Want áls er een van de eerder vermelde onderdelen kapot gaan, dan kun je diep in de buidel tasten.

Ps. Heb je overigens wel eens dat prachtige en typische geluid uit de uitlaat van een Vulcan gehoord? Dat is iets waar Kawasaki dan weer wel geweldig in geslaagd is. *O*
 
Ik wilde niet generaliseren, maar ik heb jarenlang gewerkt aan allerhande motoren, en die vn 750 (en ook de vn 1500 trouwens) staken met kop en schouders uit boven alle andere modellen qua ellende.
Ieder model heeft wel wat natuurlijk, maar vergeleken met de andere customs die destijds populair waren hadden ze echt boven gemiddeld veel problemen.
En door de constructie van het blok en de manier waarop het in het frame hangt zijn ze nu ook niet echt de meest sleutel vriendelijke motoren.
Wat betreft minder problemen bij de latere bouwjaren; er is niet wezenlijk iets verandert in de loop van de tijd aan die blokken dus of ze zwart of aluminium kleurig zijn maakt volgens mij weinig uit.
Het is volgens mij eerder te verklaren doordat die zwarte blokken ouder zijn en daardoor uiteraard meer gelopen hebben dat je daar meer kans hebt op problemen.
wat denk ik bij heel veel van die motoren ook meetelt is dat het meestal grijze import uit de VS is. (onderhoud kennen ze daar niet echt is mijn ervaring).
Ik wilde dus niet kawasaki als merk afzeiken (ik rij al jaren Kawa), maar ik kan niemand adviseren om zo'n Vulcan te kopen..............mooi geluid of niet.....

;)
 
Ik wilde niet generaliseren, maar ik heb jarenlang gewerkt aan allerhande motoren, en die vn 750 (en ook de vn 1500 trouwens) staken met kop en schouders uit boven alle andere modellen qua ellende.
Ieder model heeft wel wat natuurlijk, maar vergeleken met de andere customs die destijds populair waren hadden ze echt boven gemiddeld veel problemen.
En door de constructie van het blok en de manier waarop het in het frame hangt zijn ze nu ook niet echt de meest sleutel vriendelijke motoren.
Wat betreft minder problemen bij de latere bouwjaren; er is niet wezenlijk iets verandert in de loop van de tijd aan die blokken dus of ze zwart of aluminium kleurig zijn maakt volgens mij weinig uit.
Het is volgens mij eerder te verklaren doordat die zwarte blokken ouder zijn en daardoor uiteraard meer gelopen hebben dat je daar meer kans hebt op problemen.
wat denk ik bij heel veel van die motoren ook meetelt is dat het meestal grijze import uit de VS is. (onderhoud kennen ze daar niet echt is mijn ervaring).
Ik wilde dus niet kawasaki als merk afzeiken (ik rij al jaren Kawa), maar ik kan niemand adviseren om zo'n Vulcan te kopen..............mooi geluid of niet.....

;)

...daar moet ik je inderdaad helemaal gelijk in geven. Wat dat betreft zou Kawasaki lering moeten trekken uit die VN'tjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan