VX800 rijders

?

Ik bezuinig toch niet op olie? Alleen als ik 800cc nodig heb ga ik geen 5 liter kopen ... Maar inderdaad, even van tevoren in de olie kan geen kwaad, dus ik haal wat extra.
 
Over de VX-koppeling: Dit is een semi-vrijloopkoppeling. Op het moment dat je het gas loslaat, gaat deze in een gedeeltelijk ontkoppelde staat (limited slip) waardoor niet de volledige motorrem op het achterwiel komt. Hierdoor is de motorrem van onze fijne VX-en een stuk minder als van andere 2-pitters met zo'n motorinhoud.

Nadeel van dit systeem: De veertjes die de koppeling weer "vast" moeten zetten als-ie gewoon de aandrijfkracht moet overbrengen, worden nogal eens moe na al die jaren. Gevolg: Koppeling slipt al voordat deze versleten is.

Je kunt dit op 2 manieren oplossen: Nieuwe veren erin, en vervang dan ook de busjes (dat zie je wel als je het loshaalt) of de busjes een millimeter af laten draaien zodat de veertjes strakker komen te staan.

Na montage van de hele boel: olie bijvullen natuurlijk (er zit een kijkglaasje ;) ) en de koppeling afstellen. Een koppelingshendel met kabelbediening zoals op de VX hoort spelingsruimte te hebben (da's een stukje vrije slag op de stuurhendel) dit moet er zitten, zodat je zeker weet dat wanneer de hendel niet ingeknepen is, de koppeling ook niet bedient wordt.
Hoeveel speling hangt er een beetje vanaf wat wie prettig rijden vindt, het advies uit de servicemanual geeft een millimeter of 1-5 aan. Dat is gemeten aan het uiteinde van de hendel.

....Er werden al weleens koppelingen vervangen die eigenlijk niet versleten waren, en er worden ook nog steeds koppelingskabels te strak afgesteld waardoor je niet lang plezier van het nieuwe spul hebt.

Succes!
 
Over de VX-koppeling: Dit is een semi-vrijloopkoppeling. Op het moment dat je het gas loslaat, gaat deze in een gedeeltelijk ontkoppelde staat (limited slip) waardoor niet de volledige motorrem op het a...............rettig rijden vindt, het advies uit de servicemanual geeft een millimeter of 1-5 aan. Dat is gemeten aan het uiteinde van de hendel.

....Er werden al weleens koppelingen vervangen die eigenlijk niet versleten waren, en er worden ook nog steeds koppelingskabels te strak afgesteld waardoor je niet lang plezier van het nieuwe spul hebt.

Succes!


:Y :}
 
@VX800 NB, je zegt in de vorige pagina dat je een CDI hebt liggen, maar ik zie geen PB van je...
Ik kan je via je profiel ook geen PB toesturen...
 
Na een VX800 uit de dood te hebben laten herrijzen staat deze te koop. Zoals te lezen in de advertentie is een drijfstang gebroken geweest, bijna alle delen behalve de versnellingsbak zijn dan ook vervangen. Foto's van de revisie zijn ter inzage :)
Ook als iemand toevallig foto's nodig heeft ter naslag werk...

Ben namelijk opzoek naar een grote offroad motorfiets, en drie motorfietsen wordt me te gortig ;)
http://www.motor-forum.nl/motorshop...00-gereviseerd-motorblok-1991-VX-800-619.html
 
Vraagje; vandaag reed ik 160 km/h bij 7.000 toeren toen ineens het toerental naar 6.000 ging en de snelheid naar 140 km/h. Wat zou daarvan de oorzaak kunnen zijn? Vacuümslangetje los bijvoorbeeld?

EDIT: inderdaad een slangetje.
 
Laatst bewerkt:
Het is toch iets anders denk ik. Hij klappert bij de achterste cilinder. Bougie of bougiekabel lijkt niet helemaal goed te zitten.
 
Er is inderdaad iets goed mis. 2 weken geleden nog olie bijgevuld (niet veel), en gister ging er 2 liter bij. Er zit een tik in het onderblok. Hij rijdt op zich nog prima, maar ik weet niet voor hoe lang.

Iemand baat bij deze VX uit '91? Achterband nieuw, voorband prima, heb nog een koppelingsplatenset liggen ter vervanging, etc. Op te halen in Twente of Amsterdam t.e.a.b.
 
Hallo,

We hebben een VX met een lekke tank. Heeft iemand hier nog een roest én deukvrije tank liggen? Mocht het kunnen het liefst ook grijs...

Werner
 
Iemand baat bij deze VX uit '91? Achterband nieuw, voorband prima, heb nog een koppelingsplatenset liggen ter vervanging, etc. Op te halen in Twente of Amsterdam t.e.a.b.

Heb wel interesse in die koppelingsplaten. Hoeveel wil je daarvoor hebben?
 
Na een VX800 uit de dood te hebben laten herrijzen staat deze te koop. Zoals te lezen in de advertentie is een drijfstang gebroken geweest, bijna alle delen behalve de versnellingsbak zijn dan ook vervangen. Foto's van de revisie zijn ter inzage :)
Ook als iemand toevallig foto's nodig heeft ter naslag werk...

Ben namelijk opzoek naar een grote offroad motorfiets, en drie motorfietsen wordt me te gortig ;)
http://www.motor-forum.nl/motorshop...00-gereviseerd-motorblok-1991-VX-800-619.html

Deze motor is verkocht!

Heb nog wel een doos met een CDI, laadspoel, vliegwiel, carterdeksels, waterpomp, oliepomp en één cilinder met zuiger. Alles is werkend/in goede staat. Iemand die hier interesse in heeft?
 
Wat is netjes... Ze zijn iig niet echt beschadigd ofzo.

29olg60.jpg

23w738x.jpg

2ag9qo7.jpg

2iup94n.jpg


De rechter deksel is schoongemaakt de linker is nog bruin van olie etc.

Als je nog meer carter delen oid nodig hebt hoor ik het graag, heb bijna een compleet blok liggen in onderdelen.
 
Hmm beetje dezelfde staat als mijn eigen blok, bedankt voor het posten vd foto's!

Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van een scrambler-achtige Vx800. Eens kijken of er wat van dit frame te maken is.
 
Nieuw zijn ze € 22,50. (excl. verzend) Verkoop ze via MP voor € 20,- (excl. verzend). Je mag ze hebben voor € 15,- (excl. € 3,95 verzendkosten).
 
Terug
Bovenaan Onderaan