VX800 - Verzopen motorblok

Rexus

MF'er
8 jul 2012
48
0
Alkmaar
Goededag allemaal.

Na een jaar stil te hebben gestaan in een schuur was ik van plan mijn trouwe Vx800 de weg weer op te sturen. Voor vertrek wel eerst door het oliepijl glaasje gekeken, hetgeen dat opviel was dat deze overvol leek te zijn. Vreemd; omdat ik voor de stalling hem netjes op peil had gebracht en ook de tank vol had weg gezet.

Nu blijkt dat het blok vol benzine staat (benzinekraan niet dichtgedraaid), omdat ik hier geen ervaring mee heb is mijn vraag of ik na het verwijderen van de olie/benzine en het plaatsen van een nieuwe olie filter weer gerust de weg op kan?

Ook was ik benieuwd of dit een indicatie kan zijn dat er iets mis is met de carburateurs, gezien de vlotter dit toch zou moeten voorkomen?
 
Olie aflaten, spoelen, nieuwe erin.
Vlotter kan blijven hangen - geef er eens een tikje op.
ALs het vaker voorkomt dient de carbu gereinigd te worden. (Maar kaan éénmalig zijn door lange stilstand)
 
Goededag allemaal.

Na een jaar stil te hebben gestaan in een schuur was ik van plan mijn trouwe Vx800 de weg weer op te sturen. Voor vertrek wel eerst door het oliepijl glaasje gekeken, hetgeen dat opviel was dat deze overvol leek te zijn. Vreemd; omdat ik voor de stalling hem netjes op peil had gebracht en ook de tank vol had weg gezet.

Nu blijkt dat het blok vol benzine staat (benzinekraan niet dichtgedraaid), omdat ik hier geen ervaring mee heb is mijn vraag of ik na het verwijderen van de olie/benzine en het plaatsen van een nieuwe olie filter weer gerust de weg op kan?

Ook was ik benieuwd of dit een indicatie kan zijn dat er iets mis is met de carburateurs, gezien de vlotter dit toch zou moeten voorkomen?

Ik zou er zelf ook nog olie in doen ;)

En de volgende keer de benzinekraan dichtdraaien. In principe zou je vlotternaald dit moeten voorkomen, maar een klein beetje lekken en dan een jaar zo laten staan...

Tis trouwens maar de vraag of je carbs niet dichtzitten met gom na een jaar.
 
Laatst bewerkt:
Ter lering en vermaak voor mezelf: ik heb zelf ook een VX800. Nu weet ik dat er op de VX een benzinepomp/vacuüm systeem zit. Kan dan een hangende vlotter er alsnog voor zorgen voor zorgen dat de benzine de bak in loopt? (en loopt dit dan door de cilinders het blok in?)

Ben afgelopen week zelf bezig geweest met mijn eigen VX; als ik de benzine slang van de tang af haal, blijft de benzine in de tank. Dat komt door vacuüm/pomp lijkt mij?

Er zit trouwens geen dichtdraaistand op de benzine kraan (alleen on en reserve)
 
Laatst bewerkt:
Ter lering en vermaak voor mezelf: ik heb zelf ook een VX800. Nu weet ik dat er op de VX een benzinepomp/vacuüm systeem zit. Kan dan een hangende vlotter er alsnog voor zorgen voor zorgen dat de benzine de bak in loopt? (en loopt dit dan door de cilinders het blok in?)

Ben afgelopen week zelf bezig geweest met mijn eigen VX; als ik de benzine slang van de tang af haal, blijft de benzine in de tank. Dat komt door vacuüm/pomp lijkt mij?

Er zit trouwens geen dichtdraaistand op de benzine kraan (alleen on en reserve)

Bedankt voor de snelle reacties;
Het klopt dat er over het algemeen vacuum kranen op zitten; echter heeft die van mij nog wel een off stand en gaan er verder geen leidingen naar toe.

Zie foto:
 
Grappig zo leer je steeds meer.
Ik heb zelf 2 VX'en: een van 1992 en een van 1996. Redelijk gelijk aan elkaar. En beide dus een benzinepomp, dus vandaar dat ik het niet kende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan