Wáárom??? Brandblussers, dodemans knop vraag.

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.622
36.159
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Even gewoon bij elkaar, vast iemand die me snel antwoord kan geven.

Nu net ook weer BSB Silverstone, een motor in de fik maar waaaarom poederblussers? Die troep vreet in op alle elektronica. Waarom niet gewoon sproeischuim of Co2?


En je hoort toch best vaak dat een motor net ff te lang blijft draaien na een crash. Waarom rijd er niemand met een koordje als dodemansknop? Dus zodra je eraf flikkert trek je dat koordje er automatisch af en slaat de motor gelijk af. Kan je ook gelijk je tip-over sensor eraf gooien, scheelt weer paar gram ;)
 
Laatst bewerkt:
Op de baanposten langs het TT-circuit hebben we schuimblussers, geen poederblussers. Alleen in de pitstraat zijn ook metaalpoederblussers voor metaalbranden. Gewone poederblussers zijn niet langs de baan (wel op de paddock)
 
Oke, dan is dat dus iets wat ze op (iig Silverstone) wel hebben en dan snap ik alleen niet waarom ze daar voor kiezen.
Goed dat Assen wel voor schuim heeft gekozen :)
 
Een koordje met een schakelaar is een prima idee, maar niet om de pols. Je zou iets moeten hebben waarmee de motor afslaat als de berijder het voertuig verlaat. CO2 is een ideale blusser, maar als het flink waait heb je er niets aan en in een afgesloten ruimte is het zelfs gevaarlijk voor degene die het gebruikt.

Sproeischuim lijkt me het beste alternatief, poeder is idd troep, maar bij een magnesiumfikkie wordt het spannend.
 
Laatst bewerkt:
Een koordje met een schakelaar is een prima idee, maar niet om de pols. Je zou iets moeten hebben waarmee de motor afslaat als de berijder het voertuig verlaat. CO2 is een ideale blusser, maar als het flink waait heb je er niets aan en in een afgesloten ruimte is het zelfs gevaarlijk voor degene die het gebruikt.

Sproeischuim lijkt me het beste alternatief, poeder is idd troep, maar bij een magnesiumfikkie wordt het spannend.

Hoe verlaat jij een motor? Met je pols nog aan de motor? :P

Ik ken nog geen binnen racebanen dus afgesloten ruimtes hebben we het niet over. Is dat met magnesium zo tricky dan?
 
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. Als je op een racemotor rijdt, wil je wel eens wat met je hand doen en dan moet hij van het stuur af.

Als je met een motor in een gesloten ruimte brand krijgt en je blust met CO2, dan kan de concentratie zo hoog worden binnen een paar seconden dat je out gaat.

Sproeischuim bevat water en je moet eens proberen magnesium te blussen met water.
 
Ik denk dat we elkaar niet begrijpen. Als je op een racemotor rijdt, wil je wel eens wat met je hand doen en dan moet hij van het stuur af.

Als je met een motor in een gesloten ruimte brand krijgt en je blust met CO2, dan kan de concentratie zo hoog worden binnen een paar seconden dat je out gaat.

Sproeischuim bevat water en je moet eens proberen magnesium te blussen met water.

Ja je zei het net anders. Maar ik persoonlijk haal mijn rechterhand nooit van het stuur hoor? Als het goed is dan rem je of dan geef je gas :)

Dat zeg ik, maar wij racen niet binnen...

Ah ja, maar hoeveel magnesium zit er op een motor? Denk dat dat verwaarloosbaar is?
 
Bij motogymkhana gebruiken we steeds meer een dodemanskoordje.
Dit omdat de stationair vaak op een veel hoger toerental staat en de motor idd niet meer afslaat als je ligt.
Die willen nog wel eens gaan spinnen en 1x heeft zich er zelfs een opgericht en is (gelukkig) in het hek gereden...
Voor 17 euro heb je zo'n ding dus t zijn de kosten niet...
 
Met zon koord om je pols heb je nog meer dan een meter bewegingsruimte vanaf je stuur.. nooit ergens last van gehad
Idd genoeg beweegruimte.
Soms moet je zelfs als je ernaast ligt nog ff een ruk geven omdat ie mee is 'geveerd'.
 
heb t alleen bij de sobw gehad omdat het daar verplicht was en was voor de Yamaha een plug en play stekker op de stekker van de zijstandaard. wilde het op de 600 ook wel maar nooit van gekomen.
 
Je kan het natuurlijk altijd zelf erop monteren Roy!

En waarom niet aandragen bij de ZAC? Ongetwijfeld hebben ze over dit onderwerp gesproken. Wat zeggen anderen in de ZAC of andere competities?
 
Misschien wil je meteen weer kunnen rijden als je een schuiver maakt?
 
Laatst bewerkt:
Blikschade? :P Maar snap wat je bedoelt.

Misschien dat ik het eens ga testen op mijn nieuwe fiets voor volgend jaar, leek me wel een handig iets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan