Wâldnet, uitzenden dodelijk motorongeval. Wel of niet?

  • Onderwerp starter Anoniempje551
  • Startdatum
A

Anoniempje551

Guest
Zondagmiddag is er een motorrijder omgekomen op de afrit A7 naar Ureterp.
Heel erg triest en waarschijnlijk onnodig. Hij heeft namelijk de onvriendelijke vangrail geraakt.

Het wereldwijde web heeft Wâldnet. Een internetsite met regionaal nieuws uit "mijn" buurt.
Daar kan men reageren op alle berichten en er worden de meest achterlijke uitspraken gedaan. Op gemeende/oprechte, niet opruiende reacties na natuurlijk.

Maar nu...

1 van de omstanders heeft de hulpoperatie gefilmd.
Inclusief slachtoffer die op de brancard ligt.
Dit filmpje is vandaag toegevoegd aan het bericht op Wâldnet.

Ik vind dit persoonlijk een stap te ver gaan.

Ok, er wordt veel meer narigheid gefilmd en uitgezonden op tv. Denk aan het NOSjournaal. Daar kan iedereen natuurlijk een bekende op tegenkomen.
Of dat you-tube waar narigheid genoeg te zien is.

Maar op 1 of andere manier stuit dit me tegen de borst.
Omdat het een amateur filmpje is :? op een regio-gebonden site. Ik weet niet.

Wat vinden jullie ervan?

Ik moet er zelf niet aan denken dat ik op zo'n manier een filmpje tegenkom van een motorrijdende vriend/in of dat ik zelf op zo'n site terechtkom nadat ik verongelukt ben en mijn nabestaanden dat tegen kunnen komen. Vind dat niet stoer '(
 
het is idd niet prettig voor de verwanten van het slachtoffers plus ik zie even de meerwaarde er niet van dan alleen sensatie zucht...
 
Dat hele Friesland is motor-onvriendelijk. Tijdens de TT wel erg veel controles bij Ureterp dus wel verdienen aan motorrijders maar er niets voor doen. :(
 
Waarom niet? Ik zie het probleem er niet van in om iets te tonen op tv/internet. Alleen met dit specifieke filmpje kan je weinig, hoefde er inderdaad niet echt op. Soms kan je met filmpjes nog wel iets er van leren om juist niet te doen.
 
1 van de omstanders heeft de hulpoperatie gefilmd.
Inclusief slachtoffer die op de brancard ligt.
Dit filmpje is vandaag toegevoegd aan het bericht op Wâldnet.

(...)

Maar op 1 of andere manier stuit dit me tegen de borst.
Omdat het een amateur filmpje is :? op een regio-gebonden site. Ik weet niet.


Das helemaal waar, het is tegenwoordig mode om alles maar te filmen met de mobiele telefoon. Van ernstige ongelukken, reddingsoperaties tot complete vechtpartijen... Ik vind het ook niks. Professionele journalisten hebben een erecode om dit soort ongein niet uit te zenden/te publiceren. Deze amateurs hebben deze erecode niet en blijkbaar die site ook niet...

En het is helaas niet tegen te houden dankzij het mooie medium internet
 
mensen blijven nieuwsgierig, en het is niet echt een filmpje wat mensen aanzet tot kopiëren (denk aan zelfmoordacties die op zijn meest een hokje van 2 bij 4 cm in de krant krijgen).

Het is inderdaad hard als je het tegenkomt, maar dat is de cultuur waarin wij leven.
 
Nee, ik vind dat niet kunnen. Uit respect voor het slachtoffer en uit respect voor de nabestaanden. Jammer genoeg zijn er een hoop mensen die geilen op dit soort beelden en is er dus een markt voor waar anderen maar al te graag op inspringen.

Dat hele Friesland is motor-onvriendelijk. Tijdens de TT wel erg veel controles bij Ureterp dus wel verdienen aan motorrijders maar er niets voor doen. :(
bedankt voor je inhoudelijke reactie
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet? Ik zie het probleem er niet van in om iets te tonen op tv/internet. Alleen met dit specifieke filmpje kan je weinig, hoefde er inderdaad niet echt op. Soms kan je met filmpjes nog wel iets er van leren om juist niet te doen.
Inderdaad, iets. Het gaat me specifiek om dit.
Het voegt echt helemaal niks toe mijn inziens.
 
Dat is de maatschappij waarin we tegenwoordig leven.

Niemand schijnt het te willen en toch gebeurt het.
 
Voor de nabestaande lijkt me dit niet heel erg fijn. Ik ben dan ook tegenstander. Rust in vrede...

Hier op motorforum was op een gegeven moment ook zo een discussie. Alleen meen ik mij te herinneren, dat de conclusie andersom was :?
 
Ik zie er de meerwaarde ook niet van in, maar, vroeger had je ook 112 weekend op TV waar dat soort dingen gewoon werden uitgezonden. Ook heb je nog wel ergere filmpjes op internet, zoals een amerikaanse soldaat die afgesnipet worden door een irakees, of een gijzelaar die z'n kop afgesneden wordt. Dan vind ik dit nog niet eens zo erg en het zal voor de nabestaanden ook niet erger worden dan het nu al is door zo'n filmpje.

Kortom, waar maak je je druk om. Je hoeft er niet naar te kijken.

Edit: Voor er misverstanden ontstaan, met niet erg bedoelde ik natuurlijk het filmpje waar eigenlijk bijna niets te zien is. Het ongeluk zelf is natuurlijk vreselijk, RIP '(
 
Laatst bewerkt:
Ik zie er de meerwaarde ook niet van in, maar, vroeger had je ook 112 weekend op TV waar dat soort dingen gewoon werden uitgezonden. Ook heb je nog wel ergere filmpjes op internet, zoals een amerikaanse soldaat die afgesnipet worden door een irakees, of een gijzelaar die z'n kop afgesneden wordt. Dan vind ik dit nog niet eens zo erg en het zal voor de nabestaanden ook niet erger worden dan het nu al is door zo'n filmpje.

Kortom, waar maak je je druk om.
Je hoeft er niet naar te kijken.

Edit: Voor er misverstanden ontstaan, met niet erg bedoelde ik natuurlijk het filmpje waar eigenlijk bijna niets te zien is. Het ongeluk zelf is natuurlijk vreselijk, RIP '(
Sja, alles heeft een reden :Y
 
Ten eerste: verschrikkelijk zo'n ongeluk!

Ik zelf zou niet graag naar de beelden ervan kijken. Maar het zijn wel beelden van de echte wereld, het echte leven, waar dus ook verschrikkelijke dingen gebeuren.

En hierboven stond het ook al ergens: we veranderen. Internet, filmpjes, mailen, alles op een telefoon op te nemen....

Daar waar mensen er geen prijs op stellen dat ze op internet komen, zou ikk graag zien dat het ook niet gebeurt, maar als iemand mij op straat filmt, heb ik daar verder weinig over te zeggen, ben ik bang.

Ik heb wat moeite met het veranderen, maar zal wel mee moeten.

Aan de andere kant vind ik oko dat zaken die op de één of andere manier waarde hebben, als achtergrond, verduidelijking of wat dan ook, ook wel weer getoont moeten kunnen worden. Dat zie je de laatste jaren toch al steeds meer: verminkte gezichten van overleden personen waarvan ze niet weten wie het is ed...

Blijft een K#t-ongeluk...
 
Los van het feit dat het voor de nabestaanden natuurlijk niet leuk is, is het m.i. niet raar dat deze filmpjes op internet komen, het is de intentie die de kijker er aan geeft wat de waarde uiteindelijk is. Is het filmpje gewoon gefilmd om de "nieuwswaarde" dan heb ik daar geen problemen mee. Als het enkel sensatiezucht is, dan veroordeel ik dit stelselmatig. Maar het blijft een eigen keuze om er naar te kijken en met welke intentie.

Heel veel sterkte voor de nabestaanden.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn vragen waarbij ethiek centraal staat.

Ik vind dat dit soort filmpjes waardeloos zijn en dat ze niets op I-net zouden hoeven te staan.

Volgens diezelfde ethiek... houdt het voor mij echter ook in dat de wet van de getallen niet opgaat, als dus 60% van de mensen zou vinden dat het er niet op thuishoort dannog zou ik die 40% die er anders over denken niet veroordelen.

Als niemand er naar zou kijken, dan zouden dat soort filmpjes nauwelijk aandacht krijgen en vanzelf minder op I-net te vinden zijn.
Door dit topic echter krijgt dit specifieke filmpje alweer veel meer aandacht dan dat het, in mijn ogen, verdient.


Het ergste is nog dat de filmpjesplaatser er in dit geval nog geld voor krijgt ook, geloof ik ??
En hoe vaker het filmpje gezien word hoe meer geld ?? En..... in sommige kringen zelfs ook " aanzien" |(
 
Ik vind het bij dit soort filmpjes nog wel kunnen. Valt allemaal wel mee.
Bij filmpjes waarbij je echt de slachtoffer(s) ziet, wonden, ledematen e.d., dan is het een ander verhaal.
 
Dit zijn vragen waarbij ethiek centraal staat.

Ik vind dat dit soort filmpjes waardeloos zijn en dat ze niets op I-net zouden hoeven te staan.

Volgens diezelfde ethiek... houdt het voor mij echter ook in dat de wet van de getallen niet opgaat, als dus 60% van de mensen zou vinden dat het er niet op thuishoort dannog zou ik die 40% die er anders over denken niet veroordelen.

Als niemand er naar zou kijken, dan zouden dat soort filmpjes nauwelijk aandacht krijgen en vanzelf minder op I-net te vinden zijn.
Door dit topic echter krijgt dit specifieke filmpje alweer veel meer aandacht dan dat het, in mijn ogen, verdient.

Het ergste is nog dat de filmpjesplaatser er in dit geval nog geld voor krijgt ook, geloof ik ??
En hoe vaker het filmpje gezien word hoe meer geld ?? En..... in sommige kringen zelfs ook " aanzien" |(
Daar heb je idd wel een punt.
Aan de andere kant...hoe makkelijk is het om te linken etc.
Op hoeveel sites zal ie inmiddels wel niet staan :?

Of de plaatser geld krijgt weet ik niet, maar maakt het eigelijk des te triester.

Ik zou het niet in me hoofd halen zoiets punt 1 te filmen en punt 2 dan ook nog openbaar te maken.
 
Zondagmiddag is er een motorrijder omgekomen op de afrit A7 naar Ureterp.
Heel erg triest en waarschijnlijk onnodig. Hij heeft namelijk de onvriendelijke vangrail geraakt.

Het wereldwijde web heeft Wâldnet. Een internetsite met regionaal nieuws uit "mijn" buurt.
Daar kan men reageren op alle berichten en er worden de meest achterlijke uitspraken gedaan. Op gemeende/oprechte, niet opruiende reacties na natuurlijk.

Maar nu...

1 van de omstanders heeft de hulpoperatie gefilmd.
Inclusief slachtoffer die op de brancard ligt.
Dit filmpje is vandaag toegevoegd aan het bericht op Wâldnet.

Ik vind dit persoonlijk een stap te ver gaan.

Ok, er wordt veel meer narigheid gefilmd en uitgezonden op tv. Denk aan het NOSjournaal. Daar kan iedereen natuurlijk een bekende op tegenkomen.
Of dat you-tube waar narigheid genoeg te zien is.

Maar op 1 of andere manier stuit dit me tegen de borst.
Omdat het een amateur filmpje is :? op een regio-gebonden site. Ik weet niet.

Wat vinden jullie ervan?

Ik moet er zelf niet aan denken dat ik op zo'n manier een filmpje tegenkom van een motorrijdende vriend/in of dat ik zelf op zo'n site terechtkom nadat ik verongelukt ben en mijn nabestaanden dat tegen kunnen komen. Vind dat niet stoer '(
Vanaf wanneer zou je het jezelf niet zo aantrekken?
Als het 1 km "buiten" je streek is?
Als het "professioneel" opgenomen en uitgezonden werd?
Als het slachtoffer een fietser/trucker was?
Als het slachtoffer je grootste vijand was?

nimby?
 
Valt allemaal wel mee hoor, vind ik dan.
RIP aan het slachtoffer. Maar goed, daar doen we niet aan als het geen herkende MF-er is. Toch?
 
Dit filmpje is niet veel anders dan dodelijke auto ongelukken en andere ongelukken...

respectvol uit oogpunt voor nabestaanden.. nee.. tegenwoordig een gewoonte? ja.. het blijft tenslotte "nieuws".
 
Terug
Bovenaan Onderaan