Wa Kos Da??

15 aug 2004
79
0
Buren (Gld)
Ik sta op het punt een TL 1000 R te kopen.
Hij ziet er punt-gaaf uit.
is van 1998 en heeft 21000 dkm gelopen.

de enige - puntjes zijn.

1.Lekke voorvork keering (wat kost dat om te laten repareren)

2.Remblokken voor zijn niet ver van versleten. (wat kost een set nieuwe) zelf monteren.

:? :? Teller staat op 12400dkm ,volgens verkoper is temperatuur display kapot geweest en is toen de teller partij vervangen.

oja prijs is 5500euro.
 
Je spaarcentjes in een 2'hands moto steken en dan nog onkosten ?????
Of de Km-stand klopt moet je de eigenaar geloven op zijn woord.
Als ik soon mijn Yamaha verkoop is dit voor de nieuwe eigenaar sleutel omdraaien en een seizoentje rijden zonder bijkomende kosten.
Bij mij wordt alles vervangen,zoals remblokken,koelwater,banden moeten zeker nog 75% zijn.
Dus als ik u was zou ik nog eens goed nadenken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Zelf doen voorvork iets van 15 euro, hier in grote lijnen hoe dat gaat

Voorvork keringen vernieuwen;
Kies in dat geval voor “totaal onderhoudt voorpoten”.

Plaats motor op een bok en draai middels een schaarkrik het ding de lucht in totdat het voorwiel van de grond is.
Mechanische schaarkrik is in dit geval beter dan een hydraulische i.v.m. terugzakken.
Een 1 tons ketting lier werkt ook goed, kost ca 45€
Verwijder het voorwiel, draai km kabel los en draai de remklauw los van de onderpoot.
Draai bij beide poten de bovenste doppen los.
Zet een bakje waar ½ l in kan onder beide poten
Verwijder de stofkappen van de keringen
Verwijder de onderliggende veerring
Draai de aftapbout eruit onderaan elke poot
Nacht laten staan
Verwijder de onderpoten, verwijder de kering die er bovenin zit.
Deze kering haal je eruit middels een schroevendraaier of een tangetje
In geval van erg vast zitten, het rondom de kering liggende gedeelte verwarmen, alu zet meer uit dan de stalen ring in de kering, dan pak je hem er zo uit.
Trek alles wat in de poten zit eruit en maak alles 100% schoon, er mag geen stofje achterblijven, je moet door de poten heen kunnen kijken en er dwars door heen kunnen kijken immers de aftapbout heb je er nog niet weer in.
Zet de nieuwe keringen erin, gewoon drukken, eventueel met een kunststof hamer.
Zet de boel weer in elkaar, en dip het draadgedeelte van de aftapmoer even in een dik vet en draai hem er weer in.
Dan de poten weer bijvullen met vorkolie of een mengsel van 50% ATF 3 olie en 50% 10 w 40 (ATF olie is een olie die ook in automatische versnellingbakken zit van auto’s)
Dat bijvullen luistert erg nauwkeurig, er moet in beide poten exact evenveel zitten, anders duikt ie weg of remt ie scheef.
Exact bijvullen doe ik met een 200 cc ziekenhuis spuit, met een schaalverdeling van 20 cc
100 cc = 1 dl, wanner je zo’n spuit niet hebt, regel zo’n ding via iemand die bij een doktor werkt, dierenarts, of via iemand die zelf inktcatr. van printers navult, dan zijn ze wat kleiner maar lukt heel best, je kunt deze spuiten los komen bij een computerboer, kosten een keer 5 € ofzo.
Wanneer er in beide poten evenveel olie zit en de juiste hoeveelheid, de bovenste dop weer vastzetten, eventueel O-ring vervangen en klaar is kees.
Hoeveel olie erin gaat verschilt per type vork, maar denk aan getallen van 377 cc.
1 cc = 1 ML 100 cc = 1 DL 1000cc = 1 Liter

En zorg ervoor dat je onder geen beding met een hard voorwerp bij het verwijderen van de oude keringen het gedeelte beschadigd daar waar die kering in ligt, want dan kun je nieuwe onderpoten kopen, immers dan veroorzaak je een kras, denk aan verkeerd omgaan met of uitschieten van een schroevendraaier, en gevolg van die kras zal zijn dat geen enkele kering zijn werk nog doet, dan verlies je olie.
Doe dat met beleidt dus.


Om wat voor ijzer gaat het? Deze had ik geschreven voor een Intruder
 
Vraag je liever af waarom de keerring lek is. Dat gebeurt niet zomaar.
Let effe op bij het vervangen van de remblokken. De originele blokken hebben een vrij dunne remvoering. Ik dacht zelf ook dat ze tegen de vervanging aanzaten. Met de nieuwe blokken in de hand effe vergeleken, blijkt dat ik voorlopig nog effe door kan sturen met de oude.

btw keerring vervangen van een usd-vork schijnt lastiger te zijn dan van een normale voork.
 
Ik heb ze hier voor mij liggen en schat zo'n 4mm/4,5mm dikke voering.
Lekke keerring kan inderdaad van wheelie's komen maar ook van beschadigingen op de vorkpoot of een andere voor de vork vreemde belasting. Effe goed kijken dus of je verder nog iets vreemds ziet aan de vork. Heeft hij eerder schade gehad dat je weet?
 
OOOHHHH dan zijn ze nog niet versleten er zit zeker nog 3mm op :} :}

Nee hij heeft verder geen schade gehad voor zover ik weet, ik heb ook geen putjes of iets dergelijks aan de binnen poot kunnen ontdekken.

gaat bij 60km/pu met de handjes los gewoon netjes recht door, schijven vertonen geen enkele groef of id.
 
Klinkt als een geinige deal dan, zeker voor die prijs. Als alle informatie klopt tenminste. Maarja, je hoeft ook niet altijd overal wat achter te zoeken. Als je hem goed bekeken hebt en hij rijdt/loopt goed, dan zou die keerring je niet tegen mogen houden denk ik. Ik zou gewoon effe bij de lokale sleutelaar informeren wat hij ervoor rekent. De keerring zelf kost niet zoveel maar het zijn de uurtjes.
Vorig jaar twee keerringen van de FZR van mijn meissie vervangen kostte 16pleuries (lees prijs 2 losse keerringen) en een avondje klootviolen. Was wel een gewone vork en geen USD.
 
Ooit eens een collega gehad die een GSX nogwat kon kopen voor weinig, of ik even mee wilde om te kijken..... Zat alleen een licht tikkie in de kop, eigenaar zei : oh, dat is alleen effe kleppenstellen, kwartiertje werk, dus vroeg ik hem waarom hij dat zelf niet had geregeld...."hij was niet technisch genoeg" en hij vondt het te duur om door een dealer te laten doen, blablabla.

Dus ik mijn collega aangeraden dat ondanks dat de motor vrij soepel en netjes liep om deze motor maar niet te kopen, hij was al warm gereden toen we kwamen kijken, en die tik zat er dus ook al in met warme motor.

Hij heeft de motor toch gekocht. Twee maanden later stond hij stil ergens in de ardennen, motor compleet aan snot gedraaid, en blok kon alleen nog maar richting schroothoop. Hij ander blok eronder laten zetten, en vervolgens de eerste de beste trip liep de versnellingsbak in elkaar die weer een oplawaai had gehad van dat vastlopen.... affijn, einde verhaal, 4000.- gulden uitgegeven aan reparaties en geen motor. Uiteindelijk lening genomen om een nieuwe motor te kopen....

Pas gewoon op, en laat je niet door je emoties en gevoel leiden, maar door je verstand! Tis wel toevallig dat én het diplay, én de voorvork keerringen kapot zijn, die zitten allebei namelijk op het sturende gedeelte..... Wheely's inderdaad.... En beter TE paranoia dan te goedgelovig
 
Goed kijken en desnoods effe iemand mee. Goed gerepareerd is ook in orde. Als het niet goed gerepareerd is zijn er altijd wel kleine "telltales" te vinden die de boel verraden. Ik heb zelf ook een schadefiets gekocht. (twee dus de FZR had ook een klappie gehad) Alletwee weer rijdend en doen zeker niet onder voor schadevrije fietsen. Als je zelf niet kan bepalen of het wel goed zit, zoek dan iemand op die het wel kan. Je moet inderdaad niet alles zomaar geloven maar het kan soms ook wel eens gewoon meevallen.
Valt alleen niet mee om dat vanaf hier te beoordelen.
('k heb me blauwe jurk niet aan :+ )
 
Op de rechterbinnen poot zat een vettig randje (je kon zien hoever de poot was ingeveerd, +- 2cm voor einde veerweg) zo'n vettig randje is toch een indicatie voor een lekke keerring??

TL 1000 R
BJ '98

o ja dit is hem:

full
 
Verkoper is een oudere man (A.O.W-er).

Die elke keer 1 of twee motoren koopt met lichte kuipschade ,en dat zelf opnieuw spuit (ik moet zeggen beter nog als nieuw) het door hem gespoten deel staat keurig in de blanke lak!!) en mijn zwager is meegeweest (autospuiter) en hij roemde het 'vakwerk' aan het frame ,de hendels ,spiegels ,uitlaten ,stepjes was geen schade te bekennen.

en is 5500,-

voor een '98
21000 dkm
voorvork keering lek(??)
verder zeer goede staat.
wel matige achterband.

dan zo verdacht goedkoop.
 
Dit is niet de striping van een 98'er.(zelfs niet '99 , Nederlands dan in ieder geval)Er zijn dus andere kuipdelen op gekomen of in ieder geval op een andere manier gespoten. Zoals je al zegt hij is goedkoop, maar als die man een hobby-vogel is kan dat wel. Als het echt goed zit kan hij je ook wel vertellen wat er mee geweest is (hoeft hij dan ook niet geheimzinnig over te doen)
Heb je ook naar de aanslagnokken gekeken die op het balhoofd zitten?
Neem anders nog een keer iemand mee waarvan je weet dat hij er genoeg van weet, of vraag of je er ergens mee naartoe kan gaan waar ze het je wel kunnen vertellen (soort van aankoop keuring)Als hij niets te verbergen heeft moet daar uit te komen zijn.
 
Particulier een 2e hands motor kopen heeft altijd een zeker risico.
Bij de dealer zal zo'n zelfde motor staan voor (ik schat)€ 2.000,- meer.
Maar dan heb je ook wel 3 maanden garantie |(

Dus als ie motor je bevalt en je hebt er vertrouwen in, gewoon kopen.
je moet wel een beetje risico durven te nemen in het leven.
Maar alles heeft een prijskaartje.
 
Dit is niet de striping van een 98'er.(zelfs niet '99 , Nederlands dan in ieder geval)Er zijn dus andere kuipdelen op gekomen of in ieder geval op een andere manier gespoten. Zoals je al zegt hij is goedkoop, maar als die man een hobby-vogel is kan dat wel. Als het echt goed zit kan hij je ook wel vertellen wat er mee geweest is (hoeft hij dan ook niet geheimzinnig over te doen)
Heb je ook naar de aanslagnokken gekeken die op het balhoofd zitten?
Neem anders nog een keer iemand mee waarvan je weet dat hij er genoeg van weet, of vraag of je er ergens mee naartoe kan gaan waar ze het je wel kunnen vertellen (soort van aankoop keuring)Als hij niets te verbergen heeft moet daar uit te komen zijn.


Zijkuipen 2000 model, rest 1998 model.

Keerringen kunnen ook gaan lekken door uitdroging e.d., hoeft niet persé door wheelies te komen (of door een stuiter, denk aan een stoeprandje...).
Verder is de eerder genoemde manier om keerringen te vervangen enkel van toepassing op conventionele telescoopvorken, usd is stuk specifieker: laten doen als je het nog niet eerder gedaan hebt en goed kijken! Kun je het de volgende keer wel zelf....

Ik vind het een erg gave fiets voor die prijs!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan