waar blijft mijn olie?

SjoerdKuiper

MF'er
26 mei 2004
32
0
Maassluis
Hallo,

Ik sta voor een mysterie. Mijn Yamaha XJ600 ('86) heb ik een nieuw oliefilter+ olie gegeven. Laten draaien, weer bijvullen tot hij netjes in het ruitje stond. Kortom, normale procedure. Maar nu is het me al 3 keer overkomen dat tijdens het rijden opeens mn oliedruklampje ging branden. Ik snel bijvullen enzo maar....

- ik heb pas 1500 km gereden en er al bijna een liter bij moeten gooien
- hij zweet wel wat, maar nergens lekken (grond is droog onder de motor)
- hij verbrand het ook niet, want rookt en stinkt niet (zegt een maat die honderden km achter me heeft gereden)
- en het vreemdste daarbij: toen ik hem leeg liep lopen voor de nieuwe olie bleek dat de vorige eigenaar er veel te veel olie in had gedaan. Er kwam wel ongeveer 4,5 liter uit, terwijl er maar 2,5 hoort in te zitten.

Ik ben bang dat ik dat nu ook aan het doen ben (teveel olie erbij) en waar blijft het anders?? Maar een brandend olielampje werkt ook zo slecht op mn zenuwen... Het doet zich meestal voor als de motor goed warm is na een stuk rijden, dan stoppen en daarna weer starten en wegrijden.

Wie heeft een idee?

Alvast bedankt!
 
Aftappen en opnieuw vullen 500 <>1000 km rijden en weer aftappen enz,dan weet je zeker of het op is,tevens ff sensor nazien/meten draadje volgen op beschadigen controleren..........
 
Hmmm je zegt het zelf , het is een olieDRUKlampje en geen niveau lampje....

Ik vraag me af of je het peil blijft zien in het oliepeilglas? Ik neem aan dat je dat eerst controleerd en niet gelijk bijvult als het lampje brand.

Het feit dat wanneer je teveel olie vult, je het niveau niet meer ziet in het glas is jou wel duidelijk?......toch?
 
Nee, de olie is dan niet meer te zien in mijn glaasje (ook niet na een paar minuten wachten) het lijkt echt weg te zijn. Had ik maar een peilstok, dan wist ik hoever het peil was gezakt.

Ik hoorde trouwens dat het bij Yamaha (itt Honda) wel een olieniveaulampje is en geen oliedruklampje. Maar wie weet het zeker.

En het klopt wel, hij brandt alleen in die situatie die ik omschreven heb. En als ik dan een beetje doortrek in de toeren gaat ie branden, blijf ik rustig rijden dan blijft hij uit :?
 
Oh sorry, nog geen duidelijk antwoord op je vraag of ik dat snapte van teveel olie: ja, dat snap ik. Dat was het geval toen ik de motor kocht, ik dacht was is dat lastig af te lezen, maar toen er zoveel olie uitkwam snapte ik het. Toen netjes tot halverwege het glaasje gevuld en na het draaien en oliefilter vullen afgetopt tot weer iets boven de helft. Nu geen olie meer te zien door het glaasje.
 
Volgens mij hetzelfde probleem als vele R6-rijders, ook Yamaha, dus zou goed kunnen.

Itt andere merken is het olielampje van Yamaha een olieniveau-waarschuwer, en geen oliedrukprobleem dus.

Je zegt net zelf dat je het vaak bij doortrekken in de toeren hebt. Bij hard optrekken verandert natuurlijk ook de oliespiegel, zou goed kunnen dat 'ie daardoor gaat branden.

Erg krom uitgelegd maar hoop dat je weet wat ik bedoel.

Zoek anders even op dit forum naar de vele vragen die Yamaha-rijders hier al over stelden.


Edit: domdomdom zelfs bij stilstand door het oliekijkglaasje zie je niets meer |(
 
Is de compressie nog in orde van het blok?
Hoeveel KM's heeft 'ie gelopen?

Vaak, maar ik weet niet zeker of het altijd zo is (bij de meeste Suzuki's wel)
moet je de olie niet koud pijlen als je een pijlglaasje hebt.
Ze willen dan eerst da je 'm 3 tot 5 minuten stationair laat lopen, dan afzet en dan tussen de 1 en 2 minuten het peilglaasje afleest.

Succes!
 
Het is 100 % zeker een olieniveau lamp in tegenstelling tot andere merken die inderdaad een oliedruklampje hebben.
Als een oliedruklamp gaat branden tijdens rijden heb je echt een probleem, bij je Yamaha zal het wel loslopen.
 
heb je geen synthetische olie bijgevuld? Een motor die altijd op minerale olie heeft gelopen en al behoorlijk wat kilometers heeft gedraaid kan slijtage hebben gehad. Deze slijtage is soms niet merkbaar omdat de speling onder de zuigerveren wordt opgevuld door een filmlaag. Synt. olie is reinigende olie en bedoeld voor nieuwere motoren. Kan zijn dat de nieuwe olie de filmlaag heeft gereinigd waardoor je motor nu olie is gaan verbruiken omdat de zuigerveren niet meer zo nauw sluiten in de cylinderwand.
 
heb je geen synthetische olie bijgevuld? Een motor die altijd op minerale olie heeft gelopen en al behoorlijk wat kilometers heeft gedraaid kan slijtage hebben gehad. Deze slijtage is soms niet merkbaar omdat de speling onder de zuigerveren wordt opgevuld door een filmlaag. Synt. olie is reinigende olie en bedoeld voor nieuwere motoren. Kan zijn dat de nieuwe olie de filmlaag heeft gereinigd waardoor je motor nu olie is gaan verbruiken omdat de zuigerveren niet meer zo nauw sluiten in de cylinderwand.
:?
 
schijnt ook diversion kwaaltje te zijn, dat ze wel wat olie lusten.
en het olie nivo lampje is ook zeer gevoelig dus ga niet altijd op het lampje af maar op het glaasje en het glaasje is pas eerlijk na minuutje of 10/15.
En zolang het verbruik niet hoger licht dan 1 liter op de 1000 km. was ik niet gaan sleutelen.
 
Als je olie peilt, staat ie dan op de middenbok? Is ie dan koud of doe je het net na een rit? Wacht je dan 5 a 10 minuten of doe je het meteen?

Oliepeilen lijkt zo makkelijk.
 
Volgens mij verstookt hij het gewoon!

De oudere Yamaha's staan er om bekend dat ze wel wat olie lusten zoals de fzr bevoorbeeld.

Heb ooit een Opel gehad die ook wel wat luste maar geen damp ed uit de uitlaat hoor, merk je niets van, het verdwijnt gewoon.
 
Nee, de olie is dan niet meer te zien in mijn glaasje (ook niet na een paar minuten wachten)
ZEER stomme vraag van mij: maar je kijkt toch naar het glaasje terwijl je motor rechtop staat????? assem op zijsteun staat ga je inderdaad geen druppel olie meer zien in het glaasje. Ga op het zadel zitten hou hem rechtop en laat iemand anders naar het glaasje kijken (met een spiegel aan een stokje kan het ook. Niet zelf opzij leunen want ddan hou je je motor weer scheef ....
 
Als je motor maar heel even gedraaid heeft, zit je olie al in je motorblok.
Dan heb ik het dus over een paar seconden, dus kijk eens voordat je je motor start.
Staat hij ook op een vlakke ondergrond?
Zet je de motor goed rechtop. Een kleine helling geeft een heel andere uitslag.
 
'T is zo makkelijk om aan de zijlijn te gaan staan, stomme kritiek gaan leveren op mede-MF 'ers die andere MF'ers proberen te helpen, dus met die "im with stupid" zooi, anderen te irriteren en zelf met niks te komen.

Je weet wel wie ik bedoel
 

Hij heeft teveel films gekeken. ;)

:P

'T is zo makkelijk om aan de zijlijn te gaan staan, stomme kritiek gaan leveren op mede-MF 'ers die andere MF'ers proberen te helpen, dus met die "im with stupid" zooi, anderen te irriteren en zelf met niks te komen.

Je weet wel wie ik bedoel
Jij hebt dus duidelijk echt geen benul waar je het over hebt, hè. |(

1) 'I'm with stupid' betekent dat je het met de betreffende persoon eens bent.
2) Ik denk dat er hier op MF maar weinig mensen beter op de hoogte zijn met motortechniek dan P.H.C. Ritzen (aangezien dat de enige is die tot dusver die smiley heeft gebruikt in dit topic, neem ik aan dat je hem bedoelt).

Maar ja, als je hier al twee dagen rondsurft kun je natuurlijk wel een gefundeerd oordeel vellen over iemand die hier al meer dan 1000 dagen komt. |(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan