Waar carburateur interieur kopen?

Maat

Die hard MF'er
3 apr 2004
545
0
Groningen
Een dezer dagen gaan mijn carbs (nogmaals) een grote inspectie tegemoet. Ik heb een flauw vermoeden dat mijn naalden en of gasbuizen niet helemaal 100% meer zijn. Ik ben hier toe gekomen omdat mijn motor nog steeds slecht op het gas reageert, vanaf stationair even gas geven zorgt ervoor dat m'n toeren slechts heel langzaam weer terug zakken of soms helemaal blijven hangen(als de motor warm is.
Nu heb ik 2 vragen:

1. Wat is een goede methode om te kunnen kijken of dit soort onderdelen in je carbs versleten zijn?
2. Weet iemand een motorboer(omg. Groningen)of een internetwinkel waar ik deze onderdelen ALS IMITATIE kan kopen. Ik wil niks origineel want dan kan ik net zo goed en nieuwe motor kopen.

Ik leg met opzet even de nadruk op imitatie-onderdelen omdat ik al eerder aan de lijve heb ondervonden wat originele onderdelen voor en carb kosten.(150 euro voor 4 vlotternaaldjes!!!Exclusief de bijbehorende zittingen waar ze invallen!!! :( )

Misschien nog wel even handig om te vermelden is dat het hier een wonderschone,bejaarde suzuki GS850 '79 betreft.

Alvast bedankt voor de reacties.

ps Desnoods maak ik morgenavond even foto's van de verschillende(evt. versleten) onderdelen zodat de experts hun oordeel kunnen geven.
 
Volgens mij heeft een 750 een andere maat sproeiers ed dan een 850 of niet? Volgens mij is het niet mogelijk om deze zomaar 1 op 1 te vervangen. Mocht dat nu wel zo zijn, en ze zijn verder in orde dan kunnen we altijd praten natuurlijk.
 
Als je toerental blijft hangen en langzaam terugloopt, kan het misschien ook zijn dat je inlaatrubbers niet goed meer afdichten. Heb je die al gechecked?

Op de duitse eBay staan regelmatig 'Keyster vergaserkits' te koop. Is een setje met sproeier, naald en pakkingen en nog wat spul.
Ik weet niet of zo'n setje genoeg is, maar ze kosten meestal ongeveer 20 euro per carburateur.
Hier staat er een voor een GS1000. Ik weet niet of dat overeenkomt met een GS850

Hier staat iets voor een GS850... Maar dat is een setje zonder naalden.

[edit]
Als je versleten naaldbuizen hebt, dan heb je waarschijnlijk ook een te rijk mengsel. Dat kan je misschien ook aan de kleur van de bougies zien. Als ze pikzwart zijn dan is ie te rijk afgesteld, als ze lichtgrijs zijn dan is ie te arm afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Bougies hebben de goede kleur. M'n inlaatrubbers heb ik idd al gecheckt, die zijn goed. Alle checks zijn verder wel uitgevoerd qua valse lucht of lekke inlaatrubbers ed. Busje deo doet wonderen!
 
Bougies hebben de goede kleur. M'n inlaatrubbers heb ik idd al gecheckt, die zijn goed. Alle checks zijn verder wel uitgevoerd qua valse lucht of lekke inlaatrubbers ed. Busje deo doet wonderen!


Dan zou je zeggen dat je carbs redelijk staan afgesteld...
Heb je wel eens je carburateurs synchroon gesteld? Dat hielp bij mijn brikkie ook tegen het langzaam in toerental terugvallen.

Zijn het eigenlijk CV carburateurs? of is het een ander type?
 
@Paling1:
M'n carbs zijn zo'n 2 jaar (+/- 9000km) geleden nog afgesteld. Misschien maar weer eens laten doen inderdaad. *D Maar wil wel zeker weten dat de rest van de carburateur goed is. Vandaar deze inspectie. Het gaat trouwens om ouderwetse gasschuif carbs. Met CV bedoel je met zo'n membraan toch? (ben nog wel 's een beetje in de war)

@Rat en Mouse:
Ik heb even gekeken en een prijsopgave aangevraagd. Zag dat het originele onderdelen zijn die zij leveren dus zal waarschijnlijk wel duur zijn.
 
@Paling1:
M'n carbs zijn zo'n 2 jaar (+/- 9000km) geleden nog afgesteld. Misschien maar weer eens laten doen inderdaad. *D Maar wil wel zeker weten dat de rest van de carburateur goed is. Vandaar deze inspectie. Het gaat trouwens om ouderwetse gasschuif carbs. Met CV bedoel je met zo'n membraan toch? (ben nog wel 's een beetje in de war)

Ik bedoelde inderdaad die met een membraam, maar die heb jij dus niet. Scheelt al weer voor een diagnose... ;)

Heb je na het afstellen de carbs er nog af gehad. Of heb je ze daarna nog uit elkaar gehad, dan moet je ze toch echt even synchroniseren denk ik. Ik weet niet of je dat zelf kan, maar als je zo'n vacuummetertje hebt is het een werkje van nix... })
Ik heb laatst een Carbtune gekocht om mijn carbs te synchroniseren... Kostte me 76 euro in totaal, en een half uurtje pielen met de synchroonschroeven op de carbs. Maar het resultaat is dat mijn brikke uit 1984 (jong vergeleken met de jouwe ;) ) weer loopt als een naaimachine.
Bij mij wilde die ook niet altijd normaal terugvallen in toeren, en soms stond ik bij het stoplicht met een loeiende motor 3 a 4000 toeren te draaien zonder gas te geven. 8-)
Met gesynchroniseerde carbs is er niets meer aan de hand. *O*
 
Ik bedoelde inderdaad die met een membraam, maar die heb jij dus niet. Scheelt al weer voor een diagnose... ;)

Heb je na het afstellen de carbs er nog af gehad. Of heb je ze daarna nog uit elkaar gehad, dan moet je ze toch echt even synchroniseren denk ik. Ik weet niet of je dat zelf kan, maar als je zo'n vacuummetertje hebt is het een werkje van nix... })
Ik heb laatst een Carbtune gekocht om mijn carbs te synchroniseren... Kostte me 76 euro in totaal, en een half uurtje pielen met de synchroonschroeven op de carbs. Maar het resultaat is dat mijn brikke uit 1984 (jong vergeleken met de jouwe ;) ) weer loopt als een naaimachine.
Bij mij wilde die ook niet altijd normaal terugvallen in toeren, en soms stond ik bij het stoplicht met een loeiende motor 3 a 4000 toeren te draaien zonder gas te geven. 8-)
Met gesynchroniseerde carbs is er niets meer aan de hand. *O*

Ja ik heb ze verschillende malen wel uit elkaar gehad, dus n.a.v. jouw advies begin ik inderdaad steeds meer te voelen voor een klein bezoekje aan de lokale motorboer.
 
Ik heb nog een set VM carbs liggen voor onderdelen.
Zeg wat je nodig hebt, met maat erbij, op de gasnaald staat bijvoorbeeld "5DL31" en laat het me weten. ;)
Ik ga vanavond ff de keuken onveilig maken door hem te bezaaien met onderdelen en dan zal ik 's even kijken wat ik nodig heb en of ik uberhaupt iets nodig heb. Meer nieuws volgt!
 
Ja ik heb ze verschillende malen wel uit elkaar gehad, dus n.a.v. jouw advies begin ik inderdaad steeds meer te voelen voor een klein bezoekje aan de lokale motorboer.
Ben benieuwd wat ze er voor vragen... Het schijnt in een kwartiertje te kunnen, en bij een GS850 hoef je waarschijnlijk niet eerst een uur te klooien om alle kuipdelen eraf te krijgen.
Het is dat je in Groningen woont, anders had je mijn Carbtune wel even kunnen lenen...
 
Ja als ik naar rotterdam moet vliegen wordt het alsnog een duur geintje. Maar ik heb het wel eens eerder laten doen, kost hooguit een kwartiertje idd. Je kan overal zo bij, bij een gsje. Daarom laat ik synchroniseren ook altijd door een garage doen. Voor die paar euro ga ik niet zelf lopen klooien.
 
Ik ga vanavond ff de keuken onveilig maken door hem te bezaaien met onderdelen en dan zal ik 's even kijken wat ik nodig heb en of ik uberhaupt iets nodig heb. Meer nieuws volgt!

Oké, als je mazzel hebt dan hoef je niets te hebben, alleen afstellen. Ik hoop alleen dat er dan nergens stelschroeven vastzitten. :X
 
Nou ik heb de hele rommel uit elkaar geschroefd. Zo op het eerste gezicht leek er niks versleten te zijn. Ik laat er vanavond nog even een expert (automonteur, die ook wel oude carburateurs reviseert)naar kijken. Morgen gaan ze even lekker in bad zodat ik ze weer helemaal schoon terug krijg.
 
Nou ik heb de hele rommel uit elkaar geschroefd. Zo op het eerste gezicht leek er niks versleten te zijn. Ik laat er vanavond nog even een expert (automonteur, die ook wel oude carburateurs reviseert)naar kijken. Morgen gaan ze even lekker in bad zodat ik ze weer helemaal schoon terug krijg.
Heb je de naalden en de naaldbuizen heeeeel goed bekeken? Als er een slijtplek op de naalden zit, dan kan je er bijna wel vanuit gaan dat je naaldbuizen niet meer helemaal rond zijn.
Laatst had de Heinkel scooter ('62) van mijn pa daar ook last van. Je moest echt heel goed kijken om te zien dat de naaldbuis niet meer helemaal rond was van binnen.
Op dit plaatje
emuwr3.jpg
kan je zien hoe dat er ongeveer uit zal zien.

Check ook deze links:
www.factorypro.com/tech/needle1.html
www.factorypro.com/products/Mikuni_needle_jet_buy.html

Maar zoals je zelf al zei, zijn je bougies de goede kleur, dus ik denk niet dat je naaldbuizen of naalden te ver versleten zijn.
 
Ik ga van het weekend nog even met een loepje alles heel aandachtig bestuderen. Maar ik verwacht niet dat ze versleten zijn aangezien mijn bougies inderdaad wel goed van kleur lijken te zijn. Niet helemaal koffiebruin, maar om ze nou zwart of grijs te noemen dat zeker niet. M'n naaldjes leken op het eerste gezicht niet beschadigd te zijn in ieder geval.
 
Ik ga van het weekend nog even met een loepje alles heel aandachtig bestuderen. Maar ik verwacht niet dat ze versleten zijn aangezien mijn bougies inderdaad wel goed van kleur lijken te zijn. Niet helemaal koffiebruin, maar om ze nou zwart of grijs te noemen dat zeker niet. M'n naaldjes leken op het eerste gezicht niet beschadigd te zijn in ieder geval.
Al vorderingen gemaakt?
 
Och ik was al bijna vergeten dat ik dit topic had geopend. Natuurlijk wel zo netjes om iedereen ff op de hoogte houden natuurlijk. Ik heb ondertussen idd wat vorderingen gemaakt. Te weten:

-Carbs zijn in de ultrasoon geweest. Weer lekker schoon!

-Helaas niet nagespoeld, dus vol met zeep nog.....dan zit er maar 1 ding op natuurlijk: In de vaatwasser! Hier zijn ze 4x in geweest, 2x met tablet en 2x zonder, voor het verwijderen van alle zeepresten.

-Flink napoetsen met wd40.......en weer als nieuw!!! Hulde aan onze truus! :}

Voordat ik de carbs in elkaar had geschroefd nog even alle gasnaalden bekeken, 2 waren enigszins beschadigd, dus die moeten nog een keer vervangen worden.( Maar nu nog niet, heb ff me buik vol van sleutelen, wil lekker :] )
Toen de carbs weer in elkaar zaten viel me nog op dat de gasschuiven niet helemaal op gelijke hoogte waren afgesteld, hmmm da's niet handig natuurlijk als je alle cylinders een beetje synchroon wil laten lopen. Dus nog ff afgesteld, carbs weer gemonteerd. En rijden als een tiet hoor! Geen loeiende motor meer bij het stoplicht *O* . Ik merk dat de boel nog niet helemaal soepel loopt, klein detail hoor, dus komend weekend nog even de carbs laten synchroniseren en de ontsteking even af laten stellen en dan is de plof weer helemaal klaar voor de zomer!!!
 
Een vriend van mij is automonteur, dus dat is dan gratis he?! Maar je vlotterbak is lek? Zit er een scheur in of zo?
Gratis is altijd goed!!

Het is een pakking die lekt, niet de bak zelf (gelukkig). Maar als de boel er toch af moet, dan kan ik het beter gelijk goed doen...

Maar ik ben ook aan het kijken voor een setje carbs van een nieuwere Kawa, dan kan ik met een dubbele gaskabel en een kabelbediende choke gaan werken.
Ik heb laatst ook voor heel weinig een injectiesysteem van een oude kawa gekocht. Dat past als het goed is zonder veel problemen op mijn motor. Alleen nog kijken of ik de injectie computer nog ergens kan opsnorren... 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan