Waar de motorverzekering afsluiten ?

Frankens

Rookie
6 aug 2019
6
0
Hoi allemaal,

Ik ben op dit moment wat aan het rondkijken voor een verzekering voor mijn toekomstige motor. Welke verzekeraar raden jullie aan?( Allrisk)

Er is in 2017 een scooter tegen mijn auto aan gegleden(hij was geschrokken en kneep de voorrem alleen in) en de kosten zijn op mij verhaald. Een half jaar hierna een andere auto gekocht en op de naam van mijn vriendin gezet. Ik heb mogelijk nog min-jaren staan . Heeft dit ook invloed op het afsluiten van een motorverzekering?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,
Frank
 
Mooi verhaal...
Scootah tikt jou aan, en jij mag betalen:X

Gebruik het interflep, en ga vergelijken.
Afhankelijk van leeftijd, stad en type fiets uiteraard
 
Mooi verhaal...
Scootah tikt jou aan, en jij mag betalen:X

Gebruik het interflep, en ga vergelijken.
Afhankelijk van leeftijd, stad en type fiets uiteraard


Haha ja het klinkt als een ontkenning vanuit mij. De scooter rijder was een peuk aan het roken(1 hand aan het stuur) tijdens rijden en schrok van mijn auto toen ik van de parkeerplaats kwam. Balen maar het is niet anders.

Ik begrijp dat ik het via google kan vinden. Maar het ging mij om de ervaringen van mensen op het forum bij bepaalde verzekeraars.
 
Mijn motor is gewoon WA verzekerd. te oud voor allrisk. Kost mij 8 euro per maand bij de Noord Hollandse.
Heb wel 80% no-claim op beide auto's dus dat gaf wel extra korting.
 
Je leeftijd en welke brommert je hebt zal uitmaken

En geen no claim is meestal de hoofdprijs betalen

Zelf bij de anwb 8 euro per maand dat met 33 schade vrije jaren . En ook wel fijn 3 jaar lang aankoopbedrag terug bij diefstal
 
Wat voor motor heb je in gedachten dat je all-risk wil?

Met betrekking tot je schadejaren, als jij in de min staat dan heeft dat voor zover ik weet ook invloed op je motor verzekering. De verzekeraar trekt de gegevens uit het Roy Data systeem, daar sta je dan gewoon in de min. helaas. Ik heb destijds ook schade gehad aan de auto, daarna overgegaan op een leasebak. Toen had ik de motor ook al in mijn bezit. Na 5,5 jaar leaseauto moeten inleveren i.v.m. andere baan. De schadevrije jaren van de motor stonden echter nog wel in de plus, die heb ik uiteindelijk bij de auto ook kunnen krijgen.
 
Ik ben bij de ANWB verzekerd. Mijn motor is inmiddels bijna 27 jaar oud. Ik heb wel nog maar net mijn rijbewijs en dus 0 schade vrije jaren met de motor maar wel 1 jaar schade vrij met de auto ( ookal rij ik al 9 jaar xD) Ik betaal voor WA + €17,22 in de maand.
Misschien is WA+ een beetje overrated voor een motor van bijna 27 jaar, maar dat valt altijd nog te veranderen. Ik voel me hier prettig bij.
 
Bij je huidige auto verzekeringen mee verzekeren, wellicht heeft jouw tussenpersoon een mooie deal; pakketpolis korting en werkgever collectiviteitskorting en alles onder één dak.

Ik hou zelf niet van shoppen, en dus liever bij één tussenpersoon cq maatschappij verzeker....zo zie ik elke maand één bedrag voor alle verzekeringen.

Uiteraard heb ik voor de gein op internet het eea geprobeerd, en nog steeds nergens anders goedkoper danwel niet de moeite om over te schakelen.
 
Als je op internet hebt rondgekeken, ga dan daarna ook eens langs een niet te groot, plaatselijk assurantiekantoor. Je zal verbaasd staan dat verzekeringen via een tussenpersoon helemaal niet duurder hoeven te zijn.

Ik heb dit zelf ook gedaan toen ik mijn motor kocht, en sindsdien al bijna 22 jaar trouwe klant, met op mijn zorgverzekering na alle verzekeringen en mijn hypotheek via dat assurantiekantoor. Ik ga binnenkort een auto kopen, en als ik hun dan bel, kan ik hem telefonisch direct in voorlopige dekking laten nemen, en zoeken zij de meest geschikte verzekering voor die auto en mijn omstandigheden.

En ook als ik eens een keer schade heb, regelen ze alles en hoef ik er amper zelf achteraan. Destijds voor mijn eerste motor adviseerden zij Amev (nu ASR), die waren redelijk scherp geprijsd, maar het assurantiekantoor gaf ook aan dat ze altijd binnen 2 weken uitkeren als de schade is toegekend. En inderdaad, na een diefstalpoging ("stuur maar ff een mailtje met wat er gebeurd is, dan vullen wij de formulieren wel in") had ik binnen 2 weken de schadevergoeding.
Dan kan je natuurlijk voor de aller-aller-aller goedkoopste gaan (ik had via internet 15 % goedkoper uit kunnen zijn, maar ook slechtere dekking), maar prijs alleen is lang niet alles. Ik vond het zelf wel wat waard om gewoon even binnen te kunnen lopen, of even te bellen en gelijk een antwoord op vragen te krijgen. Ook merk ik, dat verzekeraars ook flexibeler zijn wanneer je meer producten bij hen afneemt en je via een tussenpersoon contact hebt (zo kon ik een auto met grijs kenteken op een gedeelde polis met mijn motor zetten, terwijl dat eigenlijk alleen met een "normale" personenauto kon).
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Negatieve jaren wordt je alleen bij Centraal beheer geaccepteerd is mijn ervaring maar als het in 2017 was dan zul je die onderhand wel kwijt zijn.
 
Negatieve jaren wordt je alleen bij Centraal beheer geaccepteerd is mijn ervaring maar als het in 2017 was dan zul je die onderhand wel kwijt zijn.
Alleen wordt Centraal Beheer dan wel erg duur met negatieve jaren. Geen aanrader dus.
 
Negatieve jaren blijven 5 jaar in Roy data staan, dus die staan er helaas nog.

Verder rond bellen en kijken en vergelijken. Ik zit bij Unive op dit moment en ben er erg over te spreken. Ook die ene keer dat ik schade had, netjes snel afgehandeld.
ANWB kom ik niet meer, eens gebeld voor een offerte voor een verzekering van mijn CBR1000 mevrouw aan de telefoon, oh dat is een motor met heel veel pk's :') dan moet ik de acceptatie afdeling eerst bellen of we dat wel kunnen. (let wel toen had ik al 20 jaar rijervaring en was zeker 18 meer 8)7)
Nou laat maar, betutteling vond ik toen al een ramp.
Unive gewoon goed en prettig, de bestelde Engerica die ik kocht, was niet bekend in het systeem, maar twee uur later terug gebeld. Alles uitgezocht en netjes een premie berekening. Top.

Tussenpersonen loop ik met een boog omheen. Tweemaal flink genaaid, eerst met het prachtige spaarproduct Koersplan voor de kids studie en later zakelijk met mijn AOV. Helemaal klaar met die gasten, B| Ik regel alles zelf.
 
Negatieve jaren blijven 5 jaar in Roy data staan, dus die staan er helaas nog.
De gegevens in Roy-date worden jaarlijks toch aangepast op het moment dat jouw verzekering verlengt wordt mag ik toch aannemen? Je hebt toch te maken met de Bonus/Malus regeling (dit is van de site van Roy-data/SEPS geplukt):

Bonus/malus
We noemen dit systeem het bonus/malussysteem. Onderdeel daarvan is de bonus/malusladder. Voor elk schadevrij jaar stijg je een trede op de ladder. Je krijgt dan meer korting. Claim je een schade, dan ga je een aantal treden op de ladder naar beneden. Verzekeraars mogen zelf bepalen hoe lang ze hun bonus/malusladder maken. Ook beslissen ze zelf hoeveel korting zij bij elke trede geven. Dat geldt ook voor de maximale korting die je kunt krijgen. Dat is goed voor de concurrentie tussen verzekeraars zodat de consument keuzemogelijkheid heeft.


Er staat een FAQ op de site waarin e.e.a. in gevonden kan worden. Het enige wat ik terug kan vinden in de FAQ over die 5 jaar is het volgende:

Sinds 1 januari 2014 zijn verzekeraars verplicht minimaal één keer per jaar door te geven hoeveel schadevrije jaren iemand heeft, zodat bij beëindigen of overstappen duidelijk is hoeveel jaren iemand heeft opgebouwd. Per 1 januari 2016 geldt één uniforme terugvaltabel voor alle verzekeraars: wie een schade claimt, valt vijf jaar terug. Gebruik van dezelfde terugvaltabel betekent meer eenheid en voorkomt willekeur. Met deze aanpassingen zorgt het stelsel van schadevrije jaren voor meer duidelijkheid en betrouwbaarheid. Met deze maatregelen hopen verzekeraars veel vragen weg te nemen.

Dus waar jij denk ik op doelt is dat het claimen van een schade jou een terugval geeft van 5 jaar.

Heb jij 2 schadevrije jaren en je claimt een ongeval, dan zal er 5 schadevrije jaren afgetrokken worden van de opgebouwde schadevrije jaren. Wat betekend: 2 - 5 = -3 schadevrije jaren. Echter zal deze jaarlijks wel weer opgebouwd worden zolang je niet zelf schade claimt.
 
De gegevens in Roy-date worden jaarlijks toch aangepast op het moment dat jouw verzekering verlengt wordt mag ik toch aannemen? Je hebt toch te maken met de Bonus/Malus regeling (dit is van de site van Roy-data/SEPS geplukt):
...

Jou verhaal is correct wanneer je blijft rijden. Elke schade vrij jaar bouw je weer op.

Maar TS heeft de verzekering overgezet naar zijn vriendin, dat betekend dat hij op dit moment geen verzekering heeft.
Dan gebeurd er niets met jou schade vrije jaren, die blijven hetzelfde.
Negatieve jaren blijven 5 jaar bewaard. Dus in 2022 staat hij wel op 0.
 
Jou verhaal is correct wanneer je blijft rijden. Elke schade vrij jaar bouw je weer op.

Maar TS heeft de verzekering overgezet naar zijn vriendin, dat betekend dat hij op dit moment geen verzekering heeft.
Dan gebeurd er niets met jou schade vrije jaren, die blijven hetzelfde.
Negatieve jaren blijven 5 jaar bewaard. Dus in 2022 staat hij wel op 0.
Dat laatste heb ik even gemist. Reageerde puur op jouw post.

Maar dan nog, de TS kan met een gerust hart de verzekering opzeggen/oversluiten. Ook hierin is Roy-data overduidelijk:

Zodra je je autoverzekering opzegt, zijn je schadevrije jaren beperkt geldig. Afhankelijk van je verzekeraar is dat één tot (maximaal) drie jaar. Vraag je verzekeraar naar de mogelijkheden.

Dus over 1 tot (max.) 3 jaar staat de teller weer op 0 (nul) voor de topicstarter. Dus ff doorzetten en hij kan bij 0 (nul) beginnen. Maar hou er dan wel rekening mee dat alle voorgaande gegevens dan waarschijnlijk ook uit het register weg is wat weer invloed kan hebben op de hoogte van het termijn bedrag van de verzekering.
 
Dat laatste heb ik even gemist. Reageerde puur op jouw post.

Maar dan nog, de TS kan met een gerust hart de verzekering opzeggen/oversluiten. Ook hierin is Roy-data overduidelijk:

Zodra je je autoverzekering opzegt, zijn je schadevrije jaren beperkt geldig. Afhankelijk van je verzekeraar is dat één tot (maximaal) drie jaar. Vraag je verzekeraar naar de mogelijkheden.

Dus over 1 tot (max.) 3 jaar staat de teller weer op 0 (nul) voor de topicstarter. Dus ff doorzetten en hij kan bij 0 (nul) beginnen. Maar hou er dan wel rekening mee dat alle voorgaande gegevens dan waarschijnlijk ook uit het register weg is wat weer invloed kan hebben op de hoogte van het termijn bedrag van de verzekering.

Ja mooi verhaal inderdaad, maar dat geld voor positieve jaren. Je negatieve jaren houden ze uiteraard wel uitstekend bij :')

Maar ok, TS moet gewoon rondbellen en rondvragen.
Sommige maatschappijen willen best onderhandelen, zeker wanneer je wat extra's hebt, woonhuis / auto verzekering of zorgverzekering.
Dan willen ze ondanks je jaren wel extra korting geven.
Dus TS laat je gewoon informeren een beller is sneller.

KNMV heb ik geen ervaring mee, ik rij zakelijk en die doen geen zakelijke motorverzekeringen.
 
Uiteraard is het een volledig wazig geheel aan regels zoals standaard bij verzekeringen.

TS kan het beste zijn jaren opvragen dan weet je precies waar je aan toe bent:
https://www.seps.nl/home/roy-data/inzagerecht-formulier/Invullen en TS weet het.

Bij lastenvrij stond 5 jaar bij negatief:
https://www.lastenvrij.nl/autoverzekering/faq/negatieve-schadevrije-jaren-hoe-kom-je-er-vanaf/
Maar niet zeker of dat klopt diverse maatschappijen handelen anders blijkbaar.
Bij Roy-Data is het ook niet duidelijk (seps)
Er wordt daar inderdaad alleen gesproken over 3 jaar max geldig en gaan ze niet verder in op plus of min.

TS kan het beste dat dus even opvragen dan weet je het gelijk.
Mocht je nog negatief hebben dan heeft de consumenten bond een lijstje met verzekeraars voor autoverzekeringen die aannemen met negatieve jaren.
(kijken of die ook motor doen)
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/schadevrije-jaren#no9
 
Een verzekering is goedkoop of goed, is mijn ervaring. Goed in de zin van schade-afhandeling als dat aan de orde is. Ken een paar gevallen waar de bekende kleine lettertjes opdoken toen er betaald/geholpen had moeten worden.

Mogelijk kun je via bv. een collectief ergens nog wat korting krijgen. Via je werk, KNMV, ANWB, vakbond, VEH, etc. Dan betaal je ongeveer hetzelfde als bij een goedkope verzekering, maar met de soepelheid van een duurdere.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb mijn eventuele negatieve jaren opgevraagd bij Roy-Data en zal hieruit dan verzekeraar gaan zoeken. Mocht ik nog negatieve jaren hebben staan, dan zal ik via de lijst vd consumentenbond gaan kijken welke de juiste optie is voor mij.

Ik ben opzoek naar Yamaha MT 07 vanaf het bouwjaar 2018 met een lage km stand.
 
interpolis verzekerd geen motoren zeiden ze tegen mij. meen er ook ietsvan te herinneren hier dat iemand zijn nieuwe motor verzekerde bij hema en toen hij er al 2 weken mee rondreed bericht kreeg dat ze de motor niet verzekerden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan