waar dient carter ontluchting voor

honda nx 250

MF'er
24 okt 2005
56
0
Nij Beets
He ik heb een vraag waar dient carter ontluchting voor.
Heb de dop van die slang er even af gehalt er kwam een beetje drap uit is dat normaal.waar komt dat eigenlijik weg.Het is een honda nx 250.
 
He ik heb een vraag waar dient carter ontluchting voor.
Heb de dop van die slang er even af gehalt er kwam een beetje drap uit is dat normaal.waar komt dat eigenlijik weg.Het is een honda nx 250.

Om de druk in je carter kwijt te raken. bij een viertakt is de ruimte onder de zuiger een geheel met het carter, als de zuiger naar beneden gaat ontstaat er dus een overdruk als het carter geen ontluchting zou hebben. (een er zou een vacuum ontstaan als hij omhoog gaat) het is dus beluchting en ontluchting.
Dat er wat drab uit komt is redelijk normaal. (verbrandingsgassen/oliedamp/vocht etc.)
 
He ik heb een vraag waar dient carter ontluchting voor.
Heb de dop van die slang er even af gehalt er kwam een beetje drap uit is dat normaal.waar komt dat eigenlijik weg.Het is een honda nx 250.


de drab is niets anders dan samengeklonterde olie-waterdamp-afzetting.
als de motor afkoelt wordt dus ook de "damp"/"lucht" in het motorblok koeler,
als lucht afkoelt, krimpt het.
Dus tijdens de afkoeling komt er verse lucht met een bepaalde luchtvochtigheid in het blok.
Als je weer gaat rijden, moet de binnengekomen damp er weer uit.
Bij korte stukjes rijden, met te weinig goede opwarmtijd voor de motor, zal de damp vermengd blijven met de olie, en je krijgt een bruin/gele-(koffiemelk)-olie.
Deze drap zie je dus bij de carterontluchting, maar hoeft dan niet te betekenen, dat dat je olie niet goed is. Na een paar ( te) korte ritten heb je dit al gauw.
Als de carterontluchting belemmerd is, kan er zelfs een keering lekgeblazen worden
wanneer de druk hoog genoeg is.
Bij een goede carterontluchting en een voldoende 'looptijd' van de motor zie je dit dus niet veel.
Daarnaast kan een inwendige hoge druk ism een goede carterontluchting ook zorgen voor enig olieverlies.
De meeste carterontluchtingen hebben hun afvoer in het luchtfilter, waardoor de carterdampen gebruikt worden in het verbrandingsproces.( miljeu.. ;) ..)
Het "kamertje" waar de ont-beluchtingsslang aan vast zit, is een soort "condensatie"-kamertje voor de uit- en ingaande lucht- en oliedampen.

Gewoon schoonmaken. Oliepeil tsjékken. Rijden. 8-)

:]


baaidewee...

het kleine slangetje met dat doppie, komt veelal vanaf de airbox/luchtfilterruimte, en deze voert de condensatie af die neerslaat in die airbox/luchtfilterruimte.

No worry's!
 
Laatst bewerkt:
wisten jullie dat:

er iets van 8 liter lucht langs je zuigerveren weglekt elke seconde?...daarvoor is carterontluchting :)

en die drab is 'normaal'...

ik hou er ook niet van, maar is idd vocht dat uit je olie verdampt, en dat gaat via de carterontluchting naar buiten, maar dan condenseert het.
Sludge heet het trouwens (weet niet of het echt zo heet, maar iedereen weet wat sludge is ;) )

laatst ook bij een autootje, kleppendeksel helemaal schoongemaakt dat alle drab eruit was (dacht dat ie koelvloeistof lekte) en na 2km zat de vuldop alweer vol met drek.

maargoed..zijn autos...

heb er bij de motor eigenlijk nooit last van...een manier om het zoveel mogelijk te voorkomen is om gewoon dat blok goed heet te stoken...dus geen korte ritjes, en lekker warm laten worden dat het vocht gewoon goed wegkan en niet gauw condenseert.
en tijdig je olie vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan