Waar GSX-R, FZR, YZF, ... vandaan komen???

Lukraak

Rookie
20 jun 2002
26
0
Near Brussel
Weet niet of dit al eens ter sprake is gekomen of niet. Heb me dit al meermaals afgevraagd. Zit er een verhaal ofzo achter de naamgeving van motoren? Of gewoon "lukraak" uit het niets gegrepen?
 
F staat meestal voor Four (cilinders)
T is vaak van Twin
R is van Racen :P
Y zal wel voor Yamaha staan
V staat meestal voor V-blok
... verder kom ik ook niet. Ben benieuwd wat de rest weet te verzinnen.

Edit: dus Honda's VTR en VFR zijn hiermee verklaard. (Alhoewel R in VFR van racen :? )
 
Laatst bewerkt:
Z = Zeer
X = Xtreme
6 = 'Cilinder inhoud'
R = Racing

Volgens mijn verzinnen ze maar wat hoor.
Zal wel nergens een betekenis voor hebben.
 
Z = Zeer
X = Xtreme
6 = 'Cilinder inhoud'
R = Racing

Volgens mijn verzinnen ze maar wat hoor.
Zal wel nergens een betekenis voor hebben.
Dat het verzonnen is..uiteraard..Maar zulke woorden voor een 600 :? :) :) Lijkt wel het over een GSX-15000 gaat.
 
Bij Suzuki slaat GS volgens mij op het 4-takt gebeuren). De X staat voor 4-cilinder in lijn. De R voor Race/Racing.
Zo zie je dan ook dat de GP machine GSV heet. De V staat namelijk voor de V-opstelling van het blok.
Er is dus wel over nagedacht. Of het bij anderen (YZF enzo) ook zo is weet ik niet. Maar wat maakt dat ook uit, uiteindelijk wil je toch een 'giant Suzuki'!

[edit]het getal staat trouwens voor de klasse en niet exact voor de cylinder inhoud, dat klopt namelijk (vrijwel) nooit precies[/edit]
 
Hebben ze in de jaren 70/80 veelal onder het genot van een fles sake verzonnen.

Honda CB, Kawasaki Z, Yamaha FZ, Suzuki GS waren er toen al. En omdat die fietsen Racier en Xtremer werden, hebben ze onder het genot van diezelfde sake er nog een hoop letters bijgeplakt.

Die YZF reeks zal wel van de yamaha yz racers afgeleid zijn.
 
Edit: dus Honda's VTR en VFR zijn hiermee verklaard. (Alhoewel R in VFR van racen :? )

Hoezo niet racen met een VFR?
DP_RC45-94.gif

En BTW, bij de eerste modellen VFR was de snelheidsmter afneembaar om gemakkelijker om te bouwen tot racer
 
Hoezo niet racen met een VFR?
DP_RC45-94.gif

En BTW, bij de eerste modellen VFR was de snelheidsmter afneembaar om gemakkelijker om te bouwen tot racer

Kwil niet vervelend doen maar dat ding op het piccie is een RVF.

Maareh die VF1000's zijn volgens mij wel gebruikt bij de Amerikaanse superbikes.
 
Vmax > Velocity Maximus

Kan dr ook niks aan doen dat ze dit verzonnen hebben.
 
Hoezo niet racen met een VFR?

En BTW, bij de eerste modellen VFR was de snelheidsmter afneembaar om gemakkelijker om te bouwen tot racer
Ik heb het eerste model VFR, maar mijn km teller is gewoon een gehele klokkenunit met km teller, toerenteller, temp, etc; niets kan er apart makkelijk vanaf zonder hamer... Er zijn wel altijd 'R' versies geweest van de 'F'. Buitensporig veel duurder voor een paar kilo's minder,iets meer vermogen, andere kuip en andere vering.
 
Laatst bewerkt:
Ooit eens gehoord dat CBR zou staan voor Circuit Bike Racer, echter lijkt me zo overdreven voor een CBR1000F.
 
Ik heb het eerste model VFR, maar mijn km teller is gewoon een gehele klokkenunit met km teller, toerenteller, temp, etc; niets kan er apart makkelijk vanaf zonder hamer... Er zijn wel altijd 'R' versies geweest van de 'F'. Buitensporig veel duurder voor een paar kilo's minder,iets meer vermogen, andere kuip en andere vering.
Sorry, maar jij hebt niet het eerste model van de VFR. Jij hebt model'88 en dat is de tweede generatie VFR, de eerste modellen zijn van '86. Daarop zijn de instrumenten veranderd in 1 blok.
 
Bij die laatste extra letter lijkt het me wel duidelijk dat de R voor sportief staat en de F voor toer. Bij de eerste (meestal drie) letters is het volgens mij de ene keer wat logischer dan de andere keer. Bij de MH 900 E snap ik dan de eerste helft weer wel maar de E niet :? .
 
Bij die laatste extra letter lijkt het me wel duidelijk dat de R voor sportief staat en de F voor toer. Bij de eerste (meestal drie) letters is het volgens mij de ene keer wat logischer dan de andere keer. Bij de MH 900 E snap ik dan de eerste helft weer wel maar de E niet :? .

Elektrisch gestart?
Elektronische ontsteking? (i.e.)

[edit]
Ik denk dat ik em weet... Evoluzione
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan