Waar horen deze kogeltjes? Zx-9r

Severties

MF'er
17 jun 2010
50
0
Beusichem
Ik heb een zx9r een kleine beurt gegeven; olie, voorvorkkeerringen, remolie van de hydraulische koppeling etc.
Nu dacht ik klaar te zijn, alleen slipt de koppeling. Voor de beurt werkte de koppeling prima. De koppelingsslang zat bekneld, hiervoor heb ik een nieuwe gekocht. Ik weet nog niet of het euvel nu verholpen is. Maar ik heb nu heb 2 kogeltjes gevonden in mijn schuur onder de motor, waarvan ik niet weet waar ze horen, zie de foto. Ze zijn 2mm doorsnee.

Iemand enig idee waar deze kogeltjes horen? Ik heb het balhoofd en de wiellagers niet uit elkaar gehad. Ik heb deze kogeltjes ook niet gezien tijdens demontage. Horen deze kogeltjes toch ergens bij de koppeling?

Het gaat om een zx9r uit 1994. Ik heb het werkplaatshandboek en internet afgestruind, maar kom niet verder.
Wie kan mij iets vertellen hierover?
full
 
lijken inderdaad op lager kogeltjes. Zijn ze vettig of niet? Ik zou in ieder geval nog even de hele motor inspecteren of je je niet ergens een lager open hebt gehad, of ergens een gat zit waar ze uit komen.

OF:

[beunhaas] gewoon zeggen dat ze al op de vloer lagen en niet in de motor thuis horen, ook al denk je van wel [/beunhaas]

:P
 
lijken inderdaad op lager kogeltjes. Zijn ze vettig of niet? Ik zou in ieder geval nog even de hele motor inspecteren of je je niet ergens een lager open hebt gehad, of ergens een gat zit waar ze uit komen.

OF:

[beunhaas] gewoon zeggen dat ze al op de vloer lagen en niet in de motor thuis horen, ook al denk je van wel [/beunhaas]

:P

Nee, ze zijn niet vettig. Eigenlijk wel lekker schoon.
 
Volgens mij, omdat het maar één kogeltje is, zit er een kogeltje achter een as of stiftje.
Ik kan me dit herinneren maar weet niet precies waar hoe of wat.
Voordat je al je lagers lostrekt om na te kijken of het daar vandaan komt.
Kijk even in je wphb bij de koppeling of je zoiets dergelijks kan vinden.

Bij sommige motoren zitten dit soort kogeltjes op het einde en of begin van de koppelings drukstift.

Oeps jij was eerder.

Gr. Martijn
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Volgens mij, omdat het maar één kogeltje is, zit er een kogeltje achter een as of stiftje.
Ik kan me dit herinneren maar weet niet precies waar hoe of wat.
Voordat je al je lagers lostrekt om na te kijken of het daar vandaan komt.
Kijk even in je wphb bij de koppeling of je zoiets dergelijks kan vinden.Oeps jij was eerder.

Gr. Martijn

Op de foto staat er 1 , maar ik heb 2 kogeltjes gevonden. Is de drukdtift die lange as die achter. De slave cilinder zit?
 
Als de remcilinder er niet af geweest is (lijkt me niet als je alleen de slang en olie vervangen hebt) dan komt slippen van de koppeling door verkeerde motorolie.

Ik heb alles van de koppeling aan de linkerkant van de ,motor los gehad. Dus de hendel en reservoir, de leiding en de slave cilinder. Er zit 7100 motul vol synthetische olie in. De garagist gaf aan dat dit de juiste olie is (ben er al mee terug gegaan).
 
Bij mij in mijn passagiersstepjes (Suzuki Bandit) zitten dit soort balletjes in de stepjes zodat deze naar boven geborgd blijven zitten en niet vanzelf naar beneden klappen. Hoe staan jouw stepjes achter?
 
Heb ooit 's gewerkt aan de bak van een kawa en die dingen hebben een soort vergrendeling dat je hem niet vanuit de vrij in zijn 2 kan zetten of zoiets, wat het precies was weet ik niet meer maar het waren een paar van die kleine kogeltjes die door de centrifugaalkracht naar buiten geslingerd werden en dan iets blokkeerden in de bak. (lekker duidelijk toch? :X )

Ik weet alleen niet of je ver genoeg naar binnen bent geweest om die dingen te bereiken.
 
Nou ken ik die Kawa totaal niet, maar ik zit te denken dat zo'n kogeltje misschien gebruikt kan worden in de draaischijf van een verstelbare rem- of koppelingshendel. Dan is het kogeltje, net als bij het eerder genoemde voetsteuntje, de borging (het klikje) van de standen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan