Waar is het lesmateriaal voor een beginner?

Hoog2107

Rookie
25 mei 2020
3
4
Beste motor-fanaten,

Onlangs is mijn interesse voor het motor-rijden aanzienlijk toegenomen. Ik heb een plan gemaakt om op mijn 20 te beginnen met lessen, ben maandelijks een bedrag opzij gaan leggen voor rijbewijs en 1e motor, en heb natuurlijk een account aangemaakt op dit forum :).
Nu zou ik voor het zover is graag nog meer op willen steken over de motor (soorten, merken, onderdelen, onderhoud etc) en de bijzaken ervan.
Hierbij mijn vraag: hebben jullie suggesties voor mij voor goede sites, boeken, video(kanalen) etc waar vanalles over deze zaken verteld wordt? Ik ben nog een behoorlijke noob, dus iets op dat niveau zou ideaal zijn.

Dit is een beetje irrelevant maar mijn voorkeur gaat uit naar bobbers/dragstars, maar een honda v65 of iets dergelijks vind ik ook mooi (ik hou iets minder van de blitse race motoren).

Alvast bedankt!

mvg
 
Nu zou ik voor het zover is graag nog meer op willen steken over de motor (soorten, merken, onderdelen, onderhoud etc) en de bijzaken ervan.
Hierbij mijn vraag: hebben jullie suggesties voor mij voor goede sites, boeken, video(kanalen) etc waar vanalles over deze zaken verteld wordt? Ik ben nog een behoorlijke noob, dus iets op dat niveau zou ideaal zijn.

Dit is een beetje irrelevant maar mijn voorkeur gaat uit naar bobbers/dragstars, maar een honda v65 of iets dergelijks vind ik ook mooi (ik hou iets minder van de blitse race motoren).

Alvast bedankt!

mvg
gewoon hier blijven lezen. je bent niet de enige noob dus er worden vragen over van alles gesteld van wat veel mensen erg domme vragen vinden tot diep duikende technische vragen en alles er tussen, en op bijna al die vragen komt een goed antwoord en een berg onzin als antwoord. je leert het vanzelf onderscheiden wat de antwoorden zijn waar je wat aan hebt en de rest doe je lekker niks mee.
als je een gerichte vraag hebt stel hem, en stel hem compleet en specifiek maar maak er geen zwamverhaal van (dat helpt heel veel mensen naar het volgende draadje toe zonder te lezen of zinnig te reageren).
en er zijn niet veel mensen die er dingen over schrijven, posten, vertellen op noob niveau zonder een commercieel oogmerk. dus begin met kennis vergaren door te lezen hier op het forum. en als je dingen niet snapt vraag het, wij weten niet waar jij met je kennis zit en dat kan je alleen maar veranderen door gericht vragen te stellen aan de rand van je kennis zodat je kennis steeds breder wordt.
bedenk je wel dat hoe leuk de hobby ook is of lijkt het is en blijft een kostbare hobby of manier van transport. als het je om een goedkope manier van transport lijkt te gaan kan je beter voor een goedkope auto gaan. vind je het het geld waard laat je dan niet stoppen en ga er voor.
 
Super leuk dat je enthousiast bent over motoren en je de eerste stappen richting je eigen tweewieler al hebt gezet!

ik ben zelf fan van youtube... vrijwel alles is er te vinden, ook veel onzin natuurlijk, maar ook veel goeie filmpjes over verschillende typen motoren, het verschil tussen 1, 2, 3 etc cilinders en filmpjes over olie verwisselen enzo. Ik vind zelf Fortnine leuk om te kijken, een canadees met toffe reviews met een thema, maar ook uitleg over technische zaken ouderwets op een schoolbord. En hier lekker mee blijven lezen natuurlijk!
 
Wat moet je als 20 jarige op zo'n boomer machine?

Dat heet smaak en voorkeur. Ik ben 28, en vind (super)sportmotoren lelijk en onpraktisch. Eerste motor was een Dragstar, en ik heb er nooit spijt van gehad.

OT: Dit forum doorspitten kan al enorm helpen. Er is idioot veel geschreven over van alles en nog wat, met vaak hele specifieke info en opmerkingen. De zoekfunctie rechtsboven is je vriend! Daarnaast natuurlijk Youtube, er zijn meerdere dedicated kanalen die over de meest uiteenlopende onderwerpen uitleg posten. Sommigen wat beter dan anderen.

Op je 20e je rijbewijs gaan halen, is dat een puur financiële kwestie, of wil je pas gaan rijden als je voor A2 op kunt? Ze maken tegenwoordig ook behoorlijk wat leuke A1-fietsen die je vanaf je 18e mag besturen, en dan kun je alvast wat ervaring opdoen. :]
 
Wellicht is het handiger om op je 21e af te rijden i.v.m. het A code 80 systeem. Dit heb ik zelf wel gedaan en dat scheelt zometeen weer extra afrijden / geld. Qua tips heb ik zelf veel op youtube gekeken en als ik op internet iets intressants tegen kwam heb ik erop door gezocht.
 
koop een schakel brommertje, ga rijden en hem zelf onderhouden, blijf hier veel lezen en rondkijken wat je leuk vind.en zoals al gezegd vragen stellen.
 
Wellicht is het handiger om op je 21e af te rijden i.v.m. het A code 80 systeem. Dit heb ik zelf wel gedaan en dat scheelt zometeen weer extra afrijden / geld. Qua tips heb ik zelf veel op youtube gekeken en als ik op internet iets intressants tegen kwam heb ik erop door gezocht.
Dit zou ik ook doen, anders moet je later nog een keer afrijden om het A rijbewijs te krijgen en kost het je dus weer enkele honderden euro's aan examen en lessen. Als je dus een jaartje extra geduld hebt tot je 21 bent, krijg je het A rijbewijs met code 80. Dit betekend dat je voorlopig alleen op motoren mag rijden die binnen de A2 categorie vallen, maar na een jaar of 2 vervalt dat code 80 gedeelte automatisch en krijg je dus het volledige A tot je beschikking.
 
Fortnine op youtube; ook gewoon omdat die droge rukker ook erg vermakelijk is om naar te kijken.

Diverse motorzaken en instanties bieden ook sleutelcursusen/workshops aan, als dat meer jou ding is. Geratel - Workshops motorfiets onderhoud op verschillende niveaus is een voorbeeld.

En verder is dit forum ook wel een mooie bron van kennis... als je door al het slap gelul en de rode hayabusa's heen kan kijken. 🥴 Prima plek om ook te vragen wat je als eerste motor moet kopen zodra je daaraan toebent, trouwens. Gewoon even een eigen topicje aanmaken en je wordt overspoeld met antwoorden.
 
Ben ook op een cruiser begonnen, vond ik gewoon de mooiste modellen. Niets mis mee.
Deze al gezien: De Luie Motorfiets: over Motorrijden
Dat is een goeie! Zal hem eens doorspitten, thanks!

Ik vind zelf Fortnine leuk om te kijken, een canadees met toffe reviews met een thema, maar ook uitleg over technische zaken ouderwets op een schoolbord. En hier lekker mee blijven lezen natuurlijk!
Zal deze ook ff opzoeken, thanks!

Op je 20e je rijbewijs gaan halen, is dat een puur financiële kwestie, of wil je pas gaan rijden als je voor A2 op kunt? Ze maken tegenwoordig ook behoorlijk wat leuke A1-fietsen die je vanaf je 18e mag besturen, en dan kun je alvast wat ervaring opdoen. :]

Ben inmiddels bijna 19, en gezien ik waarschijnlijk pas een rijbewijs en een motor (en kleding, onderhoud etc) kan betalen als ik 20 ben, ga ik dan pas beginnen met lessen.
Ik zit inderdaad nog te twijfelen of ik ga wachten tot mijn 21e, maar dat hangt ook een beetje van de kosten af die erbij komen voor het extra examen. Ik denk namelijk dat mijn eerste motor een A2 motor wordt, dus dan zou die code-80 eerst niet zo relevant zijn, maar is natuurlijk wel mooi om te hebben.. keuzes keuzes...

Dit zou ik ook doen, anders moet je later nog een keer afrijden om het A rijbewijs te krijgen en kost het je dus weer enkele honderden euro's aan examen en lessen. Als je dus een jaartje extra geduld hebt tot je 21 bent, krijg je het A rijbewijs met code 80. Dit betekend dat je voorlopig alleen op motoren mag rijden die binnen de A2 categorie vallen, maar na een jaar of 2 vervalt dat code 80 gedeelte automatisch en krijg je dus het volledige A tot je beschikking.
Als ik het goed begrepen heb hoef je dan alleen een examen af te leggen. Dan betaal ik iets extra, maar dan kan ik uiteindelijk een jaar eerder beginnen met rijden, en krijg ik ook een jaar eerder mijn A rijbewijs (maar kan zijn dat ik het fout heb). Ik vond dit op een site van de overheid:

"Je haalt op je 20e het A2-rijbewijs (middelzware categorie). Je haalt vervolgens op je 21e het A-rijbewijs (zware categorie) door het AVB en AVD-examen af te leggen. Je krijgt dan code 80 op je rijbewijs vermeld. Op het moment dat je in dit geval twee jaar het A2-rijbewijs bezit, dus op je 22e, vervalt code 80. Je moet dan wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente."
 
Voor A2 naar A hoef je alleen het AVD examen af te leggen, maar zo'n examen kost uit m'n hoofd iets van €220 en je dient dit wederom via een rijschool af te nemen, welke waarschijnlijk wil dat je minstens 2 lessen neemt. Hierbij moet je dan weer jezelf alle regeltjes die het CBR heeft om te slagen aanleren en ben je dus zo 350+ kwijt. Daar kan je flink wat biertjes van halen of vele pret km's mee rijden :]
 
Voor A2 naar A hoef je alleen het AVD examen af te leggen, maar zo'n examen kost uit m'n hoofd iets van €220 en je dient dit wederom via een rijschool af te nemen, welke waarschijnlijk wil dat je minstens 2 lessen neemt. Hierbij moet je dan weer jezelf alle regeltjes die het CBR heeft om te slagen aanleren en ben je dus zo 350+ kwijt. Daar kan je flink wat biertjes van halen of vele pret km's mee rijden :]
Van de andere kant, 350 euro voor een jaar rijden is ook niet verkeerd.
 
Wellicht is het handiger om op je 21e af te rijden i.v.m. het A code 80 systeem. Dit heb ik zelf wel gedaan en dat scheelt zometeen weer extra afrijden / geld. Qua tips heb ik zelf veel op youtube gekeken en als ik op internet iets intressants tegen kwam heb ik erop door gezocht.
Ik daar het geduld niet voor:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan