Waar is het respect voor ouderen gebleven?

Ik vind die nieuwerwetse benzinetroep maar modern geneuzel. Een grote marketingtruc.

Wat kan een benzineverbrandingsmotor wat een degelijke machine op stoom niet kan?
 
Laatst bewerkt:
Ach, ik wilde (nog in de guldentijd) een Harley Davidson WLA uit '43 verkopen.

Kwam er een of andere gup op af die meende dat vijftig gulden toch wel dik betaald zou zijn.

|(
 
Ik kan me best wel ergens vinden in poster Unruled, maar ik ben dan ook zowat 30 jaar ouder!
Mijn opstapmotor was een Z650, daarna een Z900....enz De laatste "moderne" snelle fiets waar ik mee gereden heb was een Exup FZR van Yamaha: alles was er idd beter aan, sneller, meer baan houden...en mijn persoonlijk idee is dat hoe beter de fiets hoe gevaarlijker je gaat rijden. Ik ben gek op snelheid, maar op mijn leeftijd heb ik de vaardigheden en reflexen niet meer, dus rij ik nu met een vulcan 800 uit 2001, geen moderne snufjes, maar ook geen levensgevaarlijke toestanden zoals bij, om er maar ene te noemen; de verhouding snelheid/baanligging van de Z1000.
Maar je kan de tijden niet meer vergelijken, het verkeer is m.i. vertienvoudigd, we zouden nooit meer de stunten overleven die we vroeger uithaalden, we hadden gewoon geluk dat er zowat geen verkeer was.
Ook ik heb soms een nostalgische bui, maar om nu te zeggen dat vroeger alles beter was; dat zou ik niet durven beweren!
 
Ik vind de moderne motoren in het algemeen tussen niet mooi en lelijk.
Maar ja, ik rijd ook op een oud, ondergewaardeerd apparaat: Honda VF750F uit 1984.
Alleen dat uitlaatgeluid al van een V4 en de souplesse
 
Hier ook een jongeling (28 jaar) die moderne motoren 3x niets vind. Tenzij ze echt heel futuristisch zijn, dat is dan wel weer gaaf, maar dat zie je alleen in concept-modellen.

Doe mij maar een oude bak uit de jaren 70/80. Waar je zelf nog aan kunt sleutelen.
 
Hier ook een jongeling (28 jaar) die moderne motoren 3x niets vind. Tenzij ze echt heel futuristisch zijn, dat is dan wel weer gaaf, maar dat zie je alleen in concept-modellen.

Doe mij maar een oude bak uit de jaren 70/80. Waar je zelf nog aan kunt sleutelen.
Waarom kan je aan moderne motoren niet zelf sleutelen? De monteurs sleutelen er toch ook zelf aan :? Je hebt alleen wat meer gereedschap nodig dan een hamer en een steeksleutel misschien.
 
Nou ja, de moderne fietsen hebben injectie, een hoop electronica, kleppen stellen met plaatjes ipv boutje en contramoertje. Er is toch wel een verschil hoor, wat niet wegneemt dat er voor een beetje ervaren sleutelaar nog een hoop zelf te doen is.
 
Meer electronica, meer speciale tools. Dat soort dingen. Tuurlijk kan het wel, maar het is wat lastiger allemaal.

Maar belangrijk is dat ik geen fan ben van de hedendaagse vormgeving wat betreft motoren.
Ik schat zo in dat moderne motoren ook een stuk minder onderhoud nodig hebben. :)
 
Laatst bewerkt:
Waarom kan je aan moderne motoren niet zelf sleutelen? De monteurs sleutelen er toch ook zelf aan :? Je hebt alleen wat meer gereedschap nodig dan een hamer en een steeksleutel misschien.

Precies. Vaak hoef je ook minder zelf te sleutelen. Dankzij afstelling met plaatjes nog slechts elke 40.000 km in plaats van elke grote beurt. Geen contactpuntjes maar gewoon elektronische onsteking. Injectie die nagenoeg onderhoudsvrij is: alleen synchroniseren van de throttle bodies.
 
Wezenlijk verschil tussen onderhoud en reparatie. Als je soms de topics hier leest over mensen die 2 maanden bezig zijn met het vinden van een of andere absurde "digitale gremlin" waardoor de hele motor er mee ophoudt..

Die problemen zijn natuurlijk ook goed op te lossen, maar vergen toch meer kennis dan het oplossen van een gemiddeld brikken probleempje.
 
Wezenlijk verschil tussen onderhoud en reparatie. Als je soms de topics hier leest over mensen die 2 maanden bezig zijn met het vinden van een of andere absurde "digitale gremlin" waardoor de hele motor er mee ophoudt..

Die problemen zijn natuurlijk ook goed op te lossen, maar vergen toch meer kennis dan het oplossen van een gemiddeld brikken probleempje.

ligt er aan, als je de juiste tools hebt, de meeste moderne motoren hebben bijna allemaal een OBD2 communicatie protocol zodat je de ecu kunt uitlezen wat er aan de hand is. Speciale dure apparatuur heb je niet altijd nodig. meestal is een kabel van een paar tienjes (of ELM bluetooth of wifi dongle) en een freeware programma genoeg.

bv, voor KTM,triumph,Aprilia heb je tuneecu en zo zijn er nog legio voorbeelden
 
Laatst bewerkt:
Ik vind motoren ouder dan +-2007 gewoon bijzonder lelijk, echt MEGA LELIJK. (enke uitzonderingen natuurlijk)
Sorry, maar doordat deze opmerking komt van een GS-rijder kan ik jouw smaakgevoel nu niet echt serieus nemen...... :+
De BMW GS-serie is prima, rijdt gewoon goed, en niet voor niets zo geweldig goed verkocht, maar het uiterlijk is nu niet bepaald een pluspunt.......
 
Ik kan me best wel ergens vinden in poster Unruled, maar ik ben dan ook zowat 30 jaar ouder!
Mijn opstapmotor was een Z650, daarna een Z900....enz De laatste "moderne" snelle fiets waar ik mee gereden heb was een Exup FZR van Yamaha: alles was er idd beter aan, sneller, meer baan houden...en mijn persoonlijk idee is dat hoe beter de fiets hoe gevaarlijker je gaat rijden. Ik ben gek op snelheid, maar op mijn leeftijd heb ik de vaardigheden en reflexen niet meer, dus rij ik nu met een vulcan 800 uit 2001, geen moderne snufjes, maar ook geen levensgevaarlijke toestanden zoals bij, om er maar ene te noemen; de verhouding snelheid/baanligging van de Z1000.
Maar je kan de tijden niet meer vergelijken, het verkeer is m.i. vertienvoudigd, we zouden nooit meer de stunten overleven die we vroeger uithaalden, we hadden gewoon geluk dat er zowat geen verkeer was.
Ook ik heb soms een nostalgische bui, maar om nu te zeggen dat vroeger alles beter was; dat zou ik niet durven beweren!

Mee eens. Iedereen rijdt wat hij leuk vindt of wat binnen zijn mogelijkheden ligt. Voelt iemand zich prettig op een ouwe brik of een gloednieuwe hypersport, prima. Nieuw is niet beter in dat opzicht, maar ook niet slechter, zoals sommigen roepen.
Ook een nieuwe motor heeft gewoon twee wielen en een stuur. Ik geniet dagelijks van m'n Z1000 (SX). Ja, hij is sneller, heeft betere remmen en stuurt beter dan het gemiddelde ouwe brik, waardoor je de grens "vanzelf" verlegt. Is dat léuk(er)? Dat moet iedereen lekker zelf bepalen.
Ik vind het, door de grotere betrouwbaarheid van een nieuwe(re) fiets, in ieder geval praktischer voor woon-werk verkeer. Voor mij belangrijk, voor een ander misschien niet.
Maar het is allemaal motor rijden.......
 
Mijn vraag is deze: waar komt het in vredesnaam vandaan dat de jongere generatie (volgens mij heb ik die woorden nog nooit gebruikt, 27 jaar oud zijnde) het niet aan hun verstand te peuteren is dat motoren vroeger gewoon leuk waren? Dat je zonder nanny-state geouwehoer ook levend aan de andere kant kon komen?
Mij als 21-jarige hoef je dat niet aan het verstand te brengen, het meest hightech aan mijn bike is een digitale kilometerteller en ik vind mijn VTR helemaal prima :P

Voorbeeldje:
Een monster 821 waar ik op reed tijdens een demodag was voorzien van alle elektronische toeters en bellen voor een blok met dezelfde prestaties als mijn Firestorm, als je het mij vraagt compleet onnodig en zonde van het geld. (tenzij je regelmatig naar circuit gaat natuurlijk, dat is een heel ander verhaal)

Toen ik bij het stoplicht even met het gas speelde kreeg ik niet het intimiderende/spannende gevoel dat ik zelfs bij mijn 25KW GSX600F had. Het klinkt misschien cliché maar de Ducati voelde aan als een levenloos marionetje, net of de motor er zelf geen zin in had. De toeren stegen, er kwam wat gebrabbel uit de uitlaat, maar de trillingen, het gevoel van leven bleef uit. En dat was voor mij toch een afknapper.

Offtopic
Fabrikanten krijgen volgens mij ook allemaal een natte broek van afkortingen tegenwoordig, cookie voor degene die zonder opzoeken weet waar deze afkortingen voor staan op de Panigale:
Riding modes, power modes, cornering ABS, DTC, DQS up/down, DWC, EBC, fully RbW, auto tyre calibration, auxiliary adjustment buttons-ready, DDA+ with GPS-ready
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan