Waar is het respect voor ouderen gebleven?

Het sneeuwde en vroor -1, toen reed ik met de gs over een kruising rotonde waar ik iets de enthousiast gas gaf voor dat weer. Toen ving de tractie controle hem netjes op. Zijn zat mensen die zo hun motor plat hebben gelegd, kan iedereen overkomen.


:W
Nu zal Halflive je wel gelijk geven. Nu herkent hij de situatie wel.

;)
 
ABS, traction control etc.. Qua remmen hou je maar wat meer afstand of scoor je betere remmen. Traction control, beetje gevaar moet er zijn toch, je moet weten tot hoe ver je kan gaan. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik er van moet vinden. Net als dat je tegenwoordig je auto zichzelf inparkeert, zou dat als gevolg hebben dat over een paar jaar ECHT NIEMAND meer zelf kan fileparkeren? :P
Lijkt me toch wel totaal iets anders. Ik ken niemand die continu zijn ABS of tractiecontrole aanspreekt :? Ik rij ook niet anders op mijn motor vol met snufjes dan op de motoren die ik daarvoor heb gehad. Behalve dan de CB400F van '71, daarbij moest je rekening houden met het gebrek aan power boven de 100.
 
Word ik nou gek? Ben ik uit de tijd? Zo ja, dan word ik graag overtuigd van wat er nu zoveel beter is aan moderne fietsen. Doe je best. En begin maar niet eens over het uiterlijk, met al die vorm-boven-functie ongein van tegenwoordig.

Waarom zou zo'n oud beestje meer respect moeten krijgen dan een splinternieuwe? Vernieuwing is in al die jaren de enige constante geweest. Verzet je er tegen als je vind dat de vernieuwing niet werkt en prijs het als het dat wel doet.

Daarnaast leest ik dat mensen geen ABS omdat ze de grenzen van de motor op willen kunnen zoeken, of dat er een beetje gevaar moet zijn. Of: je hebt ABS om je tekort in voertuig beheersing te verbloemen. Maar daar is het natuurlijk niet voor. ABS zit erop om je te helpen in situaties die je zelf niet zag aankomen....is het zalig makend..?..vast niet.

Verder herken ik je verhaal helemaal niet. Ik maak uit jou verhaal meer op dat jij vooral geen respect hebt voor de nieuwe generatie. Je hele verhaal kan je over 10 jaar weer opschrijven. Je moet dan gsx-r 1100 even vervangen door 2002 - R1.
 
Ik denk dat we met een paar jaar op een punt komen dat je in de regen vol gas kan wegrijden op iedere 1200cc tweecilinder, zonder wielspin en ook zonder wheely. Dat je zo hard als je wil kan remmen en er nooit iets blokkeert... (tot je op je bek gaat vanwege de langere remweg natuurlijk). Koppeling laten schieten? Niks aan de hand, de koppeling grijpt in..

Ik ben helemaal voor "moderne veiligheid". Maar we komen nu wel op een punt dat mensen een head up display nodig hebben om te zien dat er een hoop stront in de bocht ligt.

Ik ben dan ook fel tegen het leren rijden in een auto of op een motor die allerlei problemen oplost die je ZELF de baas zou moeten kunnen. Kijk maar eens naar alle A kandidaten die niet eens normaal kunnen wegrijden in een normale benzine auto, omdat ze geleerd hebben dat je vlot weg komt zonder een gaspedaal aan te raken, echt absurd om mensen die dus eigenlijk niet kunnen rijden de weg op te sturen.

Ik ben voor een brikverplichting. De eerste 6 maanden verplicht je grenzen opzoeken op een motor die helemaal niks voor jouw gaat oplossen :+
 
Vernieuwing okay, maar er zijn ook ontwikkelingen die eerder negatief dan positief hebben uitgepakt. Waarom zijn de motorfietsen door de jaren heen steeds bredere banden gaan krijgen? Kennelijk enkel voor de looks, want beter gaan ze er niet van gaan rijden.

Even de nadelen van een bredere band op een rijtje:

Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm
telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop).

Hoe breder je banden, hoe sterker de motor zich opricht bij een soms noodzakelijke remming in de bocht - een effect dat heel onwenselijk is, aangezien de motor dan haaks de bocht uit stuurt.

Hoe breder je banden, hoe wiebeliger je motor bij een langzame snelheid kan worden. Een niet-wenselijk verschijnsel, vooral in het stadsverkeer. Voor een weg met veel bochten zijn de brede banden op een motor ook ongunstiger. Brede banden hebben bovendien minder grip bij een nat wegdek.

En de weinige voordelen zijn:
Het voordeel zit hem in de betere grip in een bocht bij hogere snelheden. Snelheden die in Nederland op de openbare weg sowieso niet verantwoord zijn. Op het circuit kan een brede band bovendien veel meer warmte opnemen en houdt het daarom langer uit.
 
Ik heb het idee dat ze van alle elektronica die ze op de motor inbouwen doen omdat het kan.
Valt nog mee dat er geen achteruitkijkcamera opzit. Kijk maar eens bij de BMW wat een ellende zo'n canbussysteem oplevert. Als je band zacht staat gaat ie niet meer van z'n plek. Ik zelf heb nog op motoren gereden waar je handmatig de ontsteking moest vervroegen. Dat hoeft voor mij ook niet meer. En een startmotor is geen overbodige luxe. Maar dit???
Traction Control
Semi Active Suspension
Adaptive/Active Lighting
Advanced Braking (e.g. Curve-ABS)
Automatic Stability Control
Advanced Rider Assistance Systems

Continental USA
 
Ik denk dat we met een paar jaar op een punt komen dat je in de regen vol gas kan wegrijden op iedere 1200cc tweecilinder, zonder wielspin en ook zonder wheely. Dat je zo hard als je wil kan remmen en er nooit iets blokkeert... (tot je op je bek gaat vanwege de langere remweg natuurlijk). Koppeling laten schieten? Niks aan de hand, de koppeling grijpt in..

Ik ben helemaal voor "moderne veiligheid". Maar we komen nu wel op een punt dat mensen een head up display nodig hebben om te zien dat er een hoop stront in de bocht ligt.

Ik ben dan ook fel tegen het leren rijden in een auto of op een motor die allerlei problemen oplost die je ZELF de baas zou moeten kunnen. Kijk maar eens naar alle A kandidaten die niet eens normaal kunnen wegrijden in een normale benzine auto, omdat ze geleerd hebben dat je vlot weg komt zonder een gaspedaal aan te raken, echt absurd om mensen die dus eigenlijk niet kunnen rijden de weg op te sturen.

Ik ben voor een brikverplichting. De eerste 6 maanden verplicht je grenzen opzoeken op een motor die helemaal niks voor jouw gaat oplossen :+
Je zal maar lessen hebben gehad op een motor met abs, en je eerste motor heeft het niet...
 
Op zich kan ik in 90% van de technologische ontwikkelingen wel de waarde inzien.

Ik rij bijvoorbeeld wel eens in mijn ééntje, maar soms ook met passagier, met bagage of allebei. Mijn schokdempers kan ik toch maar op één manier instellen, en elke keer de boel weer verzetten is gewoon teveel werk. Als dat automatisch zou gaan, zou het mijn wegligging ten goede komen.

Ik zie persoonlijk traction control als symptoombestrijding. Je hebt teveel vermogen, waar je niet mee om kan gaan, dus je moet een hulpsysteem hebben om niet op je bek te gaan. Lijkt me dat je dan het probleem niet oplost. Je kan beter wat minder vermogen hebben, of wat beter je gas doseren. Net zo met wheelie control en verschillende rijmodi

adaptive lighting (dat is toch dat je koplampen mee draaien door de bocht?) is totaal niet nieuw en op een motor ook redelijk debiel. Zet dan je koplamp op de voorvork vast ipv een vaste kuip aan de voorkant te bouwen. Geen adaptive elektronica voor nodig.
 
Motoren hebben ook steeds meer en meer vermogen dan vroeger, ergens logisch dat ze dan TC , ABS, en regelbare veringen en modus inbouwen. Ik rij zelf chopper dus ben er allemaal van bespaard, persoonlijk heb ik het liever simpel en klassiek...hoe minder erop zit hoe minder er kapot gaat en hoe meer je er zelf nog aan kunt doen.
Verder is het is ieder zijn ding natuurlijk.
 
Heb sinds kort de beschikking tot TC, ABS, Wheeliecontrol.

Ik ben er heel blij mee dat het erop zit, maar bij 9 vd 10 ritjes die ik erop maak grijpt geen van allen in.

Toch ben ik blij dat het erop zit, een schuivertje is namelijk zo gemaakt.

En over het punt dat er geen emotie in het rijden zit, ik vind het pas lekker rijden als ik me volledig kan concentreren op het RIJDEN, als ik nu op een (oudere) motor van iemand anders rij, is het enige wat ik denk: kutremmen, kutvering, kutzadel, en het komt niet van zijn plek af.

Verwend? maybe :) Welcome to planet power.
 
Dat hoeft voor mij ook niet meer. En een startmotor is geen overbodige luxe. Maar dit???
Traction Control
Semi Active Suspension
Adaptive/Active Lighting
Advanced Braking (e.g. Curve-ABS)
Automatic Stability Control
Advanced Rider Assistance Systems

Waarom is dat dan overbodig? Sommige mensen rijden graag op de motor maar beperken het risco het liefst zoveel als dat mogelijk is (rijden ondanks het risico). Al die systemen kunnen je uit de shit helpen als jij als mens een inschattingsfout hebt gemaakt. Ik ben alles behalve een goede rijder, dus het is een welkome aanvulling.
 
Waarom is dat dan overbodig? Sommige mensen rijden graag op de motor maar beperken het risco het liefst zoveel als dat mogelijk is (rijden ondanks het risico). Al die systemen kunnen je uit de shit helpen als jij als mens een inschattingsfout hebt gemaakt. Ik ben alles behalve een goede rijder, dus het is een welkome aanvulling.

Er komt dus geen vakmanschap meer aan te pas. Je rijdt, daar is alles mee gezegd. De beleving van je motor onder controle houden is weg. En inschattingsfouten maken we allemaal wel eens. Maar daar is geen elektronica voor nodig om die op te lossen.
En ongelukken omdat iemand anders een fout maakt voorkom je er niet mee.
Ik bedoel maar, waar is het einde. Hier?
Intel wil hersenscans inzetten om veiligheid op de weg te verbeteren
 
Eerlijk gezegd snap ik die hele discussie niet, alsof electronica opeens het motorrijden tot een superveilige bezigheid zou maken waaraan geen enkel plezier wordt beleefd. Dus allemaal terug naar vermogens van 32 pk, trommelremmen, keiharde banden die 50.000 km mee gaan en geen enkele grip bieden, achterschokdempers als fietspompen, koplampen die net zoveel licht geven als drie kaarsen, frames die buigzamer zijn dan de woorden van een politicus? Kom op zeg! De eerste holbewoner zal best blij zijn geweest met een soort van schuilplaats, maar ik ben blij dat het wonen een beetje geëvolueerd is.

En waar zit nu eigenlijk het plezier van motorrijden in? Voor mij begint het al met het kijken naar je eigen fiets, de motor die je hebt gekozen. Ik vind bijvoorbeeld een KTM Superduke niet lelijker geworden van al de electronica. Vervolgens komt de acceleratie. Door tractie- of launchcontrol wordt dat echt niet minder. Alle electronica zorgt er niet voor dat ik minder plat kan gaan, of dat ik minder hard kan remmen. Het zorgt er alleen voor dat de fouten die de bestuurder maakt niet keihard worden afgestraft.

Zelf heb ik nog een Suzuki T500 staan, uit 1974. Trommelremmen voor en achter, remmen is dan ook een actie die je van tevoren moet plannen. Eerlijke Japanse schokdemping, niets instelbaar. What you see is what you get. Nog een tweetakt ook, wat wil je nog meer.

Daarnaast heb ik een FireBlade 954 uit 2002. De enige electronica vind je in de ontsteking. De remmen zijn best wel pittig, je kunt hem zo onderuit remmen. Vermogen is 150 pk en gewicht 168 kg, dus het voorwiel omhoog gooien wil hij wel. Trek je je gas op een vochtige weg iets te snel open, dan breekt hij gegarandeerd uit. En als je vanuit stilstand met 9000 toeren je koppeling loslaat, kun je liggend op je rug bekijken hoe je motor nog een paar salto's maakt alvorens ergens in een sloot te verdwijnen. Échte motoren dus, voor échte kerels die kunnen rijden. Mocht je je Panigale met al zijn electronica zat zijn, dan bel je maar. Kun je een van deze twee uitkiezen.
 
Laatst bewerkt:
Er komt dus geen vakmanschap meer aan te pas. Je rijdt, daar is alles mee gezegd. De beleving van je motor onder controle houden is weg. En inschattingsfouten maken we allemaal wel eens. Maar daar is geen elektronica voor nodig om die op te lossen.
En ongelukken omdat iemand anders een fout maakt voorkom je er niet mee.
Ik bedoel maar, waar is het einde. Hier?
Intel wil hersenscans inzetten om veiligheid op de weg te verbeteren

Motorrijden is voor mij een hobby, niet mijn vak.

Om maar een voorbeeld te noemen: we weten uit onderzoek dat bijna de helft van de mensen niet hard genoeg remt in geval van nood ---> dus brake assist hulpmiddel. Dat soort systemen kunnen wel degelijk het verschil maken tussen een aanrijding of niet.

Amerikaanse studie (Teoh, 2010) toonde aan dat de betrokkenheid bij dodelijke ongevallen 37% lager was voor motoren uitgerust met ABS dan voor motoren zonder ABS.

Ik heb ABS op de motor, en ik gebruik het nooit (af en toe maak ik een noodstop om het maar weer eens te ervaren en om wat gevoel te kweken). Verder merk je totaal niet dat het systeem aanwezig is...of rij jij dagelijks op de grenzen van de grip?
 
En waar zit nu eigenlijk het plezier van motorrijden in? Voor mij begint het al met het kijken naar je eigen fiets, de motor die je hebt gekozen.

Sommige rijden omdat het gevaarlijk is en andere ondanks dat het gevaarlijk is.

Als ik mijn Husky in de garage zie staan dan krijg ik nog steeds een grijns op mijn bakkus...
 
Het plezier bestaat toch niet?
Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik beleef weinig lol op een chopper. Een ander op z'n chopper beleeft weinig lol op een supersport of off road.

Ik vind de meeste fietsen van voor 2006 (enkeling uitgezonderd) niet zo mooi dat ik er een harde plasser van krijg. Een ander wilt geen fiets van na de oorlog.

Inleven in een ander is een bijzondere eigenschap die ik heb merk ik de laatste tijd! Ik zou mezelf bij een schouderklopje geven. O-)

Probeer het eens!
 
Het plezier bestaat toch niet?
Zoveel mensen zoveel wensen.

Ik beleef weinig lol op een chopper. Een ander op z'n chopper beleeft weinig lol op een supersport of off road.

Ik vind de meeste fietsen van voor 2006 (enkeling uitgezonderd) niet zo mooi dat ik er een harde plasser van krijg. Een ander wilt geen fiets van na de oorlog.

Inleven in een ander is een bijzondere eigenschap die ik heb merk ik de laatste tijd! Ik zou mezelf bij een schouderklopje geven. O-)

Probeer het eens!
Goed verwoord man, complimenten!
;)
 
Amerikaanse studie (Teoh, 2010) toonde aan dat de betrokkenheid bij dodelijke ongevallen 37% lager was voor motoren uitgerust met ABS dan voor motoren zonder ABS.
Dit zegt niet zoveel.

Hadden ze toevallig ook fluo hesjes aan?
 
Uit die studie bleek ook dat abs in 60% van de gevallen 100% werkt
 
Dit zegt niet zoveel.

Hadden ze toevallig ook fluo hesjes aan?

Ik heb het onderzoek niet gelezen, maar het is vrij gebruikelijk dat je bij dit soort onderzoeken een selection bias uitsluit op basis van statistiek. Is dat perfect...? tuurlijk niet! Maar wel een betere inschatting dan zeggen: als je een foutje maakt lost de electronica dat niet voor je op.
 
Eerlijk gezegd snap ik die hele discussie niet, alsof electronica opeens het motorrijden tot een superveilige bezigheid zou maken waaraan geen enkel plezier wordt beleefd. Dus allemaal terug naar vermogens van 32 pk, trommelremmen, keiharde banden die 50.000 km mee gaan en geen enkele grip bieden, achterschokdempers als fietspompen, koplampen die net zoveel licht geven als drie kaarsen, frames die buigzamer zijn dan de woorden van een politicus? Kom op zeg! De eerste holbewoner zal best blij zijn geweest met een soort van schuilplaats, maar ik ben blij dat het wonen een beetje geëvolueerd is.

En waar zit nu eigenlijk het plezier van motorrijden in? Voor mij begint het al met het kijken naar je eigen fiets, de motor die je hebt gekozen. Ik vind bijvoorbeeld een KTM Superduke niet lelijker geworden van al de electronica. Vervolgens komt de acceleratie. Door tractie- of launchcontrol wordt dat echt niet minder. Alle electronica zorgt er niet voor dat ik minder plat kan gaan, of dat ik minder hard kan remmen. Het zorgt er alleen voor dat de fouten die de bestuurder maakt niet keihard worden afgestraft.

Zelf heb ik nog een Suzuki T500 staan, uit 1974. Trommelremmen voor en achter, remmen is dan ook een actie die je van tevoren moet plannen. Eerlijke Japanse schokdemping, niets instelbaar. What you see is what you get. Nog een tweetakt ook, wat wil je nog meer.

Daarnaast heb ik een FireBlade 954 uit 2002. De enige electronica vind je in de ontsteking. De remmen zijn best wel pittig, je kunt hem zo onderuit remmen. Vermogen is 150 pk en gewicht 168 kg, dus het voorwiel omhoog gooien wil hij wel. Trek je je gas op een vochtige weg iets te snel open, dan breekt hij gegarandeerd uit. En als je vanuit stilstand met 9000 toeren je koppeling loslaat, kun je liggend op je rug bekijken hoe je motor nog een paar salto's maakt alvorens ergens in een sloot te verdwijnen. Échte motoren dus, voor échte kerels die kunnen rijden. Mocht je je Panigale met al zijn electronica zat zijn, dan bel je maar. Kun je een van deze twee uitkiezen.

Ik heb op zo'n T500 gereden. t'is een plank met een motor erin. 0% wegligging. Maar wel lekker gevaarlijk :)
 
ABS op een motor?!

ik heb een aantal motoren van voor de oorlog (nee, niet die van Irak maar WOII) en daar zitten eigenlijk niet eens remmen op! ;-)
Dan nog wat spul uit de jaren vijftig/zestig zeg maar, zit zo maar achtervering op, luxe hoor.
Heb ook nog 1 heel modern motortje, die is van 1983.
Met futuristische snuisterijen zoals richtingaanwijzers en zo.
Bah, wat nichterig eigenlijk.
 
Daarnaast heb ik een FireBlade 954 uit 2002. De enige electronica vind je in de ontsteking. De remmen zijn best wel pittig, je kunt hem zo onderuit remmen. Vermogen is 150 pk en gewicht 168 kg, dus het voorwiel omhoog gooien wil hij wel. Trek je je gas op een vochtige weg iets te snel open, dan breekt hij gegarandeerd uit. En als je vanuit stilstand met 9000 toeren je koppeling loslaat, kun je liggend op je rug bekijken hoe je motor nog een paar salto's maakt alvorens ergens in een sloot te verdwijnen. Échte motoren dus, voor échte kerels die kunnen rijden. Mocht je je Panigale met al zijn electronica zat zijn, dan bel je maar. Kun je een van deze twee uitkiezen.

Met die specs van de motor en de uitspraak "voor échte kerels die kunnen rijden" post jij hier wel even wat rondetijden op Assen van onder de 2:00,00 min...toch?
Er zijn mensen die met een luchtgekoeld 1-cilinder motortje van 500cc met slechts twee kleppen in de cilinderkop en trommelremmetjes voor en achter dat ook lukt.
Met 150 pk bij 168 kg, hele dikke schijfremmen voor en achter en heel breed plakrubber moet een amateur-coureur dat dan toch ook wel halen.
 
ABS op een motor?!

ik heb een aantal motoren van voor de oorlog (nee, niet die van Irak maar WOII) en daar zitten eigenlijk niet eens remmen op! ;-)
Dan nog wat spul uit de jaren vijftig/zestig zeg maar, zit zo maar achtervering op, luxe hoor.
Heb ook nog 1 heel modern motortje, die is van 1983.
Met futuristische snuisterijen zoals richtingaanwijzers en zo.
Bah, wat nichterig eigenlijk.
Oh, heerlijk.....yeah.....
:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan