Waar koop ik best mijn eerste motor?

pilfton

MF'er
31 jan 2020
63
15
Ghent, Belgium
Ik ben aan het rondkijken voor mijn eerste motor te kopen, ik ken nog helemaal niets van motoren dus ik ben bang om via marktplaats of eender welke 2dehands website een motor aan te kopen. Is het een goed idee om via een garage te kopen voor je eerste motor? Of is de kostprijs heel wat duurder dan? Alle tips zijn welkom!
 
Ik ben aan het rondkijken voor mijn eerste motor te kopen, ik ken nog helemaal niets van motoren dus ik ben bang om via marktplaats of eender welke 2dehands website een motor aan te kopen. Is het een goed idee om via een garage te kopen voor je eerste motor? Of is de kostprijs heel wat duurder dan? Alle tips zijn welkom!
Neem iemand mee met verstand van zaken!
 
Ik ben aan het rondkijken voor mijn eerste motor te kopen, ik ken nog helemaal niets van motoren dus ik ben bang om via marktplaats of eender welke 2dehands website een motor aan te kopen. Is het een goed idee om via een garage te kopen voor je eerste motor? Of is de kostprijs heel wat duurder dan? Alle tips zijn welkom!
Ja, dat is een goed idee, als je dan garantie krijgt. En ja dat maakt je eerste motor een stuk duurder.

Je kunt ook een aankoopkeuring laten doen door (bijv.) Erik van Lent, dan weet je ook wat de staat van de motor is die je op het oog hebt. Maar ook die keuring kost geld.
 
Ja, dat is een goed idee, als je dan garantie krijgt. En ja dat maakt je eerste motor een stuk duurder.

Je kunt ook een aankoopkeuring laten doen door (bijv.) Erik van Lent, dan weet je ook wat de staat van de motor is die je op het oog hebt. Maar ook die keuring kost geld.

Aankoopkeuring lijkt me een goede optie indien ik als technische leek voor een 2dehands zou gaan dan inderdaad, juist garantie heb ik er dan niet bij. wat ik ook niet echt heb is het gevoel voor prijs, als ik een prachtige motor zie voor 2000 euro, is dat mijn geluksdag of kan ik zeker zijn dat er iets mee scheelt, langs de andere kant kunnen garages ook hun motors te hoog prijzen natuurlijk.
 
Als je een bepaald model op het oog hebt dan kun je toch een beetje vergelijken? Dan kijk je op marktplaatst, op site sbij dealers, etc.
Dan weet je wat een gangbare prijs is, wanneer ie op marktpltaats, o.i.d. veeeuulll goedkoper dan is er waarschijnlijk wat mis mee en is ie bij een dealer veeeeullll duurder dan weet je ook genoeg.
Verder denk ik dat je ook op je gevoel af moet gaan. Tuurlijk stoot je weleens je neus, maar meestal als je gevoel zegt dat het goed is, is dat vaak ook zo.
 
Laatst bewerkt:
Als je een bepaald model op het oog hebt dan kun je toch een beetje vergelijken? Dan kijk je op marktplaatst, op site sbij dealers, etc.
Dan weet je wat een gangbare prijs is, wanneer ie op marktpltaats, o.i.d. veeeuulll goedkoper dan is er waarschijnlijk wat mis mee en is ie bij een dealer veeeeullll duurder dan weet je ook genoeg.
Verder denk ik dat je ook op je gevoel af moet gaan. Tuurlijk stoot je weleens je neus, maar meestal als je gevoel zegt dat het goed is, is dat vaak ook zo.
Had nog niet zover gedacht als aan een model, Ik weet dat ik graag een naked bike (caféracer, scrambler) wil als eerste motor maar heb nog geen idee van de modellen, dus ik sta zowat open voor elk model denk ik.
 
Aankoopkeuring is altijd een aanrader. Naar verhouding kost die keuring van meneer van Lent niet zoveel. Maar bedenk je wel dat ook hij niet het hele blok open gaat schroeven om te kijken of bijvoorbeeld de klepspeling in orde is. Hij checkt wel bv de staat van de vloeistoffen, wat al een aardige indicatie geeft van de staat van onderhoud.

Motoren bij dealers zijn in feite altijd inruilers / opgekochte zoveelstehandsjes, dus zal weinig uitmaken of je bij een dealer of particulier koopt, tenzij je garantie krijgt.
 
Had nog niet zover gedacht als aan een model, Ik weet dat ik graag een naked bike (caféracer, scrambler) wil als eerste motor maar heb nog geen idee van de modellen, dus ik sta zowat open voor elk model denk ik.
Ik dat geval zou ik als ik jou was eens wat gaan proefrijden, bij dealer of wat modelen huren. Dan heb je een beetje een idee en kun je gerichter opzoek.
Je kunt wel een bepaald model super mooi vinden, maar als je er niet comfortabel op kunt zitten dan heb je er nog niet veel aan...
 
Ik dat geval zou ik als ik jou was eens wat gaan proefrijden, bij dealer of wat modelen huren. Dan heb je een beetje een idee en kun je gerichter opzoek.
Je kunt wel een bepaald model super mooi vinden, maar als je er niet comfortabel op kunt zitten dan heb je er nog niet veel aan...
Weet niet of het in België zo gemakkelijk is om een motor te huren? er zijn een aantal verhuur websites van de grotere verhuur bedrijven maar dat kost als snel 100 euro per dag.
 
En anders langs dealers en ga gewoon op wat motoren zitten, dan kun je er ook al wel een aantal van het lijstje afstrepen
 
Ik zou beginnen met een leuke wat oudere japanse motor
Doe er wat jaren ervaring mee op en spaar voor een nieuwere "of iets anders ´
 
de yamaha van de ava bijv is een fzr 1000 van bj 89
Al ongeveer 15 jaar in bezit en rijdt nog steeds beter en sneller
als menig nieuwere motor
 
Neem iemand mee met verstand van zaken!

Dus kom je bij mij terecht..
😇

Volgende maand gaat mijn brommer in de verkoop.
IMG-20200205-WA0001.jpg
IMG-20200205-WA0000.jpg

Ik meen 60 pk..
 
Ja, dat is een goed idee, als je dan garantie krijgt. En ja dat maakt je eerste motor een stuk duurder.

Je kunt ook een aankoopkeuring laten doen door (bijv.) Erik van Lent, dan weet je ook wat de staat van de motor is die je op het oog hebt. Maar ook die keuring kost geld.
Erik heeft regelmatig een verslagje op facebook en gisteren vertelde hij over een jongen die een Honda had gekocht van een politieagent, met iets van 30 k km op de teller. Dat leek heel vertrouwd, maar er bleek met de teller te zijn geknoeid en er kwamen kosten bij die ongeveer net zo hoog waren als het aankoopbedrag.

Het probleem is dat de meeste mensen niet over voldoende technische kennis beschikken om een motor of auto goed te kunnen beoordelen en dus doe je er heel goed aan om iemand mee te nemen die dergelijke kennis wel heeft. Die doet dat niet gratis, maar kan je heel veel geld en ellende besparen.
 
Erik heeft regelmatig een verslagje op facebook en gisteren vertelde hij over een jongen die een Honda had gekocht van een politieagent, met iets van 30 k km op de teller. Dat leek heel vertrouwd, maar er bleek met de teller te zijn geknoeid en er kwamen kosten bij die ongeveer net zo hoog waren als het aankoopbedrag.

Het probleem is dat de meeste mensen niet over voldoende technische kennis beschikken om een motor of auto goed te kunnen beoordelen en dus doe je er heel goed aan om iemand mee te nemen die dergelijke kennis wel heeft. Die doet dat niet gratis, maar kan je heel veel geld en ellende besparen.
Ah nog eens een on-topic antwoord! Bedankt hiervoor, ik zorg ervoor dat ik iemand meeneem om te inspecteren als ik iets op het oog heb.
 
Ja, ik kan je dat echt aanraden om iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft. Vooral met een eerste motor kan je nogal snel verliefd raken en door de roze bril geen minpunten meer zien (tenminste, dat gebeurde in mijn geval :') ), en dan is het handig dat er iemand is die je weer even met beide voeten op de grond zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan