waar koop ik een nieuwe shineray crossmotor?

Jurre93

Rookie
9 aug 2018
4
0
Ik sta op het punt om mijn eerste crossmotor te kopen; een shineray crossmotor van 200cc. Nu heb ik het probleem dat ik hem alleen maar tweedehands kan vinden en niet eerstehands. De afgesproken prijs is 520,- euro maar ik kan nergens de aankoopprijs van een nieuwe vinden.Wel weet ik dat het een chinees merk is, iets dat mij niet zo stoort zolang het goed werkt. Mijn vraag is dus waar kan ik deze nieuw kopen en als dit een slechte deal is wat zijn mijn andere betaalbare opties voor een eerste crossmotor?
Ik heb als bijlage een afbeelding van de motor toegevoegd.
full
 
Ik sta op het punt om mijn eerste crossmotor te kopen; een shineray crossmotor van 200cc. Nu heb ik het probleem dat ik hem alleen maar tweedehands kan vinden en niet eerstehands. De afgesproken prijs is 520,- euro maar ik kan nergens de aankoopprijs van een nieuwe vinden.Wel weet ik dat het een chinees merk is, iets dat mij niet zo stoort zolang het goed werkt. Mijn vraag is dus waar kan ik deze nieuw kopen en als dit een slechte deal is wat zijn mijn andere betaalbare opties voor een eerste crossmotor?
Ik heb als bijlage een afbeelding van de motor toegevoegd.[afbeelding]

Hoe goed ben je zelf op technisch gebied ?

Mijn eerste ingeving: 2e hand is altijd afwachten, maar een 2e hands chinees.... nee, dank je, die zou ik overslaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog geen ervaring met motorcrossen. Het probleem is meer dat ik denk een goedkope japanner te weinig kracht heeft, ja met een normale rijder van 75 kg gaat hij wel 70 km/u maar met iemand van 100 kg lijkt het mij iets te zwak en ik denk dat het vermogen dan erg zou tegenvallen.

Jij denkt dat een spotgoedkope chinees meer power heeft als een goedkope japanner :?

En waarop baseer je dan die opmerking over 70km/u met 70kg maar niet met 100kg :?

Laat ik het zo zeggen: De meeste Chinese motoren halen lang niet de power die vergelijkbare Japanse motoren halen.
Datzelfde geld, maar dan in veel sterkere mate, voor de levensduur en bedrijfszekerheid.

Ik durf de stelling aan dat je weinig/kort plezier zult gaan hebben van een 2e hands Chinese motor van 525 euro, zeker als je zelf geen of weinig ervaring met sleutelen hebt.
 
Jij denkt dat een spotgoedkope chinees meer power heeft als een goedkope japanner :?

En waarop baseer je dan die opmerking over 70km/u met 70kg maar niet met 100kg :?

Laat ik het zo zeggen: De meeste Chinese motoren halen lang niet de power die vergelijkbare Japanse motoren halen.
Datzelfde geld, maar dan in veel sterkere mate, voor de levensduur en bedrijfszekerheid.

Ik durf de stelling aan dat je weinig/kort plezier zult gaan hebben van een 2e hands Chinese motor van 525 euro, zeker als je zelf geen of weinig ervaring met sleutelen hebt.

Voor 520 euro haal je toch geen japanner die 110 km/u kan rijden?

Maar buiten dat feit, jij raadt mij dus eerder aan om een oudere japanner te kopen voor hetzelfde geld dan een nieuwere chinees?
Is een Suzuki TSX eerder iets waar ik naar moet gaan kijken(of iets in die richting)?
 
Meanblueman heeft daar een goed punt, een Chinese motor kan op zich wel goed zijn, maar een oudere Chinees die waarschijnlijk al flink is afgeragd zou ik absoluut laten staan.

Voor €500 koop je eigenlijk sowieso al niks, dus ik zou je adviseren om wat meer uit te geven en een fatsoenlijke gebruikte japanner te kopen.


Wil je echt de crossbaan op of is het meer op eigen terrein o.i.d.?
 
Laatst bewerkt:
Voor 520 euro haal je toch geen japanner die 110 km/u kan rijden?

Maar buiten dat feit, jij raadt mij dus eerder aan om een oudere japanner te kopen voor hetzelfde geld dan een nieuwere chinees?
Is een Suzuki TSX eerder iets waar ik naar moet gaan kijken(of iets in die richting)?

Ik raad helemaal niets aan, ik typ alleen wat ik zou doen O-)

Ik heb zeker al 10 x een japanner gekocht voor <500euro die allemaal op z'n minst 150 haalden. Ook wel s een Jap die 200+ haalde voor 225 euro, maar dat was dan zeker geen off-road ;)
Ik denk dat ik nu een stuk of 30 motoren heb gehad, waarvan er 10 meer dan 500 hebben gekost, de rest minder.
Maar dan moet je er vaak zelf eerst even wat uurtjes aan sleutelen !!


Maar.... benader het eens vanaf een andere kant.

Hoeveel ervaring heb je met sleutelen ?
Hoeveel geld wil je uitgeven ?
Wat verwacht je van een motor ?

Ik heb het idee dat je (nog) niet zo heel veel verstand hebt van motoren.
Die top van 110 is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk, zeker voor een crosser is het veel belangrijker hoe snel hij naar die 110 kan lopen. Nu zit er wel wat relatie tussen trekkracht en topsnelheid maar dat is zeker geen vast gegeven.

Een tractor heeft best veel PK maar de eerste de beste Opel Kadett van 20 jaar oud met 20% van die PK's rijdt sneller.
Alleen trekt de Kadett nog geen brandnetel uit de grond en de tractor een mooie kerstboom ;)

Ik heb trouwens niets tegen chinees spul, maar over het algemeen is de kwaliteit gewoon veel minder dan van de gevestigde Japanse merken. Het is niet voor niets dat een 2e hand chinees van 2 jaar oud veeeeel goedkoper is als een Jap van 5 jaar oud.
En zoek eens een Chinees van 5 jaar oud, tweedehands. Velen zullen de 5 jaar niet eens halen.

Er is, doorsnee genomen, een relatie tussen prijs en kwaliteit.

Een motor is eigenlijk helemaal niet zo'n moeilijk apparaat, maar er zijn wel veel onderdelen die in goede harmonie samen moeten werken. 1 aspect dat niet goed werkt heeft invloed op de werking van de rest.

Als er dus 1 onderdeel uitvalt, moet dat gemaakt worden. Kan je dat zelf ?
Chinees maakt ook goedkope onderdelen, hoeft dus geen groot probleem te zijn. Kan je dat niet zelf.... dan komen er kosten voor een monteur bij, die rekent voor het sleutelen aan een Chinees net zoveel als voor sleutelen aan een Jap.

Prijs/kwaliteit... de Chinees kost nieuw 1/3 tot 1-10 vergeleken met een Jap. Dat prijsverschil moet ergens vandaan komen.

Bovendien ga je 2e hands kopen.
Zorg alsjeblieft dat je iemand meeneemt met verstand van zaken, zeker bij een offroad zou je anders een motor kunnen kopen die eigenlijk al op sterven na dood is.

Maar... er gaan vast meer mensen reageren, ook mensen die wel zelf ervaring hebben met Chinese motoren ;)
 
Laatst bewerkt:
zoals ik het lees kun jij alwel uit de voeten met een RM80 kx 80 cr 80/ hogewielem of 85cc motoren...

zoek gewoon een wat oudere 125cc.. yamaha yz kawasaki kx suzuki rm TM KTM SX honda cr ofzo sommigen staam rond de 1000 euro te koop maar vermijd die chineserommel goekoop = duurkoop. succes er mee
 
Ik heb nog geen ervaring met motorcrossen. Het probleem is meer dat ik denk een goedkope japanner te weinig kracht heeft, ja met een normale rijder van 75 kg gaat hij wel 70 km/u maar met iemand van 100 kg lijkt het mij iets te zwak en ik denk dat het vermogen dan erg zou tegenvallen.
Misschien moet je eerst 25 kilo afvallen. :P
 
Ik sta op het punt om mijn eerste crossmotor te kopen; een shineray crossmotor van 200cc. Nu heb ik het probleem dat ik hem alleen maar tweedehands kan vinden en niet eerstehands. De afgesproken prijs is 520,- euro maar ik kan nergens de aankoopprijs van een nieuwe vinden.Wel weet ik dat het een chinees merk is, iets dat mij niet zo stoort zolang het goed werkt. Mijn vraag is dus waar kan ik deze nieuw kopen en als dit een slechte deal is wat zijn mijn andere betaalbare opties voor een eerste crossmotor?
Ik heb als bijlage een afbeelding van de motor toegevoegd.[afbeelding]


Check Alibaba eens.....
Nieuwe Chinese 250cc Motor Crossmotor Te Koop - Buy Chinese 250cc Motor Crossmotor,Nieuwe 250cc Motor Crossmotor,250cc Motor Crossmotor Te Koop Product on Alibaba.com

Chinese 250cc Crossmotor Voor Koop Goedkope,Kn250-3a - Buy Goedkope Gebruikt Crossmotoren,Offroadmotor,250cc Crossmotor Voor Koop Goedkope Product on Alibaba.com

Dan zie je dat die 520 Euro best veel geld is voor een gebruikte Chinees.
 


De shineray is toch wel iets duurder, meen dat ie ergens rond de 2500-3000 kost ofzo. En er zijn mensen met off road ervaring die er positief verbaasd over waren. Maar ook nieuw halen ze het kwalitatief lang niet bij een Japanner.
2e hands kopen is altijd al oppassen, met zo´n Chinees al helemaal. En als beginnend rijder zonder sleutelervaring nog meer.
 
Op zich is het wel leuk om een chineesje te kopen als 1e kennismaking met het crossen.
Verwacht uiteraard geen topkwaliteit en onderdelen die snel slijten.

Mijn tip:
Als je dan toch een chinees (low-budget) wil proberen zoek dan een merk waar je makkelijk onderdelen kan bestellen.

bv http://store.orionmotors.nl
 
Terug
Bovenaan Onderaan