Waar laat je de bril

Zoals ik hier eerder ook al heb verteld.
Ik heb 1 tot 2 jaar lenzen gehad/ geprobeerd.
Ik kon niet wennen aan de afwezigheid van de bril. Steeds bang dat ik iets in mijn ogen kreeg. Op de fiets, op de motor en natuurlijk ook op het werk en thuis in de schuur.
Ik heb een bril sinds ik 2 ben, ik ben er teveel.aam gewend denk ik.
Ah op die manier, had ik gemist. Excuses
 
Zoals ik hier eerder ook al heb verteld.
Ik heb 1 tot 2 jaar lenzen gehad/ geprobeerd.
Ik kon niet wennen aan de afwezigheid van de bril. Steeds bang dat ik iets in mijn ogen kreeg. Op de fiets, op de motor en natuurlijk ook op het werk en thuis in de schuur.
Ik heb een bril sinds ik 2 ben, ik ben er teveel.aam gewend denk ik.
Een bril heeft wel voordelen inderdaad.
Laatst fietste ik hier op de dijk en zag een gigantisch insect met grote snelheid op mijn bril inslaan.
Compleet verpulverd.
En ik weet nog steeds niet wat het grote ding was. 8)7

Maar ook met klussen heeft het voordelen. :Y

Ik zal wel blij zijn als ik over twee maanden dat zweetding kan missen tijdens het sporten binnen.
Ben hem de laatste tijd ook elke dag steeds vaker kwijt in de keuken.
En twee maanden geleden nog plat getrapt met klussen.
Dichtbij/veraf/dichtbij sleutelen.
Af, op, af. Waar is dat ding....!
Dat is straks over.

De zonnebril zonder sterkte ligt al klaar. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik doe hem altijd even af want ook al heb ik systeemhelm alles zit verkeerd als ik niet netjes afzet.

Dan laat ik hem overigens in mijn handenO-)
 
Laseren lukt bij mij niet. Te hoge sterkte en te oud. Impantlenzen kunnen alleen samen met een glasvocht operatie. Beetje riskant dus daar wacht ik mee tot het niet anders meer kan. Nog een nadeel van een hoge sterkte. Dus na al die jaren met mijn lenzen zit ik nu weer vast aan mijn jampotten. Voordeel is dat ik niet bang hoef te zijn voor insekten met mijn vizier open. Ik ben bulletproof. Mijn ogen tenminste.
 
Laseren, beste investering ooit.
Ik ken iemand die dat ook liet doen, daar een paar weken superblij mee was, en toen een terugkerend probleem met loslatend hoornvlies heeft ontwikkeld waardoor ze nu een paar keer per jaar half blind naar het ziekenhuis moet met helse pijnen als het weer eens losschiet. De oogarts heeft het niet kunnen linken aan de laseroperatie, maar ook niet kunnen bevestigen dat het er niet door kwam.

Dus ja, zal best allemaal, en motorrijden zelf is ongetwijfeld netto 100x gevaarlijker dan laseren, maar man man, no way dat ik zo'n permanente medische ingreep kan doen als ik het kan oplossen met een doodsimpel te gebruiken hulpmiddel zoals een bril.

Je hoeft gewoon helemaal niet meer aan die bril te denken bij alles..
Ik zet 'm op zodra als ik wakker word en doe 'm pas weer af als ik naar bed ga, dus ik hoef er eigenlijk ook nooit aan te denken :) Ja, als het regent en je wilt motorrijden dus (en zeker 's nachts idd), maar goed, dat is een heel klein ongemak. /edit: of, bedenk ik net, als ik een VR headset opzet. Maar dan ben je toch al aan het frutten met zo'n ding op je hoofd, en is een ander brilletje opzetten ook verwaarloosbare moeite.


is de bril er vandoor gegaan. Niet meer terug kunnen vinden.. Dus nu moet ik wel aan de lenzen tot de nieuwe bril klaar is
Mja... Ik heb ze even geteld, volgens mij heb ik 12 brillen, de meeste op mijn huidige sterkte of ouder met een half of heel puntje minder (prima voldoende voor backup), de meeste met meekleurende zonnebril-coating (best thing since sliced bread ook), dan nog eentje met blauw licht filter (computerbril) en eentje met geel licht filter (auto/nacht bril) maar die bevallen me niet. Ik heb zo'n Hans Anders bril totaal plan abonnementje en dat bevalt prima, elke twee jaar een nieuwe bril en soms extra aanbiedingen met zonnebril-varianten of zo. Ik heb zelfs speciaal een kleine maat brilletje gekocht dat in mijn Oculus/Meta Quest past.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al vijf brillen via Charlie Temple online gekocht.
Van €25,00 tot €75,00 en ook multifocaal, dunne glazen, groot gezichtsveld en goede ontspiegeling / blauwe coating tegen computerschermen.
Als je net je ogen hebt laten opmeten ideaal. 🤓
 
Ik had een vario focus bij de locale brillen man, werdt er goed misselijk van elke keer, Hadden ze deze keer een nieuwe variant, ik wilde hem niet maar hij was super overtuigt, mij toch weer laten strikken en weer 1000,- verder. duurde een 3 weken en daar was die misselijkheid weer. Bij de klacht lulde hij er omheen en moest het wennen. nou een bril van charlie voor 5 tienen en opgelost.Je mag van mij echt wat verdienen maar wat je toch een poot uitgedraaid bij gasten.Geen vario focus meer dus voor mij. ik heb nog wel een computer/leesbril erbij.
 
Ik ken iemand die dat ook liet doen, daar een paar weken superblij mee was, en toen een terugkerend probleem met loslatend hoornvlies heeft ontwikkeld waardoor ze nu een paar keer per jaar half blind naar het ziekenhuis moet met helse pijnen als het weer eens losschiet. De oogarts heeft het niet kunnen linken aan de laseroperatie, maar ook niet kunnen bevestigen dat het er niet door kwam.
Je hoort eigenlijk niet anders...Héél af en toe gaat het goed....
 
Je hoort eigenlijk niet anders...Héél af en toe gaat het goed....
Ik ken ook zeker drie 65+'ers die het tien jaar geleden hebben laten doen en die nu nog steeds vrijwel geen correctie nodig hebben behalve een leesbrilletje. Maarten van Rossem is trouwens ook een voorbeeld, die verklaart vaker dat hij nou ziet als een havik, wat hij vast zal overdrijven, maar hij hoeft alvast geen bril meer op bij het autorijden, en dat wil toch wat zeggen op zijn leeftijd.

Bijna altijd gaat het goed. Maar het kán dus ook mis gaan. Mijn stelling is dan... Als het niet hoeft ga ik het risico niet lopen, ik heb vrijwel nooit last van mijn bril, maar ALS ik nu mijn ogen verpest komt dat nooit meer goed. Waarom dat risico lopen...

Overigens is dat slechte voorbeeld gewoon een familielid, en ik ben er wel eens bij geweest dat dat hoornvlies losliet en toen moest ik haar naar het ziekenhuis brengen. Dan komt het toch wat harder binnen dan bij van die "van horen zeggen" gevallen :)
 
De maximale leeftijd voor laseren ligt normaal gesproken op 50. Daarna wordt het hoornvlies te dun. En de maximale sterkte niet meer dan -6. Bij een hogere sterkte moet er meer af gelaserd worden dan er beschikbaar is. Dan worden het implants. Hebben ze veel ervaring mee bij staaroperaties. Maarten van Rossem heeft vast een VIP behandeling gehad. Goeie reclame!

Het wereldje van oogklinieken is wel enigzins Wild West. Oogartsen van reguliere ziekenhuizen die er nog wat bijbeunen. De adviezen die je krijgt zijn niet altijd in het belang van de patiënt maar vaak in het belang van de Porsche van de oogarts.
 
Mja... Ik heb ze even geteld, volgens mij heb ik 12 brillen, de meeste op mijn huidige sterkte of ouder met een half of heel puntje minder (prima voldoende voor backup), de meeste met meekleurende zonnebril-coating (best thing since sliced bread ook), dan nog eentje met blauw licht filter (computerbril) en eentje met geel licht filter (auto/nacht bril) maar die bevallen me niet. Ik heb zo'n Hans Anders bril totaal plan abonnementje en dat bevalt prima, elke twee jaar een nieuwe bril en soms extra aanbiedingen met zonnebril-varianten of zo. Ik heb zelfs speciaal een kleine maat brilletje gekocht dat in mijn Oculus/Meta Quest past.
Dat is een goed punt, de enige reserve bril die ik heb is alweer 20 jaar oud (en ziet er niet uit en sterkte niet optimaal). Misschien maar eens een extra bril kopen just in case..

Laseren heb ik ook over nagedacht maar inderdaad, het minimale risico van als het fout gaat is me het niet waard.
 
Heb zelf aan een oog verziendheid en het andere bijziendheid. Voordeel is dat ik maar één lens nodig heb als ik ga motorrijden😁. Mocht ik een keer de lens vergeten (sterkte maar 1.5) dan valt me op dat ik de tellers beter zie😂
 
Dat is een goed punt, de enige reserve bril die ik heb is alweer 20 jaar oud (en ziet er niet uit en sterkte niet optimaal). Misschien maar eens een extra bril kopen just in case..
Bij Hans Anders weet ik dat je je vrijblijvend een gratis oogmeting kunt laten doen, bij andere opticiens wellicht ook. Dat lijkt me sowieso een no brainer, en dan kun je met die meetgegevens altijd nog online een cheap-ass reservebrilletje kopen als je wilt.

Maar waarschijnlijk heb je dus recent al een oogmeting gedaan. Mocht je die meetgegevens (sterkte, cylinder, as, pupilafstand) niet meer hebben of niet hebben meegekregen, dan kun je waarschijnlijk gewoon bij je opticien binnenlopen en vragen om een uitdraaitje van die laatste meting.
 
Ik had een vario focus bij de locale brillen man, werdt er goed misselijk van elke keer, Hadden ze deze keer een nieuwe variant, ik wilde hem niet maar hij was super overtuigt, mij toch weer laten strikken en weer 1000,- verder. duurde een 3 weken en daar was die misselijkheid weer. Bij de klacht lulde hij er omheen en moest het wennen. nou een bril van charlie voor 5 tienen en opgelost.Je mag van mij echt wat verdienen maar wat je toch een poot uitgedraaid bij gasten.Geen vario focus meer dus voor mij. ik heb nog wel een computer/leesbril erbij.
Bij mijn vriendin zat de overgang 3mm te hoog.
Dat was niet prettig.

Mijn eerste varifocus bril is via Charlie Temple.
Stiefdochter is opticien en had een oogmeting gedaan.

Heb nu de derde varifocus bril en merk niets van ongemak t.o.v. mijn gewone recente bril.
Die laatste had ik nog besteld i.v.m. circuitrijden.
Ik dacht een groter gezichtsveld te hebben met gewone glazen, maar het gaat 1:1 goed deze overstap. :]
 
Wat grappig hoe dit bericht van ‘Waar laat je de bril’ naar ‘ Hoornvlies en ogen laseren’ gaat.
Ik heb met veel belangstelling de berichten gelezen en ik heb uiteindelijk voor een oplossing gevonden zoals op de foto te zien.
Ik heb een tie wrap om de onderkant van mijn spiegel gemaakt en er een soort boogje van gemaakt. Nu hang ik mijn bril er even in als ik mijn helm op - en af moet doen. Zo simpel is het. 😉
 

Bijlagen

  • 885BA570-F313-4C80-97FC-193DA9090FAA.jpeg
    885BA570-F313-4C80-97FC-193DA9090FAA.jpeg
    138,3 KB · Weergaven: 36
En misschien toch oefenen om de bril met een paar vingers vast te houden bij het opzetten van de helm. :?
Ik doe dat altijd zo. :?
Is nog nooit gestuiterd o.i.d.
 
Mijn bril hoeft alleen af als ik mijn kol/tube aan doe. De volgende keer komt er een met klittenband sluiting dan is dat ook weer opgelost. Voor de helm hoeft ie niet af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan