Waar laat je de bril

Ik had in eerste instantie bij het lezen van de tipiquetitel "Waar laat je de bril" al als antwoord bedacht: "Bij een plasje zet ik 'm omhoog, als ik moet schijten naar beneden"
Maar lezend in het topic vond ik dat zo goedkoop, dus heb ik dat maar niet gedaan
 
Mij is laatst wat overkomen en ben benieuwd of mede motorrijders daar iets op hebben gevonden.

Op een avond zette ik mijn motorscooter neer, stapte af en deed mijn bril af. Deze legde ik op mijn buddy. Daarna deed ik mijn helm af, hield deze in mijn hand en zette mijn bril weer op. Ik ging praten met een maatje van mij.
Het werd wat donker en hij ging naar huis. Dus ik deed (bijna) alles in omgekeerde volgorde: bril af, legde deze op de buddy, deed mijn helm op en je raad het al; ik vergat mijn bril op te zetten. Ik heb niet zulke slechte ogen dat ik de bril echt nodig heb, maar ik zie wel wat scherper.
Nu ben ik gewoon weggereden en ben mijn bril vergeten. Ben nog teruggereden maar kan m niet meer vinden.

Nu is mijn vraag: kent iemand dit voorval en vooral interessanter: hoe kan ik dit voortaan voorkomen? Is er een speciale brilhouder op het stuur waar je de bril even in kan leggen of iets dergelijks?

Ik ben benieuwd naar de reacties...

Onlangs ook een wat onhandige actie gehad...
Ergens gestopt en zonnebril op buddy gelegd, helaas is de bril er vanaf geleden bij het verplaatsen van de motor ( niet in de gaten gehad )
Het gevolg is dat ik er op ben gaan staan en aangezien het een zonnebril op sterkte was ( a € 850,- ) toch wel een vervelende situatie |(
 
Onlangs ook een wat onhandige actie gehad...
Ergens gestopt en zonnebril op buddy gelegd, helaas is de bril er vanaf geleden bij het verplaatsen van de motor ( niet in de gaten gehad )
Het gevolg is dat ik er op ben gaan staan en aangezien het een zonnebril op sterkte was ( a € 850,- ) toch wel een vervelende situatie |(
Tip van flip: laat bij de opticien een (polaroid) clip-on zonnebril maken.
Dit zit met een veermechaniekje op je bril vast en wordt naar vorm van je normale bril gemaakt; kost orde grootte 6 tientjes of zo :)
 
Afgelopen weekend moesten wij nog lachen om iemand met zo'n flipding op de bril. ;)

Mijn zonnebril op sterkte was iets van €75,00.
Met goede polariserende glazen.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend moesten wij nog lachen om iemand met zo'n flipding op de bril. ;)

Mijn zonnebril op sterkte was iets van €75,00.
Met goede polarisatie glazen.
Mijn normale bril is ook zo'n achterlijk duur ding, maar dat is vooral omdat het van allemaal licht spul gemaakt moet zijn wil ik er geen last van hebben.

Maar draag meestal lenzen :)
 
Mijn normale bril is ook zo'n achterlijk duur ding, maar dat is vooral omdat het van allemaal licht spul gemaakt moet zijn wil ik er geen last van hebben.

Maar draag meestal lenzen :)
Ik heb ook nog een multifocale gewone bril van titanium.
Rond de honderd euro. :+
 
Afgelopen weekend moesten wij nog lachen om iemand met zo'n flipding op de bril. ;)

Mijn zonnebril op sterkte was iets van €75,00.
Met goede polarisatie glazen.
Is dus geen flipding :N

Dit is zo het beste plaatje wat ik 1-2-3 er van kan vinden..
Tussen de glazen zie je een veertje zitten.
Je trekt de glazen dus naar links & rechts naar buiten om het van je bril af te halen.

5b9e4251-c184-4969-9e53-fbe921a109be
 
Ik heb ook nog een multifocale gewone bril van titanium.
Rond de honderd euro. :+
die van mij iets van 300 of 400 euro.

Maar die is ondertussen volgens mij alweer 6 jaar oud. Die heb ik eigenlijk alleen op als ik ziek ben. Ik zie nog genoeg om 's nachts naar het toilet niet overal overheen te donderen, en ik kan dan de bril ook nog vinden om omhoog te zetten.
 
Ik had in eerste instantie bij het lezen van de tipiquetitel "Waar laat je de bril" al als antwoord bedacht: "Bij een plasje zet ik 'm omhoog, als ik moet schijten naar beneden"
Maar lezend in het topic vond ik dat zo goedkoop, dus heb ik dat maar niet gedaan
We zitten al op pagina 5 he over die schijtbril
 
Ik heb trouwens tegenwoordig een slaphappy bril,..
Als je googled, even de private mode aan.
 
Ik heb 't anders opgelost.
Gewoon de integraalhelm niet meer gebruiken.
Al zeker 10jr rijd ik met een jethelm. Dan kan je je bril met opzetten van de helm gewoon op je neus laten zitten.

Nadeel vwb gevaar met een jethelm is er zeker. Wel heb je beter comfort omdat een jet een stuk lichter is.
Vwb veiligheid kan ik melden dat je veel en veel beter zicht hebt omdat je niet door zo'n smal gaatje hoeft te kijken.
Dat is het winstpunt op gebied van mijn veiligheid!

Eigenlijk koop je een helm om 'm nooit te gebruiken waarvoor ie bedoeld is.
Ben ook niet van plan om dat toch uit te gaan proberen. Problem solved!

Als je tijd gekomen is, dan ga je jezelf bij Petrus melden aan de hemelpoort.
De datum dat je aan de beurt bent staat al geschreven in de sterren. Gewoon op je beurt wachten.
Ik ga er maar van uit dat mijn tijd nog (lang) niet is gekomen. En als toch.........dan kan ik er toch niets aan doen!
 
Ik heb 't anders opgelost.
Gewoon de integraalhelm niet meer gebruiken.
Al zeker 10jr rijd ik met een jethelm. Dan kan je je bril met opzetten van de helm gewoon op je neus laten zitten.

Nadeel vwb gevaar met een jethelm is er zeker. Wel heb je beter comfort omdat een jet een stuk lichter is.
Vwb veiligheid kan ik melden dat je veel en veel beter zicht hebt omdat je niet door zo'n smal gaatje hoeft te kijken.
Dat is het winstpunt op gebied van mijn veiligheid!

Eigenlijk koop je een helm om 'm nooit te gebruiken waarvoor ie bedoeld is.
Ben ook niet van plan om dat toch uit te gaan proberen. Problem solved!

Als je tijd gekomen is, dan ga je jezelf bij Petrus melden aan de hemelpoort.
De datum dat je aan de beurt bent staat al geschreven in de sterren. Gewoon op je beurt wachten.
Ik ga er maar van uit dat mijn tijd nog (lang) niet is gekomen. En als toch.........dan kan ik er toch niets aan doen!
IMG20220904173040.jpg

Een blik door het vizier van mijn integraalhelm.
Auto van rechtsachter op de snelweg.
Ik was ook niet van plan de helm te testen.
Derden hebben anders beslist. ;)
 
Heb jaren zitten kloten met systeemhelmen en kapotte brillen. Soms pakte ik mijn bril van tafel en bleef een pootje liggen. Weer afgebroken 😡. Ben toen volledig overgegaan op jethelm (Shoei J-CruiseII) en sinds kort gebruik ik ook lenzen bij het motorrijden. Heb altijd een reservebril onder mijn buddy. Overigens ben je dat in Duitsland als brildrager verplicht.
 
Ik was ook niet van plan de helm te testen.
Derden hebben anders beslist. ;)
Ik accepteer gewoon dat ik met jethelm minder beschermd ben bij daadwerkelijk ongeval.
Maar omdat ik veel beter zicht heb dan integraalhelm-vissenkom-zichtveld is de kans daarop kleiner.
Als je dan echt het risico flink wil verminderen, dan maar beter om direct de motor te verkopen.
Ga een dikke SUV rijden, dat is echt veeeeel veiliger dan een motorfiets.
 
Ik accepteer gewoon dat ik met jethelm minder beschermd ben bij daadwerkelijk ongeval.
Maar omdat ik veel beter zicht heb dan integraalhelm-vissenkom-zichtveld is de kans daarop kleiner.
Als je dan echt het risico flink wil verminderen, dan maar beter om direct de motor te verkopen.
Ga een dikke SUV rijden, dat is echt veeeeel veiliger dan een motorfiets.
Echt onzin, met een integraalhelm heb je prima zicht en niet minder kans op ongelukken. Moderne auto's met hun gigantische A-stijlen van tegenwoordig, die hebben pas slecht zicht als je een motor gewend bent. Ondanks dat zijn ongelukken gelukkig vrij zeldzaam. Oplossing voor het brilprobleem heb ik eerder al gepost: een ooglaser-operatie. Het is niet zonder nadelen, maar ik ben nu al een paar jaar verlost van brillen en lenzen en dat is heerlijk.
 
Laatst bewerkt:
Maar omdat ik veel beter zicht heb dan integraalhelm-vissenkom-zichtveld is de kans daarop kleiner.
Als je dan echt het risico flink wil verminderen, dan maar beter om direct de motor te verkopen.
Ga een dikke SUV rijden, dat is echt veeeeel veiliger dan een motorfiets.
Echt klinkklare onzin.
Ik ben van rechtsachter aangereden op de snelweg.
Je bent echt niet zo autonoom als je denkt.
Die bewustwording is een belangrijk punt.
De integraalhelm draagt wel degelijk bij aan de verhoging van de veiligheid en overlevingskansen.
Niet aan een lagere.

Ik heb mijn arm versplinterd, een hersenbeschadiging en diverse gewrichten uit de kom.
Maar ben wel blij dat mijn gezicht niet compleet verbouwd is bij het glijden over asfalt.
Over vijf rijbanen van rechts naar links gegleden tussen de vrachtwagens door.
Ik heb liggen tijgeren om in veiligheid te komen.
Geprobeerd op te staan zonder arm.

En dan kom jij met onzin aan over een SUV???

Verder moet iedereen zelf weten wat die draagt. :Y
 
Onlangs ook een wat onhandige actie gehad...
Ergens gestopt en zonnebril op buddy gelegd, helaas is de bril er vanaf geleden bij het verplaatsen van de motor ( niet in de gaten gehad )
Het gevolg is dat ik er op ben gaan staan en aangezien het een zonnebril op sterkte was ( a € 850,- ) toch wel een vervelende situatie |(
Ouch. Als het montuur wel nog ok is... en je je sterkte en alles weet: brillenglazen.com

Vandaag mijn bril terug gekregen en is prima. (en een stuk goedkoper dan de opticien voor mij)
 
Echt klinkklare onzin.
Ik ben van rechtsachter aangereden op de snelweg.
Je bent echt niet zo autonoom als je denkt.
Die bewustwording is een belangrijk punt.
De integraalhelm draagt wel degelijk bij aan de verhoging van de veiligheid en overlevingskansen.
Niet aan een lagere.

Ik heb mijn arm versplinterd, een hersenbeschadiging en diverse gewrichten uit de kom.
Maar ben wel blij dat mijn gezicht niet compleet verbouwd is bij het glijden over asfalt.
Over vijf rijbanen van rechts naar links gegleden tussen de vrachtwagens door.
Ik heb liggen tijgeren om in veiligheid te komen.
Geprobeerd op te staan zonder arm.

En dan kom jij met onzin aan over een SUV???

Verder moet iedereen zelf weten wat die draagt. :Y
Wat jij hier nu zegt is dus onzin.

Een motorfiets is gewoon een gevaarlijk voertuig omdat meestal de bestuurder bij ongeval ook zelf wordt geraakt.
Was je aangereden met je dikke SUV dan was het rechter achterlicht mss in de kreukels, maar jij zelf was heel gebleven.
Paar dagen naar de spuiter en je ziet er NIETS meer van.

Als je eenmaal op de motor zit en je wordt toch aangereden, dan helpt idd een integraalhelm voor grotere overlevingskans.
Ik heb in het voorgaande ook al beweerd dat een integraal in dat geval beter is.

Als je eenmaal met een jet rijdt en soms toch de integraal op zet, dan besef je pas hoe beperkt jouw zicht wordt met de vissenkom.
Dus ja, je hebt beter zicht en zal eerder een ander voertuig opmerken, wat dus kans vermindert op ongeval.

Verder heb ik niemand gedwongen om een jet te gaan dragen. Dat moet idd iedereen zelf maar weten.
Ik heb alleen aangegeven dat een integraal zichtbeperkingen heeft en dus niet zo ideaal is als dat velen willen geloven.
Ik ga mijn bewering niet wijzigen dat een SUV veel en veel veiliger is dan rijden op een motor.
Wil je ECHT veel veiliger zijn dan direct de motor wegdoen en die grote SUV gaan bestellen!
 
Zo , allebij een beetje gelijk.
Nu weer terug naar de bril.

Mischien een vizier op sterkte?
 
Als je geen enkel risico wil lopen moet je de hele dag op je nest blijven liggen.
Vizier op sterkte ? Dat zou een uitvinding zijn :)

Om on topic te blijven; ik leg mijn bril op het zadel, zet de helm op en dan de bril.
Mijn eerste bril had ik met varifocus maar vond dat echt klote op de motor met over de schouder kijken voor een bocht.
Daglenzen geprobeerd maar niet aan mij besteed, kreeg die dingen niet in.........
Nu dus zonder varifocus op de motor en leesbrilletje mee. Werkt prima voor mij.
 
Mischien een vizier op sterkte?

Ik vrees dat dan op de ouderwetse sportzonnebril (uit 1 stuk) manier word....
Met dus gewoon een "houdertje" waar glazen op sterkte in zitten aan de binnenkant van je vizier geplakt.

Linker en rechter oog hoeven namelijk niet dezelfde correctie nodig te hebben... dus het hele vizier uit 1 stuk op 1 sterkte zal niet altijd goed gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan