Waar let je op, als je een 2e handse motor wil kopen !!

jeniffer

Rookie
5 mrt 2007
5
0
hellupp !!

Heb al een jaar me motorrijbewijs, maar niet meer gereden ! ERrgg zonde!
maar nu ben ik het dus eindelijk van plan !
maar waar moet je nou goed op letten als je een 2e handse motor koopt, van
een particulier !!!!!!!!!!!!!!

Graag reacties, alvast bedankt !

jen
 
Algehele staat van onderhoud lijkt me verstandig. Natuurlijk mooi als er bonnetjes bij zitten van servicebeurten, onderdelen die vervangen zijn etc. Check banden, ketting, balhoofdlager, kijk offie recht blijft tijdens proefrit etc. Er zijn per type ook nog wel dingen om op te letten, maar je weet denk nog niet welk merk/type je wilt?!

Let ook op de verkoper, kun je ook een hoop aan afleiden! ;)

:W
 
Ga eerst eens bij een een grote motorzaak binnen lopen en kijk, zit, voel, pas, vraag en weet ik veel wat je doe. :P

Laat je voorlichten en bekijk eens wat voor type motor jou wat lijkt :]


Als je dat weet kan je hier op het forum wat gerichtere vragen stellen

gr.

Hans :W
 
Hier een paar tips

Waar moet ik op letten bij het kopen van een occasion?

Buitenkant
Handvatten, voetsteunen en valbeugels controleren op schade. Wijst op een valpartij. Kijk ook onder kuipdelen.
Wielen
Hurk een paar meter voor de motor en kijk of het voorwiel recht voor het achterwiel staat. Let ook op ongelijk afgesleten banden. Een motor die niet spoort heeft een slag in het wiel, ontwrichte vork of een krom frame. Trillingen in het voorwiel kunnen ook duiden op een slechte balans, wat heel simpel op te lossen is door uitbalanceren. Dan kun je ook meteen zien of het wiel krom is.

Motorblok
Waterdicht oordeel over het motorisch deel valt moeilijk te geven. Er zijn wel aanwijzingen voor een mogelijk slechte staat: kapot gedraaide bouten, cilinderkoppen met oliesporen, verse olie onder de motor en mechanische herrie die niet verdwijnt als het blok warm en op toeren is.

Uitlaat
Bij ernstige roestvorming kun je de nieuwe pijp alvast bestellen. Let ook op aansluitpunten van blok op bocht en van bocht op pijp. Roet in de uitlaat mag niet nat en vet zijn. Dit wijst op buitensporig olieverbruik.

Banden
Verweerde banden zonder profiel zijn niet alleen aan vervanging toe, ze wijzen vaak ook op een gierige eigenaar die het met de veiligheid en de staat van de motor niet zo nauw neemt. Beetje argwaan is op zijn plaats. Hetzelfde geldt voor onregelmatige slijtage van de band(en). Onregelmatige slijtage van de voorband kan ook veroorzaakt worden door stoppies, nu is het natuurlijk de vraag of je een motor wil kopen waar stoppies en andere stunts mee zijn uitgehaald!

Vork
Plaats de motor op de bok. Pak de vork bij de as met beide handen vast en controleer op speling. Geringe speling is vaak op te lossen met het afstellen van het balhoofdlager. Let ook op vetsporen bij de keringen. Vervangen kost geld.

Remschijven
Roest is zelden een probleem. Groeven en slijtage wel. Geef het wiel een draai en controleer of de remblokken niet te veel aanlopen. Als dat met horten en stoten gaat is de schijf mogelijk krom. vervangen is zeer prijzig.

Kettingen/tandwielen
Draai aan het achterwielen kijk of de kettingspanner ongeveer gelijk blijft. Als daar veel verschil in zit is de ketting aan het einde van zijn leven. Datzelfde geldt voor tandwielen met scherpe of beschadigde punten. Overigens: ketting en tandwielen moet altijd gelijktijdig worden vervangen.

Cardan
Zet de motor in de versnelling en kijk of het achterwiel geen centimeters vooruit te bewegen valt. Dat zou wijzen op slijtage en een peperdure rekening. Ook oliesporen wijzen op een matige conditie van de vaak probleemloze aandrijving.

Buddyseat
Haal deze eraf en kijk de zitting na, maar ook de bedrading en het frame. Veel doe-het-zelf knutselwerk is zorgwekkend.

Accu
Het vloeistofpeil moet in orde zijn, de plaatjes recht en de polen vrij van witte aanslag.

Koppeling
Deze moet soepel bewegen. Het toerental moet gelijkmatig opklimmen. Als dat omhoog schiet zodra je de koppeling loslaat dan zijn de koppelingsplaten versleten. Een hoge kostenpost.

Stuur
Moet recht zijn. Trillingen wijzen vaak op versleten banden, slag in wiel of kromme vork. Een onstabiele voorkant wordt soms veroorzaakt door een probleem aan de achterkant.

Motorolie
Controleer het peil en de kleur van de olie. Gezonde olie is geen garantie voor een gezond motor. Maar fletse, geleiachtige troep wijst op vermenging van olie met koelvloeistof. Laat zo'n motor maar staan.

Radiateur
Is de radiateur krom aan de zijkanten dan wijst dit op een valpartij, is deze gedeukt aan de onderkant dan wijst dit op ernstige schade aan de voorkant in het verleden (wiel heeft zich dan onderin de radiateur geboord).


En de beste tip, neem iemand mee die er verstand van heeft :Y
 
Je kunt iemand meenemen die weet waar je naar moet kijken.

Tsja, globaal gezien: als het er goed uitziet, EN je geen gekke dingen voelt
tijdens de proefrit,
dan zit het wel goed.

oh ja:" welkom.
Wel even netjes voorstellen he?!
 
Laatst bewerkt:
VOOR HET RIJDEN
* Vraag altijd naar het onderoud
* Vraag naar de geschiedenis
* Vraag of de accu nog goed is
* Controleer de banden(spanning)
* Kijk of de voorvering niet TE soepel veert en niet te ver doorveert want dan moeten er waarschijnlijk nieuwe keerringen en/of olie en lucht in
* Controleer of de ketting bijna vervangen moet worden, zit meestal een indicator bij het achtertandwiel
* Controleer de verlichting
* Kijk of er genoeg brandstof inzit en of hij al op reserve staat voordat je gaat rijden anders zou je wel eens naar een tankstation kunnen moeten lopen
TIJDENS HET RIJDEN EVEN STOPPEN
* Kijk het oliepijl en kijk ook meteen naar de kleur van de olie. Hoe donkerder hoe ouder en om meteen het oliepijl na te kijken voor het rijden is ook zoiets, hoewel dit wel beter is maar goed
* Kijk of de motor na een tijdje rijden stationair mooi loopt dus rond de duizend toeren
* Luister of je geen rare tikken in het blok hoort
* Haal wat kappen eraf en kijk of deze sporen van reparatie hebben als dit het geval is kan dat wijzen op een schuiver
* Zet de motor uit en loop er een stukje mee en luister of je geen rare geluiden hoort
TIJDENS HET RIJDEN
* Let goed op of de motor goed in de versnellingen schiet
* Laat tijdens het rijden op een rechte weg met ongeveer tachtig kilometer per uur je stuur los om te kijken of de motor niet naar een kant trekt
* Kijk of de remmen goed zijn

Laat iemand uit je naaste omgeving ook even een ritje maken en er naar kijken


En ja, als ik dit ook allemaal gedaan had dan had ik mijn vering niet hoeven te laten vullen en ook niet meteen er nieuwe olie en oliefilter erop hoeven gooien en dan had ik ook geweten dat de kappen gerepareerd zijn geweest. Voor de rest is mijn motor goed en heb ik er niet teveel voor betaald, mocht ik iets vergeten zijn dan kunnen andere motorforummers mijn lijstje vast wel aanvullen, inkorten.
mvg Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar je woont, maarre...
Uitgebreide proefrit gaan maken en langsgaan bij www.snelmotoren.nl dan kijkt hij hem na voor je, als hij daarna het onderhoud ook mag doen.
 
Bedankt voor alle tips en leesvoer ! Heb er zeker wat aan !!

Maar zal ik dan zo netjes zijn om mezelf voor te stellen?

Ben jeniffer, 24 jr uit amsterdam... jaar geleden me rijbewijs gehaald en verder.. niet meer gereden ! erggg zonde toch ! Dus ga er deze lente/zomer echt aan geloven !
Maar er zijn maar weinig vrouwen hier of niet?? :)
 
Hallo Jeniffer,

Het meeste is al gezegd, wat ik altijd doe als ik bij een motor kom kijken, is als eerste (voorzichtig) voelen of de eigenaar de motor al warm heeft laten draaien. Zo ja, dan heeft hij weinig vertrouwen in de koude start en/of rammelt het blok (erg) als het koud is. Als je de proefrit maakt (altijd doen!) stop dan even en kijk de aandachtspunten die in de andere posts staan op je gemak (nog eens) na. Iemand mee vragen is een goed idee, iemand die niet op de motor zal rijden niet snel 'verliefd' worden op een motor en er nuchterder naar kijken.

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik ga altijd mee als mijn broer een motor wil kopen, maar ik keur ze allemaal af en nu heeft hij nog niks. :(
Afkeuren is makkelijk en dat kan iedereen. Steek je nek eens uit en durf er eentje goed te keuren.
Het is verbazingwekkend wat je allemaal tegenkomt: verprutste bedrading, verborgen schades, atypische bijgeluiden, kilometerstanden die niet bij de staat van bv remschijven en voetsteunrubbers passen, gewoon een schademotor die door de telefoon als puntgaaf werd beschreven, raar verhaal over gestolen en na 3 jaar weer teruggevonden motor, voorrem onbruikbaar door gelekte voorvorkolie (bij een dealer nog wel) en nog meer ellende die me nu even niet te binnen schiet. :( ;(
Best wel moeilijk om wat goeds te vinden.
 
Het is verbazingwekkend wat je allemaal tegenkomt: verprutste bedrading, verborgen schades, atypische bijgeluiden, kilometerstanden die niet bij de staat van bv remschijven en voetsteunrubbers passen, gewoon een schademotor die door de telefoon als puntgaaf werd beschreven, raar verhaal over gestolen en na 3 jaar weer teruggevonden motor, voorrem onbruikbaar door gelekte voorvorkolie (bij een dealer nog wel) en nog meer ellende die me nu even niet te binnen schiet. :( ;(
Best wel moeilijk om wat goeds te vinden.
Hoe bepaal je de staat van een remschij i.c.m. de kilometerstand, na veel hard remmen en dan bij de stoplichten de rem ingeknepen houden kan resulteren in kromme schijven en niet iedereen kan zich nieuwe schijven veroorloven dus dan kan het best zijn dat de schijven ouder lijken dan de kilometerstand.
Andere dingen zijn reden om af te dingen en dan zelf even verhelpen.
Ik neem aan dat je in de lagere prijsklasse zoekt want anders moet je maar eens beter gaan kijken want je doet net of er alleen schroot aangeboden wordt |(
Die van mij ('89er ZXR 750) heeft me nog geen €2000,- gekost bij de dealer met nieuwe remblokken achter, nieuwe achterband (voor was bijna nieuw) en een grote beurt en ik rij er nu al meer dan 20k probleemloos mee rond (op een benzinepomp en een zelf vern**kte achterremklauw na).
 
Terug
Bovenaan Onderaan