Waar m\'n \"L\" aanbrengen ?

Mario

Die hard MF'er
22 aug 2001
361
0
Turnhout
Ik weet niet hoe het precies zit in Nederland, dus misschien kunnen enkel de Belgen hierop antwoorden. Ik zie het wel.

Ik zou nu eerstdaags toch m\'n nummerplaat moeten krijgen en dan kan ik beginnen rondrijden. Ik moet dan wel met een \"L\" rijden, maar ik zie niet meteen waar ik die kan aanbrengen zodat ze zichtbaar is voor achterop komend verkeer. Heeft er iemand suggesties ?

Ik dacht eraan ze op m\'n helm te plakken, maar als dat sporen nalaat bij het opnieuw verwijderen ervan, laat ik dat idee ook maar vallen.
 
Ben geen Belg. Maar ik zou een stalen plaatje maken, daar die L opplakken en het ding bij je kentekenplaat schroeven.
 
ik had hetzelfde probleem.

had ook nergens plaats om die L te bevestigen dus heb ik die op een plaatje gekleefd en dan die plaat bevestigd aan de handgreep voor de passagier achteraan.

nadat ik die L verloren was heb ik gewoon gewacht tot de dag van het examen en dan opnieuw de L aangebracht voor een dagje.

weet trouwens niet of het wel reglementair is, die L op je helm :?

en als ik u was zou ik niet te lang wachten met het examen. eens je vlot door het verkeer kan gewoon afleggen, want die 8\'tjes rijden dat verleer je na een tijd wat en dan moet je dat opnieuw gaan opfrissen voor je examen aflegd.

veel succes
 
Euh, waarom een L ? Ben je dan een LUL ofzo? Hier hadden we heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden ook dat soort proefrijbewijsdingen, maar moet je ook met een L rijden als je je rijbewijs al hebt ?
 
Mario: bij auto5 hebben ze van die kleine L plakkertjes.
Koop er zo een aantal in (naargelang hoe hard je zal rijden) en plak die op\'t randje van je nummerplaat.

suz-gsxr600-99-bikepics-02328.jpg


Nooit gezeik mee gehad.

PS: daags erna had ik fatsoenlijk schoeisel!!

PPS: Indien je harder gaat dan 200kph dan begint dat plakkerding nogal te scheuren net onder je nummerplaat op deze manier. Als\'k onder 200kph bleef kwam wel steeds weer met\'t plakkertje thuis.
 
Laatst bewerkt:
Euh, waarom een L ? Ben je dan een LUL ofzo? Hier hadden we heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden ook dat soort proefrijbewijsdingen, maar moet je ook met een L rijden als je je rijbewijs al hebt ?

Je zou ondertss maar al te goed moeten weten dat je hier in België een jaar lang met voorlopig rijbewijs kan rondcrossen (met uitzondering van vrij 22uur tot ma 06uur en feestdagen).
Als je met voorlopig rijbewijs aan\'t scheuren bent moet je zo\'n L zichtbaar hebben achteraan.
 
Mario: bij auto5 hebben ze van die kleine L plakkertjes.
Koop er zo een aantal in (naargelang hoe hard je zal rijden) en plak die op\'t randje van je nummerplaat.

Nooit gezeik mee gehad.

PS: daags erna had ik fatsoenlijk schoeisel!!

Pooh, waarom staat die L er nou op? \"Lompe Belg\"?
Wij kennen dat hier in Nederland niet, alleen als je op een lesmotor rijd heb je zo\'n blauwe L erop.
 
Pooh, waarom staat die L er nou op? \"Lompe Belg\"?
Wij kennen dat hier in Nederland niet, alleen als je op een lesmotor rijd heb je zo\'n blauwe L erop.

Een ietwat intelligent persoon zou zelf al bedacht hebben dat zulke dingen dienen om andere weggebruikers erop te wijzen dat je soms wel eens gebrekkig rijdt en dat ze er aub rekening mee moeten houden.
 
Een ietwat intelligent persoon zou zelf al bedacht hebben dat zulke dingen dienen om andere weggebruikers erop te wijzen dat je soms wel eens gebrekkig rijdt en dat ze er aub rekening mee moeten houden.

Hmmm als wij hier ons rijbewijs halen dan rijden wij niet meer gebrekkig, maar hebben wij een examen doorstaan waaruit blijkt dat je de weg op kunt. Zo blijkt maar weer dat het Belgische examen nergens op slaat :) En al had je zo\'n L op je motor, dan houd nog niemand rekening met je.
Ik vind toch wel dat je na het lessen niet meer gebrekkig mag rijden hoor, dan stap je maar weer op de bromfiets.

Maar nu even serieus :

Hoe lang moet je met zo\'n L rijden? een jaar ofzo?
 
Hmmm als wij hier ons rijbewijs halen dan rijden wij niet meer gebrekkig, maar hebben wij een examen doorstaan waaruit blijkt dat je de weg op kunt. Zo blijkt maar weer dat het Belgische examen nergens op slaat :) En al had je zo\'n L op je motor, dan houd nog niemand rekening met je.
Ik vind toch wel dat je na het lessen niet meer gebrekkig mag rijden hoor, dan stap je maar weer op de bromfiets.

Maar nu even serieus :

Hoe lang moet je met zo\'n L rijden? een jaar ofzo?

Alsof al die NL\'ertjes na hun 20 lesjes fatsoenlijk kunnen rijden.. laat me niet lachen.
Je wordt in België trouwens ook eerst beoordeelt of je wel veilig de weg op kan, anders krijg je simpelweg geen L.
Die L heb je dan tot je slaagt voor je echte examen btw, dan kan je permanente rijbewijs gaan halen. Dat kan daags erna zijn of tot maximaal 1 jaar later. Dan moet je opnieuw de lessen gaan doen waar je weer beoordeelt wordt op\'t veilig is en kan je weer opnieuw beginnen. Ja, tot in het oneindige als je de centen hebt.
 
Poohbeer,

Als je wilt kun je toch wel gewoon lessen bij een rijschool? Wordt dat dan nog vaak gedaan of stappen de meesten pas naar een rijschool als ze zien dat ze er zelf niet uitkomen?
 
Alsof al die NL\'ertjes na hun 20 lesjes fatsoenlijk kunnen rijden.. laat me niet lachen.
Je wordt in België trouwens ook eerst beoordeelt of je wel veilig de weg op kan, anders krijg je simpelweg geen L.
Die L heb je dan tot je slaagt voor je echte examen btw, dan kan je permanente rijbewijs gaan halen. Dat kan daags erna zijn of tot maximaal 1 jaar later. Dan moet je opnieuw de lessen gaan doen waar je weer beoordeelt wordt op\'t veilig is en kan je weer opnieuw beginnen. Ja, tot in het oneindige als je de centen hebt.

Ah, dus het is toch als het vroegere proefrijbewijs. Wij mogen in NL niet meer op een eigen fiets rijden als we geen rijbewijs hebben. Dat mag pas echt nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Blijkbaar vonden ze het toch niet zo\'n goed idee hier meer in NL, anders reden er veel meer motoren met een L hier rond, op de lesmotoren na.
 
Poohbeer,

Als je wilt kun je toch wel gewoon lessen bij een rijschool? Wordt dat dan nog vaak gedaan of stappen de meesten pas naar een rijschool als ze zien dat ze er zelf niet uitkomen?

Je MOET eerst 6 lessen gaan volgen bij een erkende rijschool. Daarna KAN je -mits je instructeur je niet ronduit slecht vind rijden- je voorlopige rijbewijs aanvragen.
Dan moet je minstens een maand met die L rondrijden als je je echte examen wil gaan doen.
Wil je dat zoals ik binnen die maand doen, dan moet je nog 2 extra lessen nemen (totaal: 8 dus).
 
Ah, dus het is toch als het vroegere proefrijbewijs. Wij mogen in NL niet meer op een eigen fiets rijden als we geen rijbewijs hebben. Dat mag pas echt nadat je je rijbewijs hebt gehaald. Blijkbaar vonden ze het toch niet zo\'n goed idee hier meer in NL, anders reden er veel meer motoren met een L hier rond, op de lesmotoren na.
In NL hebben ze wel vaker rare ideeën: dopebeleid, netelenbos, ...

In België krijg je ook effectief een rijbewijs he, maar dan ééntje met beperkingen en \'houdbaarheidsdatum\'.
 
In NL hebben ze wel vaker rare ideeën: dopebeleid, netelenbos, ...

In België krijg je ook effectief een rijbewijs he, maar dan ééntje met beperkingen en \'houdbaarheidsdatum\'.

hmm wel leuk. Ik ga denk ik in Belgie wonen ;)
Wel handig, dan kan je al een motor kopen, en daar een beetje op oefenen elke dag. En vooral de bijzondere verrichtingen. Hier kan/mag dat alleen tijdens je lesuurtjes. Als je het zelf doet op een parkeerterrein op een of andere motor, en de politie komt langs, dan heb je een best probleem.
 
Een ietwat intelligent persoon zou zelf al bedacht hebben dat zulke dingen dienen om andere weggebruikers erop te wijzen dat je soms wel eens gebrekkig rijdt en dat ze er aub rekening mee moeten houden.

Als het alleen om het gebrekkig rijden gaat mogen ze die \"L\" hier ook wel invoeren ook al hebben mensen hun rijbewijs... :(
 
Ik ga het dan maar eerst eens op jouw manier proberen Pooh en dan zie ik wel of het lukt.

Kan ik nog altijd terugvallen op Jonas\' suggestie.

Trouwens, wist niet dat jij een deksels Dainese-pak had. Blits. :)

Ah ja, nog iets, ik kom gegarandeerd bij je langs eens ik de baan op mag. Ik icq je dan wel.
 
Een ietwat intelligent persoon zou zelf al bedacht hebben dat zulke dingen dienen om andere weggebruikers erop te wijzen dat je soms wel eens gebrekkig rijdt en dat ze er aub rekening mee moeten houden.

is het dan niet beter dat ze in belgie allemaal en altijd met een L rond rijden. :+
 
Je MOET eerst 6 lessen gaan volgen bij een erkende rijschool. Daarna KAN je -mits je instructeur je niet ronduit slecht vind rijden- je voorlopige rijbewijs aanvragen.
Dan moet je minstens een maand met die L rondrijden als je je echte examen wil gaan doen.
Wil je dat zoals ik binnen die maand doen, dan moet je nog 2 extra lessen nemen (totaal: 8 dus).

Dan had ik nu al lekker kunnen :] , was ik maar een belg \ '(
Maar het is niet echt meer nodig voor mij om belg te worden.
En nu weet ik eindelijk wat die L bordjes in zwitserland en frankrijk betekenen, vroeg ik me al een tijdje af.

*Edit, ik zie net dat fototje van pooh en ik dacht eigenlijk aan zo\'n witte sticker met rode L, weet ik nog steeds niet wat zo\'n ding betekend.
 
Laatst bewerkt:
Dan had ik nu al lekker kunnen :] , was ik maar een belg \ '(
Maar het is niet echt meer nodig voor mij om belg te worden.
En nu weet ik eindelijk wat die L bordjes in zwitserland en frankrijk betekenen, vroeg ik me al een tijdje af.

*Edit, ik zie net dat fototje van pooh en ik dacht eigenlijk aan zo\'n witte sticker met rode L, weet ik nog steeds niet wat zo\'n ding betekend.
Ik heb ook maar 6 lessen gehad en nog een half uurtje gereden voor ik examen moest doen.
Some have it,some don\'t.
 
belgie is tenminste nog niet zo dood geregeld als nederland, waar helemaal nix meer mag zonder vergunningen á zoveel piek.om de staats- en gemeente kassen te spekken.zodat ze met jouw geld weer allerlei geldverslindende en nutteloze projecten kunnen financieren.wat dat betreft mogen we hier wel jaloers zijn op de belgen die nog normaal met een l bordje rijden kunnen. ik heb die luxe in nederland gelukkig ook nog gekend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan