Waar moet ik heen

Avontuur is houdt risico's in die je liever niet wilt nemen. Odysseus, die maakte een avontuurlijke reis.
 
14 359 Km , das al iets.
Ik ben vanaf mijn 16e begonnen met brommers en daarna motorfietsen.
Gestart met een Honda CM 125 Twin , Suzuki GS 500 E , Suzuki DR 800 , Suzuki DL 1000 en nu al 2.5 jaar op een Honda Pan 1300.
Het gewicht steeg en het vermogen ook .
I.v.m. reizen , met de DR en de DL heb ik enkele bescheiden reisjes gemaakt en veelal naar de Vogezen en dat was zowat het verste dat ik heb gereden.
Dus niet zo ver al reed ik al een hele tijd op 2 wielen en had al heel wat km's gereden maar het was goed voor me en ik was tevreden.
Pas verleden jaar met de Pan ben ik gestopt met rond de kerktoren te rijden en ben ik weg geweest voor 12 dagen en een goede 4000 km.
Geen dagelijkse monsterafstanden .
Dit jaar in september ga ik nog wat verder en zal het Griekenland worden , 25 dagen en 8000 km en op mijn 54e.
Het hoeft niet ver te zijn om een leuke reis te maken en dat hebben de Vogezen voor mij wel bewezen.
Frankrijk heeft alles zoals al beschreven .
Mijn mening en das ook mijn mening en die is niet belangrijk , heb je grote ambities als ik die reis bekijk om pas vanaf juni je rijbewijs te hebben en dan zo'n reis te plannen , rijden.
Wat je ook beslist , ik wens je veel rij en reisplezier en hopelijk lezen we je avonturen hier mee ook al is het in een buurland.
En vooral wat het allerbelangrijkste is je veiligheid en zorg dat je fiets tip top is.
 
Waar moet je heen? Naar Frankrijk, beter wordt het niet. Rijd alle middel- en hooggebergtes af, daar kun je wilkamperen, genieten van de natuur en de prachtige bochtige wegen.
Frankrijk staat bij mij onderaan. Altijd grind op de weg, een dikke laag overal.
 
Ik heb denk ik ongeveer bedacht hoe ik wil gaan rijden. Bedankt voor alle ideeën. De route is alleen nog maar gebaseerd op de landen waar ik graag nog een keer naartoe wil gaan ik ga ervanuit dat de route 2 keer zolang word. Ik ben namelijk niet van plan om een land in te gaan en zo snel mogelijk weer uit.


Ik denk dat voor deze reis je budget niet echt realistisch is. Op 15.000 km ben je aan brandstof al de helft van je budget kwijt.
Maak je de route nog langer dan blijft er dus vrijwel niets over voor slapen, eten, drinken.

Er zitten hier vast wel mensen die je kunnen vertellen wat je per dag kwijt bent voor kamperen en beperkt eten en drinken etc. Daar ben ik niet de juiste persoon voor. Een weekje Vogezen was bij mij al bijna € 1500... Maar zelfs met zuinig aan doen is je budget echt niet toereikend om weken over de wereld te trekken lijkt me.

15.000+ km's dan zul je dus onderweg ook echt wel wat onderhoud aan je motor moeten (laten) doen, een paar keer banden wisselen etc.

Binnen die landen denk ik dat je echt max 500km per dag kan rijden over de binnenwegen (wat me al veel lijkt) Dus zit je al aan een maand rij-tijd, nog zonder iets van het land te zien.

Kortom, het klinkt mij nog niet echt al een doordacht plan in de oren.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat voor deze reis je budget niet echt realistisch is. Op 15.000 km ben je aan brandstof al de helft van je budget kwijt.
Maak je de route nog langer dan blijft er dus vrijwel niets over voor slapen, eten, drinken.

Er zitten hier vast wel mensen die je kunnen vertellen wat je per dag kwijt bent voor kamperen en beperkt eten en drinken etc. Daar ben ik niet de juiste persoon voor. Een weekje Vogezen was bij mij al bijna € 1500... Maar zelfs met zuinig aan doen is je budget echt niet toereikend om weken over de wereld te trekken lijkt me.

15.000+ km's dan zul je dus onderweg ook echt wel wat onderhoud aan je motor moeten (laten) doen, een paar keer banden wisselen etc.

Binnen die landen denk ik dat je echt max 500km per dag kan rijden over de binnenwegen (wat me al veel lijkt) Dus zit je al aan een maand rij-tijd, nog zonder iets van het land te zien.

Kortom, het klinkt mij nog niet echt al een doordacht plan in de oren.
Ik had berekend dat het ongeveer 400 euro kost per week gaat kosten. Ik ben van plan om gemiddeld 400 km per dag te rijden. dat zou ongeveer 40 dagen zijn (6 weken). 6x400= 2400. Ik ga uit van een budget van 3000
 
Minimaal 1500 euro aan brandstof, dus hou je 1500 euro over. Dat verdeeld over 40 dagen is 37,50 euro per dag. Daar moet je dan van slapen, eten, drinken, onvoorziene uitgaven doen en onderhoud plegen.

Lijkt mij bijna onmogelijk, tenzij:

* de rit totaal probleemloos verloopt
* 0,0 onderhoud hebt
* je gratis kunt slapen
* al het eten en drinken bij de supermarkt haalt.
 
Ik was voor mijn laatste reis door de Balkan totaal 1500 euro kwijt, dat was alles inclusief. Ik heb toen 8200km gereden en ben precies 4 weken weg geweest. In die prijs zat wel de heinreis met de autotrein Dusseldorf-Innsbruck voor twv 140 euro. Zou je dat niet doen dan spaar je wat kosten uit, maar je maakt wel extra kilometers en dus benzinekosten. Zonder trein zou je dus ongeveer 100 euro goedkoper uit zijn.

1400 euro voor 4 weken dus, maar ik heb wel een vrij zuinige motor waarmee ik makkelijk de 1:20 maar meestal nog zuiniger haal. Alle nachten gekampeerd, op één na maar die hotelkosten waren niet hoger dan op een camping. Er zaten een paar dure campings bij, maar ook een aantal gratis overnachtingen dus dat heft elkaar weer op. Voor mijn doen ben ik redelijk vaak uit eten geweest, maar in vml Joegoslavië en sommige Balkanlanden ben je uit eten voor 5 euro. Ga je boodschappen doen en zelf koken ben je vaak hetzelfde of nog meer kwijt.

Het is natuurlijk een beetje lastig in te schatten wat je kwijt bent, omdat zoals al eerder gezegd je brandstofkosten een groot deel van het budget gaan gebruiken. Hoeveel dat is dat is afhankelijk van motor en van je rechterhand. Ik leef op vakantie redelijk low-budget, rook niet en drink geen alcohol. Het enige waarop ik persoonlijk nog zou kunnen besparen is door meer te wildkamperen. Nu heb ik een aantal campings gehad waar ik maar 5 euro per nacht hoefde te betalen, dus ga er niet vanuit dat je door wildkamperen enorme bedragen gaat besparen. Het scheelt natuurlijk wel iets, maar dan praat je niet over honderden euro's. Elke paar dagen wil je ook wel een hotel of camping aandoen om te kunnen wassen en douchen.

400km per dag zijn ook best flinke dagafstanden. Het is wel te doen, maar de vraag is of dat na een paar dagen nog leuk is. Via snelwegen en grote doorgaande wegen is het goed te doen, maar via binnenwegen ben je echt de hele dag aan het sturen voor 400km. Ik heb de Balkanlanden en omstreken wel dagen van 400km gemaakt, maar dan was ik per dag wel zo'n 12 uur onderweg. Dat is voor een paar dagen wel te doen maar gaat je na verloop van tijd wel opbreken. Zeker als je onderweg ook nog iets van het land wil zien dan is 250km meer realistisch. Zoals al eerder gezegd, hou rekening met onderhoudsbeurt en banden op zulke afstanden.

Ik ben zelf ook door schade en schande wijs geworden. De grootste fouten op mijn eerste reizen waren dat ik gewoon te veel kilometers wilde rijden omdat ik een route in mijn hoofd had. Die loopt nooit zoals je vooraf bedacht had. Je wilt toch langere stops maken, af en toe wat bekijken, beetje social talk doen, of er zijn wegen afgesloten of het is slecht weer. Voor mijn eerste motorreis had ik vooraf op 4500km gerekend. Ondanks dat ik globaal de route heb gereden die ik vooraf had bedacht, kwam de eindstand uit op 6600km. Bijna de helft meer dus, in dezelfde tijd. Het gevolg is dat je minder gaat stoppen, dingen laat liggen omdat het tijd kost, eerder vertrekken, langer doorrijden. Eigenlijk was ik toen gewoon een wedstrijd tegen de klok aan het houden en dat is gewoon ontzettend zonde, daarvoor ben je niet op vakantie. Dan ben je inderdaad door het betreffende land gereden, maar heb je het ook gezien en ervaren? Dat is een van de grote beginnersfouten, daar heb ik meerdere reizigers over gehoord. Plan dan liever een iets kleiner rondje, maar geniet extra van de kilometers die je wel maakt. Of bouw in ieder geval ruimte in om te kunnen omkeren of de route aanpassen als je in tijd- of geldnood dreigt te komen

Verder vind ik je voornemens om deze reis te maken sowieso top, als je de mogelijkheid hebt moet je het doen! Maar zorg dat het een vakantie wordt, en geen wedstrijd tegen jezelf!
 
Ambitieus, maar geweldig plan!! Schrijf svp een reisverslag of open een YouTube kanaal.
Bereid je goed voor, wees voorzichtig en dan maak je de reis van je leven!!
 
Ik was voor mijn laatste reis door de Balkan totaal 1500 euro kwijt, dat was alles inclusief. Ik heb toen 8200km gereden en ben precies 4 weken weg geweest. In die prijs zat wel de heinreis met de autotrein Dusseldorf-Innsbruck voor twv 140 euro. Zou je dat niet doen dan spaar je wat kosten uit, maar je maakt wel extra kilometers en dus benzinekosten. Zonder trein zou je dus ongeveer 100 euro goedkoper uit zijn.

1400 euro voor 4 weken dus, maar ik heb wel een vrij zuinige motor waarmee ik makkelijk de 1:20 maar meestal nog zuiniger haal. Alle nachten gekampeerd, op één na maar die hotelkosten waren niet hoger dan op een camping. Er zaten een paar dure campings bij, maar ook een aantal gratis overnachtingen dus dat heft elkaar weer op. Voor mijn doen ben ik redelijk vaak uit eten geweest, maar in vml Joegoslavië en sommige Balkanlanden ben je uit eten voor 5 euro. Ga je boodschappen doen en zelf koken ben je vaak hetzelfde of nog meer kwijt.

Het is natuurlijk een beetje lastig in te schatten wat je kwijt bent, omdat zoals al eerder gezegd je brandstofkosten een groot deel van het budget gaan gebruiken. Hoeveel dat is dat is afhankelijk van motor en van je rechterhand. Ik leef op vakantie redelijk low-budget, rook niet en drink geen alcohol. Het enige waarop ik persoonlijk nog zou kunnen besparen is door meer te wildkamperen. Nu heb ik een aantal campings gehad waar ik maar 5 euro per nacht hoefde te betalen, dus ga er niet vanuit dat je door wildkamperen enorme bedragen gaat besparen. Het scheelt natuurlijk wel iets, maar dan praat je niet over honderden euro's. Elke paar dagen wil je ook wel een hotel of camping aandoen om te kunnen wassen en douchen.

400km per dag zijn ook best flinke dagafstanden. Het is wel te doen, maar de vraag is of dat na een paar dagen nog leuk is. Via snelwegen en grote doorgaande wegen is het goed te doen, maar via binnenwegen ben je echt de hele dag aan het sturen voor 400km. Ik heb de Balkanlanden en omstreken wel dagen van 400km gemaakt, maar dan was ik per dag wel zo'n 12 uur onderweg. Dat is voor een paar dagen wel te doen maar gaat je na verloop van tijd wel opbreken. Zeker als je onderweg ook nog iets van het land wil zien dan is 250km meer realistisch. Zoals al eerder gezegd, hou rekening met onderhoudsbeurt en banden op zulke afstanden.

Ik ben zelf ook door schade en schande wijs geworden. De grootste fouten op mijn eerste reizen waren dat ik gewoon te veel kilometers wilde rijden omdat ik een route in mijn hoofd had. Die loopt nooit zoals je vooraf bedacht had. Je wilt toch langere stops maken, af en toe wat bekijken, beetje social talk doen, of er zijn wegen afgesloten of het is slecht weer. Voor mijn eerste motorreis had ik vooraf op 4500km gerekend. Ondanks dat ik globaal de route heb gereden die ik vooraf had bedacht, kwam de eindstand uit op 6600km. Bijna de helft meer dus, in dezelfde tijd. Het gevolg is dat je minder gaat stoppen, dingen laat liggen omdat het tijd kost, eerder vertrekken, langer doorrijden. Eigenlijk was ik toen gewoon een wedstrijd tegen de klok aan het houden en dat is gewoon ontzettend zonde, daarvoor ben je niet op vakantie. Dan ben je inderdaad door het betreffende land gereden, maar heb je het ook gezien en ervaren? Dat is een van de grote beginnersfouten, daar heb ik meerdere reizigers over gehoord. Plan dan liever een iets kleiner rondje, maar geniet extra van de kilometers die je wel maakt. Of bouw in ieder geval ruimte in om te kunnen omkeren of de route aanpassen als je in tijd- of geldnood dreigt te komen

Verder vind ik je voornemens om deze reis te maken sowieso top, als je de mogelijkheid hebt moet je het doen! Maar zorg dat het een vakantie wordt, en geen wedstrijd tegen jezelf!

Waardevolle adviezen van Frazer, zijn kostenplaatje valt me erg mee, maar met de dubbele kilometers loop je ook tegen wat technische dingen aan. En als Frazer maar 8200 km in 4 weken rijd, ga jij never nooit 15000 km in een maand rijden, lees zijn reisverslagen maar eens, daar zit behoorlijk wat rij ervaring.

Ik gok dat @Frazer in die 8200km zijn banden behoorlijk op gereden heeft, maar daar nog net op thuis kwam? Die kosten zullen niet in de 1500 gok ik?

Ik wil ook echt niet zeikerig overkomen met mijn sceptische commentaren hierboven, maar voor een on ervaren iemand lijkt het me allemaal een beetje erg optimistisch. Uiteindelijk kun je denk ik beter een wat minder grote ronde doen, en gewoon een leuke paar weken hebben, dan dat het allemaal tegen gaat staan op een geven moment.
 
En als Frazer maar 8200 km in 4 weken rijd, ga jij never nooit 15000 km in een maand rijden

Het kan ook wel meer hoor, ik heb in 4 weken ook wel 10.000km gereden. Toen koos ik er wel bewust voor om de eerste paar dagen lange dagen te maken. Dan maakte ik dagen van 800km. Nog grotere afstanden rijden kan echt wel, maar de vraag is dan wat je nog meekrijgt van het land waar je doorheen rijdt. Zeker als je ook nog wat wilt zien heb je echt meer tijd nodig. De landen waar de infrastructuur wat minder is ontwikkeld lenen zich trouwens ook niet echt voor dat soort afstanden.


Ik gok dat @Frazer in die 8200km zijn banden behoorlijk op gereden heeft, maar daar nog net op thuis kwam? Die kosten zullen niet in de 1500 gok ik?

Mijn Tenere is net als de Dominator van TS niet echt een pk kanon, dus bandjes kunnen best een tijdje mee. Hangt natuurlijk ook van je rijstijl en ondergrond af. Achterband heb ik uiteindelijk nog ongeveer tot 11.000km mee gereden en was nog niet helemaal op. Voorband zit er nu nog steeds op, gaat bij mij wel zo'n 20.000 mee. Dan is het wel vierkant, maar je kan er nog mee rijden. De kosten voor nieuwe banden heb ik inderdaad niet meegerekend.
 
In het Kirgizië-reisverslag is op een Tracer900 18.*** Km in 4 weken gedaan
 
In het Kirgizië-reisverslag is op een Tracer900 18.*** Km in 4 weken gedaan

Alles kan natuurlijk, ik ken een Belg die in 4 weken op- en neer naar Ulan-Bator (hoofdstad van Mongolië) is gereden. Maar als je ook maar iets van de landen waar je doorheen rijdt wilt zien, is dat niet de manier; hij had in ieder geval alleen maar de weg en z'n voorwiel gezien en al het andere....gemist.

In de zg. Stan-landen zijn ook goede wegen, maar gezien het klimaat is het merendeel niet van zo'n beste kwaliteit en is 800km per dag voor een betrekkelijke nieuwe motorrijder vragen om problemen. Maar je gaat toch niet voor een record poging? Je gaat toch om andere landen te zien, culturen te ervaren, eten te proeven enzovoort? Neem dan de tijd, doe je dat niet, dan ga je geheid spijt krijgen van je gejakker.

Wij gebruikten Heidenau's, die na 15000 km daar nog profiel hadden en het ook redelijk goed deden op al die soorten ondergrond die je daar tegen kunt komen. Succes met je keuze!
 
Uiteindelijk hebben we allemaal andere prioriteiten , doelstellingen , behoeften en weet ik allemaal.
We beleven allemaal onze motorvakanties op een andere manier en dat is ook best leuk.
Tenslotte gaat het over motorrijden en de ene is een kilometerrijder , cultuurrijder , natuurrijder , ..... .
De diversiteit vinden we hier terug op het forum en geeft weer welke type rijders we zijn.
Mooi zo.
 
Bedankt voor alle tips. Ik ga er nog eens naar kijken misschien maak ik de route korter of mijn budget groter. uiteindelijk gaat het erom dat ik gewoon op pad ben en plezier heb. Ik ben ook niet van plan om heel mijn leven te wachten tot dat ik alles goed heb uitgeplant onderweg veranderen er toch weer dingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan