waar moet ik op leten bij een vfr?

rutgertjuh

MF veteraan
Donateur
16 jun 2004
19.332
7.032
Nijkerkerveen
Ik ga morgen proefrijden op een vfr uit 1988 en nu wilde ik weten of er bijzonderheden zijn waar ik rekening mee moet houden bij deze motoren?

Groet Rutger
 
eigenlijk alleen de standaard dingen. ketting, tandwiel, banden, beschadigingen, speling, etc. dingen zijn echt oerdegelijk.
 
eigenlijk alleen de standaard dingen. ketting, tandwiel, banden, beschadigingen, speling, etc. dingen zijn echt oerdegelijk.
Helemaal mee eens!

Ik zou ook naar de onderhouds beurten vragen en of de kleppen al gesteld zijn indien dat al van toepassing is tov de KM stand. Is namelijk een duur grapje.
 
Zo, net even er mee gereden en wat is dat mooi zeg. Nooit gedacht dat zo'n machine zo lekker zou rijden. Ik heb gevraagt net het onderhoud en dat is elk jaar netjes gedaan ondanks dat ie er in 4 jaar tijd maar 4 duizend mee heeft gereden. Ik weet waar ik volgende maand mee naar mijn werk ga en het is niet mijn koekblik

Groet Rutger
 
De standaardpunten die je bij aanschaf van een nieuwe motor af gaat, staan elders op het forum, niet specifiek voor een vfr maar geen overbodige luxe bij welke motor dan ook :)
 
Helemaal mee eens!

Ik zou ook naar de onderhouds beurten vragen en of de kleppen al gesteld zijn indien dat al van toepassing is tov de KM stand. Is namelijk een duur grapje.

Kleppen stellen een duur grapje?

hoe kom je daar nu bij? ik heb het laatst laten doen bij mij V-four Honda.. en het kleppen stellen 14 van de 16 was zo gebeurd.. hij rijd nu als een tierelier (als een Honda dus)..

grote beurt hoeft niet veel te kosten.. als je het maar bij een 'specialist' laat doen.. *D
 
nou, heb laatst een grote beurt laten doen voor mijn viffer en die kostte me 432 euro. dat kán volgens mij goedkoper :(
 
Als er een hoop kleppen gesteld moeten worden, kunnen ze er uren mee bezig zijn heb ik begrepen: kost euries!
Let ook even op je nokkenaskettingspanner (galgje?), is een zwak puntje bij CBR en VFR.
 
nou, heb laatst een grote beurt laten doen voor mijn viffer en die kostte me 432 euro. dat kán volgens mij goedkoper :(

L :+ L

dat was ik ook ongeveer kwijt, kleppen stellen, carbs synchroniseren, startmotor volledig gereviseerd (ja, ook nog nieuwe koolborstels dus), oliebeurt, remmen voor vervangen etc etc etc.. grote beurt..

je bent genaaid dus!!
 
zal ik zeggen waar ik het heb laten doen... nou ik denk dat jullie het wel kunnen raden... de 'veilige' motorketen zeg maar.
 
VFR is een fijne machine.
Idd geen nokkenas ketting spanner, een mooie onderhouds VFRije kettingtandwieltrein *D

en ehh ik rij al 97.000 km met dezelfde remschijven en ze zijn nog dik genoeg.


VFRiendelijke groetuh
Speedy
 
Dom, dom, dom van mij: geen nokkenaskettingspanner! Heb m'n broertje even gebeld, die heeft een VFR uit 1999.
Bevalt hem overigens prima, rijdt elke dag 300 km en is er supertevreden mee. Had ik in een ander topic al gezet geloof ik, maar laat voor de zekerheid even zo'n Bovag-check doen voor iets van 35 euri, weet je meteen in wat voor staat de VFR is en wat er binnen niet al te lange tijd aan zit te komen, kun je lekker over de prijs onderhandelen.
Succes!
 
Het kleppenstellen bij een VFR tot 89 is simpel te doen, werkt nog met moertje en contramoertje. Bij de nieuwere types wordt met stelplaatjes gewerkt en dan is het een veel duurdere zaak.
Als het blok zonder rare geluiden loopt en de motor er netjes uitziet en goed rijdt. (ketting, remschijven en blokken checken) is het een fijne machine met een beresterke techniek. Kontroleer ook even balhoofdlagers, die zijn nog wel eens verrot. En let even op de velgmaat. De oudere VFR's hebben 16 inch voor en 18 inch achter en dat is lastiger met goede banden vinden. Bij 17 inch velgen heb je een veel betere bandenkeus. Ik rij zelf sinds deze zomer met 17 inch velgen onder mijn oude beestje en ben daar zeer content mee. Mochten andere daar ook belangstelling voor hebben, mail me maar voor de technische details.
 
Terug
Bovenaan Onderaan