waar moet ik op letten Yamaha R6

huf

MF'er
11 jul 2004
149
0
ureterp
Ik heb een optie op een Yamaha R6, waar moet ik op letten voor ik tot de koop overga. Ik koop hem van een particulier vandaar.
Is iemand die weet waar ik op moet letten ??
B.V.D Huf
 
Ik zou even gebruik maken van de functie zoeken boven in het scherm. Misschien vind je niets over aanschaf van 2e hands R6 maar wel over aanschaf van 2e hands motoren in het algemeen.

De R6 wordt overigens elke twee jaar helemaal veranderd. In 2003 is dat gebeurd (en naar ik aanneem ook in 2001 en zal wel weer gebeuren in 2005). Ik zou als ik jou was ook even op zoek gaan naar testen van de R6 uit dat jaar.

Belangrijk is in ieder geval dat er geen krassen op zitten of zaken waaruit zou kunnen blijken dat ie een schuiver heeft gemaakt, onderhoudsboekjes erbij, kijken waar die in onderhoud is geweest + dealer bellen / even met een bezoekje vereren.

suc6
 
een testrit mee maken
voorvork controleren op lekkage, kijken naar tandwielen banden enzovoort
neem iemand mee die er verstand van heeft
 
Kijk naar de extra kosten, die jy moet maken

1 banden, profiel genoeg en niet al te vierkant of kleine scheurtjes
2 remmen, lopen de schijven niet te veel aan of zijn ze blauw uitgeslagen
3 remschijven niet te diep bekrast
4 ketting tandwielset goed, weinig speling als je em acher van et tandwiel probeert te lichten (nie meer dan 2/3 mm)
5 droge voorvorkpoten
6 geen andere olielekkagees
7 let op eventuele beschadigingen die duiden op een glijerzoals:
- bekraste voorvork pootjes (aan de onderkant wel te verstaan)
- carterdeksel/koppelingsdeksel moet gaaf zijn, geen valkrassen
- geen speling op 't balhoofd en of deuken in het frame

suc6
 
Sommige 'oude' R6'en springen uit de 2e versnelling. dit wordt veroorzaakt door een slechte/verbogen schakelvork.

dit probleem lijkt niets te maken te hebben met de kilometerstand. soms al binnen 10.000km. of je hebt het, of je hebt nergens last van

vanaf 2003 is dat geen issue meer, want het laatste model R6 heeft een hierin een wijziging ondergaan.


als je een ouder model gaat kopen: even goed die 2e versnelling testen dus! oh. dat de bak bij het schakelen een duidelijk *KLOENK* laat horen, is geen probleem. hebben de meeste yammies last van. mijn gloednieuwe R6 heeft dat ook. elke keer als je hem in een andere versnelling schakelt (zeker terugschakelen) lijkt het wel of de bak eronderuit dondert. maar ik heb nog nooit misgeschakeld.
 
Bedankt hoor voor jullie reacties, ik heb een monteur meegenomen en nu.....
staat er een R6 in mijn hokkie, Meteen in de verzekering gezet en er op te rijden geweest, ik kan maar een ding zeggen WAT EEN FEEST !!!! GEWELDIG, zeker als je een cb400F uit 1976 en een virago 1000 uit 1986 gewend bent.
Voor mij is Yamaha the greatest.
Huf
 
Ja bedankt, ik ben er ook heel erg mee in m'n NOPJES haha
Wreed gevoel als je 'm doortrekt over de 10.0000 grens heen (ja lach maar ik ben nog niks gewend) Gister eerst een paar rondjes oefenen op het industrie terrein, toen de vrije natuur in, op een gegeven moment zet ik 'm in z'n 6de versnelling ik trek even door en ja hoor vroaaaaaar daar ging die weer !! nogmaals WAT EEN FEEST !!!!!!
 
Ja bedankt, ik ben er ook heel erg mee in m'n NOPJES haha
Wreed gevoel als je 'm doortrekt over de 10.0000 grens heen (ja lach maar ik ben nog niks gewend) Gister eerst een paar rondjes oefenen op het industrie terrein, toen de vrije natuur in, op een gegeven moment zet ik 'm in z'n 6de versnelling ik trek even door en ja hoor vroaaaaaar daar ging die weer !! nogmaals WAT EEN FEEST !!!!!!

hey. ik vind het ook nogsteeds geweldig om mijn R6 richting de toerenbegrenzer te gooien. dan gaat ie gewoon echt hard vooruit. blijft altijd leuk. tuurlijk een R1 gaat harder vooruit, maar schijnbaar met minder spectakel. die trekt gewoon over het hele toerenbereik als een beer en de R6 gaat echt bij 8000 toeren steeds harder trekken. daardoor heb ik het idee dat het acceleratie 'gevoel' sterker is.

wel ff opletten dat in de 1e en 2e versnelling het voorwiel wel erg licht kan worden. (in de 1e kun je hem vol accelererend gewoon over de kop wheelien dus pas een beetje op.) bij maximale acceleratie het stuur dus goed vast/recht houden. hij gaat maar zo slaan over richels heen.
 
hey. ik vind het ook nogsteeds geweldig om mijn R6 richting de toerenbegrenzer te gooien. dan gaat ie gewoon echt hard vooruit. blijft altijd leuk. tuurlijk een R1 gaat harder vooruit, maar schijnbaar met minder spectakel. die trekt gewoon over het hele toerenbereik als een beer en de R6 gaat echt bij 8000 toeren steeds harder trekken. daardoor heb ik het idee dat het acceleratie 'gevoel' sterker is.

wel ff opletten dat in de 1e en 2e versnelling het voorwiel wel erg licht kan worden. (in de 1e kun je hem vol accelererend gewoon over de kop wheelien dus pas een beetje op.) bij maximale acceleratie het stuur dus goed vast/recht houden. hij gaat maar zo slaan over richels heen.

bij 8000? daar heeft de R6 juist een dip tot 10000. of heb jij er wat aan laten doen?
 
Die van mij heeft helemaal nergens last van ( DIP ) ik schakel gewoon een versnelling terug en joep daar gaat ie weer. ik dacht dat 200km snel was maar ik,maar ik weet nu wel beter !! Maar bedankt voor de vele reacties nogmaals enuh geen ruzie maken onder mijn topicm jongens... wij zijn 1 grote familie toch.
 
bij 8000? daar heeft de R6 juist een dip tot 10000. of heb jij er wat aan laten doen?

er zit bij mij een heel klein dipje rond 6000 toeren. daar houd de motor iets in. vooral merkbaar bij lange bochten. dan houd je constant gas, maar voel je de motor iets minder 'trekken'.

verder heb ik geen last van dipjes. voor mijn gevoel loopt de koppelkromme kaarsrecht. bij 7000 toeren begint ie te trekken en bij 14.000 toeren stopt ie pas weer. natuurlijk trekt ie boven de 10.000 wel het hards, maar ik heb niet echt het idee dat er tussen 8 en 10 een echt gat zit ofzo. als ik de kans krijg laat ik hem wel een keer op een testbank zetten. kijken of mijn gevoel klopt.

ik heb op de mijne (2003) ook een open pijp. wel wat backfires bij gas dicht tussen 8000 - 10000 toeren. maar das niet erg. en ik heb het idee dat die open pijp de oorzaak is van dat dipje bij 6000 toeren. is wel op te lossen met een powercommander. maarja. beetje duur voor zo'n dipje en die paar extra paardjes op top die een powercommander op kan leveren vind ik niet echt belangrijk.


enne? ruzie? wie? 'alsmaar gaan' stelt alleen een vraag toch?
 
Laatst bewerkt:
Nee joh geintje..
Ik ben vandaag twee keer 1.5 uur te rijden geweest, moet even wennen aan het gevoel en vooral niet te snel willen. Daarom twee keer 1.5 uur
Maar ik heb een probleempje : mijn kenteken plaat zit aan zo'n plasic ding met reflectoren en dat vind ik niet mooi, waar kan ik een ander soort krijgen waar je dat plastic geval niet meer ziet !!
 
heb een open laser titanium eronder. hij trekt tot 8000 netjes door en dan lijkt het alsof die inhoudt, waarna die vanaf +/- 10000 echt los gaat!!

vreemd zeg. heb ik dus absoluut geen last van. uit welk jaar komt die van jou? ik heb een 2003 en heb ook gereden op een 2000. beide hadden dit probleem niet.
 
Nee joh geintje..
Ik ben vandaag twee keer 1.5 uur te rijden geweest, moet even wennen aan het gevoel en vooral niet te snel willen. Daarom twee keer 1.5 uur
Maar ik heb een probleempje : mijn kenteken plaat zit aan zo'n plasic ding met reflectoren en dat vind ik niet mooi, waar kan ik een ander soort krijgen waar je dat plastic geval niet meer ziet !!
Bij bijna elke motorzaak kan je die kleine kentekenplaathouders kopen/bestellen. Iig bij grote zaken zoals safe en motoport. Ik weet alleen niet of de originele knippers erop passen. Maar als je die taartschep te groot vindt, vind je dat van de knippers waarschijnlijk ook.
 
Nee joh geintje..
Ik ben vandaag twee keer 1.5 uur te rijden geweest, moet even wennen aan het gevoel en vooral niet te snel willen. Daarom twee keer 1.5 uur
Maar ik heb een probleempje : mijn kenteken plaat zit aan zo'n plasic ding met reflectoren en dat vind ik niet mooi, waar kan ik een ander soort krijgen waar je dat plastic geval niet meer ziet !!

ik heb er zelf een kentekenplaathouder / richtingaanwijzerhouder gemaakt van een plaatje aluminium. ik moest wel, want heb een hoge uitlaat. en die paste er niet op met dat grote achterspatbord. ik heb een 2003 en die heeft standaard al een dichte onderkant. daar zit dat plastic geval aan 4 boutjes vast. makkelijk te vervangen dus. ik weet niet hoe dat bij jou zit?

als je het wilt zien, wil ik morgenavond wel een paar foto's maken van het een en ander en hier even posten?
 
thanx, dat was eigenlijk ook het antwoord wat ik nodig had !
Inderdaad de knipperlichten zijn ook een beetje te groot !
En ik heb er gister even op gelet maar er zit inderdaad bij mij ook een dipje tussen de 7000 en 8000 toeren, maar ja wie ben ik om dat te zeggen... op een virago heb je een dip van 1000 tot 9000 toeren..haha
En een achterlicht is dat ook redelijk makkelijk te vervangen ????
 
Terug
Bovenaan Onderaan