Waar moet ik op letten?

Delight

Koekblik rijleermeneer
16 nov 2018
1.564
1.767
Hattem
Zaterdag ga ik kijken naar mijn allereerste motor.
Hij staat bij een motorzaak en die wil hem zo omruilen tegen mijn bromscooter.

Het betreft een Suzuki GSX600F van ‘92 met 36000 op de teller.
Of een ander hem mooi vind boeit me niet...ik wel.

Maar mijn punt is...wat zijn de dingen waar ik bij deze motor op moet letten?
Ben wel redelijk technisch, maar qua motoren nog niet heel veel verstand van...

D1BFC373-2409-4987-9A9E-ACBD324309E7.jpeg
91ACF8DB-CA27-4568-A594-60531BFE96BB.jpeg
 
Kijken als de veerpootjes mooi zijn zonder roest spikkels
Speling op balhoofd enzo
Tandwielen,
Belangerijk kijken als der genoeg benzine in zit voor te testen 😁

Geinige kleurstelling trouwens.
 
Laat een wat meer ervaren motorrijder er eens een rondje op rijden.

Belangrijk bij zo'n budgetmotor is dat je goed in moet schatten hoeveel onderhoud er aan korte termijn aan zit te komen. Je hebt er niets aan om een motor te kopen van 1000 euro waar je een half jaar later voor hetzelfde bedrag aan onderhoud kwijt bent (en dat is zeker niet onrealistisch).

Bijvoorbeeld: voorvorkkeerringen, voorvorkolie, kettingset, banden, remblokjes, remschijven, hoofdremcilinder, remvloeistof, gas- en koppelingskabels, banden, kleppen stellen, synchroniseren, wiellagers, balhoofdlager, swingarmlager, schokbreker, linksysteem (geen idee of die motor een linksysteem heeft), uitgehard rubber.

Als je echt pech hebt, heb je dit allemaal te doen in de komende maanden en dan had je beter een nieuwe motor kunnen kopen waarvan bekend is dat ie weinig afschrijving heeft.
 
Leuk ding..heb er zelf ook 1 uit 96 die nu 55000 op de teller heeft staan.
Alles is al geschreven , kijk naar de rubbertjes op de versnellingpook , rempedaal en stepjes waar je je voeten op zet..het rubbertje op het rempedaal ontbreekt zie ik op de foto
Kijk ook naar slijtage van de handvatten..36000km is niet zo veel maar als die zaken redelijk versleten zijn heb ik reden om aan te nemen dat 'ie meer heeft gelopen.

Dat geschreven hebbende is het verder een betrouwbare fiets die met gemak 1:20 haalt qua brandstofverbruik en ook nog eens best rap van zijn plek komt.
 
Dat zijn betrouwbare motoren. Gaat niet veel aan kapot. Goede keus. Neem iemand mee voor een kritische blik. Veel plezier ermee.
 
Laat een wat meer ervaren motorrijder er eens een rondje op rijden.

Belangrijk bij zo'n budgetmotor is dat je goed in moet schatten hoeveel onderhoud er aan korte termijn aan zit te komen. Je hebt er niets aan om een motor te kopen van 1000 euro waar je een half jaar later voor hetzelfde bedrag aan onderhoud kwijt bent (en dat is zeker niet onrealistisch).

Bijvoorbeeld: voorvorkkeerringen, voorvorkolie, kettingset, banden, remblokjes, remschijven, hoofdremcilinder, remvloeistof, gas- en koppelingskabels, banden, kleppen stellen, synchroniseren, wiellagers, balhoofdlager, swingarmlager, schokbreker, linksysteem (geen idee of die motor een linksysteem heeft), uitgehard rubber.

Als je echt pech hebt, heb je dit allemaal te doen in de komende maanden en dan had je beter een nieuwe motor kunnen kopen waarvan bekend is dat ie weinig afschrijving heeft.


Hij zegt dat hij redelijk technisch is, dus kan hij veel zelf doen.
 
Prima dingen, niet kunstzinnig maar wel betrouwbaar. Als het blok zonder "rare" rammeltjes en rookwolken loopt is ie waarschijnlijk in orde, zo simpel zijn ze wel. Verder de standaard dingen controleren die je bij het kopen van elke motor moet nagaan. BRAVOK en zo, en evt. valschade (rijdt ie rechtdoor met handen los, dat soort dingen).

Kan verder niet echt een miskoop zijn.
 
De uitlaten rotten ter plaatse van de collector. Het blok is vrijwel onverwoestbaar. Probeer in alle vernellingen (vooral de twee) rukkend op te trekken. Hij mag er niet uit springen en de koppeling hoort niet te slippen. Hij moet netjes lopen. Veel carburateurfietsen hebben smerige carburateurs, zeker bij viercilinders is dat een klote klus. Let even op de bandenmaten. Voor 16" voorwielen heb je niet veel bandenkeus.
 
Ik had ook een vriend mee die al even rijd en ook technisch wat meer weet dan ik. Tevens hadden we ook een checklist mee die we van een site hadden geplukt, scheelde best veel.
 
Ik had ook een vriend mee die al even rijd en ook technisch wat meer weet dan ik. Tevens hadden we ook een checklist mee die we van een site hadden geplukt, scheelde best veel.
Ik heb wel redelijk wat kennis.
Heb vandaag via een bevriende monteur veel info gekregen waar op te letten en hier veel tips gekregen...
Zolang hij goed loopt en de belangrijkste dingen in goede staat zijn, kan er weinig mis zijn voor die prijs...
Vertrouw ik hem niet, laat ik hem lekker staan...
Heb gelukkig geen haast en geen hand vol, maar een land vol!
 
Nou vandaag wezen kijken.
Hij zag er goed uit voor zijn leeftijd.

De te controleren punten waren goed.
De motor is van de vrouw van een klant van hun geweest en die reed er te weinig op.
Hierdoor had hij afgelopen jaar meer stilgestaan dan gereden.

Ze hebben de carbs ultrasoon gereinigd...bougies en luchtfilter vervangen en remmen e.d. nagekeken.
Hij liep in eerste instantie niet fijn, maar dat bleek aan oude benzine te liggen, want na bijvullen met 10 liter nieuwe benzine starte hij goed en liep mooi.

Na wat gepraat heen en weer onder het genot van een bakkie koffie, besloten hem te kopen!
Hij krijgt nog even nieuwe olie en oliefilter en volgende week haal ik hem op!

2C2F11A5-1699-475F-A91F-2F69666956BB.jpeg
FBFA28C7-3579-4DA4-9177-00D6D8A0E090.jpeg
5FAD202E-3099-4F14-AE8D-049E3E26B6B6.jpeg
 
Aan de foto’s te zien, Hoeve motoren Nieuw Leusen? Zo ja, Bert jan Hoeve is wel een toffe kerel. Heeft vaak wel leuke budgetfietsjes er bij staan. Maat van me kocht voor een paar centen een xj900 en het was een beregoed ding.
 
Aan de foto’s te zien, Hoeve motoren Nieuw Leusen? Zo ja, Bert jan Hoeve is wel een toffe kerel. Heeft vaak wel leuke budgetfietsjes er bij staan. Maat van me kocht voor een paar centen een xj900 en het was een beregoed ding.
Jij mag nooit weer raden.
Inderdaad een aardige kerel.
Geen lulverhalen, maar gewoon to the point.
Hij zei ook over deze dat het gewoon een prima fietsje is, waar ik nog lang mee kan doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan