Waar moet ik opletten als ik ga rijden

14 jan 2007
129
0
Losser
Sinds kort heb ik motor, Honda Rebel 450. Nu hoor of lees ik wel eens dat je eerst wat dingen na moet kijken voordat je gaat rijden.
Kijk je altijd de lichten na? en kijk je altijd de verschillende vloeistoffen na?
En wat wordt er dan nog meer nagekeken?

Kan iemand zijn eigen ervaring opschrijven?

José
 
Banden
Remmen
Accu
Verlichting
Oliepeil
Ketting of Cardan

Bij mij blijft het meestal bij kijken of m'n schijfremslot eraf is en dan wegrijden :X
 
ik kijk altijd 1x per week mijn olie na, ook al zie ik geen oliesporen op de grond.
De ketting mag nooit droog staan, na elke rit wil ik deze wel weer inspuiten,
verlichting kijk ik eigenlijk nooit na (ga er altijd van uit dat dit werkt)
en kijk altijd naar je dagteller.... zodat je weet wanneer je moet tanken,
 
Banden
Remmen
Accu
Verlichting
Oliepeil
Ketting of Cardan

Bij mij blijft het meestal bij kijken of m'n schijfremslot eraf is en dan wegrijden :X
:^


Als je je motor een beetje kent weet je wat er wel/niet goed aan is.
Regelmatig ff wassen en checken en gewoon lekker sturen ;)
 
Het is geen vliegtuig :+
Zonder gekheid, in het begin dat je de motor hebt is het inderdaad verstandig om de vloeistoffen wat vaker na te kijken. Je weet tenslotte niet hoe een vorige eigenaar er mee is omgegaan.
Meestal gaat het met de koelvloeistof en de rem en evt. koppelingsvloeistof wel goed maar het olieverbruik wil wel eens tegenvallen.
Als je eenmaal weet hoe vaak je bij jouw gebruik olie bij moet vullen kan je op de teller of bij een bepaald aantal keren tanken je olie gaan controleren.
Als je de motor bij een daeler hebt gekocht dan zit het met kabeltjes en voorvorkspeling wel goed en dan kan je die dingen wel af en toe nakijken als je de motor een wasbeurt geeft en er toch omheen loopt.
Na de nodige kilometers ervaring merk je het waarschijnlijk wel als de motor vreemd aan voelt, dan kan er bijv. speling in het balhoofd zitten of je banden zijn aan vervanging toe.
Ik weet zo niet wat voor aandrijving de Rebel heeft maar een ketting moet je iedere 500km smeren (bij regen wat vaker) en de spanning elke 1000km.
Een belt/riem bij de wasbeurten of er geen scheuren in zitten (een vertande riem ook of er geen vertanding mist) of poreus zijn.
Veel :] plezier :W
 
't is te merken dat ik net wakker ben... even een verhaaltje typen en er zijn me al een atal voor :+
 
Oke dank je voor jullie reaktie. :}
Zo te lezen doe ik het nog niet zo slecht. Dacht alleen dat ik naar veel meer moest kijken.
Ja die dagteller is wel belangerijk. Toch heb ik de tank nog maar een keer leeg gereden, dat was toen ik de motor bij de vorige eigenaar op heb gehaald. Toen stond de dagteller op 850 (geloof ik) en bij 123 was ie leeg. Het schijnt dat ik er ongeveer 400 kilometer mee kan rijden. Tja dat is nog even uitproberen. Ik weet wel dat ik rond de 375 moet gaan opletten.

Daarnaast vind ik je, Kofferrek, tip een goede "Bravok". ;)
 
Oke dank je voor jullie reaktie. :}
Zo te lezen doe ik het nog niet zo slecht. Dacht alleen dat ik naar veel meer moest kijken.
Ja die dagteller is wel belangerijk. Toch heb ik de tank nog maar een keer leeg gereden, dat was toen ik de motor bij de vorige eigenaar op heb gehaald. Toen stond de dagteller op 850 (geloof ik) en bij 123 was ie leeg. Het schijnt dat ik er ongeveer 400 kilometer mee kan rijden. Tja dat is nog even uitproberen. Ik weet wel dat ik rond de 375 moet gaan opletten.

Daarnaast vind ik je, Kofferrek, tip een goede "Bravok". ;)
Dagteller op 0 en rijden tot je op reserve moet (wel opletten dat ie niet al op reserve staat :+ ), zo weet je hoever je ongeveer kan komen op een tank en je hebt dan altijd nog reserve.
 
Volgens het instructieboekje moet ik voor elke rit alle standen van het gashandle controleren bij alle standen van het stuur.... zie je het gebeuren ? Dan ben je nog wel even bezig... Ook de bandenspanning zou ik voor elke rit moeten controleren...

Het is gewoon het indekken van de fabrikant, zijn motoren worden ook in de USA verkocht...

Controleer altijd de verlichting, dat is geen grote toer want zelfs tijdens het rijden kun je dat doen door op je eigen de spiegeling te letten. Bedien de remmen apart en controleer of de remlichten het doen, kun je zien in de spiegeling van de voordeur.... Dat is verreweg het belangrijkst.
Kijk wekelijks naar je banden, maandelijks naar de bandenspanning. Af en toe naar het oliepeil maar naarmate je de fiets beter leert kennen kun je de interval vergroten.
 
Laatst bewerkt:
De Honda Rebel heeft inderdaad ketting aandrijving. Dus dat is extra onderhoud.
Daarnaast zal 'nooit' rijden als het regend of bekent is dat het gaat regenen.
Natuurlijk kun je dat nooit zeggen, omdat de kans bestaat dat als je terug rijd van een rit, dat je in de regen komt.
Ik ben de 3e eigenaar en de vorige 2 hebben de motor altijd vertroeteld, waardoor hij er nog als nieuw uit ziet.

webmaster Peter Wrekenhorst :]
 
De Honda Rebel heeft inderdaad ketting aandrijving. Dus dat is extra onderhoud.
Daarnaast zal 'nooit' rijden als het regend of bekent is dat het gaat regenen.
Natuurlijk kun je dat nooit zeggen, omdat de kans bestaat dat als je terug rijd van een rit, dat je in de regen komt.
Ik ben de 3e eigenaar en de vorige 2 hebben de motor altijd vertroeteld, waardoor hij er nog als nieuw uit ziet.

webmaster Peter Wrekenhorst :]
mooie fiets *O*

mis alleen nog de mf stickert
 
vergeet niet regelmatig je remmen in te spuiten met remreiniger .
ook na het wassen je motor conserveren met WD-40 of zoiets.
zet em maar van top tot rubber erin.
vooral de bedrading onder je tank en stuur lekker vettig houden.
scheelt in kabelbreuk door uitdroging van de kabelbekleding.
zeker bij ouwe fietsen.
 
vergeet niet regelmatig je remmen in te spuiten met remreiniger .
ook na het wassen je motor conserveren met WD-40 of zoiets.
zet em maar van top tot rubber erin.
vooral de bedrading onder je tank en stuur lekker vettig houden.
scheelt in kabelbreuk door uitdroging van de kabelbekleding.
zeker bij ouwe fietsen.



Zou me rubber (banden) niet met WD 40 behandelen tenminste als je niet op je bek wilt gaan :?




1x per week even de vloeistoffen controleren en de ketting smeren is voldoende. Maar dat doe ik niet 's morgen voordat ik ga rijden daar heb ik dan geen tijd voor.
 
Laatst bewerkt:
Zou me rubber (banden) niet met WD 40 behandelen tenminste als je niet op je bek wilt gaan :?




1x per week even de vloeistoffen controleren en de ketting smeren is voldoende. Maar dat doe ik niet 's morgen voordat ik ga rijden daar heb ik dan geen tijd voor.


TOT rubber , dus niet op het rubber bijdehandje............
en als het wel op je rubber komt FF afdoen met een doekje.
 
Laatst bewerkt:
zelden meer dan de sloten controleren.

de bravok controles (en dan met name de banden) doen ik snel als iedere keer als ik de motor een ieniemienie beurt geef (lees ketting sprayen)

verlichting, tijdens het rijden controlereer ik die. voor kant kan ik zien, al dan niet als reflexie tegen voorliggers. bij het op of afstappen een blik aan de achterkant. zou een knipper het niet doen, dan merk ik het aan de snelheid van het knipperen.


olie en andere nattigheid.... motorolie controle neem ik mee tijdens het spayen, mits het licht genoeg is. (moet het peilglas wel kunnen zien) andere sapjes...... af en toe kijk ik naar de remvloeistof maar dat laat ik verder vooral aan de onderhoudsbeurten over.
 
Ik check altijd ff de bandjes en ketting voor ik wegrijd, een gewoonte geworden en geen verkeerde gewoonte denk ik.... Verder inderdaad of m'n remschijfslot eraf is.

En bij wat minder mooi weer check ik altijd buienradar.nl ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan