Waar moet je op letten bij aanschaf van een 996?

Biposto

Die hard MF'er
28 jun 2002
412
0
Den Haag
Hallo lui,

Ik heb me net aangemeld, had ik veel eerder moeten doen. Maar enige tijd geleden is mijn R1 gestolen dus had ik even nergens zin meer in.

Even een korte introductie (als dat onwenselijk is mijn excuses). Ik ben begonnen op een RF600R. Een half jaar later een Thunderace gekocht wat ik echt een perfecte bike vond. Daarna in 2000 een (98)R1 gekocht, gewoon omdat de mogelijkheid zich voor deed (lichte schade fiets). Niet zo lang geleden had ik een 2001 R1 gekocht. Die is pas gestolen en ik had nooit verwacht dat je daar zo mee kunt zitten. Ik laat nooit meer mijn motor, ook niet voor 5 minuten, buiten staan, al ben ik op bezoek.

Maar goed, ik heb nu dus een Ducati op het oog. Ik wil gewoon alles eens beleven. Ik heb maar een paar topics gelezen, maar heb nu al genoeg vertrouwen in jullie. Vandaar ook mijn vraag. Waar moet ik op letten bij de aanschaf van zo een motor? De eigenaar wilt hem wel 30 dagen voor mij vast houden, daarna moet ik hem echt kopen. Het is een 996 uit 1999, 86kW. Er zitten een paar carbon onderdelen op. Ik ben echt een Ducati n00b :9 . Ehm wat houdt SPS in?
 

stupid.gif
 
Problemen krijg je toch :+

Hier ergens staat ook een lijst met controlepunten als je een
2e handse motor koopt.

Idd... maar die is voor 80% niet toepasbaar op een 998 996 SPS... Over het algemeen wordt daar nog wel een beetje zuinig mee omgegaan, tenminste wat onderhoud betreft.
Ook gaat die lijst vrnl. over wat oudere motoren.
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 29 juni 2002 02:01 schreef Raging R6 het volgende:Idd... maar die is voor 80% niet toepasbaar op een 996 SPS... Over het algemeen wordt daar nog wel een beetje zuinig mee omgegaan, tenminste wat onderhoud betreft.
Ook gaat die lijst vrnl. over wat oudere motoren.

Volgens mij is dit geen echte SPS, maar een gewone 996 met SPS onderdelen.
 
Volgens mij is dit geen echte SPS, maar een gewone 996 met SPS onderdelen.


En u gaat door voor de bonus... :P

Ik kan me nog de "reputatie" van vroegere Ducati's herinneren. En eerlijk is eerlijk, ik heb ze wel eens zien staan langs de weg. Ja dat waren de wat vierkantere modellen. Vandaar dat het mij gezond lijkt wat navraag te doen hiero. Al is het wel wat jammer dat ik tot na de TT moet wachten. Ik heb 4 jaar geleden eens op een Duc gereden een 7-nogwat volgens mij. Dat was toch wel een aparte ervaring moet ik zeggen. Kan niet wachten tot mn eerste rit.
 
Jamez, neem eens contact op met Biggelaar, een frequente bezoeker van motor-forum en Ducati-dealer.

013-5282329

Bij vele ducati-liefhebbers staat hij bekend als beste dealer van nederland...
 
Als je zelf geen verstand/ervaring van hebt dan doe in ieder geval een:

<AANKOOP KEURING> !!! bij een DUCATI specialist.

Die weet exact waar hij naar moet kijken:
- Nokvolgers
- Koppelingshuis
- Dynamomoer
enz enz.

Succes ermee
 
korte uitleg over aankoop 996
let er op dat het een fiets is waarvan je de historie kunt achterhalen.
of de motor ooit gecontroleerd is op (liefst recentelijk) op nokvolgers(chroom laag )
of de motor geen absurd veel herrie maak (motorisch) het kan namelijk zijn dat de centrale moer van de dynamo los gekomen is
kijk of het geen grote schade gehad heeft ,want een ducati frame mag namelijk niet gericht worden
als je er een koopt dan kun je een modificatie voor de koppeling kopen zodat de platen en het huis langer mee gaan en de koppeling beter en langer meegaat (als je er normaal mee omgaat)
maar het belangrijkste is de controlle van de nokvolgers ,aangezien je ,als het een fiets is die buiten de garantie valt , je de kosten zelf mag betalen en als er ooit naar gekeken is (door een specialist) het probleem weg is .
voor de rest een superfiets om mee te rijden .
en als je een R1 gehad hebt zou ik uit kijken naar een 996s of een sps als je budget het toelaat .
deze is namelijk vergelijkbaar qua vermogen met een R1 ,en dat kunnen sommige mede forumers bevestigen
 
korte uitleg over aankoop 996
let er op dat het een fiets is waarvan je de historie kunt achterhalen.
of de motor ooit gecontroleerd is op (liefst recentelijk) op nokvolgers(chroom laag )
of de motor geen absurd veel herrie maak (motorisch) het kan namelijk zijn dat de centrale moer van de dynamo los gekomen is
kijk of het geen grote schade gehad heeft ,want een ducati frame mag namelijk niet gericht worden
als je er een koopt dan kun je een modificatie voor de koppeling kopen zodat de platen en het huis langer mee gaan en de koppeling beter en langer meegaat (als je er normaal mee omgaat)
maar het belangrijkste is de controlle van de nokvolgers ,aangezien je ,als het een fiets is die buiten de garantie valt , je de kosten zelf mag betalen en als er ooit naar gekeken is (door een specialist) het probleem weg is .
voor de rest een superfiets om mee te rijden .
en als je een R1 gehad hebt zou ik uit kijken naar een 996s of een sps als je budget het toelaat .
deze is namelijk vergelijkbaar qua vermogen met een R1 ,en dat kunnen sommige mede forumers bevestigen
uhm...volgens mij houden die ook blackbirds bij...uhmm...sterker nog...rijden langzaam bb's los... ;)
 
korte uitleg over aankoop 996
let er op dat het een fiets is waarvan je de historie kunt achterhalen.
of de motor ooit gecontroleerd is op (liefst recentelijk) op nokvolgers(chroom laag )
of de motor geen absurd veel herrie maak (motorisch) het kan namelijk zijn dat de centrale moer van de dynamo los gekomen is
kijk of het geen grote schade gehad heeft ,want een ducati frame mag namelijk niet gericht worden
als je er een koopt dan kun je een modificatie voor de koppeling kopen zodat de platen en het huis langer mee gaan en de koppeling beter en langer meegaat (als je er normaal mee omgaat)
maar het belangrijkste is de controlle van de nokvolgers ,aangezien je ,als het een fiets is die buiten de garantie valt , je de kosten zelf mag betalen en als er ooit naar gekeken is (door een specialist) het probleem weg is .
voor de rest een superfiets om mee te rijden .
en als je een R1 gehad hebt zou ik uit kijken naar een 996s of een sps als je budget het toelaat .
deze is namelijk vergelijkbaar qua vermogen met een R1 ,en dat kunnen sommige mede forumers bevestigen

Ten eerste bedankt voor al de tips... Ik zal zeker vragen naar de nokvolgers en ik zal hem ook laten nakijken door een Ducati specialist. Een 996s of SPS zou ik wel willen, maar helaas. Mijn budget is niet toereikend. Deze motor kan ik ook - naar verhouding - voor een lage prijs krijgen. De eigenaar is een NL-er die in Duitsland werkt. De motor moet dus nog op NL kenteken gezet worden. Hij heeft er alle papieren bij. Maar nogmaals, ik zal overal goed naar informeren en de bevindingen hier posten. Het beest heeft al 20.000 gelopen en komt uit '99.
 
Op maandag 01 juli 2002 17:36 schreef Jamez_Joint het volgende:Ten eerste bedankt voor al de tips... Ik zal zeker vragen naar de nokvolgers en ik zal hem ook laten nakijken door een Ducati specialist.

lijkt me duidelijk...
redbullman...is the man to bring your bike to! :)
 
Ik ben verliefd... Jaja, ik ga toch Ducati rijden. De motor wordt onderhouden door een monteur van Motoport Vianen.
Wat betreft het geluid, zodra je de koppeling indrukt/knijpt dan istie stationair gewoon superstil. De huidige eigenaar heeft hem overgekocht van zijn baas. Hij beweert dat er absoluut geen schade mee gereden is. Ik moet zeggen, de machine is ook heel netjes, vind ik voor een '99-er. Ik zag wel een spuitfoutje op de onderste kuip, maar dat kan fabriek af volgens mij. Ik heb wel een aantal slecht gespoten Duc's gezien. Ach je moet echt supergoed zoeken om dat te zien. Hoe dan ook, de motor moet nog langs de RDW op zijn kosten dus dat zit hoop ik wel snor. Nu is het gewoon afwachten op verzekeringsgeld... Dat zal op zn vroegst week 31/32 worden ;(

Er zitten alleen een paar carbon onderdelen op en het kontje is SPS gespoten.

2240.jpg


Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/3863/1c27bcb2600ecb42d1e7f6fa61c7f5dd (mybike.jpg)​
 
Terug
Bovenaan Onderaan