Waar moet je opletten als je een Chopper koopt?

Brockhaus

Die hard MF'er
6 okt 2009
653
0
Den Haag
Facebook
Hoi iedereen van de Chopper sectie van MF :) :D.

Ik heb sinds 21 Januari m'n A-rijbewijs *O* en had voor dat ik m'n A had al een mooie toerbuffel gekocht, een K1100LT uit 96 met maar 66dKM op de teller. Helaas heb ik er een maandje van kunnen genieten voordat ie Totalloss is verklaard bij de dealer, Schade 3636 euries en de dagwaarde van 3600 euries.

Omdat ik m'n K toch vrij zwaar (lees te zwaar) vond om overeind te houden als hij stil stond en ik niet zo heel groot bent, ben ik op zoek naar lekker iets anders...
Ik heb altijd al gezegd dat ik een choppert wil als ik m'n motor rijbewijs heb, en die droom wil ik graag uit laten komen.

Momenteel heb ik er een paar op het oog:
Honda VLX 600 uit 2000 kmst: 25dKM
Honda CB750 Nighthawk uit 1992 kmst: 40dMls
Honda VT1100 Shadow uit 1986 kmst: 35dKM
Honda VT1100 Shadow uit 1989 kmst: 18dKM

M'n vraag is een beetje, welke van de vier is de beste optie en waar moet je op letten als je er naar gaat kijken, wat zijn de puntjes die vertellen hoe er mee is gereden, hoeveel er mee is gereden en wanneer er is mee gereden en onderhoud en zo?

Als jullie nog wat andere toffe modellen vinden dan hoor ik het wel :) budget is rond de 3000 euro en ik wil vooral zo recht op mogelijk zitten.

Alvast bedankt allemaal!
 
persoonlijk:

Die nighthawk valt af omdat dat een vier cilinder is. Ik wil een twee cilinder, V-configuratie. Punt
Die 600 valt af omdat ik dat te licht vind. Ok je kan 120, je kan meekomen met het verkeer, maar soms wil je net wat meer.
Die 1100 '86 valt af omdat die, in mijn ogen, lelijk is. Die lijnen in dat model, dat trek ik niet.
Die 1100 '89 heeft minder vermogen dan die uit '86, maar ziet er mooier uit. Windscherm er af slopen en zwart spuiten.

Sowieso moet je even testrijden wat voor jou het beste zit en rijdt. Shadow's zijn onderhoudsvriendelijk. Niet zo blind staren op km-stand. Als die goed is onderhouden kan die jaren mee. Ik dacht dat die 1100, maar weet niet uit welk jaar problemen kon krijgen met de 2e versnelling. Moet je even raadplegen op www.shadow-mc.nl Gebruik de search, dat wel.
 
Van deze 4 zou ik gaan voor de Honda VT1100 Shadow uit 1989.

Deze heeft de mooiste looks, ik zou er dan wel het windscherm afhalen om het nog mooier te maken (zoals sleeër ook aangaf).

Maar wel eerst even goed testrijden.
 
Maar verder nog ergens op letten, een gekke rammel ergens of zo? Ik weet van m'n K dat de relais rammelde bij 3000 toeren.
 
Neu, slijtage onderdelen in de gaten houden (ketting, banden etc). Die dingen moeten gewoon rijden zoals het hoort.
Dat soort dingen als rammelen bij 3000 toeren is een motor specifiek en niet de hele serie of jaartallen.
 
Neu, slijtage onderdelen in de gaten houden (ketting, banden etc). Die dingen moeten gewoon rijden zoals het hoort.
Dat soort dingen als rammelen bij 3000 toeren is een motor specifiek en niet de hele serie of jaartallen.

Ja die rammel weet ik idd dat het motor specifiek is, maar goed thnx vor de info!
 
Hey Brockhaus,
Ik heb hier een beetje tekst waar je zoal opletten moet, het is eigenlijk voor een Magna, maar het geldt natuurlijk ook voor andere motoren. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet'n maar weer....


Voorbereiding
* Kijk rond op internet en/of motorbladen wat de prijzen zijn voor vergelijkbare motoren, zodat je een idee hebt van een gangbare prijs. In het algemeen zijn de prijzen bij de dealers hoger, maar daar krijg je wat service en eventueel garantie voor terug.
* Neem een onpartijdig iemand mee. Als hij/zij kennis heeft van motoren is het meegenomen, maar noodzakelijk is het niet. Het belangrijkste is dat er met een neutrale blik naar de motor gekeken wordt, en niet "door een roze bril"

Vooraf
* zijn de papieren allen aanwezig (kentekenbewijs) en kloppen deze. klopt het framenummer, komt het bouwjaar uit de advertentie overeen met het bouwjaar in het kentekenbewijs 95% van de magna's is geimporteerd uit de VS en Canada, het jaartal in het kentekenbewijs is dan ook het jaar van 1e toelating op de NEDERLANDSE weg. dit komt meestal niet overeen met het bouwjaar.
Afhankelijk van de ambtenaar welke het kentekenbewijs "geschreven" heeft wordt het bouwjaar apart vermeld bij de bijzonderheden.
Op bijna alle VS-modellen bevindt zich aan de linkerkant van het balhoofd een extra typeplaatje met het bouwjaar hierop vermeld. Hier staat een overzicht van de verschillen tussen de diverse jaren wanneer het uit de papieren niet duidelijk te bepalen is.
* Loop een rondje om de motor en kijk naar opvallende gebreken welke meteen in het oog springen.
* Voel het blok, Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start. als dit warm is, vraag de verkoper waarom. krijg je een slap excuus, dan zal de motor waarschijnlijk slecht starten.
* Naar garantie informeren (bij motorzaak, particulier zal dit niet mekkelijk doen)

Voorzijde
* De velg: pekelaanslag, beschadigingen aan de velgrand van stoepranden/bandenmontage. De V65 van '84-'86 heeft chromen velgen, de kwaliteit van het gebruikte chroom is vrij slecht
* Vorkpoten: beschadiging? recht? Functioneerd goed? Pekelaanslag? Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wielde aluminium vorkversteviging boven het spatbord niet gescheurd? (niet alle modellen)
* Werkt de voorvering soepel, maar ook weer niet té slap? De vering mag niet doorslaan (tijdens proefrit), dan is deze versleten.De 700/750 en 1100 modellen t/m '86 hebben luchtnippels op de vorkpoten zitten om de vering wat hoger te zetten, zitten de afdekdoppen er nog op?
* Staat van de remblokken en remschijven. zijn de schijven niet te dun? als deze versleten zijn, is de buitenrand (waar de blokken niet raken) duidelijk dikker. de minimale dikte staat in de binnenring van de schijf gegraveerd.
* Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden gelijkmatig afgesleten? een "heuvellandschap" in de rijrichting duidt op defecte vering. "vierkante"banden wil zeggen dat er veel rechtuit gereden is (snelweg?) Versleten banden is niet erg, maar wel van invloed op de prijs. Een nieuwe set banden kost ca. 200-250 Euro
Ook de remschijven mogen niet aanlopen op de blokjes. continu aanlopende rem wil meestal zeggen dat de remklauwen gereviseerd/gereinigd moeten worden, onregelmatig aanlopen is een indicatie voor kromme schijven. het stuur zal dan ook trillen bij het remmen(proefrit).
* Verlichting: doen zowel dimlicht als grootlicht het, werken de knipperlichten.
Bij VS modellen blijven de voorste kniperlichten vaak branden, zg "running lights" officieel niet toegestaan in nederland, wordt wel gedoogd. Regelmatig zijn de stekkertjes van dit systeem in de koplamp losgetrokken voor de keuring van de RDW, dit is eenvoudig te herstellen.
Bij VS modellen zit er geen aan/uit schakelaar voor et licht, dit gaat meteen aan met het contact. Dit wordt wel onderbroken wanneer de startknop wordt ingedrukt om geen stroom te trekken tijdens het starten.bij e oudere modellen wil dit schakelaartje wel blijven hangen en blijft het licht uit, beetje WD40 doet wonderen
* Rem- en koppelingsvloeistof is helder en niet donkerder als honing?

Sturen(Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
* Controleer of er speling zit op het voorwiel door dit dwars op de draairichting proberen te kantelen.
* trek de vork zachtjes naar voor en achter, terwijl je een hand onder tegen het balhoofdlager houdt. Speling of knakkende geluiden is een te los balhoofd-->slijt extra snel.
* Draait de voorvork soepel van links naar rechts zonder schokkerige stukjes (versleten balhoofdlagers)
* Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
* (val)schade aan het stuur? staan beide stuurhelften evenwijdig, zijn de rem en koppelingshendel niet krom. Staat het voorwiel recht als het stuur recht staat. Is het nog het originele stuur.

Achterkant
* Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork) niet van toepassing op modellen met cardan.
* De velg (beschadiging velgrand)Supermagna: ztten de helften van het dichte wiel nog goed vast, is de laklaag niet aangetast of is het wiel gepolijst
* Zit er speling op het achterwiel?
* Probeer de complete achterbrug heen en weer te bewegen voor controle op speling.
* Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm, verder idem aan voorband)loopt de achterband niet tegen de cardan aan (te brede band)
* Is de overgang tussen de cardan en de eindoverbrenging droog? voel aan de onderzijde van de overgang met de 3 bouten.
* Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen), bij schijfrem controleer je de dikte en slijtagepatroon van de schijf en de blokjes.
* Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
* In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, zit het achterwiel al bijna op het einde van de stelmogenlijkheid of net aan het begin? Ketting goed ingevet?
De spanning van de ketting: 2-2,5 cm speling in het midden van de ketting. Draai het wiel langzaam rond om te kijken of de speling overal gelijk is en de ketting geen harde stukken bevat.
* velichting: werkt het achterlicht en de knipperlichten. werkt het remlicht op zowel voor als achterrem.
* achtervering werkt soepel en zonder schokken? de motor moet soepel weer helemaal uitveren wanner deze stevig omlaag gedrukt wordt en losgelaten.
Staan de instellingen bij beide achterveren hetzelfde?

Motorblok
* Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen. voel/bekijk ook de onderkant van het blok. Lekkage aan linker carterdeksel waar de bedrading van de dynamo naar buiten komt, komt regelmatig voor, maar mag niet meer zijn dan "zweten"
* Water lekkage, te herkennen aan groene/blauwe sporen. geen zichtbare beschadigingen aan de radiator. is de radiator van buiten schoon (insecten/vuil) controleer opnieuw na proefrit.
* Is er een schakelaar gemonteerd om de radiator handmatig aan te zetten, magna's hebben vaak de neiging bij warm weer te warm te worden. oorzaak is o.a. een vervuild koelsysteem.
* Rubberen leidingen bros?
* Zit het blok nog netjes in de lak? Zijn de blank aluminium delen niet verweerd?
* Zijn de uitlaten vrij van deuken/krassen? dit kan zowel op valschade als op een te krappe schuurdeur wijzen.
Staan de uitlaten links en rechts evenwijdig in hoogte en richting? Originele uitlaten nog? Geen gaten achterin de demper geboord voor extra geluid/herrie? Is de collector onder de motor dicht en onbeschadigd? Supermagna: het spagettistuk onder de motor zeer goed controleren!!! Condens/regenwater verzamelt zich hieronder bij (langere) stilstand en laat de uitlaten van binnenuit wegrotten. prik hier in met sleutels of schroevendraaier. Zitten alle 4 de sierkapjes er nog op en goed vast?

algemene indruk
* Zit er roest op de motor? kijk ook onder het zadel wanneer mogenlijk bij de modellen t/m 86 kun je het zadel losmaken dmv de contactsleutel in het slotje links onder het zadel
* Zitten er deuken/krassen in de tank en zien alle lakdelen er goed uit. Supermagna: bij het 700cc/'87 model is de buikspoiler origineel zwart van kleur
* Zitten alle plastic kapjes goed vasten hebben ze alle pennetjes (vaak moet eerst het zadel verwijderd om de kapjes los te maken)
* Laat de dagteller zich resetten? Komt de kilometer/mijlenstand overeen met wat er geadverteerd is?
* Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
* Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)
* Supermagna en '94-'04 magna: is de buddyseat aanwezig? deze zijn vrij prijzig
* Is het gereedschapssetje en gebruikersboekje nog aanwezig? bij V65, V30 en 82-83 V45 onder het zadel in het kontje,overige modellen achter de linker zijdeksel

Draaiende motor
* Start soepel met koude motor, en na de proefrit ook met warme motor? slecht starten duidt meestal op een slechte/oude accu.
* Stationair geluid hapert niet? een licht tikkend geluid uit de koppen wat evenredig oploopt met het toerental (kleppen) is bij koude motor gebruikelijk, dit moet bij warme motor niet meer hoorbaar zijn. Onregelmatig/klapperend geluid duidt op versleten distributieketting (hogere kilometerstanden)
* Stationair toerental niet te hoog en stabiel?(1000-1200)
* Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn. Na lange stilstand kan er de eerste paar minuten stoom/condens uit de uitlaten komen
* Blijft het toerental gelijk bij het draien van het stuur?

Electra
* werken alle schakelaars en het contactslot soepel.
* Worden er geen draden afgeklemd bij maximale stuuruitslag van links naar rechts en terug?
* Hoe is de accu? Vloeistofpeil, schone contacten, leeftijd. De accu bevind zich onder het zadel of achter het rechter zijkapje.
* De connector naar de gelijkrichter/spanningsregelaar wil nog wel eens doorbranden, hoe is de staat hiervan? Origineel en onbeschadigd , kroonsteentjes , gesoldeerd , kabelschoentjes . en waar vind je dit onderdeel?
V30/VF500C: onder linker zijkapje
V45/VF750C 82-84: onder linker zijkapje
VF700/750C 85-86: onder de accu (dus niet makkelijk bereikbaar)
Supermagna: achter rechter zijkapje
VF750C 94-04 gen problemen mee bekend
V65: onder rechter zijkapje
* Werken alle controlelampjes en de tellerverlichting?

Proefrit
* Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsveren/koppelingsplaten?)
* Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (te rijk mengsel, niet originele uitlaten, uitlaatsysteem heeft ergens een lek)
* Maakt de transmissie zingende geluiden?
* De motor blijft netjes in alle versnellingen bij stevig optrekken? Vooral 2e versnelling. wanneer de motor uit de 2e versnelling springt is deze kapot--> dure reparatie.
* Werken kilometer/mijlenteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
* Remt goed en schokvrij, achterwiel makkelijk te blokkeren?
* Motor veer soepel en (voor)vering mag niet doorslaan bij drempels of stevig remmen.
* Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn wegwanneer je het stuur los laat
* Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

Tot slot:
* Zijn alle sleutels voorhanden?
* Kritisch zijn is oke, maar kraak niet de hele motor af tegen de verkoper als de motor dat niet verdient.
* Wat is de geschiedenis van de motor? Als er grote reparaties zijn gedaan, is hier dan bewijs van als bonnen e.d.
* Nieuw waarde voor de verzekering via verschillende verzekeringsmaatschappijen en die komen allemaal op 1987 € 6200,00 voor de VC700F.
full
 
persoonlijk:

Die nighthawk valt af omdat dat een vier cilinder is. Ik wil een twee cilinder, V-configuratie. Punt
Die 600 valt af omdat ik dat te licht vind. Ok je kan 120, je kan meekomen met het verkeer, maar soms wil je net wat meer.
Die 1100 '86 valt af omdat die, in mijn ogen, lelijk is. Die lijnen in dat model, dat trek ik niet.
Die 1100 '89 heeft minder vermogen dan die uit '86, maar ziet er mooier uit. Windscherm er af slopen en zwart spuiten.

Sowieso moet je even testrijden wat voor jou het beste zit en rijdt. Shadow's zijn onderhoudsvriendelijk. Niet zo blind staren op km-stand. Als die goed is onderhouden kan die jaren mee. Ik dacht dat die 1100, maar weet niet uit welk jaar problemen kon krijgen met de 2e versnelling. Moet je even raadplegen op www.shadow-mc.nl Gebruik de search, dat wel.


Die van '86 kan een probleem krijgen met de versnellingsbak (3e versnelling, uit m'n hoofd) En dit is niet te repareren, onderdelen niet te krijgen.
 
Na de reactie van Harrie weet je wel ongeveer waar je op letten moet, toch? Wat een lijst zeg!
Je kunt ook gelijk een nieuwe kopen, dan hoef je hem alleen maar mooi te vinden.
Voor de rest denk ik dat je snel uitgekeken bent op een 600cc of daaromtrent. Je hebt al veel zwaarder gereden en terug is moeilijk. In jouw lijstje mis ik nog de Intruders.
Mijn 1400 is ook een V-twin. Mooi geluid, genoeg vermogen en courant tweedehands verkrijgbaar.
 
Uit die 4?

VT 1100.

Maar bij voorkeur type 86, die zijn gewoon sneller dan de latere type's.
Er schijnt ook iets met de kleur te zijn waar die versie aan te herkennen is, iets met rood, het fijne weet ik er niet van, een ander misschien wel.

Maar wij houden het bij 2 maal Intruder VS 1400 en éénmaal Dnepr MT 16 met aangedreven zijspan!
 
Uit die 4?

VT 1100.

Maar bij voorkeur type 86, die zijn gewoon sneller dan de latere type's.
Er schijnt ook iets met de kleur te zijn waar die versie aan te herkennen is, iets met rood, het fijne weet ik er niet van, een ander misschien wel.

Maar wij houden het bij 2 maal Intruder VS 1400 en éénmaal Dnepr MT 16 met aangedreven zijspan!

Hi Hulzie,

Een Dnepr heb ik niet, we houden het bij de Intruders!
 
Dnepr is gewoon voor gekkigheid, spul kost geen drol.
Heel mooi te verbouwen, en rij er de Stien Elzing toer mee.
Als je niet kunt sleutelen onderweg, nooit zo'n ding kopen.
Indien wel, 800 - 1000 euro, hoop lol!
 
@Harrieindewarry,
Ty voor je verhaal, dat is ene hoop lees werk zeg, maar het gaat me heel erg helpen.

@emgi,
Hmm intruder, that one just slipped my mind, maar daar ga ik zeker even naar kijken

@Hulzie,
Ik ben beginnende motorrijder dus sleutel ervaring = 0, misschien voor over een paar jaartjes. Momenteel zoek ik gewoon een lekker fiets om mee rond te toeren en ervaring op te doen...

@Hondahielke,
Ty voor de Info, ik vind die van '89 wel het mooist qua kleur en zo, maar die van '86 heeft meer karakter maar die is ook al iets meer km gelopen.

Ik ga nu zaterdag kijken daar in Enschede, de motor is geschorst, omdat de eigenaar een scooterzaak is, dus ik kan niet op het openbare weg proefrijden, alleen maar in een binnen plaats van 1000m^2. Moet ik alsnog gewoon gaan kijken, omdat 1000m^2 voldoende is om test te rijden of zeggen jullie, beter op de gewone weg test rijden? En maar wachten tot de eigenaar er een kenteken op heeft zitten. Want dit betekent dus ook dat ik hem niet meteen mee kan nemen ...

Alvast bedankt weer jongens, nuttige info allemaal, heb echt zin om weer te rijden!
 
Freddys Tweewielers, ken je die zaak een beetje? Vind je het anders leuk om mee te gaan as zaterdag?
 
Hey iedereen bedankt voor alle info, maar ik heb na wat overleg met motorzaken in de buurt toch besloten geen Chopper te kopen, dit komt door dat ik geen tijd heb om elke week al dat chroom te poetsen, en plus ik wil ook gewoon in de pekel seizoen rijden, kortom als ik later oud ben met geld en tijd, ga ik zeker een chopper nemen :).

@sleeër,
Bedankt voor je tijd en je aanbod :)

@Freestyer27,
Ty voor de tip!
 
haha...dikke onzin...


chrooom poets ik ook nauwelijks. En pekel? Elk andere motor, racer, naked, tour etc zal je moeten onderhouden wat pekel betreft. Het stelt niets voor, emmertje water en een borstel. Vind op een chopper/cruiser dat wel makkelijk, je kan overal goed bij. Wel eens gezien wat voor vuil en troep erbij een racer of tour achter de kappen blijft zitten ? Chroom is nog eens makkeljk te poetsen ook nog,

Nee maat, iedereen zal zeggen dat je niet aan choppers moet beginnen, want face it, de meeste mensen (in nederland) houden er niet van. Als jij er een wil, moet je niet door dit soort argumenten tegen latenhouden.
 
oke nou ja ieder ze eigen keuze succes met het zoeken naar een andere motor
maar het poetsen en schoonmaken zul je met elke motor moeten wil je er lang op kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
hahah idd dikke onzin ... ik poets ook niet veel en rij ook zodra het maar kan ....

en werk ook full time ...en toch tijd zat .. (en 32 vind ik ook niet echt oud nog niet eens in de midlife crisis).. alleen een pekel fiets van een paar honderd euro is dan voor jouw een optie ..

ik ken namelijk heel veel racers die ook echt niet gaan rijden met wat pekel op de weg ook die kunnen daar ook niet tegen .......

als iedereen nou eens niet naar anderen zouden luisteren en zich niet makkelijk om zouden laten praten maar echt gewoon een motor durfden te kopen die ze gewoon willen kopen dan zouden er heel wat meer choppers ,criusers enz rond gaan rijden ..
 
Zoals het hierboven zo mooi gezegd word, je moet gewoon wat minder waarde hechten aan de mening van een andere qua motor en gewoon kopen wat je mooi vind.

Zelf heb ik in m'n vriendenkring alleen maar gasten zitten met supersports die alleen maar kunnen zeiken over choppers .
Ben toch gewoon gaan proefrijden op een custom en meteen verkocht.

Tis wel een beetje een wannebee geval (een oude kwak en500), maar zogauw het budget het toelaat komt er iets zwaarders.
Je had die koppen moeten zien toen ze het eenmaal wisten, nou schijt ik kachel lekker door :]

En oud? ik ben 24 , zal ik alvast maar een rollator bestelen dan ?
 
Dusss... gewoon kopen wat jij mooi vind, en niet wat andere mooi vinden!!!
En wat betreft poetsen, 1 x grote poets voor't goeie weertje begind en verder gewoon bijhouden zoals dat bij iedere fiets moet!!!
 
Ty all,
Heb een keuze gemaakt, heb af gelopen zaterdag op een vulcan 800 gereden, super fiets echt gaaf, rijdt heerlijk, alleen ga m'n motor gebruik voor woon werk verkeer en vond een chopper toch wat minder er voor, te weinig bescherming voor de wind. Kortom heb uiteindelijk wel een V-twin gekocht maar dan verpakt in een tourbuffeltje, de honda deauville NT650V. Kortom wel Vtwin rijden maar nu nog ff geen chopper al zit dat en rijdt dat echt heel fijn.

Ik ga in de zomer op stage naar de VS ga daar zeker weten een chopper huren om te rijden.
 
Mensen, geen nood~!
binnen drie jaar heeft die dit topic onders oma ogen omhoog gekickt om alsnog te vertellen dat die een chopper heeft gehaald en spijt van al die jaren dat die zonder heeft gereden!

ha, nee zonder dollen. Veel plezier met je deauville.
 
Terug
Bovenaan Onderaan