waar olietemperatuursensor plaatsen

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
Ik heb op mijn dashboard meerdere temperatuur aansluitingen zitten. Heb er dus ook sensoren besteld en ik wil er 1 in mijn olie plaatsen.

Ik heb een 10mm of een 14mm sensor, maar nergens een gat waar hij zo in kan.

full


Nu zat ik te denken om een gat de boren in de onderste "cover" van het blok, de olie pan of hoe je dat ding ook noemt...

full


Is dat een slimme plek, of kan ik beter ergens anders een plaatsje zoeken?

 
Dat noemen we een carterpan.

De sensor hoort in de olie persleiding.
Er zit vast wel ergens in de persleiding een plug/schroefdop waar een druk of temp. sensor in past.

Dit gat wordt gebruikt om de olie druk van de pomp te kunnen kontroleren.

Kun je die niet vinden, zet em dan in de pan. het scheelt niet veel in temp. maar minder zeker.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt toch van die standaard bouten kopen die de afmeting van je olie aftapplug hebben en waar deze sensor vervolgens in kan? Of zijn je sensors daar te groot voor / danwel je aftapplug te klein :+ ?

Ik weet ook niet hoe groot de olie pers leidingen die hierboven genoemd zijn zijn, maar daar kun je ook T-stukken voor kopen waar je sensor in kan. Maar dan heb je meer de grootte van koelvloeistof slangen nodig.

Sensor, middelste 2 op Louis bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:

thanks!

De heb alleen helaas geen sensor die daar in past...
Die bout is van alu, dus ik zou er een gat in kunnen boren, er draad in tappen en de sensor er in schroeven, maar de sensor komt dan misschien een beetje te ver buiten het kanaal te zitten. Waar zat die andere bout waar je het over had?

En aangezien je het zx6r blok zo goed blijkt te kennen, kan je hier eens naar kijken?

Waarvoor zijn deze boutjes in het motorblok (zx6r)
 
Waarom carterpan kapot boren als je m net zo goed ipv je aftapplug kunt gebruiken (als het kan dan) :? Alleen maar meer kans op evt lekkage lijkt me

EEn gat in het carterpan boeit mij niet zo... de reden dat ik hem liever niet in mijn aftapplug wil hebben is dat zeker omdat de sensor via ene adapter zou moeten hij met zn punt niet direct in de pan zelf zit. dan zou hij minder goed de tempertuur kunen meten.

Ook vind ik het minder prettig om elke keer dat ik de olie moet verversen de sensor los te moeten halen. Die dingen zijn niet al te goed van kwaliteit, en de sensor zelf kan dan wel eens loskomen uit het rode alu stuk.
 
Die dingen zijn niet al te goed van kwaliteit, en de sensor zelf kan dan wel eens loskomen uit het rode alu stuk.

Als hij zo slecht is gaat hij ergens anders ook kapot en ben je je olie kwijt.
Monteren in de aftap plug is een normale plaats voor later aangebrachte sensors.
Er zij ook verloop stukken te koop om de sensor pas te maken in je olie aftap gat.

Pieter
 
Terug
Bovenaan Onderaan