Waar op letten bij aanschaf CBR 900 RR Fireblade uit 2001?

Guvner

Die hard MF'er
2 jan 2011
540
0
Rotterdam
Hallo mede motor fanaten,

Vorige week is mijn motor opnieuw vormgegeven door hem in de zijkant van een auto te parkeren. Hierbij heb ik een flinke klapper gemaakt, waardoor de motor total loss is verklaard.

Omdat deze fiets mijn primaire vervoersmiddel is, ben ik direct weer gaan kijken naar een betaalbare occasion, zodat ik mijzelf weer kan verplaatsen op de fiets (in plaats van mn oude gare corsa waar ik liever niet te veel in rijdt).

Ik heb mijn oog laten vallen op een zilvergrijze Honda CBR 900 RR Fireblade uit 2001. Helaas heb ik niet zoveel ervaring met het aanschaffen van een fiets en weet al helemaal niet waar ik op moet letten bij de aanschaf ervan.

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden, zijn fireblade blokken vrij robuust, waardoor ze meer kilometers kunnen maken dan een ander honda blok. Is dit waar of praatte deze persoon onzin?

Alle hulp is welkom.

Thnx,

Guvner
 
Het zijn inderdaad betrouwbare blokken!!

2 Weken terug nog een Blade bij me oom met 135.000 op de teller die rustig nieuwe ketting tandwielen en remblokken kwam halen :}

Gewoon goed erop rijen of alles goed voelt ff de wielen heen en weer trekken of je speling voelt.
Kijken of er geen olie bij de voorvork eruit komt.
Alle knopjes indrukken en kijken of ze ook doen wat ze moeten doen.

Natuurlijk blijf je dingen houden die je toch pas later zal merken mocht er iets mankeren......
 
zitten er wielen onder, heeft het een stuur :P Sorry das even flauw. Er staat in het techniek > how to topic ook een stuk over de aankoop van een motor. Kan je wel wat mee denk ik ;)
 
Eu... mijne heeft nu bijna (op een paar 100 na) 90.000 gelopen, verbruikt geen druppel olie.
Ding loopt prima.

Opletten?
Gebruikelijke shit, wiellagers, enz.

Of die lekker schakelt nog.
 
perfecte bike!!

Ik verkoop hem ook nog toevallig:P

tis wel geen zilvere en hij is van 2000 dus ook het nieuwere model 929rr

Verder is de motor idd robuust, betrouwbaar, krachtig en geeft niet teveel verrassingen
Zelf ga ik overstappen op een all road omdat ik meer woon werk ga rijden.

Waar je op een blade moet oppassen is de kettingspanner/nokkenasketting.
Die van mij is nu versleten en komt deze week een nieuwe in en worden de kleppen gesteld.

DUS.. als je de motor goed onderhoud gaat ie idd uber lang mee

veel plezier alvast!
 
ohja en met de 150 pk op de krukas met regen...

Dat is gewoon goed te doen rustig aan tuffen en fatsoenlijke banden erop gooien..
Mijn motor staat nergens meer online omdat ik nog nooit zo hard getwijfeld heb om een motor weg te doen.

8 stuks gehad in 4 jaar waaronder 2 andere honda's 600f en 600fs is dit toch een topper
 
De 929 is nu mijn 2de blade en bevalt goed. Hiervoor heb ik een sc28 gehad en eerlijk is eerlijk, die vond ik fijner rijden... :$ Ik vind de carburatie prettiger rijden op de sc28. De 929 vind ik zenuwachtiger met optrekken en in stadsverkeer.
 
Speling op de lagers(wielen, balhoofd)
Of stuurnokken ingeslagen zijn
rammeltjes..

Of je stuur kunt loslaten bij 80km/u en 200+ km/u zondar dat hij begint te rammelen of trekken...

Trillen met remmen etc..



Heb zelf een 929RR gehad, was fijne fiets :Y
 
heb er ook eentje, en nog te koop ook;)

full

full


Lees net een bericht van iemand die een sc28 fijner vond rijden dan een sc44, ik heb zelf ook een sc28 gehad en heb nu dus deze 929.
Als je last hebt van de injectie, zet je stationair toerental eens iets hoger (als je gad dicht gooit blijft ie net nog wat meer benzine krijgen en als je dan het gas er op zet pakt ie vloeiender op) Ook kun je eens overwegen om er een powercommander in te laten zetten en eens op de bank te zetten. Dan zou hij enorm soepel moeten oppakken. Zelf heb ik er niet al te veel last van moet ik zeggen.

En verder over de 929 in het algemeen: bij mijn weten zijn het oerdegelijke betrouwbare machines, rijden ze redelijk makkelijk en komt het vermogen er vloeiend en niet verrassend in. Dat kun je een nadeel, maar ook een voordeel vinden.
Ook zijn er bikes waarvan de injectie soepeler oppakt dan bij de 929 maar ik heb er zelf eigenlijk geen last van, zo erg is het ook weer niet vind ik zelf.
Heb al veel motoren gehad waaronder 3 fireblade's, maar mij bevalt deze wel het beste. Toch doe ik hem weg omdat ik een supermotard wil.

Misschien een beetje verkapte reclame voor mijn blade maar toch een eerlijk advies.
 
Laatst bewerkt:
Als je, zoals je zelf aangeeft, er niet al te veel van afweet en het is wel je primaire vervoermiddel, dan zou ik een aankoopkeuring laten doen.
(ik hoor veel positieve ervaringen over Van Lent).

De blade is op zich een goede en betrouwbare machine. Maar dat biedt geen enkele garantie. En die ene die jij op het oog hebt kan een heel goeie zijn maar ook een afgeragd barrel die al eens schade gehad heeft .
 
Ik heb er een tijdje op gereden. Vond het een prima fiets en het heeft m'n liefde voor de Blade lijn eigenlijk gestart. Toch zou ik zelf als ik mocht kiezen voor de 954 gegaan zijn. Vooruit, hij is een stukje duurder, maar wel een duidelijke second gen versie van het originele injectie model.

Dat gezegd is het absoluut geen slechte fiets. Dat schokkerige wen je denk ik wel aan, al had ik er zelf geen last van. Bovendien kunnen ze met een andere mapping tegenwoordig ook veel doen. En laten we eerlijk zijn, het blijft een Honda. Het is geen Yamaha met aan/uit gasreacties.


Je zult van de meeste mensen horen dat je de 929 over moet slaan en voor de 954 moet gaan. En ik ben geneigd datzelfde advies te geven. Al is dat vooral op basis van uiterlijk. Uiteraard moet je hem in het geel kopen, dan zijn ze het mooiste ;)
Ik rij zelf op de 919 en ben stapelgek op de fiets. Als ik een racer blijf rijden wordt het de 954 zonder twijfel :)


Ps. Om direct antwoord te geven op je vraag: Fireblades zijn hele solide motoren. Honda heeft die reputatie over de jaren wel opgebouwd. Ik rij nu ook al zo'n 20k kilometers op m'n Fireblade en hij heeft me nog geen tel in de steek gelaten. Of ik nou een half uurtje ga knallen of 3 uur lang 180/200 rij naar Maastricht. Het zijn stevige apparaten die veel kunnen hebben. Als alles goed voelt is de kans dat alles ook goed is best aanwezig. Wil je het zeker weten neem dan iemand mee die er meer van weet dan jijzelf en die totaal niets met Fireblades heeft (die zijn dus objectief).
 
Laatst bewerkt:
in het topic hierboven staat in de openingspost op pag 1 waar op te letten bij de koop van een fireblade van bv jouw type...

zelf gaat mijn voorkeur uit naar <2000 door de looks maar ook de carbs...rijdt erg prettig,geen truttenfiets, the real deal maar ook wel door iedereen te berijden, je hebt immers zelf je rechterhand onder controle...of niet :P


blades zijn geweldige fietsen.. en idd, tonnetje rond, met gemak...met weinig problemen....rij de mijne nu een paar jaar en nog nooit echt serieus iets gemankeerd...spanningsregelaar is wel een zwak puntje maar die zit er gauw genoeg terug in en kost je de kop niet..

succes en laat maar weten in het topic of je een firebladerijder bent geworden *O*
 
Laatst bewerkt:
Hallo mede motor fanaten,

Vorige week is mijn motor opnieuw vormgegeven door hem in de zijkant van een auto te parkeren. Hierbij heb ik een flinke klapper gemaakt, waardoor de motor total loss is verklaard.

Omdat deze fiets mijn primaire vervoersmiddel is, ben ik direct weer gaan kijken naar een betaalbare occasion, zodat ik mijzelf weer kan verplaatsen op de fiets (in plaats van mn oude gare corsa waar ik liever niet te veel in rijdt).

Ik heb mijn oog laten vallen op een zilvergrijze Honda CBR 900 RR Fireblade uit 2001. Helaas heb ik niet zoveel ervaring met het aanschaffen van een fiets en weet al helemaal niet waar ik op moet letten bij de aanschaf ervan.

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen vinden, zijn fireblade blokken vrij robuust, waardoor ze meer kilometers kunnen maken dan een ander honda blok. Is dit waar of praatte deze persoon onzin?

Alle hulp is welkom.

Thnx,

Guvner

Heb mijn blauw-zilveren 929RR ooit weggedaan bij 37000km, nooit iets mee gehad. hele fijne fiets. hoor en lees hier ook weer dat kmstanden van 70-80 duizend geen enkel probleem zijn als je m goed verzorgt
 
Ik weet niet of je al bent geslaagd voor een Blade.

Maar, als je een werkelijk prachtige metallic grijze Blade wilt, modeljaar 2001 weet ik er nog een staan.

Een vriend van mij wil hem na het seizoen gaan verkopen, of eerder als hij een redelijk bod krijgt.

Wij noemen hem een poets neuroot omdat hij zelfs de zijkant van de ketting poetst en helemaal vertroeteld. Motor wordt altijd in de garage gestald en heeft amper regen gezien.

Aan die motor is werkelijk niet te zien dat hij is gebruikt, prachtding. Is volledig origineel op powercommander na Als je interesse hebt zou je me pb kunnen sturen. dan breng ik je wel met hem in contact. Hij weet nl. niet dat ik dit schrijf...

Motor staat trouwens in Eindhoven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan