Waar op letten bij aanschaf circuitfiets?

MarK©

Die hard MF'er
19 mei 2004
911
0
Amsterdam
Ik heb de smaak te pakken gekregen na een CRT dagje op Assen ( http://www.youtube.com/watch?v=vgrtJs4wQIk ) en ben er sindsdien serieus over aan het denken een circuitfiets aan te schaffen. Helaas heb ik geen enkel idee waar ik op moet letten bij aanschaf van zoiets. Kan ik bijvoorbeeld beter een tweedehands racer kopen met allerlei onderdelen erbij, of kan ik beter een nieuwe fiets zonder BPM aanschaffen?
Het is allereerst de bedoeling dat ik er wat cicuitdagen mee doe, wat er daarna komt zien we wel weer. Gezien mijn zeer geringe ervaring op het circuit ben ik opzoek naar een 600-tje.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier eens :+

Beginnen??

Persoonlijk zou ik eerst voor een gebruikte circuitfiets gaan. Eerst een jaartje proberen en daarna verder kijken. Doe ik zelf ook.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier eens :+

Beginnen??

Persoonlijk zou ik eerst voor een gebruikte circuitfiets gaan. Eerst een jaartje proberen en daarna verder kijken. Doe ik zelf ook.

Dat helpt! Nu zoek ik alleen nog wat specifieke info over het apparaat zelf. Ik zie zo nu en dan advertenties van een circuitfiets waar je bvb 3 versnellingsbakken bij krijgt :? Wat is daar het nut van? Een extra setje wielen met banden lijkt me ook wel praktisch, maar soms krijg je er zoveel bij...
 
Tsja... het beste is om voor jezelf te bepalen wat je wilt, de opties:

1. Je huidige straatfiets ombouwen, beetje zonde omdat je deze incl. BPM hebt gekocht
2. Een kant-en-klare racer kopen, nadeel is dat er mee geracet is (duh ;) ) en de kans aanwezig is dat het blok of versnellingsbak op instorten staat of het frame al 3 keer recht getrokken is, voordeel is dat je zelf niet meer hoeft te knutselen, een racer meestal goedkoper is en er veel onderdelen bij zitten
3. Een schade motor kopen (bv. in duitsland) en die opbouwen als racer. Voordeel is dat er dus niet mee geracet is en met aan lage km-stand je ervanuit kunt gaan dat het blok niet veel te lijden heeft gehad. Nadeel is dat je de racer zelf moet opbouwen.
4. Een nieuwe fiets zonder BPM kopen. Voordeel is dat je 100% zeker weet dat ie nooit schade heeft gehad en dat het blok nieuw is. Nadeel, kost ontzettend veel geld, veel afschrijving en als je 'm goed opvouwt is het weg centjes

Maargoed, wat ik hierboven heb gezegd is ook niet altijd waar O-) Als je bv. de historie van een racer kent, dan kan dat aantrekkelijker zijn. Het kopen van een schadefiets is ook niet zonder risico. Een en ander is afhankelijk van jouw technische kennis van motoren...

Natuurlijk is ook de klasse waarin je gaat rijden van belang. In de ZAC mag je niet met regenbanden rijden, dus is een extra set velgen overbodig.

Zelf heb ik in duitsland mijn GSX-R gekocht met kuipschade. Op www.mobile.de staan een heleboel motoren.

Suc6 met je keuze
 
Ha Mark, 2 jaar geleden zat ik met hetzelfde en heb een schade gsxr 600 gekocht met kenteken en ben eerst vooral lekker gaan racen op het circuit. Een kenteken is wel handig, anders moet je ook gelijk een trailer hebben.

alle extra's van snelgas, extra kuipen, closegearratio schakelbakken, vering en stuurdempers heb je in mijn beleving pas nodig als je fiets de belemmerende factor is, en als je net begint zou ik eerst lekker racen, en dan meer investeren in beter materiaal.

just my 2 cents :-)
 
alle extra's van snelgas, extra kuipen, closegearratio schakelbakken, vering en stuurdempers heb je in mijn beleving pas nodig als je fiets de belemmerende factor is, en als je net begint zou ik eerst lekker racen, en dan meer investeren in beter materiaal.

just my 2 cents :-)

Geheel mee eens... leer eens rijden met een standaardfiets, voel je dan dat er problemen optreden, probeer deze dan op te lossen door andere vering, meer pk's, grotere grondspeling, etc.
 
Dank voor alle tips to zo ver *O*

Het punt is dat ik inderdaad niet met mijn straatfiets wil racen, omdat hier al BPM over is betaald. Daarnaast is ie snel zat, maar een echte circuitfiets is het niet.

full


Nu is het zo dat ik helaas niet in de luxe positie verkeer dat ik twee motoren kan onderhouden. Ik denk dus dat ik de Aprilia ga verkopen en een echte circuitracer op de kop probeer te tikken. De vraag is dus alleen welke zal ik kopen.
Misschien blijft het altijd een beetje een gok?
 
Een gok is het altijd, je kunt alleen wel proberen zekerheden in te bouwen.

Koop je een fiets uit Cup of ZAC check dan het internet. Veel van deze coureurs houden een website bij en vertellen daarop precies wat er allemaal gebeurt is met de motor.

Zorg dat je bekende problemen weet van veel voorkomende circuitmotoren en let daar op. (framebreuk bij ZX6, nokkenasketting en spanningsregelaar bij CBR, alles bij Suzuki... :+ )

Denk eraan dat remschijven, ketting, tandwielen, banden en dat soort slijtdelen allemaal duur zijn dus controleer de staat hiervan.

Praat uitgebreid met de eigenaar. Hoe gaat hij om met de techniek. Daar krijg je vaak al een prima beeld van.

Bijna alle racers hebben wel eens op de grond gelegen, hoe is de reparatie gedaan. Vraag ook gewoon naar de valhistorie, wat was er kapot enz.

Extra onderdelen zijn leuk, je kunt je afvragen wat je er mee moet. Normaal gesproken zouden de beste delen toch al op de fiets moeten zitten, nietwaar...?
Extra velgen zijn handig, zeker als ze voorzien zijn van schijven en regenbanden. In de ZAC mag je er niet mee rijden maar een circuitdag valt iig nooit meer in het water...
 
Extra onderdelen zijn leuk, je kunt je afvragen wat je er mee moet. Normaal gesproken zouden de beste delen toch al op de fiets moeten zitten, nietwaar...?
Extra velgen zijn handig, zeker als ze voorzien zijn van schijven en regenbanden. In de ZAC mag je er niet mee rijden maar een circuitdag valt iig nooit meer in het water...

Inderdaad dat is precies wat ik bedoel: Wat is er zo slecht aan het onderdeel dat het in drievoud aanwezig moet zijn???
En daarnaast zal ik inderdaad zoveel mogelijk info over de fiets moeten proberen te verzamelen alvorens de aankoop. Alleen specifieke aandachtspunten voor een circuitfiets t.o.v. een straatfiets zijn mij onbekend (naast val/schuifschade). Uiteraard moet je, zoals je al zei, letten op de slijtage onderdelen als tandwielen, ketting etc., maar zijn er daarnaast nog echte racer aandachtspuntjes, of indicatoren waaraan je kan zien hoe er mee om is gegaan?
 
maar zijn er daarnaast nog echte racer aandachtspuntjes, of indicatoren waaraan je kan zien hoe er mee om is gegaan?

Niet echt racer, maar waar je op moet letten:

- Steenslag op achterbrug of frame, duidt op crash, net zoals een zwart gespoten frame (dat origineel blank is)
- Controleer altijd de binnenpoten op steenslag
- Controleer de nokjes op de onderste kroonplaat of deze onbeschadigd zijn, zo niet dan duidt dit op een crash (vork heeft dan een tik gehad)
- Controleer speling op het balhoofd
- Als je op motor mag rijden... met 70 km/u met losse handjes rijden en kijk of de motor netjes rechtdoor loopt (zo niet, kromme vork of frame)
- Goed letten op beschadigde motordeksels, als deze al geschaafd zijn, dan is de kans groot dat als jij ermee gaat liggen het deksel doorslijt en je blok in puin ligt. Demonteer hiervoor eventueel de kuip.
- Let op dat de vorkpoten of achterschokbreker niet lekken
- Kijk in de onderkuip of daar geen sporen (of een hele plas ;) ) van olie zitten
- Controleer het framenummer (een weggefreesd framenummer duidt evt. op een gejatte fiets een blank framenummer op een nieuw frame (motor heeft dus flinke klapper gemaakt)
- Stel altijd een koopcontract op met de verkoper, mocht je onverhoopt een gestolen fiets kopen, dan hoef je iig niet de bak in voor heling. Meestal ook wel fijn als er papieren (aankoopbewijs, contact, etc) bij is
 
Je zit vrijwel zeker goed als je je fiets koopt bij een reguliere forumbezoeker. Weet je meteen de voorgeschiedenis en dat je niet wordt belazerd. Het is immers een klein wereldje en je komt elkaar altijd wel weer tegen. Bovendien heb je dan meestal een picobello rijklare racer :)
 
Niet echt racer, maar waar je op moet letten:

- Steenslag op achterbrug of frame, duidt op crash, net zoals een zwart gespoten frame (dat origineel blank is)
- Controleer altijd de binnenpoten op steenslag
- Controleer de nokjes op de onderste kroonplaat of deze onbeschadigd zijn, zo niet dan duidt dit op een crash (vork heeft dan een tik gehad)
- Controleer speling op het balhoofd
- Als je op motor mag rijden... met 70 km/u met losse handjes rijden en kijk of de motor netjes rechtdoor loopt (zo niet, kromme vork of frame)
- Goed letten op beschadigde motordeksels, als deze al geschaafd zijn, dan is de kans groot dat als jij ermee gaat liggen het deksel doorslijt en je blok in puin ligt. Demonteer hiervoor eventueel de kuip.
- Let op dat de vorkpoten of achterschokbreker niet lekken
- Kijk in de onderkuip of daar geen sporen (of een hele plas ;) ) van olie zitten
- Controleer het framenummer (een weggefreesd framenummer duidt evt. op een gejatte fiets een blank framenummer op een nieuw frame (motor heeft dus flinke klapper gemaakt)
- Stel altijd een koopcontract op met de verkoper, mocht je onverhoopt een gestolen fiets kopen, dan hoef je iig niet de bak in voor heling. Meestal ook wel fijn als er papieren (aankoopbewijs, contact, etc) bij is


de R1 die ik zaterdag ga halen heeft kruisjes in de cijfers staan ivm niet op kenteken mogen. kan een preprodcutiemodel zijn of een speciale regeling dat ie niet de weg opmag ivm korting oid. maar in dit geval heeft het met wat anders te maken. Niet gejat oid....
 
Laatst bewerkt:
Geheel mee eens... leer eens rijden met een standaardfiets, voel je dan dat er problemen optreden, probeer deze dan op te lossen door andere vering, meer pk's, grotere grondspeling, etc.

Laat die pk's eerst maar 2 jaartjes op de plank liggen ;)
Leer eerst zo hard mogelijk te gaan op een standaard fiets. En ook vooral die standaard fiets zo goed mogelijk op jou rijstijl aan te passen.
 
oef Nos, wel opletten. Ik heb bij yamaha gewerkt, Europees kantoor en dat zijn de preproductiemodelen en die zijn niet100% goedgekeurd, en daarom krijgen ze ook geen kenteken> Yamaha is panisch over veiligheid, en durven geen risico te nemen met deze modellen. Zonde want er staat een hele krat van die dingen die niet de weg op mogen..

Ik denk altijd maar zo: als ze op de weg mogen, kan je ze verkopen en verdient yamaha eraan. Dat ze dus niet officieel op de weg mogen, geft aan dat er dus wel ergens iets niet goed aan is.

Yamaha zal best per brief bevestigen dat het geen roadlegal fiesten zijn en darom een afwijkend framenummer hebben, ik zou ze vragen of het roadsafe fiesten zijn, ben benieuwd wat je dan als antwoord krijgt..
 
Laat die pk's eerst maar 2 jaartjes op de plank liggen ;)
Leer eerst zo hard mogelijk te gaan op een standaard fiets. En ook vooral die standaard fiets zo goed mogelijk op jou rijstijl aan te passen.


Dat sowieso. Het is immer nog de homp vlees bovenop die de beperkende factor is en niet het mechanische gedeelte daaronder.
 
lexxer heeft nog wat lekkers te koop staan, dan ben je helemaal klaar, is alleen wel 400 cc en een paar paardjes meer dan je eigenlijk zoekt
 
Inderdaad dat is precies wat ik bedoel: Wat is er zo slecht aan het onderdeel dat het in drievoud aanwezig moet zijn???
En daarnaast zal ik inderdaad zoveel mogelijk info over de fiets moeten proberen te verzamelen alvorens de aankoop. Alleen specifieke aandachtspunten voor een circuitfiets t.o.v. een straatfiets zijn mij onbekend (naast val/schuifschade). Uiteraard moet je, zoals je al zei, letten op de slijtage onderdelen als tandwielen, ketting etc., maar zijn er daarnaast nog echte racer aandachtspuntjes, of indicatoren waaraan je kan zien hoe er mee om is gegaan?

Niet te paranoia worden door alle (goedbedoelde) adviezen hier ;) Ik heb bij mijn racer zo'n beetje ieder crashgevoelig onderdeel dubbel of in drievoud... Niet omdat het slechter spul is, maar om de motor na een crash weer snel op te kunnen bouwen. In deze categorie vallen dynamo- en koppelingsdeksels, clipons, handles, valblokken, rem/schakelsets, uitlaten/dempers, subframes en kuipframes. En natuurlijk een kompleet gespoten en gestickerde reservekuip en tank ;)

Een setje extra wielen is ook nooit weg en nog een extra velgje om tussen training en race wat rubber te kunnen wisselen is ook wel handig :)

Kortom, een hele berg reserveronderdelen is alleen makkelijk en duidt zeker niet op een fiets met zwakke onderdelen. Voor de rest, alle slijtagedelen zijn nauwelijks prijsbepalend voor een 2e hands racer. Ketting, tandwielen, banden, oliën en remblokken gaan überhaupt een korte periode mee. En ja dat maakt het racen duur, maar niemand heeft gezegd dat het een goedkope hobby is :+

Maar in de beginperiode moet je je zeker niet laten verleiden om vaker dan strikt noodzakelijk deze zaken te vervangen. In mijn eerste seizoen heb ik slechts 2 achterbanden gebruikt en één voorband, het hele jaar met dezelfde remblokken en remvloeistof gereden.

Dus het beste advies, koop een leuke fiets voor een acceptabele prijs, laat het vermogen voor wat het is, koop je eerste setje supercorsa's en eventueel een setje racekuipen van de grootste baggerkwaliteit (goedkoop) en ga gewoon rijden. Gaanderweg ga je merken dat je vering wat anders moet en ontwikkel je daar ook gevoel voor. Uiteindelijk merk je dat je uitgesteld ben met de orginele vering en kun je ze eens laten ombouwen (relatief goedkoop). Ook ga je eens merken dat de grondspeling tekort schiet, dan kun je altijd nog je orginele rem/schakelset vervangen door een race exemplaar.

Het voordeel hiervan is dat je in eerste instantie niet teveel geld kwijt bent, net zoveel lol hebt als de rest en gaanderweg leert waarom je een aantal zaken moet aanpassen.

Succes !
 
Kheb nog een CBR600F PC31 '98 raceklaar voor je klaarstaan voor weinig...
Kun je je huidige er gewoon bijhouden... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan